handdator

Visa fullständig version : Misstänkt inflammation i Quadriceps Femorissenan, några råd?


mij82
2011-11-19, 15:30
Har till och från ont i Quadriceps Femorissenan (precis i fästet till patella), det kan vara ömt i några veckor, sedan försvinner ömheten mer eller mindre i några veckor. Ömheten finns bara där och kan kännas om jag står med rakt ben och spänner benet men inte så kraftigt. Om jag däremot utför en knäböj så börjar smärtan stegras ganska kraftigt när jag närmar mig ~80 grader med överbenet i förhållande till underbenet. jag känner också av det när jag går i trappor, så det är klart flexionsrelaterat.

Det skulle kunna vara någon form av PFPS men eftersom jag inte löptränar alls just nu så kanske det är helt fel spår?

Detta är sjukt irriterande och gör att jag inte kan träna ben ordentligt, så jag behöver lite hjälp för hur det kan förebyggas. Det lite intressanta är att det ofta känns bättre efter ett benpass med knäböj, men det känns inte som att det är så lyckat att pressa på trots smärtan, eller?

Ska jag testa någon form av ketoprofensmörja eller annan NSAID? Smärtan i sig skiter jag egentligen i, men det vore ju trevligt att bli av med den eventuella inflammationen.

Kort sagt, vågar jag köra på trots smärtan, om så, vad bör jag tänka på när jag kör knäböj/utfall och liknande för att inte förvärra detta?