handdator

Visa fullständig version : Överviktiga kollegor som provat "allt"


StureK
2011-11-18, 23:04
Jag har tre kollegor, två kvinnor och en man, som är rejält överviktiga. Kvinnorna kom till mig helt frustrerande och bad om råd. De har provat fyra olika dieter, tränat spinning och den ena styrketräning ca 2-3 gånger i veckan under tolv veckor.

Under denna tid har den som styrketränat knappt gått ner något i vikt (som för henne är skitviktigt) men tappat sex centimeter i midjemått. Den andra har tappat kanske två kilo och detta är inte särskilt mycket på 12 veckor.

Jag frågade vad dom äter och det var inte mycket alls. Deras jobb är aktivt där man går hela dagarna. Dom menade att kroppen vant sig vid detta och att det inte bränner något.

Dom måste ju äta mer än vad dom säger sig göra? Eller har dom bara taskig ämnesomsättning? Ett aktivt jobb+ träning 2-3 gånger i veckan borde väl ge mer?

Jag föreslog att dom skulle höja proteinintaget och räkna kalorier för att det ska bli rätt. Att säga åt dom att äta mindre när dom redan påstår sig äta lite känns fel. Som jag har förstått det är det en myt att kroppen ställer in sig på svält om man äter för lite, så det kan knappast bero på det.

Någon som har något råd jag kan ge?


Killen påstår sig äta endast tonfisk, sallad och ev yoghurt sent på kvällen. Och det var alltså hans problem, att han bara kan äta precis innan han går och lägger sig.

Ristretto
2011-11-18, 23:15
Äter han nog mycket fisk och yoghurt så går det jättebra att bli fet på det också. Förmodligen äter de mer än de talar om, alternativt har några binge-dagar lite här och där.

mini
2011-11-18, 23:33
Ofta tenderar man att glömma saker när man ska berätta vad man äter. Att som överviktig som "prövat allt" säga att man gärna äter bullar till trefikat, chips framför fredagsfilmen och lördagsgodis vet ju även de inte är funkis. Det är inte säkert att de ljuger medvetet, men underskattning av vad man äter är mycket vanligt. Kanske kan de, om de känns som att de vill ha hjälp på riktigt, skriva matdagbok en vecka. Då blir det lättare att identifiera var de svaga punkterna är. Det viktiga är att hitta okynneskalorierna (och gärna vad de beror på. Äter de för att de är stressade, ledsna, för att unna sig, för att de äter för lite "riktig mat" osv)

Fundera också på vilken roll du kan och vill ha i detta.

StureK
2011-11-18, 23:46
Äter han nog mycket fisk och yoghurt så går det jättebra att bli fet på det också. Förmodligen äter de mer än de talar om, alternativt har några binge-dagar lite här och där.

Han menar alltså att han endast äter på kvällen och då en burk tonfisk, så det är inte så mycket. Han menar snarare att tidpunkten är fel.


Ofta tenderar man att glömma saker när man ska berätta vad man äter. Att som överviktig som "prövat allt" säga att man gärna äter bullar till trefikat, chips framför fredagsfilmen och lördagsgodis vet ju även de inte är funkis. Det är inte säkert att de ljuger medvetet, men underskattning av vad man äter är mycket vanligt. Kanske kan de, om de känns som att de vill ha hjälp på riktigt, skriva matdagbok en vecka. Då blir det lättare att identifiera var de svaga punkterna är. Det viktiga är att hitta okynneskalorierna (och gärna vad de beror på. Äter de för att de är stressade, ledsna, för att unna sig, för att de äter för lite "riktig mat" osv)

Fundera också på vilken roll du kan och vill ha i detta.


Det är en bra idé med matdagbok. Tror också att de underskattar hur mycket de äter, eller dom måste väl göra det. Jag vill gärna hjälpa dom så gott jag kan. Tycker det är jättekul med mat och hälsa, men jag har ingen utbildning så jag är ingen expert :) Men det är trevligt att dom anförtror sig åt mig och ber om råd.

Lillleif
2011-11-19, 00:00
Han menar alltså att han endast äter på kvällen och då en burk tonfisk, så det är inte så mycket. Han menar snarare att tidpunkten är fel.


Din utmaning är att få honom att inse att det där är skitsnack.

Lychgate
2011-11-19, 08:31
Håller med dom andra. Eventuellt skäms dom över dålig disciplin? Vänder blinda ögat för kcal i latten på jobbet? Matdagbok där dom skriver allt, räkna sedan ut om dom gått ner eller inte på deras skrivna kcal intag. Ligger dom stabilt ljuger dom eller så bör dom gå till läkare och kolla deras ämnesomsättning.

kajjm
2011-11-19, 11:44
Det är rätt enkelt. Går dem inte ner, äter dem för mkt.
Eller tror att en riktigt svinig dag i veckan inte skadar. eller whatever.

Förmodligen ljuger dem om vad dem äter, när ingen ser.
Vi alla har ätit ngt i smyg. Dem gör det nog mer än vad du anar.


Hade dem skött sig, HADE dem gått ner.
Att gå ner i vikt är ingen konst, det är endast disciplin.

RassK
2011-11-19, 12:03
Har de provat att göra rätt?

Eddie Vedder
2011-11-19, 12:04
Det är rätt enkelt. Går dem inte ner, äter dem för mkt.
Eller tror att en riktigt svinig dag i veckan inte skadar. eller whatever.

Förmodligen ljuger dem om vad dem äter, när ingen ser.
Vi alla har ätit ngt i smyg. Dem gör det nog mer än vad du anar.


