handdator

Visa fullständig version : Vegetarianism


Baha
2011-11-19, 19:02
Hur skall man lägga upp en hälsosam vegetarisk diet om man äter ägg+mjölk produkter då

hur bör en hälsosam vegetarisk diet se ut, typ som inte bara pasta +mjölk o ktechup

är det ngt man bör tänka på, typ omega 3 etc.

Ni som är veganer/vegetarianer hur ser eran kost ut?

sökte lite men skulle vara intressant om hur ni som är vegetarianer tänker, vad ni äter etc

lei
2011-11-19, 19:09
Qourn, linser och kikärtor brukar vara min grundpelare istället för kött, sen försöker jag äta som resten av familjen i övrigt, försöker få i mig järn tillsammans med c-vitamin på morgonen för bästa upptag då det ofta är av sämre kvalité i vegetarisk kost och har för någon månad sedan börjat supplementera med omega 3. Mycket mjölkprodukter blir det samt en del proteinpulver.

Apskaftet
2011-11-19, 19:57
Blir rätt enformigt tror jag men man är en rutinperson också... antar att det är variation som är viktigt samt mer frukt och grönt då.

Basen i kosten ligger ju på mjölkprodukter samt spannmål (havregryn-quinoamüsli).
Frukost blir nästan alltid havregrynsgröt på mjölk+banan+kanel och eventuellt ägg, kasein, lite nötter o nån frukt (äpple,apelsin). Nån ruta riktig choklad också.

Som huvudmål försöker man få till något storkok typ gryta/soppa baserat på oftast linser, bönor, matvete, tomatkross och vad man nu kan hitta på, kanske halloumi och dylikt. Tidsödande att laga middag till sig själv varje dag så försöker få till några matlådor varje gång iaf.

Äter dock fisk ibland, oftast makrill eller lax så man är väl egentligen pescetarian eller vad det heter. Som grönt blir det mest bara frysta ärtor, broccoli och lite morötter.

Mellan varven brukar man trycka ner mest mer mejeriprodukter typ kvarg, keso, fil, yoghurt, hårdost. Mer nötter/frukt. Äter nästan aldrig bröd förutom knäcke typ hällbröd etc ibland, finns ju inget vettigt mjukt i affärerna.

Dricker ett par koppar grönt te om dagen och annars mest vatten eller protteshakes.

Äter i princip aldrig nåt uppenbart skräp, kosten "ser" ju rätt nyttigt ut men tror det kanske borde minskas lite på mejeri och ökas på färsk frukt&grönt, samt att det är rätt jobbigt att få i sig tillräckligt med mat ibland...

Supplementerar inte mer något förutom ZMA (mkt kalcium blir det ju), D-vitamin och kanske nån multivit och omega3 ibland.

Nån som känner till några samlingar enkla nyttiga recept utan kött som kräver minimal disk och som med fördel kan göras i bulkstorlek utan massa disk? annars får man väl försöka dra ihop lite själv *rolleyes*

Gurkyngel
2011-11-20, 05:30
Jag är vegetarian men äter fisk och skaldjur så det blir en del sådant. Andra proteinkällor är ägg, ost, mjölk, diverse "fejkprodukter" (quorn, soja osv), bönor och linser, proteinpulver. Det är väl det som är skillnaden, sen är det bara mat- och potatisprincipen som gäller :)

Rahf
2011-11-20, 05:47
Jag är vegetarian men äter fisk och skaldjur så det blir en del sådant. Andra proteinkällor är ägg, ost, mjölk, diverse "fejkprodukter" (quorn, soja osv), bönor och linser, proteinpulver. Det är väl det som är skillnaden, sen är det bara mat- och potatisprincipen som gäller :)

Pescetarian alltså.

Eddie Vedder
2011-11-20, 10:30
Jag är vegetarian men äter fisk och skaldjur så det blir en del sådant.

Det är ju kött. Jag är lite fundersam på hur man resonerar där. De lider ju förmodligen de också, industrin är knappast särskilt mycket trevligare och någon miljöfördel har det ju inte direkt vad jag vet. Man äter döda djur helt enkelt, men ändå kallar man sig vegetarian. Det är ingen kritik alltså, jag är bara nyfiken på resonemanget bakom. Det känns för mig som "Jag är absolutist men dricker rödvin och Guinness." litegrann.

machine gun
2011-11-20, 10:49
Jag är lakto-ovo-vegetarian sen ca 13 år tillbaka. Har under dessa år även varit vegan under ca 2 års tid, men nu äter jag mjölkprodukter och ägg igen sedan några år tillbaka. Vid huvudmåltiderna utgör vanligtvis baljväxter basen, sen bygger jag på med diverse grönsaker osv. Äter för tillfället även en del Keso, som ju innehåller löpe, men jag är inte så petig med sånt längre (var betydligt mer strikt när jag var yngre).

Ser egentligen inga som helst svårigheter med att äta huvudsakligen vegetariskt, annat än att det kan vara lite drygt att behöva beställa specialkost när man ska någonstans och att man har ett betydligt mer begränsat urval när man äter ute.

Tar kosttillskott i perioder (att det blir periodvis är mest för att det brukar ta ett tag innan jag orkar köpa nya när de tagit slut) och då tar jag en vanlig multivitamin/-mineraltablett samt omega-3 (algbaserad med DHA/EPA). Ska nog lägga till lite extra D-vitamin utöver det har jag tänkt.

thomast
2011-11-20, 11:14
Ser egentligen inga som helst svårigheter med att äta huvudsakligen vegetariskt, annat än att det kan vara lite drygt att behöva beställa specialkost när man ska någonstans och att man har ett betydligt mer begränsat urval när man äter ute.


This. Det har till och med hänt att jag nästan blivit nekad att äta med ett större sällskap då de inte kunde ta fram något vegetariskt alternativ. Jag hatar att gå ut och äta.

Jag är lakto-ovo sedan 4½ år tillbaka och basen i min kost är mjölk, kvarg, ägg, proteinpulver och EAA. Jag siktar på runt 150g protein om dagen och när det behovet är uppfyllt äter jag bara vanliga mat (exkludera köttbiten och lägg till någon grönsak/löpefri halloumibit/ibland något vegetariskt köttalternativ.)

machine gun
2011-11-20, 11:19
This. Det har till och med hänt att jag nästan blivit nekad att äta med ett större sällskap då de inte kunde ta fram något vegetariskt alternativ. Jag hatar att gå ut och äta.

