handdator

Visa fullständig version : Bra axelövningar?


BiffKriminell
2011-11-19, 18:27
Jag behöver lite tips på axelövningar. Min axelträning består av axelpress och sedan bara massa axelövningar i maskin. Anledningen till detta är helt enkelt att jag inte vet några bra axelövningar. Vilka övningar krävs för att köra igenom hela axelmuskulaturen? (Alltså även bakre)

stockinger
2011-11-19, 18:30
militärpress/sittande hantelpress, sidlyft, framåtlutande sidlyft och shrugs funkar för mig

BiffKriminell
2011-11-19, 18:31
militärpress/sittande hantelpress, sidlyft, framåtlutande sidlyft och shrugs funkar för mig

Sittande hantelpress kör jag, det var den jag menade med axelpress. Hur gör jag sidlyft och shrugs?

Idefi
2011-11-19, 19:21
militärpress/sittande hantelpress, sidlyft, framåtlutande sidlyft och shrugs funkar för mig

+1. Fast shrugs är väl inte en axel övning direkt?

Sittande hantelpress kör jag, det var den jag menade med axelpress. Hur gör jag sidlyft och shrugs?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 <- Där hittar du alla övningarna.

Sidolyft; http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

Shrugs; http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

stockinger
2011-11-19, 19:45
+1. Fast shrugs är väl inte en axel övning direkt?


Du har lite rätt i det du säger, men jag anser det som en axelövning efter som att den tar på trapsen :P

Pahwn
2011-11-19, 21:31
Jag kör arnold pressar, framåtlutande sidlyft, rodd till hakan samt shrugs då jag tycker trapsträningen går bra ihop med axlarna!

BiffKriminell
2011-12-27, 00:59
Jag kör shrugs, sidolyft och axelpress på mitt axelpass, men det känns som att jag inte tränar baksidan av axlarna speciellt mycket. Finns det någon bra övning för just baksida axlar?

ceejay
2011-12-27, 01:02
vanliga fina pressar är good shit för axlar.

X8BRaqxAmOM

Stryc9
2011-12-27, 09:27
För baksida axlar brukar jag köra drag med rep till pannan i cablen och sittande framåtlutande lyft åt sidan med hantlar.

awesomooo
2011-12-27, 09:50
Axelpress
Upprätt rodd
Axellyft med viktskiva
Kabellyft åt sidan
Shrugs

strango
2011-12-27, 10:09
Militärpress alternativt press bakom nacke
Sidolyft sittande, stående och i cable
Omvända flyes
Shrugs

Det gillar jag

MathiasF
2011-12-27, 10:11
Baksida axlar:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html


*Shrugs som tränar traps är en ryggövning, inte axelövning.

Bjern
2011-12-27, 10:16
*Shrugs som tränar traps är en ryggövning, inte axelövning.

Och det har du bestämt eller?

MathiasF
2011-12-27, 10:19
Och det har du bestämt eller?

Sitter dina axlar mitt i ryggen?

Arne Persson
2011-12-27, 10:29
Starta axelpasset med att supersetta press bakom nacken och press framför i smithmaskin utan ryggstöd. 4-5 x 6-8/superset.

Tokruska
2011-12-27, 12:43
Starta axelpasset med att supersetta press bakom nacken och press framför i smithmaskin utan ryggstöd. 4-5 x 6-8/superset.

Det lät gött.. ska testats! *flex*

Mjölkprotein
2011-12-27, 17:32
Olympisk press och militärpress är kungliga.

Kör själv olympisk press från och med nu, eftersom det ingår i starting strength programmet.
Härlig övning måste jag säga!

King Grub
2011-12-27, 18:51
Och det har du bestämt eller?

Eftersom trapezius är en ryggmuskel är det inte så mycket som behöver bestämmas.

luderlasse
2011-12-28, 14:42
Sitter dina axlar mitt i ryggen?