Hade dem skött sig, HADE dem gått ner.
Att gå ner i vikt är ingen konst, det är endast disciplin.

Fast det är inte trådskaparen som inte vet, det är hans kollegor. Att gå in med "Ni är korkade smygätande idioter!" lär ju vara en mindre lyckad strategi om man faktiskt vill hjälpa och inte bara påtala sin överlägsenhet.

hidden
2011-11-19, 12:09
Känner de till kcal in vs kcal ut regeln? Jag vet många som försökt gå ner i vikt men inte förstått vad viktnedgång beror på. Det var en kompis som blev helt förvånad över att en ätardag kunde förstöra 1-4 dagars dietande beroende på hur mycket man äter.

Åsberg
2011-11-19, 12:10
Fundera också på vilken roll du kan och vill ha i detta.

Hade jag också funderat på om jag vore trådskaparen.

Eddie Vedder
2011-11-19, 12:12
Känner de till kcal in vs kcal ut regeln?

De vet ju tydligen att de "bara ska äta mindre" så ja den grundegeln kan man ju utgå ifrån att de känner till. Jag tror som mini att saker och ting slinker ner utan att man tänker på det. Samt att portioners innehåll av och fysiska aktiviteters förbrukning av energi underskattas respektive överskattas.

Och man kan som sagt hjälpa till här på olika sätt beroende på om man vill ge dem hjälp och stöd eller om man bara har en egen fäbless för att visa hur bra och perfekt man själv är.

Sniggel
2011-11-19, 12:37
Av de jag stött på som har haft problem med att gå ner i vikt har det aldrig varit någon som insett att de glömt räkna en hel del av kalorierna.
Förr eller senare kommer det fram att "ja jag tog ju en läsk där och ja jag tog en fika där med en kompis och på helgen åt jag faktiskt en pizza" och "Ska man räkna kalorier i såsen?" och "men proteindrinkar är ju inga kalorier, det är ju protein?" och "men jag steker ju i olivolja och inte smör" och "ja jag har 100g smör i riset" osv...

herzie
2011-11-19, 13:03
Skriv ut "deff-en guide" och ge dem. Vill de inte ta steget och börja lära sig så går det förmodligen inte att få dem att ändra sitt beteende.

Spridis
2011-11-19, 15:31
Det är frågan om personlig uppfattning om vad "lite" egentligen betyder. Tänk på en deff-diet och hur minimalt med föda "lite" egentligen betyder i det sammanhanget och sätt det i relation till en fet människas normala matintag.

begt
2011-11-19, 15:51
Förr eller senare kommer det fram att "ja jag tog ju en läsk där och ja jag tog en fika där med en kompis och på helgen åt jag faktiskt en pizza" och "Ska man räkna kalorier i såsen?" och "men proteindrinkar är ju inga kalorier, det är ju protein?" och "men jag steker ju i olivolja och inte smör" och "ja jag har 100g smör i riset" osv...

:D Med stor sannolikhet är det det här som är problemet. De äter av ren slentrian och kan inte hålla disciplinen. De tror att man kan fortsätta som vanligt ungefär. Har man ätit kyckling en dag har man varit "duktig" t.ex. All mat och dryck man stoppar i munnen måste räknas in; få dem att förstå det- på ett vänligt sett förstås...De talar inte sant om vad de äter helt enkelt; det slinker ned mer en någon enstaka bulle varje dag som de inte bryr sig om att räkna på. Säkert har de en väldigt skev uppfattning om portionsstorlekar också.

En diet på typ kvarg, ost, kött/fisk, ägg, 1 portion havregrynsgröt + något kosttillskott eventuellt är väldigt svårt att fuska med om de ger sig fan på att t.ex. väga osten, fisken och köttet (och väga matfettet).

Heeman
2011-11-19, 16:13
Det är frågan om personlig uppfattning om vad "lite" egentligen betyder. Tänk på en deff-diet och hur minimalt med föda "lite" egentligen betyder i det sammanhanget och sätt det i relation till en fet människas normala matintag.

Jo men att jämföra ett fettos kalori förbrukning mot en person på 75kg är bara idiotiskt.

Spridis
2011-11-19, 16:52
Jo men att jämföra ett fettos kalori förbrukning mot en person på 75kg är bara idiotiskt.

Ingen jämförelse däremellan. Det var bara det jag ville poängtera att ett fettos "lite" kan betyda en hamburgare. Den som har deffat vet hur mycket "lite" betyder!

StureK
2011-11-19, 17:18
Hade jag också funderat på om jag vore trådskaparen.

Jag vill inte lägga upp kostscheman eller liknande, men stötta och ge generella råd. Kanske träna med dem ibland. Men framför allt uppmuntra och motivera dem när det går tungt.

Skriv ut "deff-en guide" och ge dem. Vill de inte ta steget och börja lära sig så går det förmodligen inte att få dem att ändra sitt beteende.

Tanken slog mig faktiskt. Tror jag ska maila den till dem.

Det är frågan om personlig uppfattning om vad "lite" egentligen betyder. Tänk på en deff-diet och hur minimalt med föda "lite" egentligen betyder i det sammanhanget och sätt det i relation till en fet människas normala matintag.

När de beskrev vad de åt var det inte så mycket. Men jag förstår jag med att de smygäter mer. Bor i Norge så det är mycket bröd som gäller. Fast det kanske inte behöver vara jättedåligt?

Vad tycker ni om jag ger följande råd? Någonting mer?

