handdator

Visa fullständig version : Misslyckade pass?


aron
2004-01-06, 01:31
Ibland händer det för mig att redan efter första settet känner jag mig svagare, t.ex att man sänkt sig rejält sen förra passet. Vad gör man då?

Ska man fortsätta kämpa med samma repsantal osv eller bör man byta muskelgrupp?

Tack på förhand

/Aron

Medusa
2004-01-06, 01:34
Jag tror att du borde skippa den övningen, hoppa över de andra seten, och gå istället vidare till nästa övning (för samma muskelgrupp).

Du kan ju göra som du sa, gå vidare till nästa muskelgrupp och hoppas att det går bättre där.

Känns det verkligen hopplöst kanske du borde gå hemma direkt, äta upp dig, sova, och komma tillbaka nästa dag istället.

pettan85
2004-01-06, 02:19
Antingen kör du bara på som vanligt och kämpar är det bara att du är lite psykiskt trött så är det ju bara att fokusera sig annars gör som Medusa sa. Eller så tar du en vilovecka om du känner dig allmänt sliten och du känner dig svag för övrigt i din träning, om du har vilat och ätit ordrentligt vill säga så det inte är de det beror på för då kan det vara lite överträning

Starke_arvid
2004-01-06, 02:46
Aron,

Jag har en fråga till dig, men jag vet inte om du är en kroppsbyggare eller kanske någon lyftare av något slag. Hur som helst så vill jag att du frågar dig själv, om du ärligt skulle vilja ha en kropp som är byggd under perfekta pass eller pass med slit, blod och tårar? (Läs mellan raderna)

Vill bara få fram meningen att kunna acceptera motgångarna och ta dem bra. Men om "problemet" kvarstår under en längre period, så är det något som inte stämmer av de femtiotusenåttahundramiljoner faktorer som spelar in.


MvH // S-A

Hnke
2004-01-06, 10:13
De två nog sannolikaste anledningarna: 1:du känner dig inte på hugget, kanske inte tycker det är kul att träna den specifika muskeln, 2: Du har vilat för lite, muskeln kanske har fått jobbat ngn annanstans

Karl_alfred
2004-01-06, 11:35
alla har dåliga pass. Men det är bara att kämpa på och köra så hårt det går.

mr.jeppe
2004-01-06, 11:38
Originally posted by Karl_alfred
alla har dåliga pass. Men det är bara att kämpa på och köra så hårt det går.

Japp! Så gör jag med när det känns trögt och man inte lyfter lika mycket.
Har ibland kopplat det till att man har ätit för dåligt innan, eller kanske som någon sa, att man behöver en vilovecka.

Karl_alfred
2004-01-06, 11:41
Originally posted by mr.jeppe


Japp! Så gör jag med när det känns trögt och man inte lyfter lika mycket.
Har ibland kopplat det till att man har ätit för dåligt innan, eller kanske som någon sa, att man behöver en vilovecka.

jeep förmodligen är det något vid sidan som skötts dåligt t ex. vila, mat.

Officer
2004-01-06, 11:55
Jag själv brukar fortsätta köra den övningen, så länge jag vet att den muskeln fått tillräckligt med vila och det inte känns fel under övningen. Det är oftast bara psyket som sätter stopp för sådant. Du kommer så småningom lära dig hantera det, ju mer träningserfaren du blir.
Som allas vår Arnold sade; "The mind is the limit". Men detta gäller endast om dina muskler som sagt fått tillräckligt med vila, och att de inte är skadade på något sätt.

Som KarlAlfred sa, alla har sina goda respektive sämre stunder på gymmet!
Om du förväntar dig att du kommer få suveräna underbara pass varenda gång året ut kan du sluta bygga redan idag.

z_bumbi
2004-01-06, 12:14
Originally posted by aron
Ibland händer det för mig att redan efter första settet känner jag mig svagare, t.ex att man sänkt sig rejält sen förra passet. Vad gör man då?

Hur mycket är att "sänka sig rejält"?

