handdator

Visa fullständig version : Disskutera: Forks over knifes


strikt
2011-11-19, 16:13
Hittade ingen tråd som nämner denna dokumentär från 2011, såg den själv nyss.

Så tänkte vi kan ta disskusionerna i denna tråd om denna dokumentär.

Eftersom jag sitter med några hinkar casein hemma, samt hundratals proteinkakor sedan somras i mig plus att jag äter en del pizzor och hamburgare i mitt träningsupplägg. Så var det lite jobbigt att se att ens livsstil kanske bör ändra inriktning.

Någon annan som sett den och funderat själv på att köra "vegan" stuket på grund av fördelarna?

Lite svårt att blunda för statistiken i den där skalan som de visar upp.


Någon här som tränar enligt plantbaserat upplägg men ändå försöker bygga muskler och lyckas hyfsat med det utan trycka massa protein på sidan i form av kosttillskott?

Eddie Vedder
2011-11-19, 16:44
Är det någon skillnad på den här dokumentären och annan veganpropaganda? Att slänga upp lite statistik och konspirationsteorier funkar ju för många kosthållningar.

lei
2011-11-19, 16:49
Provat ett kortare tag men kände att det var för stora uppoffringar och tror inte längre på veganismens grunder. Vegetarian (lakto-ovo + numera även omega 3) har jag varit länge och inte haft några större problem socialt eller byggmässigt av dock. Tror många skulle må bra av en större andel blandad kost, lite kött och lite vegetariskt tror JAG är det bästa egentligen..

Catstyle
2011-11-19, 17:32
Jag tror att väldigt många människor skulle må bättre av att lägga in en större del kvalitativt kött i sin kost. :)

Kryss
2011-11-19, 19:56
Trailern verkar inte så förtroendeingivande, är den sevärd?

strikt
2011-11-19, 21:33
Kryss: värsta som händer är att du försöker ta reda på sanningen.

Problemet är väl att man vet inte riktigt vilken sida man ska tro på.

Men jag tyckte den var sevärd, kändes inte flummig och propagandaaktigt direkt.

Däremot börjar jag fundera på hur stor risk jag har iom allt kött jag äter samt extre kosttillskott.

strikt
2011-11-19, 21:38
Just nu sitter jag och läser lite om studien, motståndarnas sida dvs.

http://rawfoodsos.com/2010/08/03/the-china-study-a-formal-analysis-and-response/

http://healthcorrelator.blogspot.com/search/label/China%20Study

Eddie Vedder
2011-11-19, 23:42
Däremot börjar jag fundera på hur stor risk jag har iom allt kött jag äter samt extre kosttillskott.

Lever du på vad de i trailern kallar "western diet" då? Alltså skit med andra ord? Vad jämför de med för typ av mat?

strikt
2011-11-20, 15:06
Lever du på vad de i trailern kallar "western diet" då? Alltså skit med andra ord? Vad jämför de med för typ av mat?

Näe, det kan jag ju inte säga att jag gör.

Här i europa samt skandinavien så käkar vi ju generellt bättre än vad jänkarna gör.

När man ser matuplägget i denna dokumentär, så är det ju mycket grillat och saker som bokstavligt talat sjuder i olja osv.

Men min diet består väldigt mycket av köttfärs, lax, grönsaker, caseinpulver och diverse proteinkakor och snabbmat såsom hamburgare och pizza. Men jag räknar på kcal och håller mig runt energibalans eller mindre de flesta dagar. Håller på att gå ner i vikt.

Men det är ju när man ser studien som presenteras, när man ser danmark och alla andra länder som skjuter i stapeldiagramet över sjukdomarna som man får sig en tankeställare.

Min första tanke är väl att jag inte tänker släppa min livsstil helt och hållet och bli vegan. Däremot ösa på med mycket mer sallad osv än vad jag gör idag. Äter dock en hel del grönt redan i dag. Men dokumentären fick mig iaf att fundera ett extra varv till på vad jag stoppar i mig, vilket är bra i slutändan.