1. Skriva matdagbok
2. Räkna ut kaloribehov, och sedan dra bort 20% eller 500kcal?
Men vad jag förstår av harris&benedict ekvationen stämmer den inte jättebra på överviktiga?
3. Höja proteinintaget, genom äta mer fisk, kyckling, kött, keso osv.
4.Potatis är ju rätt kalorisnålt och mättande och mer grönsaker.
5. Styrketräna tyngre, kanske 4x6-8 reps? Istället för 3x12 som hon kör nu? Fortsätta med spinning då hon tycker det är kul.

Snobbe
2011-11-19, 17:27
Min personliga åsikt är så fort jag snackar med någon om viktnedgång och de kommer in på hur de vill gå ner i vikt o de ska tänka på allting osv, sen så ber ja dem testa räkna kalorier och de som svarar "nej det verkar för jobbigt" är inte tillräkligt motiverade för att lyckas gå ner i vikt. De vill gå ner i vikt men bara om det är enkelt. Och det är det inte.

Om dina kollegor räknar kalorier så kommer de märka varför de stannar på vikten de gör. Be dom testa det orkar dom inte så ge upp för då kommer dom inte försöka på riktigt iaf.

herzie
2011-11-19, 17:40
Min personliga åsikt är så fort jag snackar med någon om viktnedgång och de kommer in på hur de vill gå ner i vikt o de ska tänka på allting osv, sen så ber ja dem testa räkna kalorier och de som svarar "nej det verkar för jobbigt" är inte tillräkligt motiverade för att lyckas gå ner i vikt. De vill gå ner i vikt men bara om det är enkelt. Och det är det inte.

Om dina kollegor räknar kalorier så kommer de märka varför de stannar på vikten de gör. Be dom testa det orkar dom inte så ge upp för då kommer dom inte försöka på riktigt iaf.

Precis. Det är som med alkisar. De måste själva komma till insikt.

StureK
2011-11-19, 17:52
Precis. Det är som med alkisar. De måste själva komma till insikt.


Kvinnorna har kommit till insikt. När jag pratade om att räkna kalorier sa den ena efteråt att hon skall börja med det.
De verkar så frustrerade över allt de fått höra av folk som lyckats med olika dieter. Även om det inte är svårare än kcal in och ut kan jag förstå att de blir förvirrade och känner sig misslyckade när inget händer. De har trots allt tränat några gånger i veckan i tolv veckor och tycker att de kämpar. Det är ju bra förbättring hos några som aldrig rört på sig tidigare, tycker jag.

Springer
2011-11-19, 17:52
Säkert har de en väldigt skev uppfattning om portionsstorlekar också.

Ja, hur stor är en portion (fisk, kött, potatis, sås) egentligen? jag tycker det är väldigt svårt att skapa sig en bild av det. Har de inte standardmått i resturangbranschen, en portion fisk 120g eller så?

Jag skulle gärna vilja öva in portionsstorlekar, men vet ej hur jag skall gå till väga.

Springer
2011-11-19, 17:54
Och man kan som sagt hjälpa till här på olika sätt beroende på om man vill ge dem hjälp och stöd eller om man bara har en egen fäbless för att visa hur bra och perfekt man själv är.

Bra sagt där :thumbup:

kettlebellGuden
2011-11-19, 17:56
Köp ett ex av The Rapid Fat Loss Handbook till dem.

herzie
2011-11-19, 18:00
Kvinnorna har kommit till insikt. När jag pratade om att räkna kalorier sa den ena efteråt att hon skall börja med det.
De verkar så frustrerade över allt de fått höra av folk som lyckats med olika dieter. Även om det inte är svårare än kcal in och ut kan jag förstå att de blir förvirrade och känner sig misslyckade när inget händer. De har trots allt tränat några gånger i veckan i tolv veckor och tycker att de kämpar. Det är ju bra förbättring hos några som aldrig rört på sig tidigare, tycker jag.

Men 6 centimeter midjemått (första posten) anser jag vara ett ganska stort framsteg. Det är ju viktigare att fokusera på mått och hur kroppen faktiskt ser ut, än att stirra sig blind på kroppsvikten. Särskilt för nybörjare inom styrketräning.

Spridis
2011-11-19, 18:32
Dom flesta feta tror att bantning är en kort obehaglig fas som går över och vill inte inse att det är en livsstil dom måste leva med för resten av sitt liv för att hålla vikten.
Räkna ut vad dom borde äta vid sin idealvikt och kör efter det konceptet. När dom väl når sin målvikt så har dom vanan och portionsstorleken inpräntat i pannbenet och har möjlighet att hålla sin vikt i framtiden.

begt
2011-11-19, 18:59
Jag försöker få brorsan att gå ned 5 kg. Det tar lite drygt 2 månader om han ligger på minus 500 kcal om dagen. Sen för att behålla vikten skulle han kunna äta precis som i nuläget fast cykla ca 10 minuter varje dag.

Från att vara snudd på överviktig (91 kg @ 189 cm; varav väldigt lite muskler) skulle han få betydligt bättre hälsa och rörlighet bara med den enkla förändringen. Men det är svårt; han saknar verkligen motivation...Han sitter framför datorn konstant och tar oftast bussen om han ska någonstans. Han är egenföretagare så han gör avdrag på restaurangmat m.m. Äter ute var och varannan dag i princip eller beställer hem en pizza. Han skippar frukost så han kan svulla i sig en fet pizza och en massa läsk och chips. Tror han har brist på vissa näringsämnen också...

Snobbe
2011-11-19, 19:17
Ja, hur stor är en portion (fisk, kött, potatis, sås) egentligen? jag tycker det är väldigt svårt att skapa sig en bild av det. Har de inte standardmått i resturangbranschen, en portion fisk 120g eller så?

