handdator

Visa fullständig version : Rått Kött


Scratch
2004-01-06, 01:09
Någon som brukar äta rått kött? finns det några eventuella fördelar att göra detta eller blir man bara sjuk?
gillar mina biffar riktigt blodiga och har funderat på att testa äta en rå men då sa mamsen att man blev magsjuk om man gjorde detta :confused:

Megatuttarna
2004-01-06, 01:54
Man blir ju bara magsjuk om man handskats med den illa innanåt(på ett sätt så bakterier kan frodas), annars är det inte någon fara att käka rått, såvida det inte är kyckling.

Helt underbart med en enorm blodig och mör köttbit, fy fan vad underbar! Sån på sommaren med en iskall bärs, åhh nästan så man skiter i om en naken brud går förbi.

Sverker
2004-01-06, 09:00
Rått kött.

Själv har jag lite svårt för blodiga biffar men visst. Råbiff är ju malet innanlår har jag för mig.


Näringsmässigt vinner du knappt något på att inte värma upp köttet. Det är så mycket vitaminer i kött i alla fall så ifall du skulle förstöra 25 % av dem så spelar det ingen roll. Tvärtom så mjukar man upp bindväven något och ökar upptaget av proteinet i tillagat kött.


Tänk på att det är endast nöttkött som är lämpligt att äta rått. Det krävs även att det hanteras snabbt och snyggt så att bakterierna inte hinner växa till sig. Risken är annars för en matförgiftning. Köp köttet i butiker som är frächa.

Griskött är olämpligt att äta rått och kyckling synnerligen farligt m a p salmonella och campyllobakter.

LIM
2004-01-07, 11:32
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,414969,00.html

:nono:

Tolkia
2004-01-07, 15:44
Det krävs även att det hanteras snabbt och snyggt så att bakterierna inte hinner växa till sig. Risken är annars för en matförgiftning. Köp köttet i butiker som är frächa.
Och var verkligt noga med hur du hanterar det vid "tillagningen". Faktum är att de flesta som råkar ut för matförgiftning orsakar den hemma i det egna köket. Man bör t.ex. tänka på att inte använda samma redskap till kött och grönsaker, eftersom det brukar kunna finnas en del roliga saker på grönfodret som frodas i högönsklig välmåga när de får växa på kött (däremot frodas inte den som käkat upp köttbiten så länge efteråt ...) och inte kladda alltför mycket på vattenkranar etc.

Scratch
2004-01-07, 16:24
LIM :hbang: