handdator

Visa fullständig version : Måltidsersättning i Indien


krappen
2011-11-18, 15:32
Jag har en kompis och hans flickvän som skall åka till Indien nu till Jul, han frågade mig idag om det finns någon typ av måltidsersättning som de kan ta med sig dit för att slippa äta den lokala maten. De har planerat att åka till ett av de smutsigaste ställena i hela Indien och naturligt så vill de inte ta risken att äta någon mat i det området eller på tåget dit.

Spontant kollade vi på långsamma kolhydrater i form av kosttillskott, men räcker detta för att få i sig alla nödvändiga näringsämnen samt för mättnaden?

Någon som har förslag?

Spridis
2011-11-18, 16:02
Om det är en kort resa så borde dom ju inte näringsämnena vara nåt större problem vad dom än äter, man har ju depåer i kroppen. Det som är svårare med är vattnet som ersättningen ska blandas med.

krappen
2011-11-18, 16:36
Jag vet inte hur de har tänkt göra med vattnet faktiskt, om de kanske köper med sig från flygplatsen eller dylikt. Oavsett det som lagras i depåerna så måste de ju äta något för mättnaden och orkens skull.

Spridis
2011-11-18, 16:43
http://www.indien.nu/fakta-tips/mat/

krappen
2011-11-18, 17:14
Tackar å deras vägnar

joker560
2011-11-18, 17:26
stanna hemma är väl det bästa tipset jag kan ge dom. Om man är så trångsynt att man ska sitta och dricka nutrilett behöver man kanske inte sätta sin fot utanför sin egna hemby?

Smutsigaste stället i indien? Det är ungefär jämna plågor så att säga, om dom inte ska dricka vatten ur floderna och bo i bombays slum. Alla blir mer eller mindre dåliga i magen och det får man räkna med. Indien är "smutsigt".

Enklaste är att äta mat som man ser bli tillagad, inget som legat länge. Undvik dom de frukter och grönsaker som samlas mycket vatten.

Vatten på flaska finns överallt, bara se till att säkerhetsflärpen sitter kvar. Finns på varje butik,kiosk,gatustånd,tågstation osv osv.

krappen
2011-11-18, 21:34
stanna hemma är väl det bästa tipset jag kan ge dom. Om man är så trångsynt att man ska sitta och dricka nutrilett behöver man kanske inte sätta sin fot utanför sin egna hemby?

Smutsigaste stället i indien? Det är ungefär jämna plågor så att säga, om dom inte ska dricka vatten ur floderna och bo i bombays slum. Alla blir mer eller mindre dåliga i magen och det får man räkna med. Indien är "smutsigt".

Enklaste är att äta mat som man ser bli tillagad, inget som legat länge. Undvik dom de frukter och grönsaker som samlas mycket vatten.

Vatten på flaska finns överallt, bara se till att säkerhetsflärpen sitter kvar. Finns på varje butik,kiosk,gatustånd,tågstation osv osv.

Trångsynta? jaha där ser man, vad bra att du redan skapat dig den uppfattningen om mina vänner. Stället de ska till är Varanasi som ligger vid floden Ganges, det är garanterat smutsigare än andra delar av indien och således inte "jämna plågor". De har vart i Indien flera gånger innan och klarat sig alldeles utmärkt med att äta tillagad mat på andra orter, men nu är det just Varanasi som detta gäller.

joker560
2011-11-18, 21:43
Ja och det går lika bra att äta maten där. Precis lika bra som i övriga Indien. Varanasi är ett väldigt stort turistmål i Indien så dom är knappast dom första eller enda vita som tvingas äta deras mat.

krappen
2011-11-18, 21:51
Du menar alltså att det är precis lika hälsosamt att äta mat som tillagats i närheten av brinnande lik som i annan helt vanlig by i Indien, intressant.

joker560
2011-11-18, 22:06
Ja för stan är så liten att dom måste grilla varmkorv över dom brinnande liken. Det är jobbigt eftersom dom inte eldar konstant så blir det matbrist ibland... U-landsproblem.

Man kan äta mat på restaurang lika bra där som nån annanstans. Jag åt det mesta i Indien men blev magsjuk sista dagen på flygplatsen av en McDonalds kycklingburgare, sket vatten i 5 veckor hemma sen.

Googla på Varanasi eller kom in till backpacking.se där jag är moderator så kanske ni kan få en trevligare uppfattning.

joker560
2011-11-18, 22:27
Kan tillägga att det finns några 5stjärniga hotell b.la Radison. Och allt från skabbiga gatustånd till lyxrestauranger.