Jag skulle gärna vilja öva in portionsstorlekar, men vet ej hur jag skall gå till väga.

Restaurangbranschen har nog väldigt skev bild på hur stor en portion ska vara på samma sätt som 99% av folket har. Det är väldigt sällan jag äter ute som jag får en portion som inte är för mycket mat egentligen för mig. Och dom fallen där man får det så äter man på en lyxrestaurang 3-4rätters och äter för mycket på det sättet istället.

En bra portion för mig är om jag kan äta den och sen bli mätt, inte för mätt och inte bli hungrig inom 3-4h. Hur stor den är varierar beroende på vad man äter såklart.

Jag försöker få brorsan att gå ned 5 kg. Det tar lite drygt 2 månader om han ligger på minus 500 kcal om dagen. Sen för att behålla vikten skulle han kunna äta precis som i nuläget fast cykla ca 10 minuter varje dag.

Från att vara snudd på överviktig (91 kg @ 189 cm; varav väldigt lite muskler) skulle han få betydligt bättre hälsa och rörlighet bara med den enkla förändringen. Men det är svårt; han saknar verkligen motivation...Han sitter framför datorn konstant och tar oftast bussen om han ska någonstans. Han är egenföretagare så han gör avdrag på restaurangmat m.m. Äter ute var och varannan dag i princip eller beställer hem en pizza. Han skippar frukost så han kan svulla i sig en fet pizza och en massa läsk och chips. Tror han har brist på vissa näringsämnen också...

Som någon sa så är det faktiskt lite likadant som med alkoholism eller andra saker. Personen som ska gå ned i vikt själv måste själv ta beslutet att göra det. Spelar ingen roll hur mycket andra pushar eller så det är alltid den personen som ska gå ner i vikt som behöver ha den höga motivationen och kommer endast då lyckas.

Sen vet jag inte hur din brorsa ser ut men jag tror inte 5kg kommer påverka hans liv speciellt mycket. Sen handlar det inte bara om att gå ner i vikt. Han skulle antagligen må mycket bättre och bli piggare bara genom att äta RIKTIG mat. inte chips läsk och pizza. Skippa frukost gör jag också, inte pga hans anledning men jag orkar helt enkelt inte alltid göra frukost. Men jag tycker inte jag mår sämre pga det.

Tolkia
2011-11-19, 19:35
Någon skrev ovan att man nog bör fundera över vilken roll man vill ha i sina kollegors bantning, och jag håller med. Att ge tips och råd när man får konkreta frågor är en sak, och oftast rätt oproblematisk, men att ta på sig någon direkt coachroll tycker jag att man skall vara försiktig med. Hur duktig man än är på det här med kost och träning, och hur angelägna de än från början verkar. Arbetsrelationen är den primära, och man får vara lite försiktig med den. Liknande gäller för att banta sina familjemedlemmar; det är svårt att vara så professionell att det verkligen fungerar, särskilt när familjemedlemmen i fråga börjar göra avsteg från planen och sluta lyssna på vad man säger.

Landström
2011-11-19, 19:46
Liknande gäller för att banta sina familjemedlemmar; det är svårt att vara så professionell att det verkligen fungerar, särskilt när familjemedlemmen i fråga börjar göra avsteg från planen och sluta lyssna på vad man säger.

Precis. Min sambo har många gånger sagt att jag måste lära henne att äta rätt. Men det är inte så lätt som man kan tro... Bara en sån simpel sak som att förklara att man inte kan häva i sig hur mycket juice som helst. Även om "inget socker är tillsatt". :)

spoon
2011-11-19, 19:55
Någon skrev ovan att man nog bör fundera över vilken roll man vill ha i sina kollegors bantning, och jag håller med. Att ge tips och råd när man får konkreta frågor är en sak, och oftast rätt oproblematisk, men att ta på sig någon direkt coachroll tycker jag att man skall vara försiktig med. Hur duktig man än är på det här med kost och träning, och hur angelägna de än från början verkar. Arbetsrelationen är den primära, och man får vara lite försiktig med den. Liknande gäller för att banta sina familjemedlemmar; det är svårt att vara så professionell att det verkligen fungerar, särskilt när familjemedlemmen i fråga börjar göra avsteg från planen och sluta lyssna på vad man säger.

Tränar man ofta och håller sig i form så tar det inte lång tid innan folk börjar fråga om råd.

Jag har försökt hjälpa ett par kollegor att komma i form men dom saknar karaktär så jag har gett upp. Dom vill ge allt och få snabba resultat för att sedan slippa träna och äta tråkig mat. Jag pushar dom gärna och tycker det är super att dom iallafall gör något. Sen tycker jag att det är synd att dom går omkring med en dålig självbild utan att kunna göra något åt situationen.

Doctor Snuggles
2011-11-19, 20:04
Jag undrar hur människor som inte har disciplin och tålamod när det kommer till träning/mat, gör andra saker som tar tid och ansträngning. T.ex. städa hemmet. Slänger de in en dynamitgubbe i köket och hoppas att disken blir gjord?

Tolkia
2011-11-19, 22:57
Det är nog så att man har olika lätt för olika saker. Det är ju rätt många här som kanske inte är världens mest organiserade personer på områden som inte rör träningen, bara som ett exempel.

Eddie Vedder
2011-11-19, 23:20
Jag undrar hur människor som inte har disciplin och tålamod när det kommer till träning/mat, gör andra saker som tar tid och ansträngning. T.ex. städa hemmet. Slänger de in en dynamitgubbe i köket och hoppas att disken blir gjord?