Jag brukar umgås med ett gäng allergiker, så jag tycker att det är ganska okomplicerat att vara vegetarian i jämförelse. Det kan vara bra att säga vad man KAN äta, istället för att bara säga vad man inte äter. Ett tips inför framtiden.

Gurkyngel
2011-11-20, 17:23
Det är ju kött. Jag är lite fundersam på hur man resonerar där. De lider ju förmodligen de också, industrin är knappast särskilt mycket trevligare och någon miljöfördel har det ju inte direkt vad jag vet. Man äter döda djur helt enkelt, men ändå kallar man sig vegetarian. Det är ingen kritik alltså, jag är bara nyfiken på resonemanget bakom. Det känns för mig som "Jag är absolutist men dricker rödvin och Guinness." litegrann.

Jag tar det inte som kritik, förstår att det förbryllar. Ska försöka förklara.

Jag tycker inte att det är fel av oss människor att döda djur för att få mat (och till viss del kläder). Det jag opponerar mig mot är hur djur behandlas för att vi till en billig penning ska få mat på bordet och företagen tjäna så mycket som möjligt på hela kalaset. Att köttindustrin har relativt stor miljöpåverkan är ett bonusskäl.
Vad gäller fisk och skaldjur då. Jag äter inte lax, tonfisk, jätteräkor osv av miljöskäl. De livmedel från havet som hamnar på min tallrik är antingen ekologiska eller egenfiskade.

Jag äter döda djur, det är sant så termen vegetarian är kanske inte helt korrekt. Pescetarian har jag faktiskt inte hört förr men ska nog kalla mig det hädanefter.

WHITEFOLKS
2011-11-20, 17:32
Måste du kalla dig något?

malfunction
2011-11-20, 18:05
Är vegetarian sedan 10 år tillbaka och vegan sedan 6 år tillbaka. Jag baserar min kost på spannmål, rotfrukter, baljväxter, grönsaker, frukt och nötter/fröer. Det enda tillskottet jag tar är B12 men jag funderar lite på att ta vitamin D.

Det är lättare än vad man tror att vara vegetarian/vegan och det är inte särskilt nödvändigt att fokusera på detaljer. Det enda problematiska är, som sagt, sociala situationer.

Eddie Vedder
2011-11-20, 18:06
Jag tar det inte som kritik, förstår att det förbryllar. Ska försöka förklara.

Jag tycker inte att det är fel av oss människor att döda djur för att få mat (och till viss del kläder). Det jag opponerar mig mot är hur djur behandlas för att vi till en billig penning ska få mat på bordet och företagen tjäna så mycket som möjligt på hela kalaset. Att köttindustrin har relativt stor miljöpåverkan är ett bonusskäl.
Vad gäller fisk och skaldjur då. Jag äter inte lax, tonfisk, jätteräkor osv av miljöskäl. De livmedel från havet som hamnar på min tallrik är antingen ekologiska eller egenfiskade.

Jag äter döda djur, det är sant så termen vegetarian är kanske inte helt korrekt. Pescetarian har jag faktiskt inte hört förr men ska nog kalla mig det hädanefter.

Okej, då förstår jag. :)

Och precis som WHITEFOLKS så undrar ju även jag lite om varför man så gärna vill kalla sig något. Men människor är ju gruppsökande individer så det kan jag i och för sig också förstå.

Gurkyngel
2011-11-20, 20:30
Egentligen känner jag inget behov av att kalla mig något. Men om jag blir tvungen är det ju trevligt med en så "korrekt" term som möjligt.

Sen vet jag inte men det känns som att det är lite skillnad på att vara vegetarian och att inte äta kött. Känns mer som ett statement... kanske

Gurkyngel
2011-11-20, 20:33
Ska btw på julbord med jobbet om ett tag och har önskat vegetariskt. Ska bli intressant o se vad de hittat på :)

Eddie Vedder
2011-11-20, 21:33
Ska btw på julbord med jobbet om ett tag och har önskat vegetariskt. Ska bli intressant o se vad de hittat på :)

Risgrynsgröt. :D

machine gun
2011-11-20, 21:53
Ska btw på julbord med jobbet om ett tag och har önskat vegetariskt. Ska bli intressant o se vad de hittat på :)

Jag brukar få nöja mig med potatis och rödbetssallad. Julbord är ingen hit... Tur att det brukar finnas ett stort ost- och dessertbord :D

ass
2011-11-20, 22:12
jag äter massa keso.
proteinpulver en eller två ggr per dag.
en hel del omelett.
mycket linser.
mjölk.
ungefär 200 g sojafärs per dag.

och massa billiga grejer som lök, morötter, potatis, tomatkonserver (många!!). mycket olivolja, mycket knäckebröd, mycket kaffe. massa frukt.

typ så :)

wimpy
2011-11-21, 07:43
intressant.. vad æter ni om ni ska hålla låg eller inga carbs "diet" da ??

før mig blir det mkt kvarg, keso, ost, soja, endel proteinpulver eller bakar / lagar mat med protein bara før shakes e så jævulskt tråkigt! ;P
æter dock fisk å men fler tips godtas gjærna! :D

naturprodukter anvænder jag ist før tillskott. ex chia frøn før omega 3 (2 msk innehåller lika mkt som en hel lax!) å acaì før antioxidanter ( innehåller mkt mer æn blåbær) osv
sjukt bra ! :)

Gurkyngel
2011-11-21, 16:41
Risgrynsgröt. :D

Jag brukar få nöja mig med potatis och rödbetssallad. Julbord är ingen hit... Tur att det brukar finnas ett stort ost- och dessertbord :D

Ooh, risgrynsgröten hade jag nästan glömt bort. Det är ju gott :) men i kombo med potatis, rödbetssallad och ost?
Ska bli spännande som sagt!

lei
2011-11-21, 16:53
Julen är den tid på året då jag brukar väga minst till skillnad från de flesta andra:P Kan däremot tipsa om vego-jansons frestelse gjord med soltorkade tomater, aubergine-sill (skall vara väldigt likvärdig riktig, äter inte vanlig sill så vet inte men gott är det!)

Sen är det en del som äter seita(stavning?) istället för julskinka. Köttbullar, korv osv är ju bara att ta motsvarande qourn/soja-produkt.

Morty
2011-11-22, 10:02
Hur skall man lägga upp en hälsosam vegetarisk diet om man äter ägg+mjölk produkter då

hur bör en hälsosam vegetarisk diet se ut, typ som inte bara pasta +mjölk o ktechup

är det ngt man bör tänka på, typ omega 3 etc.

