handdator

Visa fullständig version : Militärpress eller bänkpress för generell muskeltillväxt i överkroppen?


Paria
2011-11-19, 13:38
Vilken tror ni är bäst för att träna överkroppen. Vilken övning stimulerar mest proteinsyntes vid ett givet antal repetitioner?

Man kan lyfta mer i bänkpressen, men det betyder ju inte att den aktiverar mer mängd muskler. Knäböj tränar nog fler muskler än shrugs, exempelvis, trots att man kan använda mer vikt i shrugs.

Militärpress eller bänkpress?

Lägger till ett alternativ för er som inte vill rösta, eller inte bryr er, men ändå vill se resultatet!

Spettet
2011-11-19, 13:40
1a att rösta...:)

Idefi
2011-11-19, 13:43
Jag skulle nog säga att militärpress aktiverar fler muskler.
Vilken övning som stimulerar proteinsyntesen mest = no idea.

stridis
2011-11-19, 13:44
Rodd...;)

Leifallan
2011-11-19, 13:46
Röstade på Bänk men jag tror nog det blir oavgjort. MP är ju mer en naturlig övning.

Edd
2011-11-19, 13:47
tycker att både militärpress och bänkpress är lika bra för överkroppen. Har dock ingen aning om vilken som stimulerar proteinsyntesen mest.

Mauriice
2011-11-19, 14:04
Öh....Bänk?

Lätt?

Spartansk
2011-11-19, 14:17
Jag säger militärpress! Militärpress tränar mage jättemycket, bänk tränar knappt magen alls. Visserligen tränar bänk bröst, vilket knappt militärpress gör, men mage är viktigare imho.

Stefan J
2011-11-19, 14:32
Bänkpress utan tvekan. Militärpress må engagera fler antal muskler, men de belastas inte så hårt att du får en kolossal muskeltillväxt utan många av musklerna har en mer stabiliserande roll. Men militärpress är en lysande övning för överkroppen definitivt, både för styrka och axelvolym. Kör både bänkpress och militärpress.

limenka
2011-11-19, 14:35
Spela bänk tog jag.

Fråga till TS: hur kan du använda mer vikt i shrugs än i böj? Är detta vanligt?

krubkungen
2011-11-19, 14:39
Mer vikt i shrugs än böj? :S
Vad fan böjer du för vikter?

Paria
2011-11-19, 14:40
Spela bänk tog jag.

Fråga till TS: hur kan du använda mer vikt i shrugs än i böj? Är detta vanligt?

Mer vikt i shrugs än böj? :S
Vad fan böjer du för vikter? Jag tränar varken eller men kan säkert böja runt 120 kg 1 rep. Det kan jag säkert göra 10 reps på innan jag tappar greppet, i shrugs.

Jag kan shrugga mina markvikter. Det trodde jag alla kunde. Pratar inte om superstrikta shruggar utan där man helt enkelt drar upp vikten utan momentum från benen.

garluch
2011-11-19, 15:16
Jag kan shrugga mina markvikter. Det trodde jag alla kunde.

:eek:

BelowAverage
2011-11-19, 15:17
Militärpress alla dagar i veckan. Bygger en snyggare fysik och är en roligare övning.

Robbmeister
2011-11-19, 15:25
Fråga till TS: hur kan du använda mer vikt i shrugs än i böj? Är detta vanligt?

Det kanske är jag som är discotränad men jag tar dubbelt så mycket i shrugs som i böj och dom flesta jag tränar med har ungefär samma shrugs/böj ratio.

Röstade förresten på bänk. Det känns som att övningen ger mer (inga bevis för detta dock).

Spettet
2011-11-19, 15:36
Tänkte på det, ska man dra ihop skulderbladen när man kör militärpress?

stridis
2011-11-19, 15:58
Ehh ogärna att jag kör en maxshrug på 300kg(då jag kan böja 150kg), det finns inte på kartan.Markar även mer än vad jag shruggar strikt.