Nej samhället bygger på de mest träningsfanatiska människorna. Titta på alla professorer, toppchefer, läkare, advokater med mera. De är optinoggranna med att träna jämt och ta sitt EAA på tom mage allihop.

Och alla som är överviktiga är som vi vet en homogen grupp av helt identiska individer med samma åsikter, värderingar, preferenser, livssituationer med mera.

Doctor Snuggles
2011-11-19, 23:39
Det är nog så att man har olika lätt för olika saker. Det är ju rätt många här som kanske inte är världens mest organiserade personer på områden som inte rör träningen, bara som ett exempel.

Visst. Vi har alla olika strategier och emotionella kopplingar till olika aktiviteter, och mat t.ex. triggar ju belöningsmekanismen rätt starkt så jag förstår att det kan vara svårt att få bukt med.
Jag tyckte träning var skittråkig till en början, men hittade en strategi där jag fick en inkrementell feedback från varje pass och därför kände att det mer eller mindre konstant gick framåt, vilket motiverade mig till att fortsätta. Städning t.ex. är ju värre, det blir alltid stökigt igen, och aldrig renare än rent, och det är en ganska låg levelcap på färdigheten - hur bra kan man liksom bli på att städa, egentligen? Men ändå verkar folk tycka att det är lättare.

Nej samhället bygger på de mest träningsfanatiska människorna. Titta på alla professorer, toppchefer, läkare, advokater med mera. De är optinoggranna med att träna jämt och ta sitt EAA på tom mage allihop.

Och alla som är överviktiga är som vi vet en homogen grupp av helt identiska individer med samma åsikter, värderingar, preferenser, livssituationer med mera.

Nu skäller du nog upp fel träd. Jag spelade mer hin håles lagvrängare.

Eddie Vedder
2011-11-19, 23:46
Nu skäller du nog upp fel träd. Jag spelade mer hin håles lagvrängare.

Jag anade att du gjorde det. ;) Men oavsett vilket så var det ett allmänt raljerande av den konstiga synen på personer med andra intressen som finns här på Kolo. Gemene Kolozzeumhysteriker är ju knappast något liv man vill eftersträva.

begt
2011-11-20, 19:51
Sen vet jag inte hur din brorsa ser ut men jag tror inte 5kg kommer påverka hans liv speciellt mycket. Sen handlar det inte bara om att gå ner i vikt. Han skulle antagligen må mycket bättre och bli piggare bara genom att äta RIKTIG mat. inte chips läsk och pizza. Skippa frukost gör jag också, inte pga hans anledning men jag orkar helt enkelt inte alltid göra frukost. Men jag tycker inte jag mår sämre pga det.

Frukost är inte livsnödvändigt; vissa äter det andra inte, men jag stör mig på anledningen och tänket bakom att han skippar frukost. Det möjliggör ju att han kan svulla i sig en massa onyttigheter utan att gå upp i vikt.

Alkro
2011-11-21, 00:43
http://www.svd.se/multimedia/archive/00767/Berglins-2011-07-17_767874a.gif

Ruta 3 är rätt så träffsäker.

Snobbe
2011-11-21, 01:02
Frukost är inte livsnödvändigt; vissa äter det andra inte, men jag stör mig på anledningen och tänket bakom att han skippar frukost. Det möjliggör ju att han kan svulla i sig en massa onyttigheter utan att gå upp i vikt.

Självklart hela hans tänk är ju helt fel. Men det är omöjligt för dig att pusha in det. Va där för honom om han nu visar att han vill och tar det seriöst. Då ska du självklart va där och pusha honom. Men vill han inte eller inte tar det seriöst så kan du skippa allt sånt för det kommer inte gör anågon skillnad och du kommer bara slösa tid.

Detta kommer från mig som både varit fet och omotiverad och haft folk som pushat mig. Samt försök pusha andra feta som är omotiverade.

begt
2011-11-21, 10:42
Brorsan har helt klart talang för programmering och pressar sig hårt med det, men vad gäller fysisk aktivitet är han min raka motsats. Tar det emot minsta lilla så ger han upp direkt. Tidigare var han smal i kroppsbyggnaden och rörde på sig lite mer (även om han i princip aldrig tränade överhuvudtaget). Men nu har han blivit rätt så fet och jag oroar mig för att de kilon han lagt på kan bli oåterkalleliga om han fastnar för djupt i fel tänk.

Dessutom så är han precis av den sorten att han gör motsatsen av vad man säger till honom av ren trots. Så du har nog rätt att det är ingen idé att försöka. Dessvärre lär det ju innebära att han alltid kommer sakna kondition och vara rätt så fet :/

Tolkia
2011-11-21, 16:02
Dessvärre lär det ju innebära att han alltid kommer sakna kondition och vara rätt så fet :/
Det är ju i och för sig hans problem och inte ditt.

Doctor Snuggles
2011-11-21, 16:09
Brorsan har helt klart talang för programmering och pressar sig hårt med det, men vad gäller fysisk aktivitet är han min raka motsats. Tar det emot minsta lilla så ger han upp direkt. Tidigare var han smal i kroppsbyggnaden och rörde på sig lite mer (även om han i princip aldrig tränade överhuvudtaget). Men nu har han blivit rätt så fet och jag oroar mig för att de kilon han lagt på kan bli oåterkalleliga om han fastnar för djupt i fel tänk.

Dessutom så är han precis av den sorten att han gör motsatsen av vad man säger till honom av ren trots. Så du har nog rätt att det är ingen idé att försöka. Dessvärre lär det ju innebära att han alltid kommer sakna kondition och vara rätt så fet :/

Så säg åt honom att vad han än gör, så får han inte träna, att du vill att han ska bli fetare och ohälsosammare. ;)


Det är ju i och för sig hans problem och inte ditt.