Eftersom trapezius är en ryggmuskel är det inte så mycket som behöver bestämmas.

Beror ju på hur man definierar axellede, skulle nog ändå vilja påstå att trapezius kan kallas för en axelmuskel!

mommy
2011-12-28, 15:06
Beror ju på hur man definierar axellede, skulle nog ändå vilja påstå att trapezius kan kallas för en axelmuskel!

Men den har ju ingen funktion i axelleden, utan i skulderbladet och ryggen, hur kan den då höra till axlarna?

Sniggel
2011-12-28, 15:08
Bänkpress och stångrodd.

Rusk
2011-12-28, 15:09
Bänkpress och lutande bänk/hantelpress är ju ren och skär träning för främre delts men om man bortser från dessa så skulle jag vilja säga att militärpress och sidolyft räcker gott och väl för främre samt mellersta delts.
För bakre delts så lägger jag mina kort på horisontal stångrodd med pronerat grepp aka pendlay rows.

Sheogorath
2011-12-28, 15:35
Angående trapezius och indelning: övre trapezius' viktigaste funktion att tillsammans med nedre delen och m. serratus anterior utåtrotera skulderbladet, vilket sker när man lyfter armarna över axelhöjd, t.ex. axelpressar och uppåtlutande bänkpressar. Jag skulle kalla övre trapezius för en del av en anatomisk ryggmuskel men funktionellt är det främst en axelmuskel. Diplomatiskt va? Shrugs (elevation) utförs såklart av övre trapezius också men den viktigaste muskeln för att lyfta skuldran är m. levator scapulae.

andeem
2011-12-28, 15:53
För vad det är värt: Press bakom nacken och upprätt rodd som båda nämnts här är ganska elaka övningar (mot mig men jag vet att jag inte är ensam). Lätt att få ont i axlarna (press bakom) eller handleder och underarmar (upprätt rodd). Se upp.

Edit: Marklyft verkar vara en bra övning för bakre axlarna. Ser nästan aldrig någon med klena axlar dra riktigt tunga mark. :)

luderlasse
2011-12-28, 20:03
Men den har ju ingen funktion i axelleden, utan i skulderbladet och ryggen, hur kan den då höra till axlarna?

Fan trodde du va leg.sjukgymnast, då ska du veta sådant ;), beror ju som sagt på hur man definierar axeln, vissa anser att axeln är en sammansättning av 3 leder (AC-SC-GH och kanske tom ST om man är riktigt crazy), medans andra tycker att axeln är GH-leden.

Mvh

schröder
2011-12-28, 20:10
Militärpress: 2x10 lagom belastning 3x6-8 tyngre belastning
Sittande hantelpress: 3x10
Sidlyft: 3x10
Omvända flyes: 4x15

När du klarar detta så ökar du vikten, 2,5-5kg i taget. Så ser min axelrutin ut för tillfället, funkar bra!

Arne Persson
2011-12-28, 23:07
Angående trapezius och indelning: övre trapezius' viktigaste funktion att tillsammans med nedre delen och m. serratus anterior utåtrotera skulderbladet, vilket sker när man lyfter armarna över axelhöjd, t.ex. axelpressar och uppåtlutande bänkpressar. Jag skulle kalla övre trapezius för en del av en anatomisk ryggmuskel men funktionellt är det främst en axelmuskel. Diplomatiskt va? Shrugs (elevation) utförs såklart av övre trapezius också men den viktigaste muskeln för att lyfta skuldran är m. levator scapulae.

Det är dock endast den nedersta delen av M. serratus anterior som hjälper till vid utåtrotationen...
He he... Ursäkta kunde inte låta bli...:D

Sheogorath
2011-12-28, 23:12
Det är dock endast den nedersta delen av M. serratus anterior som hjälper till vid utåtrotationen...
He he... Ursäkta kunde inte låta bli...:D

It's OK! :thumbup:

Fritösen
2011-12-29, 00:18
Olympisk press och militärpress är kungliga.