Den där 5% och 20% casein studien de gjorde, som de sa var som att slå på och av cancer tillväxten. Den kändes ju sådär *jorgen* men har inte förkovrat mig mer i det hela ännu. Men ska läsa på mera om det när jag får tid över. Fram tills dess trycker jag mat som vanligt.

Scratch89
2011-11-20, 15:25
Det finns inga seriösa forskare som skulle uttrycka sig sådär klumpigt om cancer. Det drar ner hela dokumentären nåt så ofantligt.

Däremot ser jag absolut inget fel med att äta mindre kött.

Eddie Vedder
2011-11-20, 15:38
Men det är ju när man ser studien som presenteras, när man ser danmark och alla andra länder som skjuter i stapeldiagramet över sjukdomarna som man får sig en tankeställare.

Man kan som sagt väldigt enkelt slänga ihop statistik och vrida på resultattolkningar lite hur man vill. Skulle jag få pengar för att slänga ihop en likadan film fast rekommendera LCHF skulle jag kunna göra detsamma. Först en massa om den diffusa "västerländska dieten" och sedan lite övertolkade lågkolhydratstudier och en massa råttstudier om längre livstid med mindre insulin och inflammationer etc. etc. En av de som fick Nobelpriset 2010 forskade ju om livslängd och äter själv lågkolhydratkost för att hon anser att hennes djurresultat tyder på att det är bäst. Fick hon något utrymme i den här dokumentären?

Hur mycket forskning lyfts fram där bilden blir mer nyanserad?

Den där 5% och 20% casein studien de gjorde, som de sa var som att slå på och av cancer tillväxten. Den kändes ju sådär *jorgen*

Hur menar du? Att det är en kass källa till deras påståenden eller att den fick dig att tro mer på det?

strikt
2011-11-20, 19:06
Man kan som sagt väldigt enkelt slänga ihop statistik och vrida på resultattolkningar lite hur man vill. Skulle jag få pengar för att slänga ihop en likadan film fast rekommendera LCHF skulle jag kunna göra detsamma. Först en massa om den diffusa "västerländska dieten" och sedan lite övertolkade lågkolhydratstudier och en massa råttstudier om längre livstid med mindre insulin och inflammationer etc. etc. En av de som fick Nobelpriset 2010 forskade ju om livslängd och äter själv lågkolhydratkost för att hon anser att hennes djurresultat tyder på att det är bäst. Fick hon något utrymme i den här dokumentären?

Hur mycket forskning lyfts fram där bilden blir mer nyanserad?



Hur menar du? Att det är en kass källa till deras påståenden eller att den fick dig att tro mer på det?


Det var inte så mycket "forskning" med i bilden faktiskt. Var väl mest massa snack och människor som körde plantbaserad kost osv.

Det som kändes mest intressant i hela dokumentären var den storia studien som publicerades 85 har jag för mig. Som de typ hade som ryggrad igenom hela.

Angående Caseinet 5 - 20 procent, så var det ju på råttor som sagt, och resultaten som påvisades var i princip att när de fick 20 procent casein i sin kost under 12 veckor eller hur upplägget nu var, så kunde de tydligt se att cancertillväxten tydligen ökade. Och gav de 5 procent casein så drogs tillväxten tillbaka. För min del vet jag ju inte riktigt vad jag ska tro om det hela förrän jag läst på mer om detta och hur applicerbart det är på människor.

En annan sak som var intressant var den här stapeln

http://piclair.com/data/7v58k.jpg

Den påvisar hur mycket Animaliskt protein (grönt) man käkar i olika länder, danmark längst till höger sedan germany osv. Cancer fallen i samma land är röd.

Rätt stark korrelation i mina ögon, men sen så vet man ju inte hur man ska tolka siffrorna heller, danskarna kanske har högre chans för cancer för att de lever mer onyttigt utöver allt proteinkäkande.



Någon dokumentär som påvisar hur fantastiskt bra det är att käka proteinkakor, godis, casein hinkar i mängder och ägg på några hundra testpersoner så ser jag gärna den och sover gott om natten istället för att sitta och fundera på hur jvla dåligt det är att ligga på energibalans men ändå trycka 150-200 gram protein varje dag. Så kasta hellre fram en sån dokumentär så jag får borta denna ur mitt huvud :smash:

Three pigs
2011-11-20, 19:13
Låter intressant. Ska "hyra" dokumentären och se den inom kort.

