handdator

Visa fullständig version : Koststudier förklarat på enkelt sätt från forskarna själva! (videos och podcasts)


Eddie Vedder
2011-11-18, 09:50
Hittade precis en jättebra tjänst på hemsidan för American Society for Nutrition med små korta filmer om publicerade studier där forskarna förklarar vad de gjort och vad de kommit fram till i studier som publicerats i antingen American Journal of Clinical Nutrition eller Journal of Nutrition. Kan ju vara kul för den som tycker att det är svårt att förstå genom att bara försöka läsa och/eller om man inte ens har möjligheten att läsa fulltext.

Tittar du till höger på sidan så finns arkivet:

http://www.nutrition.org/publications/author-video/

Där kan du också hitta podcasts och lyssna på.

Springer
2011-11-18, 16:26
Några du rekommenderar att man börjar med?

Nutrid
2011-11-18, 17:05
Låter bra ska lyssna imorgon.

Silencer
2011-11-18, 17:10
Finemang! Tack för det.

Eddie Vedder
2011-11-18, 20:26
Några du rekommenderar att man börjar med?

Nej inte direkt. Det beror ju på vad som intresserar. Den första jag såg var den som ligger högst upp som handlar om kalcium, mjölkprodukter och vikt hos ett gäng ungdomar. Den har jag läst och länkat här på Kolo så det var ju kul att höra om den från forskaren själv.

Sen tycker ju jag att det här med olika sorters fett och hjärt- kärlhälsa är intressant så jag kollade på den som heter "Role of saturated fat in cardiovascular disease" med den kände danske forskaren Arne Astrup: http://www.nutrition.org/publications/author-video/role-of-saturated-fat-in-cardiovascular-disease/

Jag lyssnade på en podcast om C-vitamin nyss också. Den var också intressant även om jag störde mig på att han pratade om hur vi är "designed" och "how mother nature designed us" etc. Och såna uttryck har jag svårt för. ;)

Springer
2011-11-19, 18:06
Oh, intelligent design! Sånt får man inte lära sig i skolan, minsann (i Sverige...)! Okej, skall se om jag hittar några braiga, tack för tipset.

Eddie Vedder
2011-11-19, 18:09
Oh, intelligent design! Sånt får man inte lära sig i skolan, minsann (i Sverige...)! Okej, skall se om jag hittar några braiga, tack för tipset.

Vet inte om du var seriös men det handlar om C-vitamin. Inte om intelligent design. Det har inte inom vetenskap eller utbildning att göra. :)

Springer
2011-11-19, 18:10
Det var en kommentar till "how mother nature designed us". Ja var nog lite sarkastiskt, ja. ;)