Heeman
2011-11-19, 16:34
Vad fan är axoncurls?:hbang:

McLR
2011-11-19, 16:38
Press, hoppas även att man byter ut bänkpressen mot press i SL tävlingar, kommer aldrig bli så dock :)

Spartansk
2011-11-19, 16:38
Vad fan är axoncurls?:hbang:

Sök på youtube. :)

Eddie Vedder
2011-11-19, 16:39
Jag röstade på militärpress. Om man mot förmodan enbart skulle få köra en enda övning för överkroppen tror jag att den ger mer för hela överkroppen även om bröst och triceps kanske får sämre träning. Hållningen lär bli bättre också.

Heeman
2011-11-19, 16:43
Axoncurl=bicep. Känns som detta inte var ett seriöst bidrag? och skulle väl inte kalla det "hans" övning....

McLR
2011-11-19, 16:44
Axoncurl=bicep. Känns som detta inte var ett seriöst bidrag? och skulle väl inte kalla det "hans" övning....

Nej, kolo gillar att förlöjliga Martin bara :)

BigBoy
2011-11-19, 16:51
Snedbänk, kompromissen mellan de två.

Särskilt om man gör som Arnold gjorde i unga år. Frivänd stången, sätt dig på bänken, fall ner i rätt ställning och pressa!*flex*

McLR
2011-11-19, 16:54
Snedbänk, kompromissen mellan de två.

Särskilt om man gör som Arnold gjorde i unga år. Frivänd stången, sätt dig på bänken, fall ner i rätt ställning och pressa!*flex*

Låter ganska efterblivet :smash:

Spartansk
2011-11-19, 16:56
Snedbänk, kompromissen mellan de två.

Särskilt om man gör som Arnold gjorde i unga år. Frivänd stången, sätt dig på bänken, fall ner i rätt ställning och pressa!*flex*

Hade han inte t o m en stående snedbänkställning, som tvingade honom att frivända och luta sig mot ställningen innan han pressade?

BigBoy
2011-11-19, 17:07
Hade han inte t o m en stående snedbänkställning, som tvingade honom att frivända och luta sig mot ställningen innan han pressade?

Jo så var det nog ja, hur som så låter det grymt basic och jävligt byggande..

pwnyou
2011-11-19, 17:09
Förutsatt att du kör chins och mark också, som du skrev i förra tråden, så röstar jag på bänkpress. Man blir mer proportionerlig av bänk. Stabilitet i midjan får du redan av marklyften.

hugok
2011-11-19, 17:19
Jag tränar varken eller men kan säkert böja runt 120 kg 1 rep. Det kan jag säkert göra 10 reps på innan jag tappar greppet, i shrugs.

Jag kan shrugga mina markvikter. Det trodde jag alla kunde. Pratar inte om superstrikta shruggar utan där man helt enkelt drar upp vikten utan momentum från benen.

This!

Stefan J
2011-11-19, 18:12
Press, hoppas även att man byter ut bänkpressen mot press i SL tävlingar, kommer aldrig bli så dock :)

Pressen har redan funnits i tyngdlyftning men togs bort. Annars hade jag istället för att ta bort bänkpress gärna sett att man lade till press i SL så att det blir två övningar för styrka (bänkpress/militärpress) och två övningar för kalaskula/megaröv (böj/mark) :D

luderlasse
2011-11-19, 18:17
Pressen har redan funnits i tyngdlyftning men togs bort. Annars hade jag istället för att ta bort bänkpress gärna sett att man lade till press i SL så att det blir två övningar för styrka (bänkpress/militärpress) och två övningar för kalaskula/megaröv (böj/mark) :D

Lyftarröven är ju hela ideen med SL.

ont: Bänkpress är en bra övning för en fin överkropp tycker jag.

krubkungen
2011-11-19, 18:21
Nån som sitter på en bra video med rätt utförande av militärpress?

Timme
2011-11-19, 18:28
Bänk tränar axlar bröst och triceps.

Militärpress tränar axlar och triceps

Enkelt val :)

McLR
2011-11-19, 18:29
Pressen har redan funnits i tyngdlyftning men togs bort. Annars hade jag istället för att ta bort bänkpress gärna sett att man lade till press i SL så att det blir två övningar för styrka (bänkpress/militärpress) och två övningar för kalaskula/megaröv (böj/mark) :D

Jo, det vet jag. Mjo, det skulle vara roligare än att ta bort bänken :)

Stefan J
2011-11-19, 18:31
Jo, det vet jag. Mjo, det skulle vara roligare än att ta bort bänken :)

Najjjjjjjjjjj!

