handdator

Visa fullständig version : Räcker en dag?


Man and Machine
2004-01-05, 22:26
Räcker en dag för att bygga muskelr om man kör tillräckligt många set? Tänkte köra mellan 6-12 set per muskelgrupp men då bara en gång i veckan. Körde passen två gånger i vecka n innan men det hände inte så mycket. Försöker köra mellan 8-12 reps per set.

Tricklev
2004-01-05, 22:28
hmm hu länge hållde du på med passet förut?

skulle troa tt du har vårt att bygga nån massa med 1 gång i veckan eftersom du kör hela kroppen då, kommer inte kunna ta ut dig i varje muskel plus att 1 gång i veckan är inte mycke, det krävs verkligena tt du har superdupertruperdiluper kost för att få någon effekt av denna.

shirunai
2004-01-05, 22:29
en dag i veckan ökar muskelmassan ja, om faktorerna stämmer in
är du redan väldigt vältränad blir det svårare, men en gång i veckan med sömn och mat blir du vältränad.

Medusa
2004-01-05, 22:36
Om du:
Fullföljer varje set till failure
Äter tillräckligt
Vilar tillräckligt
Så:
Räcker det med ett pass i veckan.

Mitt råd till dig är (om du tänker köra helkroppspass) att köra 1 övning per muskel/grupp, 1-2 set per övning.
Kör varje set till failure, vila tills du känner dig redo, gå vidare till nästa övning.

Jag tror det bästa i ditt fall kanske vore att dela upp kroppen i två pass, och träna 2 gånger i veckan.

Medusa
2004-01-05, 22:39
Originally posted by Tricklev
hmm hu länge hållde du på med passet förut?

skulle troa tt du har vårt att bygga nån massa med 1 gång i veckan eftersom du kör hela kroppen då, kommer inte kunna ta ut dig i varje muskel plus att 1 gång i veckan är inte mycke, det krävs verkligena tt du har superdupertruperdiluper kost för att få någon effekt av denna.

Varför är kosten så viktig i just detta fallet? Det är bara att äta mer än vad man förbrukar så spenderas det på muskelmassa om behov finns.

Tricklev
2004-01-06, 00:23
jojo men minskar man träningen och vilo passen så måste man ju gämna ut dt någon annanstans

Här är vad jag rekommenderar om du ska köra 1 gång veckan
klart du kan välja reps o sånt själv här är bara vad jag rekomenderar

Clean and press: 2sets 8reps
Knäböj: 2sets 8reps
barbell pullover: 2sets 8reps
Bänk press: 2sets 6reps
Marklyft: 2sets 8reps
Skivstångs curl: 2sets 8reps


är ju i stort sett bara bas övningar(kanske itne skivstångs curl, ger ju inte emr än bicep ock underarmar)men folk vill alltid ha lite bicep också så den känns som att man kan avsluta med utan att det skadar =)

Medusa
2004-01-06, 00:39
Originally posted by Tricklev
jojo men minskar man träningen och vilo passen så måste man ju gämna ut dt någon annanstans


Jämna ut? Varför då?

Om man tränar mindre borde man ju inte behöva äta mer, eftersom den totala förbrukningen av energi ( i kcal) minskar.

Karl_alfred
2004-01-06, 00:46
Originally posted by Man and Machine
Räcker en dag för att bygga muskelr om man kör tillräckligt många set? Tänkte köra mellan 6-12 set per muskelgrupp men då bara en gång i veckan. Körde passen två gånger i vecka n innan men det hände inte så mycket. Försöker köra mellan 8-12 reps per set.

hur såg din träning ut tidigare. Tycker du borde förklara lite bättre så att man möjligtvis kan ändra något på de passen. Att träna igenom kroppen 1 gång i veckan med ett pass tror jag inte skulle fungera så bra. Du lär ju inte ha mycket energi kvar till de sista musklerna du ska träna. Men som sagt berätta gärna detaljerat hur din träning såg ut tidigare.

Man and Machine
2004-01-06, 02:24
Nu får jag nog skämmas lite grann... Jag menar ett pass per musklegrupp i veckan inte ett pass på hela kroppen. Passet jag kör just nu, orkar inte skirva det nu, gör det imorgon. Det pas jag ahde tänkt köra skulle vara nått fin upplägg på tre dagar.
Typ måndag: bröst, triceps
onsdag: axlar, mage, ben
fredag: biceps, rygg
Nåt i stil med det hade jag tänkt och undrar ifall man kan bygga muskeln med ett enda pass på en vecka. T.ex bröst måndag 4-5 övningar sen vilar jag det tills nästa måndag. Ni fatta vad jag menar nu, annars säg till.

Tricklev
2004-01-06, 02:44
haha asså så, jo så kan du bygga muskler är la ett av dom vanligaste sättet att köra.

jepp du kan bygga muskler på d sättet =)

Karl_alfred
2004-01-06, 11:39
Originally posted by Man and Machine
Nu får jag nog skämmas lite grann... Jag menar ett pass per musklegrupp i veckan inte ett pass på hela kroppen. Passet jag kör just nu, orkar inte skirva det nu, gör det imorgon. Det pas jag ahde tänkt köra skulle vara nått fin upplägg på tre dagar.
Typ måndag: bröst, triceps
onsdag: axlar, mage, ben
fredag: biceps, rygg
Nåt i stil med det hade jag tänkt och undrar ifall man kan bygga muskeln med ett enda pass på en vecka. T.ex bröst måndag 4-5 övningar sen vilar jag det tills nästa måndag. Ni fatta vad jag menar nu, annars säg till.

ja det går utmärkt, det är ju så nästan alla kör. tycker du ska köra 4 dagar så ben får en egen dag, annars ser det bra ut.

Officer
2004-01-06, 11:47
Du behöver inte tokäta om du bara kommer ha en sådan fysisk aktivitet som styrketräning en gång i veckan. Det kommer enbart leda till att du ökar i vikt, som inte består av muskelmassa till 100%.
Samma sak gäller viloveckor/månader. Ingen anledning att tokäta för att behålla muskelmassa, då det är ganska lite mat som behövs för att behålla muskelmassa (som dock minskar efter ett tag utan träning överhuvudtaget).

Med träning en gång i veckan ska du väl få någon muskeltillväxt, än att inte träna alls. Sen om du får mer resultat av fyra gånger träning per vecka, eller en gång, kan väl bara du avgöra.


EDIT!: För helvete, jag skrev massa text i onödan pga att du formulerade din text fel! Aja jag låter texten stå kvar.

Man and Machine
2004-01-06, 14:14
Jag vill gärna köra ett benpass men jag har problem med knäna, vet inte vad det är (har rönkat dom men inte fått svar) Naturligtvis svårt att säga för er som inte vet hur mina knän är, men finns det nån övning jag kan köra ändå? Nån "säker" övning som man brukar kunna köra med knästrul.

På mitt förra schema hade jag 2 pass per muskelgrupp fprgan är då vilket borde bygga mest?

mr_ping2
2004-01-06, 19:34
Kör man ett pass totalt per vecka lär man få brutal träningsvärk... o hur roligt är det ?

Ankarby
2004-01-06, 20:11
Originally posted by mr_ping2
Kör man ett pass totalt per vecka lär man få brutal träningsvärk... o hur roligt är det ?

skitkul?

Hnke
2004-01-06, 20:24
det e fint med träningsvärk..

Tricklev
2004-01-06, 23:50
specielt i ryggen, finns inget goare än att inte kunna stå rakt ^^