Ni som är veganer/vegetarianer hur ser eran kost ut?

sökte lite men skulle vara intressant om hur ni som är vegetarianer tänker, vad ni äter etc
Jag har varit vegetarian i typ två år och äter generellt helvegetariskt ("veganskt"). Vanlig dag består av havregrynsgröt med sojamjölk till frukost, någon lite lättare lunch (igår var det rotmos med spenat i och två bitar seitan, idag fullkornlinguine kokt med div. grönsaker och en vegochorizo) och större, baljväxtbaserad middag. Jag äter diverse fake-kött (seitan, TVP, vegokorv, tofu, tempeh, halvfabricerade tjosan typ quorn och hälsans kök) några gånger i veckan, oftast efter styrketräningspass.

I tillskottsväg så tar jag 2000 IE D-vitamin per dag. Ibland köper jag mig en flaska kallpressad linfröolja och en gång har jag köpt algolja på kapslar, men det var dyrt.

intressant.. vad æter ni om ni ska hålla låg eller inga carbs "diet" da ??

før mig blir det mkt kvarg, keso, ost, soja, endel proteinpulver eller bakar / lagar mat med protein bara før shakes e så jævulskt tråkigt! ;P
æter dock fisk å men fler tips godtas gjærna! :D

naturprodukter anvænder jag ist før tillskott. ex chia frøn før omega 3 (2 msk innehåller lika mkt som en hel lax!) å acaì før antioxidanter ( innehåller mkt mer æn blåbær) osv
sjukt bra ! :)

Low-carb veg blir trist. Speciellt eftersom en vegetarisk diet enligt mig bör vara växtbaserad och inte djur-baserad. En low-carb-veg-dag borde väl kunna se ut såhär:

Frukost: omelett på ett ägg med seitanstrimlor och ett glas osötat sojamjölk
Lunch: Broccolimos med rapsolja i och en eller två marinerade sojafiléer.
Mellanmål/efter träning: Hemmagjord "powerbar" på nötter (hackade hassel- och pecannötter ihopkleggade med mandelsmör) och en vegetarisk proteinshake (soja-, ärt-, ris,- eller hampaprotein).
Middag: Blomkålsgratäng gjord på en redning av röda linser, sojamjöl och rapsolja. Till det TVP-burgare, stekta i olja såklart.

Inget superkul, men vegetarisk mat blir inte så bra när den är låg på kolhydrater. Men det går.

Rahf
2011-11-22, 10:46
Men en vegetarisk diet enligt mig kan innehålla djurbaserade produkter, så länge det inte är kött. Lakto-ovo alltså.

Våra åsikter är delade. Som ett ärsel :(

Eddie Vedder
2011-11-22, 10:50
Men en vegetarisk diet enligt mig kan innehålla djurbaserade produkter, så länge det inte är kött. Lakto-ovo alltså.

Våra åsikter är delade. Som ett ärsel :(

Fast det är skillnad tycker jag. Mjölk och ägg kan rättfärdigas på annat sätt, både etiskt och miljömässigt. Men fisk och skaldjur är att döda djur och det är knappast en särskilt bra industri för miljön. Och nog bör fiskarna lida de också, och det borde ju i konsekvensens namn vara lika illa även om en fisk är mindre gullig än ett får eller en ko. Lite beroende på moralfilosofi förvisso.

Spridis
2011-11-22, 11:29
:)

Hur är det med vilt? Tänkte när du äter egen fiskad fisk, skulle du äta egen skjuten älg?

Rahf
2011-11-22, 12:11
Fast det är skillnad tycker jag. Mjölk och ägg kan rättfärdigas på annat sätt, både etiskt och miljömässigt. Men fisk och skaldjur är att döda djur och det är knappast en särskilt bra industri för miljön. Och nog bör fiskarna lida de också, och det borde ju i konsekvensens namn vara lika illa även om en fisk är mindre gullig än ett får eller en ko. Lite beroende på moralfilosofi förvisso.

Bra! Då är vi överens.

Jag skrev mest för att visa på en annan åsikt från Mortys.

Morty
2011-11-22, 13:30
Bra! Då är vi överens.

Jag skrev mest för att visa på en annan åsikt från Mortys.

Jag förstår den åsikten, men jag tycker att en vegetarisk diet bör vara så pass växtbaserad som möjligt för att vara konsekvent. Om man är vegetarian för djurens skull så ska man veta att ägghönsen generellt inte har det så bra. Det är enorm trängsel och de får kalciumbrist av undermålig kost + för intensivt värpande. Detsamma gäller mjölkkorna, de insemineras en gång per år för att fortsätta att ge mjölk. Kalven tas sedan ifrån kon vilket leder till att kon mår dåligt. Sedan är de så pass avlade att de ger sjuka mängder mjölk, så pass att juvrerna blir överfulla och står och rinner på morgonen. Livslängden på en mjölkko är dessutom bara 6 år, därefter slaktas hon då mjölken börjar sina. En normal ko lever 3-4 gånger så länge, afaik.

Om man är vegetarian för miljöns skull så är växtbaserade livsmedel i princip alltid bättre än de animaliska. Det finns vissa fördelar, typ att om man matar en höna med rätt kass mat, typ majs, så får man ändå ut en väldigt näringsrik produkt, dvs ägg. Men generellt så är växtbaserad mat mycket bättre för miljön än animaliska, eftersom det är en ganska stor energiförlust att mata djur med mat och sedan mata oss med deras avkastning.

För ekonomiska vegetarianer så är det också billigare med växtbaserade livsmedel. Bortsett mjölk då, som är fruktansvärt billigt. Jag har dock köpt en sojamjölksmaskin, som iofs var dyr initialt men som nu gör sojamjölk för 2-3 kronor per liter.
Jag köpte 5kg glutenpulver för 150 kronor. 5kg glutenpulver ger cirka 20-25 kilo färdig seitan, fakekött. 7-8 kronor kilot dvs, awesome.

Därför innehåller min kost så lite som möjligt av animaliska produkter, även om jag faktiskt inte är vegan.

Juxta
2011-11-22, 13:42
Hur skall man lägga upp en hälsosam vegetarisk diet om man äter ägg+mjölk produkter då

hur bör en hälsosam vegetarisk diet se ut, typ som inte bara pasta +mjölk o ktechup

är det ngt man bör tänka på, typ omega 3 etc.

Ni som är veganer/vegetarianer hur ser eran kost ut?

sökte lite men skulle vara intressant om hur ni som är vegetarianer tänker, vad ni äter etc

Börjar dagen med mackor och en jäkla massa jordnötssmör.