Nya kulinariska idéer är i vilket fall kul när man deffar :) Samt att man kanske blir avskräckt från godsaker.

Tror dock aldrig jag kommer ge upp mina trogna kor. (dom man äter, nötkött)

Paria
2011-11-20, 19:41
En av de som fick Nobelpriset 2010 forskade ju om livslängd och äter själv lågkolhydratkost för att hon anser att hennes djurresultat tyder på att det är bäst. Vem?

Eddie Vedder
2011-11-20, 21:43
Det var inte så mycket "forskning" med i bilden faktiskt. Var väl mest massa snack och människor som körde plantbaserad kost osv.

Det som kändes mest intressant i hela dokumentären var den storia studien som publicerades 85 har jag för mig. Som de typ hade som ryggrad igenom hela.

Det verkar mer och mer som om det är just en propagandafilm som plockar körbär i vanlig ordning. Låter faktiskt riktigt kasst hittills.

En annan sak som var intressant var den här stapeln

http://piclair.com/data/7v58k.jpg

Den påvisar hur mycket Animaliskt protein (grönt) man käkar i olika länder, danmark längst till höger sedan germany osv. Cancer fallen i samma land är röd.

Rätt stark korrelation i mina ögon, men sen så vet man ju inte hur man ska tolka siffrorna heller, danskarna kanske har högre chans för cancer för att de lever mer onyttigt utöver allt proteinkäkande.

Men herregud. :D Det där är ju bara deskriptiv statistik av två saker samtidigt. Man skulle ju kunna "bevisa" samma sak med antal DVD-filmer som setts också. Så nej den var inte intressant.

Vem?

Tror det var Elizabeth Blackburn. Men det var iofs 2009 och jag kan haft fel om årtalet. Men någon Nobelpristagare var det som pratade om lågkolhydratkost och livslängd och poängen är bara den att man kan hitta stöd för både det ena och det andra om man bara letar.

entropy
2011-11-20, 22:43
Stapeldiagrammet är ju bara löjligt. De kan plocka statistik hur de vill och ignorera statistik från de länder som inte låter dem dra den önskade slutsatsen. Intressant är väl även att de länder som ligger lågt i båda staplarna har en lägre medellivslängd (eget antagande), vilket antagligen innebär att en mindre andel av befolkningen når en ålder där de drabbas av cancer eller hjärt- och kärlsjukdomar.

Sniggel
2011-11-21, 06:48
D-vitamin verkar annars skydda mot cancer om du oroar dig för det ;)

Kryss
2011-11-21, 08:03
Lustigt hur snabbt de drog paraleller.

Andra världskriget > tyskar kom till Norge och snodde norrmännens boskap > dödlighet i sjukdom x minskar med ~1-2procentenheter (vilket såg jättestort ut efterssom diagramets skala var pytteliten) = kött orsakar sjukdom x

Ungefär som förväntat efter trailern, även om jag kan tycka att grundpoängen att äta mindre kött är vettigt så var filmen rätt löjlig.

TheIsh
2011-12-05, 00:14
Jag drog faktiskt till ica och köpte grönsaker för 300 spänn efter att jag sett den.
Oavsett hur det ligger till så var den väldigt övertygande då jag fullkomligen hatar grönsaker :s Det jag kan gissa är väl att det är övergripande bättre för hälsan att leva på råa råvaror än en massa "behandlade" råvaror. Det råder det nog inga som helst tvivel om. Frågan är ju om älg man skjuter själv skulle vara sämre en bönor tex. Alltså rent kött vs grönt -mässigt.
Sen måste väl metabolisk typ komma in i bilden någonstans?

mattilainen
2011-12-05, 00:17
förstår inte hur man kan bli sån här som ts blivit efter en sån här dokumentär.

Herregud.

TheIsh
2011-12-05, 00:55
Någon här som tränar enligt plantbaserat upplägg men ändå försöker bygga muskler och lyckas hyfsat med det utan trycka massa protein på sidan i form av kosttillskott?

www.veganbodybuilding.com