Kör själv olympisk press från och med nu, eftersom det ingår i starting strength programmet.
Härlig övning måste jag säga!

Jafan! Mycket bra övning för ryggen med!
http://1.bp.blogspot.com/_68RFo3Ho-Gk/TLHZz7bpNkI/AAAAAAAAAd4/xHhv_v5nsnE/s1600/1968OlympicPress2_2.jpg

Arne Persson
2011-12-29, 07:26
Jafan! Mycket bra övning för ryggen med!
http://1.bp.blogspot.com/_68RFo3Ho-Gk/TLHZz7bpNkI/AAAAAAAAAd4/xHhv_v5nsnE/s1600/1968OlympicPress2_2.jpg

Bra COREträning i alla fall...:) livsviktigt idag ju...:D

Mjölkprotein
2011-12-29, 15:35
Jafan! Mycket bra övning för ryggen med!
http://1.bp.blogspot.com/_68RFo3Ho-Gk/TLHZz7bpNkI/AAAAAAAAAd4/xHhv_v5nsnE/s1600/1968OlympicPress2_2.jpg

Tanken är väl inte riktigt att man ska göra sådär, det där är ju lika mycket fel som att göra likadant i militärpress, fel och fusk.

http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_olympic_press_with_tommy_suggs

Som jag förstått det så ska man luta sig bakåt utav helvete för att få kraft INNAN man lyfter, när stången väl är uppe i luften så ska kroppen vara rak eller hur man nu ska förklara det här.

Titta själv, runt 2:40 är det början till demonstration,
03:40 så är det vikt på. Men som sagt så coachar ju gubben den här killen, så det ser ju inte så perfekt ut i början - men filmen är ju 20min lång satt jag förstår om ni inte orkar titta på hela.

Bjern
2011-12-30, 12:27
Eftersom trapezius är en ryggmuskel är det inte så mycket som behöver bestämmas.

Tänkte mer på att många kör trapezius på sina axel-pass, så jag tror inte det spelar någon större roll hur man definerar den.

Zaqwer
2011-12-30, 13:04
Finns ingen övning jag blir mer slut i axlarna av än bänkpress. Kör jag 5 set bänkpress och sen sittande hantelpress så orkar jag betydligt mindre än om jag hade kört 5 set militärpress före. Kan man då dra slutsatsen att bänkpress är en bättre axelövning än militärpress för mig?

Kan ju tillägga att jag blir starkare i militärpress av att köra bänkpress. Men jag blir inte starkare i militärpress av att köra militärpress.

Sheogorath
2011-12-30, 13:19
Finns ingen övning jag blir mer slut i axlarna av än bänkpress. Kör jag 5 set bänkpress och sen sittande hantelpress så orkar jag betydligt mindre än om jag hade kört 5 set militärpress före. Kan man då dra slutsatsen att bänkpress är en bättre axelövning än militärpress för mig?

Kan ju tillägga att jag blir starkare i militärpress av att köra bänkpress. Men jag blir inte starkare i militärpress av att köra militärpress.

Ja.

Sir Beef A Lot
2013-07-31, 10:47
Jag har en liten skada i vänstra armbågen som jag vill vila ut och kan inte använda de vanliga övningarna när man håller i vikter osv. Gymmet har inte en lateralraise-maskin så tänkte om ni känner till någon bra övning som är liknande?

Matsa
2013-07-31, 11:04
Jag har en liten skada i vänstra armbågen som jag vill vila ut och kan inte använda de vanliga övningarna när man håller i vikter osv. Gymmet har inte en lateralraise-maskin så tänkte om ni känner till någon bra övning som är liknande?

Kan du köra någon variant av upprätt rodd eller är det också ajaj för armbågen? Om du håller ganska brett och inte drar för högt borde det bli rätt skonsamt för just armbågen.