Lunch blir ofta TVP (http://en.wikipedia.org/wiki/Textured_vegetable_protein) och baljväxter med grönsaker och ris om jag äter ute, har jag mat med mig hemifrån blir det något liknande fast i gräddsås med spenat(gjord på sojagrädde).
Middag är något liknande fast med tofu och baljväxter, oftast med kokosmjölk.

En ärt/sojaproteinsdryck om dagen och en matsked linfröolja.
Ligger då på ca 160g protein om dagen om jag sköter mig.

När jag är lat gör jag carbonara med fejkbacon, ärtor och sojagrädde.

Tar inga vitamin- eller mineraltillskott förutom ZMA.


Jag köpte 5kg glutenpulver för 150 kronor. 5kg glutenpulver ger cirka 20-25 kilo färdig seitan, fakekött. 7-8 kronor kilot dvs, awesome.

Därför innehåller min kost så lite som möjligt av animaliska produkter, även om jag faktiskt inte är vegan.

Tips på bra recept för seitan? Jag testade men det blev bara mjöligt.

Morty
2011-11-22, 13:49
Börjar dagen med mackor och en jäkla massa jordnötssmör.

Lunch blir ofta TVP (http://en.wikipedia.org/wiki/Textured_vegetable_protein) och baljväxter med grönsaker och ris om jag äter ute, har jag mat med mig hemifrån blir det något liknande fast i gräddsås med spenat(gjord på sojagrädde).
Middag är något liknande fast med tofu och baljväxter, oftast med kokosmjölk.

En ärt/sojaproteinsdryck om dagen och en matsked linfröolja.
Ligger då på ca 160g protein om dagen om jag sköter mig.

När jag är lat gör jag carbonara med fejkbacon, ärtor och sojagrädde.

Tar inga vitamin- eller mineraltillskott förutom ZMA.



Tips på bra recept för seitan? Jag testade men det blev bara mjöligt.

Bra kost! Jordnötssmör kan man väl ha åsikter om, jag föredrar hommous.

De bästa seitanrecepten. (http://www.vardagsmatad.se/kategori/recept/basrecept/)

stafh
2011-11-22, 15:40
Fast det är skillnad tycker jag. Mjölk och ägg kan rättfärdigas på annat sätt, både etiskt och miljömässigt. Men fisk och skaldjur är att döda djur och det är knappast en särskilt bra industri för miljön. Och nog bör fiskarna lida de också, och det borde ju i konsekvensens namn vara lika illa även om en fisk är mindre gullig än ett får eller en ko. Lite beroende på moralfilosofi förvisso.

Nu är det ju förvisso så att det ur biologisk synpunkt inte endast är gulligheten som skiljer relativt högt stående däggdjur från t.ex. mollusker.

Eddie Vedder
2011-11-22, 16:28
Nu är det ju förvisso så att det ur biologisk synpunkt inte endast är gulligheten som skiljer relativt högt stående däggdjur från t.ex. mollusker.

Ingen har nämnt mollusker och jag tvivlar på att Gurkyungel äter särskilt mycket mollusker.

Men oavsett vilket så är ju din invändning just ett moralfilosofiskt avvägande och inget annat. Du har bestämt dig för att man kan göra en biologisk avgränsning där dödandet är acceptabelt och den är godtycklig även om det kanske har en objektiv klang. Vid vilket djur dra rar du då gränsen och hur vet du om det djurets lidande jämfört med ett djur ovanför gränsen?

Rent etiskt kan man ju även utgå från kognitiv förmåga exempelvis. Och då är det ju mer okej att döda vissa människor än exempelvis en välutvecklad chimpans.

Så visst är det skillnad på djur men gränsdragningen man gör är fortfarande enbart godtycklig och etisk och inte objektiv på något vis.

stafh
2011-11-22, 16:30
Ingen har nämnt mollusker och jag tvivlar på att Gurkyungel äter särskilt mycket mollusker.

Men oavsett vilket så är ju din invändning just ett moralfilosofiskt avvägande och inget annat. Du har bestämt dig för att man kan göra en biologisk avgränsning där dödandet är acceptabelt och den är godtycklig även om det kanske har en objektiv klang. Vid vilket djur dra rar du då gränsen och hur vet du om det djurets lidande jämfört med ett djur ovanför gränsen?

Rent etiskt kan man ju även utgå från kognitiv förmåga exempelvis. Och då är det ju mer okej att döda vissa människor än exempelvis en välutvecklad chimpans.

Så visst är det skillnad på djur men gränsdragningen man gör är fortfarande enbart godtycklig och etisk och inte objektiv på något vis.

Du har rätt, förutom att det inte blir godtyckligt om man vet vad man pratar om.

Juxta
2011-11-22, 16:42
Rent etiskt kan man ju även utgå från kognitiv förmåga exempelvis. Och då är det ju mer okej att döda vissa människor än exempelvis en välutvecklad chimpans.


Läst Peter Singer? :)

Bra kost! Jordnötssmör kan man väl ha åsikter om, jag föredrar hommous.

De bästa seitanrecepten. (http://www.vardagsmatad.se/kategori/recept/basrecept/)

Jag kan äta ofantliga mängder hommous men jag blir alltid så jäkla dålig i magen efteråt. Dock inte av ofantliga mängder kikärtor. Det är dock ruskigt gott!

Tack för receptet!

Eddie Vedder
2011-11-22, 16:53
Du har rätt, förutom att det inte blir godtyckligt om man vet vad man pratar om.

Jo det är godtyckligt eftersom du fortfarande gör en gränsdragning där du tycker att eventuellt lidande A är mer acceptabelt än eventuellt lidande B.

Läst Peter Singer? :)

Inte hans egna texter men jag har ju läst om Singers idéer. Går just nu en kurs som heter Etik och folkhälsa och hans namn dyker ju upp i litteraturen här och där. Tillsammans med Mills, Rawls, Kant, Ramsey m.fl. Diskussionsämnena i kursen berör ju djurrätt till viss del fast då i sammanhang om medicinsk forskning framför allt.

Juxta
2011-11-22, 17:00
Inte hans egna texter men jag har ju läst om Singers idéer. Går just nu en kurs som heter Etik och folkhälsa och hans namn dyker ju upp i litteraturen här och där. Tillsammans med Mills, Rawls, Kant, Ramsey m.fl. Diskussionsämnena i kursen berör ju djurrätt till viss del fast då i sammanhang om medicinsk forskning framför allt.