Är det bara något reps eller har du halverat antalet reps på den vikten?
I det första fallet skulle jag fortsätta träna, i det andra faller skulle jag, efter ha brytit ihop i ett hörn på gymet, släpa mig hem och ta en funderare på vad det kan bero på.
Vila
Mat
Sömn
Sjukdom
Uttråkning
osv osv

Kallingen
2004-01-06, 16:24
5-10kg i bänken är mycket för mig att sänka, hände i förrgår bl.a.

DTH
2004-01-06, 17:19
Så känns det för mig ibland men sen i nästa pass så kan man redan känna sig skitstark. Blir så ibland men jag kör alltid på så gott det går ändå. Men jag är inget proffs så du kan skita i mig.

Spike
2004-01-06, 17:33
Ställ dig och skrik. Alternativt bröla loss från första rep i nästa uppvärmningsset. Man blir mera laddad då

Kallingen
2004-01-06, 17:40
Originally posted by Spike
Ställ dig och skrik. Alternativt bröla loss från första rep i nästa uppvärmningsset. Man blir mera laddad då

Jag tränar inte på ett hard-core gym, skulle nog bli utslängd där isåf! :D


Skämt åsido, ett sådan pass brukar sporra ordentligt till nästa iallafall. :bpump:

mr_ping2
2004-01-06, 19:32
Jag har inte tränat rygg något det sista förutom idag... innan det var det 1 månad sedan tror jag.

Idag fick jag sänka mig 15kg (!) i latsdrag och även 15kg i marklyft för att orka lika många reps.

Provade förresten på chins idag med vikt, vilket jag kommer fortsätta med. Otroligt gött!!

aron
2004-01-07, 00:55
Originally posted by Starke_arvid
Aron,

Jag har en fråga till dig, men jag vet inte om du är en kroppsbyggare eller kanske någon lyftare av något slag. Hur som helst så vill jag att du frågar dig själv, om du ärligt skulle vilja ha en kropp som är byggd under perfekta pass eller pass med slit, blod och tårar? (Läs mellan raderna)

Vill bara få fram meningen att kunna acceptera motgångarna och ta dem bra. Men om "problemet" kvarstår under en längre period, så är det något som inte stämmer av de femtiotusenåttahundramiljoner faktorer som spelar in.


MvH // S-A

Hmmm, jag accepterar självklart motgångarna men frågar bara efter bästa metod att få slut på dem. Självklart vet jag att man inte kan öka varje pass, jag vet att man, eller iaf jag sänker mig i endel pass, men jag var bara ute efter att höra era synpunkter på hur man på bästa sätt överlever dessa pass. Man ska alltså köra på som vanligt och bara slita?

aron
2004-01-07, 00:59
Originally posted by z_bumbi


Hur mycket är att "sänka sig rejält"?

Är det bara något reps eller har du halverat antalet reps på den vikten?
I det första fallet skulle jag fortsätta träna, i det andra faller skulle jag, efter ha brytit ihop i ett hörn på gymet, släpa mig hem och ta en funderare på vad det kan bero på.
Vila
Mat
Sömn
Sjukdom
Uttråkning
osv osv

Om jag tar bänken som exempel:
förra passet orkade jag 7 reps på 85 och idag fick jag lov att ta hjälp på det 4:e?

Att bara gå hem när jag är inställd på ett pass anser jag helt bortkastat.

z_bumbi
2004-01-07, 11:26
Originally posted by aron


Om jag tar bänken som exempel:
förra passet orkade jag 7 reps på 85 och idag fick jag lov att ta hjälp på det 4:e?

Att bara gå hem när jag är inställd på ett pass anser jag helt bortkastat.

Är det bortkastat om kroppen är så sliten att den inte vill vara med på gymet?
Om jag inte på rak arm kommer på något skäl till minskningen så drar jag mig i alla fall tillbaka från den tunga träningen den dagen. Jag kanske kör en genomblödare och stretchar lite extra men tar det också emot så går jag hem och vilar.
Det kommer nya dagar på gymet och det finns annat i livet än att slita sig genom ett tungt pass där allt går dåligt, bättre att vila lite extra och slakta kroppen på passet efter det istället.