Ja, fy fan för att bry sig om familjemedlemmars hälsa och välfärd. Vad är det för idioti?

Åsberg
2011-11-21, 16:13
Det är ju i och för sig hans problem och inte ditt.

Alltså jo men vafan, om ens syskon eller liknande är påväg åt fel håll så skulle jag se till att det blev "mitt" problem. Alla kan behöva en knuff i rätt riktning då och då. :)

Piranha
2011-11-21, 16:21
Som jag ser det vore det lättaste om du snällt ber dina kollegor skriva ner allt (och då allt) dom äter om det så är ett glas fun-light en halstablett eller ett vitaminpiller.

Sen efter en vecka ge dig informationen.

Sen är det bara att räkna, och sen hålla kursen i kost.

Morrris
2011-11-21, 16:23
Vad tror du händer med deras matvanor under den perioden, Pirre?

Piranha
2011-11-21, 16:25
Vad tror du händer med deras matvanor under den perioden, Pirre?

Jag förutsätter de skall försöka hålla det redan upplagda kostschemat.

Trådskaparen kanske kan poängtera snyggt allt "allt" skall in på listan och om de i slutändan vill ha ett positivt resultat vara ärliga.

Tolkia
2011-11-21, 16:26
Det är en god sak att bry sig om sina familjemedlemmar. Däremot är det inget vidare att försöka leva deras liv åt dem. Det är inte som att man har större rätt att gå in och försöka uppgradera vuxna människor mot deras vilja bara för att de råkar vara ens föräldrar, syskon eller barn - även om det kanske KÄNNS så. Jag tycker att man skall vara väldigt klar över sina bevekelsegrunder när man sätter igång ett sådant projekt - föreligger verkligen ett hot mot hälsan, eller handlar det om att man själv inte tycker om att se sin bror/syster/pappa/mamma "degenerera"? När det, som i det exempel som ges här, tydligen rör sig om fem kilo som "borde" bort är det i mina ögon tveksamt om man kan rida ut som hälsans vite riddare.

Åsberg
2011-11-21, 16:33
Vet inte om det var riktat mot mitt inlägg Tolkia men om det var det undrar jag hur du fick knuff i rätt riktning till att leva deras liv åt dem?

Och dessa fem kilo som det var prat om i tidigare inlägg hade potential att bli mer än bara fem kilo, som jag uppfattade det.

hurril
2011-11-21, 16:34
Herregud, det värsta som händer är:
- För fan brorsan/ syrran - min vikt är min och inte din!
"Ok"

Om hänsyn innebär att gömma alla ämnen bakom tabun så blir relationen två dödas.

Tolkia
2011-11-21, 16:51
Herregud, det värsta som händer är:
- För fan brorsan/ syrran - min vikt är min och inte din!
"Ok"

Om hänsyn innebär att gömma alla ämnen bakom tabun så blir relationen två dödas.
Hänsyn är, tycker jag, att som svar på "för fan" välja just "OK" och inte "jamen ... [insert föreläsning]". Jag får inte intrycket att det är den approach som har valts i det här fallet. Men jag ser gärna att jag har fel.

begt
2011-11-21, 17:16
Det är en god sak att bry sig om sina familjemedlemmar. Däremot är det inget vidare att försöka leva deras liv åt dem. Det är inte som att man har större rätt att gå in och försöka uppgradera vuxna människor mot deras vilja bara för att de råkar vara ens föräldrar, syskon eller barn - även om det kanske KÄNNS så. Jag tycker att man skall vara väldigt klar över sina bevekelsegrunder när man sätter igång ett sådant projekt - föreligger verkligen ett hot mot hälsan, eller handlar det om att man själv inte tycker om att se sin bror/syster/pappa/mamma "degenerera"? När det, som i det exempel som ges här, tydligen rör sig om fem kilo som "borde" bort är det i mina ögon tveksamt om man kan rida ut som hälsans vite riddare.

Du har en viss poäng vill jag medge.

Men 5 kg i hans fall är väldigt mycket (i alla fall ett stort steg framåt); det suger att gå runt med överflödiga kilon (pröva att ta på en tung ryggsäck och föreställ dig att du hade ännu sämre kondition). Som 5 kg lättare vore chansen mycket större att han rörde sig mer i hemmet, kanske ta cykeln istället för bussen, eller gå till affären istället. Dessutom skulle han säkert slippa de flesta negativa fysiologiska effekterna (på sikt) av lite för hög vikt. Hur kul kan det vara med ledproblem och krämpor i 50-60 års åldern, eller kanske t.om. diabetes och annan skit? Diabetes och hjärtinfarkt går i släkten tyvärr...(Många som är överviktiga och skiter i hälsan avfärdar argumentet om att de kommer leva kortare med att de har roligt under tiden; men de glömmer bort att deras sista år inte lär bli roliga minst sagt.)

Farsan vägde ett tag ca 87 kg @180 cm (helt ovärdigt en f.d. elitidrottare), och han var i stort sett orörlig pga det; låg mest i soffan och tittade på fotboll och bad alltid mig att springa iväg att hämta något. Nu när jag är hemma ser jag att han går runt i hemmet mycket mer än tidigare exempelvis (han väger ca 81 kg nu). Han åker rullskidor flera gånger i veckan och ska på sikt ned till ca 77 kg har han sagt :cool:.

Eddie Vedder
2011-11-21, 17:18
Du har en viss poäng vill jag medge.