Jag gick på en föreläsning(efter jag läst hans bok) han hade på Stockholms Universitet. SÄPO var där och antecknade vilket var lite kul. Jag frågade honom öppet under frågestunden vad han tyckte om det samtidigt som de "anonyma" agenterna vred lite obekvämt på sig. Han svarade lite tråkigt att de var gärna välkomna att besöka hans föreläsningar.
Jag kommer även ihåg Aftonbladets rubriker om hur han ville mörda alla barn med Downs Syndrom....

stafh
2011-11-22, 17:17
Jo det är godtyckligt eftersom du fortfarande gör en gränsdragning där du tycker att eventuellt lidande A är mer acceptabelt än eventuellt lidande B.

Och alla gränsdragningar är godtyckliga eller vad?

Eddie Vedder
2011-11-22, 17:32
Och alla gränsdragningar är godtyckliga eller vad?

Alla är ett starkt ord. Finns säkert undantag. Men självklart gör du en godtycklig gränsdragning när en organisms lidande rankas över en annans. Det förstår jag inte det konstiga i.

stafh
2011-11-22, 17:43
Alla är ett starkt ord. Finns säkert undantag. Men självklart gör du en godtycklig gränsdragning när en organisms lidande rankas över en annans. Det förstår jag inte det konstiga i.

Jag tycker du ska slå upp ordet "godtycklig" i en ordbok. Eller insinuerar du att jag inte har någon som helst kunskap att backa upp min åsikter med?

Gurkyngel
2011-11-22, 21:24
Hur är det med vilt? Tänkte när du äter egen fiskad fisk, skulle du äta egen skjuten älg?

Jag har inte veggat så länge och faktum är att det ligger lite älgkött i min frys som jag fått av min pappa. Tänker inte låta detta förgås och tycker att jag kan äta det med gott samvete eftersom jag vet vem jägaren är och att älgen hade det bra så länge den levde. Dock ser jag det som en lyxvara. Kommer vara sparsam och när det är slut får jag hitta något annat att gnaga på.

lei
2011-11-23, 01:00
Alla är ett starkt ord. Finns säkert undantag. Men självklart gör du en godtycklig gränsdragning när en organisms lidande rankas över en annans. Det förstår jag inte det konstiga i.

Sen kan man ju fråga sig hur pass relevant frågeställning det är? Som vi sett i tråden gör vi ju alla godtyckliga val om vad vi finner som okej villkor för djuren/naturen.

Etik kan vara logisk korrekt, och därför inte vara grundläggande fel, utöver det är alla etiska matriser bara valda eller bortvalda för varje individ. Etiken kan säkert ibland baseras på objektiva grunder men det väl ändå subjektiva val som dominerar, inget konstigt där alls?

Jag använder läderprodukter och äter fiskolja, då jag helt enkelt inte bryr mig mer om djuren än mitt eget välbefinnande, men är ändå vegetarian i övrigt då jag inte anser att det positiva för mig överväger det negativa för djuren/miljön. Har inga problem med förstå att andra väljer att lägga sin gräns vid att äta alla eller vissa djur.

Gravencast
2011-11-23, 01:59
Här är ett exempel på en pescetarisk "diet" som jag hållt de senaste 10 åren, uppfyller alla näringsmässiga krav för den träningsnivå jag ligger på. Det kan bli lite att stoppa i sig och kan lätt bli lite gasig pga fiberinnehållet men man vänjer sig rätt fort :)

200gr avokado
400gr kidneybönor
200gr blåbär
500gr keso
6 ägg
500gr röding
400gr grönkål
300gr gröna ärtor
300gr tomat

Ger i runda slängar 3800kcal, 330gr protein, 100gr fett och 400gr kolhydrat. Micronutrienter ligger mellan 193 och 2288% av rdi.

Ypperlig "diet" som fyller alla krav jag har på min föda :)

Spridis
2011-11-23, 07:22
Jag har inte veggat...
...annat att gnaga på.

:thumbup:

wimpy
2011-11-23, 07:46
Low-carb veg blir trist. Speciellt eftersom en vegetarisk diet enligt mig bör vara växtbaserad och inte djur-baserad. En low-carb-veg-dag borde väl kunna se ut såhär:

Frukost: omelett på ett ägg med seitanstrimlor och ett glas osötat sojamjölk
Lunch: Broccolimos med rapsolja i och en eller två marinerade sojafiléer.
Mellanmål/efter träning: Hemmagjord "powerbar" på nötter (hackade hassel- och pecannötter ihopkleggade med mandelsmör) och en vegetarisk proteinshake (soja-, ärt-, ris,- eller hampaprotein).
Middag: Blomkålsgratäng gjord på en redning av röda linser, sojamjöl och rapsolja. Till det TVP-burgare, stekta i olja såklart.

Inget superkul, men vegetarisk mat blir inte så bra när den är låg på kolhydrater. Men det går.



tack før førslag på ett dagsupplægg :)
Har nog aldrig ætit Seitan førr.. lr gjort..varfør har man inte hørt om d innan? hehe :)
går det att gøra på sojamjøl å?
å før å verka lite korkad, men vad e skillnaden på glutenmjøl å glutenfritt mjøl..
blir å springa i butiker i oslo idag å førsøka hitta d :)

Juxta
2011-11-23, 10:48
Här är ett exempel på en pescetarisk "diet" som jag hållt de senaste 10 åren, uppfyller alla näringsmässiga krav för den träningsnivå jag ligger på. Det kan bli lite att stoppa i sig och kan lätt bli lite gasig pga fiberinnehållet men man vänjer sig rätt fort :)

200gr avokado
400gr kidneybönor
200gr blåbär
500gr keso
6 ägg
500gr röding
400gr grönkål
300gr gröna ärtor
300gr tomat

Ger i runda slängar 3800kcal, 330gr protein, 100gr fett och 400gr kolhydrat. Micronutrienter ligger mellan 193 och 2288% av rdi.

Ypperlig "diet" som fyller alla krav jag har på min föda :)

Snälla, kan vi sluta koppla ihop fisk med vegetarisk mat? Det är tillräckligt jobbigt när man på resturang blir erbjuden fisk för att det verkar blivit en norm när man säger att man äter vegetariskt/veganskt.
Det är ett helvete att behöva förklara varenda gång bara för att fiskätarna bestämt sig för att kalla sig vegetarianer och därmed skapat denna förvirring.

Är fisk en grönsak?