McLR
2011-11-19, 18:32
Najjjjjjjjjjj!

Alltså roligare med både press och bänk, ursäkta om jag var otydlig :)

Fishtank
2011-11-19, 18:34
Nån som sitter på en bra video med rätt utförande av militärpress?

http://www.youtube.com/watch?v=SAXPJ3PfdyY

Stefan J
2011-11-19, 18:43
Alltså roligare med både press och bänk, ursäkta om jag var otydlig :)

Ja precis, så ska det låta! Det är jag som läser som en kratta :)

Ernie McCracken
2011-11-19, 19:28
Ni som både kör bänk och MP. kör ni dom samma pass eller hur har ni lagt upp det?

ceejay
2011-11-19, 19:31
har ett pass dedikerat till axlar och biceps, där kör jag press ovanför huvet

bänk kör jag tillsammans med böj några dagar i veckan

McLR
2011-11-19, 19:37
Ni som både kör bänk och MP. kör ni dom samma pass eller hur har ni lagt upp det?

Pass 1 tung bänk lätt press
pass 2 tung press lätt bänk

groda
2011-11-19, 20:02
Nån som sitter på en bra video med rätt utförande av militärpress?

http://www.youtube.com/watch?v=TJJRj1jei2I

Sheogorath
2011-11-19, 20:27
Bänk tränar axlar bröst och triceps.

Militärpress tränar axlar och triceps

Enkelt val :)

Militärpress aktiverar övre bröst väldigt mycket om man har normalt utförande, dvs smal fattning och full rörelsebana. Bred fattning och vända vid öronhöjd - inte så mycket.

Timme
2011-11-19, 20:36
Militärpress aktiverar övre bröst väldigt mycket om man har normalt utförande, dvs smal fattning och full rörelsebana. Bred fattning och vända vid öronhöjd - inte så mycket.

Helt säker på det? Om det verkligen är så är det ju ändå ingen bra bröstövning. Vill ju aktivera hela bröstet.

Sheogorath
2011-11-19, 20:56
Helt säker på det? Om det verkligen är så är det ju ändå ingen bra bröstövning. Vill ju aktivera hela bröstet.

Vad är det för fråga? :D Klart jag är säker. Militärpress aktiverar dessutom hela trapsen effektivt (vilket inte kan sägas om bänk) tillsammans med serratus anterior, övre bröst, triceps och såklart axlar. Den har med andra ord förtjänster som inte bänk har, och bänk har förtjänster som inte militärpress har (tänker då främst på aktivering av nedre bröst). Jag tycker det är svårt att säga bu eller bä. Däremot vet jag att det fanns stora bringor innan bänkpress ens var uppfunnet. På tiden man pressade stora saker över huvudet.

Landström
2011-11-19, 21:01
Jag kan shrugga mina markvikter. Det trodde jag alla kunde.

Då har du antingen sjukt starka trapz (i proportion till övrig muskulatur) eller så lämnar marklyften en del kvar att önska. Jag gissar på det sistnämnda. ;)

Landström
2011-11-19, 21:37
Pressen har redan funnits i tyngdlyftning men togs bort. Annars hade jag istället för att ta bort bänkpress gärna sett att man lade till press i SL så att det blir två övningar för styrka (bänkpress/militärpress) och två övningar för kalaskula/megaröv (böj/mark) :D

Nja, tycker det är minst lika vanligt, om inte vanligare, att de som är goda bänkare även är goda böjare. Dvs de är presstarka och har korta armar och lårben. :D

panzerpig
2011-11-19, 21:40
Däremot vet jag att det fanns stora bringor innan bänkpress ens var uppfunnet. På tiden man pressade stora saker över huvudet.
Nu blev jag lite nostalgisk och tänker på gamla lyftare som john davis och doug hepburn som tränade bänk för att bli starkare i press.. lite tvärt om nu för tiden :)