Men 5 kg i hans fall är väldigt mycket (i alla fall ett stort steg framåt); det suger att gå runt med överflödiga kilon (pröva att ta på en tung ryggsäck och föreställ dig att du hade ännu sämre kondition). Som 5 kg lättare vore chansen mycket större att han rörde sig mer i hemmet, kanske ta cykeln istället för bussen, eller gå till affären istället. Dessutom skulle han säkert slippa de flesta negativa fysiologiska effekterna (på sikt) av lite för hög vikt. Hur kul kan det vara med ledproblem och krämpor i 50-60 års åldern, eller kanske t.om. diabetes och annan skit? Diabetes och hjärtinfarkt går i släkten tyvärr...(Många som är överviktiga och skiter i hälsan avfärdar argumentet om att de kommer leva kortare med att de har roligt under tiden; men de glömmer bort att deras sista år inte lär bli roliga minst sagt.)

Farsan vägde ett tag ca 87 kg @180 cm (helt ovärdigt en f.d. elitidrottare), och han var i stort sett orörlig pga det; låg mest i soffan och tittade på fotboll och bad alltid mig att springa iväg att hämta något. Nu när jag är hemma ser jag att han går runt i hemmet mycket mer än tidigare exempelvis (han väger ca 81 kg nu). Han åker rullskidor flera gånger i veckan och ska på sikt ned till ca 77 kg har han sagt :cool:.

Vem tror du mår bäst av dig och din bror?

hurril
2011-11-21, 17:22
Men alldeles oavsett så ser jag inte något stort problem i att det uppstår en ordväxling även om den innebär att den ena tycker en massa saker, eventuellt på en annans bekostnad. Det går ju att prata och säga saker utan att alla får infekterade tår vid varje tabu-stolpe.

Tolkia
2011-11-21, 17:26
Men alldeles oavsett så ser jag inte något stort problem i att det uppstår en ordväxling även om den innebär att den ena tycker en massa saker, eventuellt på en annans bekostnad. Det går ju att prata och säga saker utan att alla får infekterade tår vid varje tabu-stolpe.
Det är iofs ingen som har påstått att en ordväxling är ett problem. Det jag ser som ett problem är när man gör en annan person till sitt långtidsprojekt, om den personen inte är med på saken.

hurril
2011-11-21, 17:31
Det är iofs ingen som har påstått att en ordväxling är ett problem. Det jag ser som ett problem är när man gör en annan person till sitt långtidsprojekt, om den personen inte är med på saken.

Det är lätt att låta just tabubrottet få ett för stort värde i sammanhanget. Hade det varit samma sak om personen som görs till ett projekt haft alkoholproblem eller ofta satt sig i klammeri med rättvisan?

stevebc
2011-11-21, 18:01
http://www.svd.se/multimedia/archive/00767/Berglins-2011-07-17_767874a.gif

Ruta 3 är rätt så träffsäker.:laugh::laugh:

Jag vill ha sex!

begt
2011-11-21, 18:23
Vem tror du mår bäst av dig och din bror?

I nuläget mår han bättre för han har inte samma problem med depression m.m. som jag har (men det är inte viktrelaterat i första hand precis). Men det är lite beside the point för han skulle må så mycket bättre om han brydde sig lite mer om sin hälsa.

(Förresten har jag övergett planen på att gå ned i vikt inom de närmsta månaderna; ska ligga still där jag ligger nu och vila ut mentalt och fysiskt: hoppas det glädjer dig)

Eddie Vedder
2011-11-21, 18:24
Det är lätt att låta just tabubrottet få ett för stort värde i sammanhanget. Hade det varit samma sak om personen som görs till ett projekt haft alkoholproblem eller ofta satt sig i klammeri med rättvisan?

Om vi vänder på det; Hur skiljer sig rätten att göra vad man vill med sin kropp i det här sammanhanget jämfört med knark och doping? Jag blir alltid fascinerad över hur Kolozzeums "Låt-alla-göra-vad-fan-de-vill-med-som-kropp!!!"-maffian helt svänger i sin ideologiska övertygelse om individens frihet så fort det handlar om friheten att faktiskt få vara tjock utan att bemötas av pekpinnar.

I nuläget mår han bättre för han har inte samma problem med depression m.m. som jag har (men det är inte viktrelaterat i första hand precis). Men det är lite beside the point för han skulle må så mycket bättre om han brydde sig lite mer om sin hälsa.

Min poäng verkar ha gått fram. :) Det var alltså inget drygt menat utan bara som en tanke att man kan må bra trots övervikt och gör man det finns ingen anledning att ändra på det. Övervikt är inte per definition ett problem och alla överviktiga vill inte bli smala. Precis som alla i rullstol inte vill kunna gå, det kan faktiskt vara en viktig del i vem de är.

(Förresten har jag övergett planen på att gå ned i vikt inom de närmsta månaderna; ska ligga still där jag ligger nu och vila ut mentalt och fysiskt: hoppas det glädjer dig)

Det glädjer mig, bra beslut. :)

Morrris
2011-11-21, 18:46
"Min kropp" argumentet faller ju lite på att det är legalisering som diskuteras i de sammanhangen. Inte huruvida det är rätt eller fel att upplysa om bieffekter av långvarigt drogbruk.

hurril
2011-11-21, 18:47
Om vi vänder på det; Hur skiljer sig rätten att göra vad man vill med sin kropp i det här sammanhanget jämfört med knark och doping? Jag blir alltid fascinerad över hur Kolozzeums "Låt-alla-göra-vad-fan-de-vill-med-som-kropp!!!"-maffian helt svänger i sin ideologiska övertygelse om individens frihet så fort det handlar om friheten att faktiskt få vara tjock utan att bemötas av pekpinnar.