Morty
2011-11-23, 11:15
tack før førslag på ett dagsupplægg :)
Har nog aldrig ætit Seitan førr.. lr gjort..varfør har man inte hørt om d innan? hehe :)
går det att gøra på sojamjøl å?
å før å verka lite korkad, men vad e skillnaden på glutenmjøl å glutenfritt mjøl..
blir å springa i butiker i oslo idag å førsøka hitta d :)

Hehe. Glutenmjöl och glutenfritt mjöl är varandras motsatser. I glutenfritt vetemjöl är allt veteproiten bortplockat. I glutenmjöl är det bara veteprotein. Det är på det som man gör seitan. Det finns antagligen till överpris om du har någon vegetarisk mataffär (typ som goodstore i stockholm) men bäst är att beställa online, typ från punkdistro.de.




Snälla, kan vi sluta koppla ihop fisk med vegetarisk mat? Det är tillräckligt jobbigt när man på resturang blir erbjuden fisk för att det verkar blivit en norm när man säger att man äter vegetariskt/veganskt.
Det är ett helvete att behöva förklara varenda gång bara för att fiskätarna bestämt sig för att kalla sig vegetarianer och därmed skapat denna förvirring.

Är fisk en grönsak?

Håller med. Det är lite dumt att följdfrågan på när man berättar att man är vegetarian är "men du äter skaldjur och fisk?". Nej, det gör varken jag eller någon annan vegetarian i världen. Vi äter inte djur.

wimpy
2011-11-23, 11:48
Hehe. Glutenmjöl och glutenfritt mjöl är varandras motsatser. I glutenfritt vetemjöl är allt veteproiten bortplockat. I glutenmjöl är det bara veteprotein. Det är på det som man gör seitan. Det finns antagligen till överpris om du har någon vegetarisk mataffär (typ som goodstore i stockholm) men bäst är att beställa online, typ från punkdistro.de.
.


:) Ok
børjar dock undra om jag e lite kænslig før vete ,så da er d kanskje inte så optimalt? hehe

hm nu bor jag i oslo så det e ju frågan vart det finns.. får fråga i en utlændsk mataffær kanskje, dem brukar ha massa ovanliga saker till mkt lægre pris enn helsokost.. helt jævligt dyrt..
men jo bestælla online e jo faktiskt vært. bestællda massa naturprodukter från iherb.. det jobbiga e tullen osv bara så får bli många paket. men det lønar sig ju absolut, som vi alla vet kostar en vattenflaska i norge bara den 1000 kr...ca
:smash:

Semiramis
2011-11-23, 12:15
Snälla, kan vi sluta koppla ihop fisk med vegetarisk mat? Det är tillräckligt jobbigt när man på resturang blir erbjuden fisk för att det verkar blivit en norm när man säger att man äter vegetariskt/veganskt.
Det är ett helvete att behöva förklara varenda gång bara för att fiskätarna bestämt sig för att kalla sig vegetarianer och därmed skapat denna förvirring.

Är fisk en grönsak?


Håller med. Det är lite dumt att följdfrågan på när man berättar att man är vegetarian är "men du äter skaldjur och fisk?". Nej, det gör varken jag eller någon annan vegetarian i världen. Vi äter inte djur.
Håller också med. Speciellt irriterande är det när man förbeställt vegetarisk mat och de struntat i det "eftersom det finns ju fisk". Numera när de ringer och beställer från jobbet så är de extra noggranna med att säga "Vegetarian som inte äter fisk" men det funkar ändå inte alltid.

begt
2011-11-23, 12:37
Numera när de ringer och beställer från jobbet så är de extra noggranna med att säga "Vegetarian som inte äter fisk" men det funkar ändå inte alltid.


Haha, made my day.

Gurkyngel
2011-11-23, 20:27
Vem sa att jag inte äter mollusker?

Perramja
2011-11-23, 20:50
Är man vegeterian pga sympati för djuren bör man verkligen inte äta fisk. Argumentet "vegetarianer" brukar använda är att fisken lever naturligt tills den fångas. Visst, men sen plågas den långsamt till döds exempelvis genom kvävning pga att näten förhindrar gälarnas rörelse för syreupptaget eller så kvävs de till döds på land...alternativt så slaktas de på annat brutalt sätt. Och omständigheterna kring odlad fisk ska vi inte tala om. Undrar hur fiskätande vegetarianer hade ställt sig till att äta fiskar som skrek för full hals när de dödades?

begt
2011-11-23, 21:02
Studier tyder också på att fiskar är fullt kapabla till att känna smärta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pain_in_fish

Perramja
2011-11-23, 21:08
Studier tyder också på att fiskar är fullt kapabla till att känna smärta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pain_in_fish

Ja, sen hur man definierar smärta är ju rätt kontroveriellt också...tycker exempelvis att extrem fysisk och psykisk stress är en form av smärta

Mental
2011-11-23, 22:50
Är fisk en grönsak?

Är ägg det?

Många vegetarianer äter det i alla fall.

Nitrometan
2011-11-24, 09:13
Är man vegeterian pga sympati för djuren bör man verkligen inte äta fisk.
Dessutom fångas mer än den fisk som önskas i näten. Endera slängs den till baka i havet (död) elelr så mals den ner till fiskmjöl som används till djurfoder.

Juxta
2011-11-24, 10:44
Är ägg det?

Många vegetarianer äter det i alla fall.

Jag förstår vad du menar. Jag tror dock att ägget ligger närmare en grönsak än vad en fisk ligger närmare ett ägg(i denna bemärkelse, sen kan man ju säga att ägget är närmare fisken eftersom det är begynnelsen till ett djur osv osv osv) eftersom fisken är medveten och har ett centralt nervsystem. Äggen som man äter är väl dessutom obefruktade?
Fast jag är fel person att argumentera för att ägg är bättre då jag varken äter fisk eller ägg.

spoon
2011-11-24, 10:54
När man gör ett val för att skona djurens lidande så får man skit för att man inte gör tillräckligt. Väljer man att skita i allt så är man fullt normal och går under radarn. Märkligt kan jag tycka.

Eddie Vedder
2011-11-24, 10:59
När man gör ett val för att skona djurens lidande så får man skit för att man inte gör tillräckligt. Väljer man att skita i allt så är man fullt normal och går under radarn. Märkligt kan jag tycka.

Ingen har väl fått skit för någonting? En diskussion måste ju kunna tas utan att det ska tolkas som att man kastar skit på varandra? Man kan ju undra lite över hur olika personer resonerar utan att det innebär skitkastning.

spoon
2011-11-24, 11:04
Ingen har väl fått skit för någonting? En diskussion måste ju kunna tas utan att det ska tolkas som att man kastar skit på varandra? Man kan ju undra lite över hur olika personer resonerar utan att det innebär skitkastning.

Det jag är ute efter väl att det inte behöver diskuteras om man väljer att äta kött.Är fisk en grönsak?, Är ägg en grönsak? Om du inte äter det varför äter du det? Blablabla.Var vegetarian ganska länge så jag blev så otroligt trött på diskussionen så det väl därför taggarna är utåt

Vad vill man få för svar på dom frågorna?

Juxta
2011-11-24, 11:09
Ingen har väl fått skit för någonting? En diskussion måste ju kunna tas utan att det ska tolkas som att man kastar skit på varandra? Man kan ju undra lite över hur olika personer resonerar utan att det innebär skitkastning.

Nu vet jag inte om Spoon syftar på just den här tråden men under mina snart 15 år som vegan har jag fått mååånga kommentarer i stil med det han säger.

"Men om du nu inte äter djur, hur kan du då gå på marken och döda insekter?"

Eller som du skrev till mig tror jag faktiskt, att djur dör pga sojabönsskörden.

Men syftar han på tråden så håller jag med dig, jag tycker den varit väldigt resonlig faktiskt. :)


Det jag är ute efter väl att det inte behöver diskuteras om man väljer att äta kött.Är fisk en grönsak?, Är ägg en grönsak? Om du inte äter det varför äter du det? Blablabla.Var vegetarian ganska länge så jag blev så otroligt trött på diskussionen så det väl därför taggarna är utåt

Vad vill man få för svar på dom frågorna?

Tolkar jag dig rätt så blir du irriterad på att Gravencast blir kritiserad för att han äter fisk. Men han blev ju det för att det är en tråd om vegetarisk kost och han postade en diet med fisk i. Inte för att han äter fisk.

Perramja
2011-11-24, 11:16
Det jag är ute efter väl att det inte behöver diskuteras om man väljer att äta kött.Är fisk en grönsak?, Är ägg en grönsak? Om du inte äter det varför äter du det? Blablabla.Var vegetarian ganska länge så jag blev så otroligt trött på diskussionen så det väl därför taggarna är utåt

Vad vill man få för svar på dom frågorna?

Ett svar som visar hur genomtänkt moralen är och vilken kunskap som finns bakom argumenten, för att utvärdera om personen i fråga verkligen bryr sig och kan något om djur och miljö eller mest är en "vegetarian wannabe" ;)

spoon
2011-11-24, 11:56
Ett svar som visar hur genomtänkt moralen är och vilken kunskap som finns bakom argumenten, för att utvärdera om personen i fråga verkligen bryr sig och kan något om djur och miljö eller mest är en "vegetarian wannabe" ;)

Kan man inte bara få vara det då? Bättre att göra en insats än inte göra någonting alls.

begt
2011-11-24, 11:59
Kan man inte bara få vara det då? Bättre att göra en insats än inte göra någonting alls.

I såna fall ska man inte kalla sig vegeterian.

wimpy
2011-11-24, 12:17
Ett svar som visar hur genomtänkt moralen är och vilken kunskap som finns bakom argumenten, för att utvärdera om personen i fråga verkligen bryr sig och kan något om djur och miljö eller mest är en "vegetarian wannabe" ;)

vad e en wannabe vegetarian?
Jag æter inget røtt køtt, å vældigt sællan kyckling, vilket i utgångspunkt har med att jag inte gillar smaken. sen att djuren lider etc etc e ju bara d ett plus om man kan hjælpa.. gør det mig till en wannabe vegetarian?
jag hade gærna slutat æta alla djur pga lidande osvmen tyværr handlar det oxo lite om pengar, tid osv
frågar folk om jag e veggies sæger jag nej "halvt", æter inget røtt køtt osv.
alla dessa labels verkar ingen ha nån spec koll på endå så lættast førklarat så..
å måste man hela tiden ha labels på allt uansett?? detta e ju en never ending diskusjon hursom

Juxta
2011-11-24, 12:29
vad e en wannabe vegetarian?
Jag æter inget røtt køtt, å vældigt sællan kyckling, vilket i utgångspunkt har med att jag inte gillar smaken. sen att djuren lider etc etc e ju bara d ett plus om man kan hjælpa.. gør det mig till en wannabe vegetarian?
jag hade gærna slutat æta alla djur pga lidande osvmen tyværr handlar det oxo lite om pengar, tid osv
frågar folk om jag e veggies sæger jag nej "halvt", æter inget røtt køtt osv.
alla dessa labels verkar ingen ha nån spec koll på endå så lættast førklarat så..
å måste man hela tiden ha labels på allt uansett?? detta e ju en never ending diskusjon hursom

Då är du inte vegetarian. Anledningen till att folk blir sura över att personer som äter kyckling/fisk kallas sig vegetarianer är inte att dom inte får behålla sin coola stämpel för sig själva, utan för att det ställer till problem, inte bara med folks uppfattning om ens kost utan även deras förutsättningar och bemötande.
Att bli serverad fisk, räkor eller till och med kyckling som "riktig" vegetarian för att folk som gärna vill vara vegetarianer men inte helt har ätit fisk på t.ex resturangen tidigare och sagt att det går bra med fisk, är inte en kul upplevelse. Det är vid DET tillfället som man känner att ens egen kost ställer till problem då man sällan får en trevligt respons tillbaka av resturangen eller vad det nu kan vara i för miljö/situation.
Äter du fisk och kallar dig vegetarian skapar du missförstånd, så enkelt är det. Varför ens kalla sig vegetarian om man bara dragit tillbaka på det röda köttet är för mig väldigt förbryllande.

Vegetarian i dess första historiska bemärkelse innebar faktiskt en vegansk diet till och med. Ordet vegan fanns inte förens långt senare.

wimpy
2011-11-24, 13:09
Då är du inte vegetarian. Anledningen till att folk blir sura över att personer som äter kyckling/fisk kallas sig vegetarianer är inte att dom inte får behålla sin coola stämpel för sig själva, utan för att det ställer till problem, inte bara med folks uppfattning om ens kost utan även deras förutsättningar och bemötande.
Att bli serverad fisk, räkor eller till och med kyckling som "riktig" vegetarian för att folk som gärna vill vara vegetarianer men inte helt har ätit fisk på t.ex resturangen tidigare och sagt att det går bra med fisk, är inte en kul upplevelse. Det är vid DET tillfället som man känner att ens egen kost ställer till problem då man sällan får en trevligt respons tillbaka av resturangen eller vad det nu kan vara i för miljö/situation.
Äter du fisk och kallar dig vegetarian skapar du missförstånd, så enkelt är det. Varför ens kalla sig vegetarian om man bara dragit tillbaka på det röda köttet är för mig väldigt förbryllande.