Jag är inte så säker på att det är vad som händer här. En sida här verkar proppsa på rättigheten att få vara fet där den andra sidan låter yttra synpunkter om en nära väns (icke)val. En inkonsekvens ligger under snön här. Rimligen skänker man alla rätten att mäta andra efter ens egna värderingar och då eventuellt klippa både fetma och ett drogbruk. Eller så är båda off limits i frihetens och integritetens namn.

Doctor Snuggles
2011-11-21, 19:12
Vem tror du mår bäst av dig och din bror?

Förstår inte vad det har med saken att göra egentligen. Visst kan man må hur bra som helst och samtidigt vara orörlig och fet, men poängen är att det är lätt att minimera risken för framtida hälsoproblem med lite träning.
Det vore en sak om man helt förstörde livskvaliten med motion, bara för att bre på några extra levnadsår, men nu är det ju oftast så att det är tvärtom, så win-win.
Klart alla FÅR göra precis hur de vill med sin egen kropp, men det är inte heller poängen.

I övrigt så vore det mycket mer rationellt att ha ett förbud mot att äta sig fet, än att ha ett förbud mot cannabis, t.ex. Det förstnämnda är ett faktiskt hot mot hälsan, och kostar skattebetalarna en massa pengar.

Eddie Vedder
2011-11-21, 19:23
"Min kropp" argumentet faller ju lite på att det är legalisering som diskuteras i de sammanhangen. Inte huruvida det är rätt eller fel att upplysa om bieffekter av långvarigt drogbruk.

Men båda bygger ju på en ideologisk tanke på frihet så jo det är jämförbart.

I övrigt så vore det mycket mer rationellt att ha ett förbud mot att äta sig fet, än att ha ett förbud mot cannabis, t.ex. Det förstnämnda är ett faktiskt hot mot hälsan, och kostar skattebetalarna en massa pengar.

Rationaliteten har heller inget med saken att göra. Det är som sagt frihetsdiskussionen. Om man i ena andetaget skriket sig hes om individens frihet att göra precis vad han/hon vill så ska man vara konsekvens och låta överviktiga vara.

Doctor Snuggles
2011-11-21, 19:31
Rationaliteten har heller inget med saken att göra. Det är som sagt frihetsdiskussionen. Om man i ena andetaget skriket sig hes om individens frihet att göra precis vad han/hon vill så ska man vara konsekvens och låta överviktiga vara.

Du blandar ihop rätten att göra X, med om man bör göra X (för sin hälsas, eller någon annan anlednings skull).
Det är en sak att inte vilja att ens dotter går och prostituerar sig, det är en annan sak att tycka prostitution bör vara olagligt.
Skulle jag ha en dotter så skulle jag inte vilja att hon lyssnade på urusel dansmusik. Tycker jag att urusel dansmusik bör vara olaglig? Ja. ;)
Men de är fortfarande två olika saker.

Eddie Vedder
2011-11-21, 19:36
Du blandar ihop rätten att göra X, med om man bör göra X (för sin hälsas, eller någon annan anlednings skull).
Det är en sak att inte vilja att ens dotter går och prostituerar sig, det är en annan sak att tycka prostitution bör vara olagligt.
Skulle jag ha en dotter så skulle jag inte vilja att hon lyssnade på urusel dansmusik. Tycker jag att urusel dansmusik bör vara olaglig? Ja. ;)
Men de är fortfarande två olika saker.

Fast viktnedgång är heller inget en överviktig bör försöka sig på om inte vederbörande har något problem med sin övervikt. Inte per automatik även om det naturligtvis oftast är så sett till fysisk hälsa.

Åsberg
2011-11-21, 19:44
Ni snackar om ett par kilo "onödigt" fläsk. _Jag_ läste om någon som var påväg mot mer än bara ett par skönhetskilon fel. Men jag kan ha missuppfattat.

Doctor Snuggles
2011-11-21, 19:50
Fast viktnedgång är heller inget en överviktig bör försöka sig på om inte vederbörande har något problem med sin övervikt. Inte per automatik även om det naturligtvis oftast är så sett till fysisk hälsa.

Det har dock inget med det jag talade om att göra, heller.
"Bör" är för övrigt inte något absolut begrepp som handlar om enbart rationellt motiverade vetenskapliga belägg. Någon kan tycka att man inte "bör" hoppa fallskärm för att det är farligt, när man egentligen löper större risk att förolycka sig vid bilfärden dit (hypotetiskt). Men vederbörande har fortfarande rätt att tycka som de gör, oavsett om det är rationellt eller inte.
Men för att bemöta din "poäng": Några kilos övervikt är kanske inte särskilt farligt, men insulinresistans förkortar med all sannolikhet livet. Någon som sitter framför datorn hela tiden, och börjar bli fet, har sannolikt inte de bästa blodvärden. Det handlar dessutom om vilka vanor man skapar sig. Så jag tycker nog att personen i fråga rationellt sett har rätt att oroa sig och försöka ändra på brorsans vanor.

herzie
2011-11-21, 20:08
Det är lätt att låta just tabubrottet få ett för stort värde i sammanhanget. Hade det varit samma sak om personen som görs till ett projekt haft alkoholproblem eller ofta satt sig i klammeri med rättvisan?

Det är ännu svårare att försöka påverka någon som har alkoholproblem. Det enda man kan göra är att förklara för personen hur man ser på saken och sedan får de själva ta steget.
Precis som med allting annat.