Vegetarian i dess första historiska bemärkelse innebar faktiskt en vegansk diet till och med. Ordet vegan fanns inte förens långt senare.


absolut! å det førstå jag.
jag e sjælv lite petig nær det gæller tex kyckling da jag æter d så sællan å æter det aldrig på restauranger feks. dsamma gæller "vanligt" køtt, vill inte det skal stekas tillsammans etc, så jag førstår "de riktiga" vegetarianernas frustration!
kallar mig inte vegetarian i den bemærkningen, det e det andra som gør dock..

brukar gjemføra den vegetarian vs fisk ætningen med allergier..
nån som tex har nøtallergi skulle man aldrig ens få før sig å fråga om "men det e ju så lite nøtter i , d gør væl inget?" ;)

Juxta
2011-11-24, 13:12
absolut! å det førstå jag.
jag e sjælv lite petig nær det gæller tex kyckling da jag æter d så sællan å æter det aldrig på restauranger feks. dsamma gæller "vanligt" køtt, vill inte det skal stekas tillsammans etc, så jag førstår "de riktiga" vegetarianernas frustration!
kallar mig inte vegetarian i den bemærkningen, det e det andra som gør dock..

brukar gjemføra den vegetarian vs fisk ætningen med allergier..
nån som tex har nøtallergi skulle man aldrig ens få før sig å fråga om "men det e ju så lite nøtter i , d gør væl inget?" ;)

Haha, precis. Jag kanske ska börja kalla mig kött- eller till och med djurallergiker? Det kanske gör mitt liv lättare. ;)

"Nej tack, jag äter inte djur. Jag är allergisk."

wimpy
2011-11-24, 13:15
"Nej tack, jag äter inte djur. Jag är allergisk."

haha prick! prova, kanske funkar bættre ;)

Eddie Vedder
2011-11-24, 14:06
Vad vill man få för svar på dom frågorna?

Jag "vill" inte ha ett specifikt svar. Hade jag bestämt mig på förhand vad jag vill tro så hade jag aldrig frågat utan bara bestämt mig för att "så här är det!" men jag var intresserad. Jag har svårt att se vad du klagar på. I mitt fall var det intresse och inget annat. Men du kanske har erfarenhet av åratal av jobbigt ifrågasättande så att du övertolkar mig.

Perramja
2011-11-24, 16:47
Kan man inte bara få vara det då? Bättre att göra en insats än inte göra någonting alls.

Jodå man får vara precis som man vill det var inte så jag menade, men som naturvetare är det alltid kul att höra lite argumentation:)

Perramja
2011-11-24, 16:49
vad e en wannabe vegetarian?
Jag æter inget røtt køtt, å vældigt sællan kyckling, vilket i utgångspunkt har med att jag inte gillar smaken. sen att djuren lider etc etc e ju bara d ett plus om man kan hjælpa.. gør det mig till en wannabe vegetarian?
jag hade gærna slutat æta alla djur pga lidande osvmen tyværr handlar det oxo lite om pengar, tid osv
frågar folk om jag e veggies sæger jag nej "halvt", æter inget røtt køtt osv.
alla dessa labels verkar ingen ha nån spec koll på endå så lættast førklarat så..
å måste man hela tiden ha labels på allt uansett?? detta e ju en never ending diskusjon hursom

Nej, det gör dig till en omnivor

Morty
2011-11-24, 17:20
http://img233.imageshack.us/img233/7397/vegh.png

Disclaimern för animalia gäller alltså produkter såsom ägg och mjölk som (i teorin) kan tas från djuret utan att skada det. Exempelvis kaviar kan därför inte räknas som vegetarisk eftersom den förutsätter att man dödar fisken.

Äter man allehanda produkter från riket animalia så är man inte vegetarian och förstör mycket för oss vegetarianer genom att skapa förvirring. Ibland så pass allvarlig att vi serveras animalier när vi beställer mat ute.

wimpy
2011-11-25, 06:57
Nej, det gör dig till en omnivor

fast d stæmmer ju inte helt.
eller så gør det mig till en person som inte æter nåt røtt kjøtt..

som sagt, varfør dessa labels? sæger jag till nån att jag e demivegetarian lr pescetarian e det inte en jævel som fattar vad jag menar endå,, enklare førklarat.


om nu alla tycker d e så jobbigt så dra den liknelsen jag skrev innan, det får folk å tænka till iaf å fatta lite mer hur man menar,, ingen har iaf sagt imot mig ;)

Nitrometan
2011-11-25, 08:48
Disclaimern för animalia gäller alltså produkter såsom ägg och mjölk som (i teorin) kan tas från djuret utan att skada det. Exempelvis kaviar kan därför inte räknas som vegetarisk eftersom den förutsätter att man dödar fisken.
Intressant distinktion. Dock finns det kaviar som tillverkas utan att döda fisken.

Juxta
2011-11-25, 10:34
Intressant distinktion. Dock finns det kaviar som tillverkas utan att döda fisken.

Det finns ju även... TÅNGKAVIAR:

http://i44.tinypic.com/11j6u87.jpg


Rekommenderas faktiskt. Den är riktigt god. När jag bodde hemma för många år sen råkade min mor äta upp hela i tron att det var fiskkaviar.

machine gun
2011-11-26, 16:15
Håller också med. Speciellt irriterande är det när man förbeställt vegetarisk mat och de struntat i det "eftersom det finns ju fisk". Numera när de ringer och beställer från jobbet så är de extra noggranna med att säga "Vegetarian som inte äter fisk" men det funkar ändå inte alltid.

Jag var på en julmiddag med jobbet förra året och hade i förväg sagt till om lakto-ovo-vegetarisk mat och tydligt specificerat att jag inte åt kött/fisk, men att jag äter ägg och mjölkprodukter. När vi kom dit fick vi veta att alla som åt fisk kunde plocka från buffén, men att övriga med specialkost skulle få en specialtallrik. Så när jag fick min specialtallrik så innehöll den - fisk! Eh.. hur tänkte ni nu? undrade jag. Det slutade med att jag fick en grönsallad istället för proteinkälla =/

machine gun
2011-11-26, 16:22
Det finns ju även... TÅNGKAVIAR:

http://i44.tinypic.com/11j6u87.jpg


Rekommenderas faktiskt. Den är riktigt god. När jag bodde hemma för många år sen råkade min mor äta upp hela i tron att det var fiskkaviar.

Ja, den är god. Dessutom bara 4 kcal/100 g eller nåt i den stilen.