handdator

Visa fullständig version : Ny lag - Censurering av internet (USA)


Stronghead
2011-11-18, 09:32
http://www.onteachingonline.com/2011/11/new-ip-rules-may-shrink-access-to-digital-media/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=new-ip-rules-may-shrink-access-to-digital-media

http://svt.se/2.22584/1.2605180/amerikanska_kongressen_beslutar_om_censur_av_inter net

"If these proposals become law, everyone will be under a much more restrictive set of rules regulating what we can post, host, and use."

Hittade nyligen en video på existenz som visar vad lagen kommer betyda.
http://existenz.se/out.php?id=43548


Om denna lag går igenom kommer vi kunna glömma olaglig nerladdning (vilket kan vara bra?), youtube och facebook.

Hittade en bra kommentar på existenz också:

"Klart det kommer gå igenom, blunda inte för det oundvikliga. Vi har haft det jävligt trevligt med anonymitet och laglöshet i typ 20 år, nu kommer vi få det jävligt otrevligt när vi ser hur det tas ifrån oss.

Snubbarna med makten har tidigare varit för gamla/efterblivna för att förstå sig på den digitala världen. Det är dom tyvärr inte längre, vilket vi kan se på hur nya lagstiftningar går igenom. Kommentarer som "vi styr internet" och "vi har makten" kanske stämmer i nuläget, men det är inte vi som stiftar lagar. Och så fort snubbarna med makten får lagen på sin sida kan vi säga farväl till det internet vi känner till idag.

Om 20 år kommer hela internet se ut som appstore, och vi kommer sitta där med varsin iPad45 och berätta för våra barn hur mycket bättre allt var förr."

Krogbyggaren
2011-11-18, 09:56
Det kommer alltid att finnas kryphål för Anonymitet.

hultman
2011-11-18, 10:01
Haha. Det skapar bara starkare incitament för att kryptera, använda VPN-tjänster och utveckla nya anonymitetstjänster. Fånga mygg, missa fåglar. Som vanligt när världsfrånvända bevakare får bestämma.

PRound
2011-11-18, 10:44
Någon mer som tycker att detta verkar bra? Jag har länge tänkt på att upphovsrättsskyddat material som läggs ut på youtube mm. aldrig anmäls. Som filmmakare vet jag att om jag t.ex. skulle använda en låt i en film utan rättigheter så skulle jag bli rejält dömd.

Rahf
2011-11-18, 11:20
Någon mer som tycker att detta verkar bra? Jag har länge tänkt på att upphovsrättsskyddat material som läggs ut på youtube mm. aldrig anmäls. Som filmmakare vet jag att om jag t.ex. skulle använda en låt i en film utan rättigheter så skulle jag bli rejält dömd.

Kanske. Det är rätt mycket information som folk tror att de är berättigade till, när det egentligen inte stämmer. Vilda Västern alltså. Samtidigt så skulle denna lag ge ytterligare incitament till "Storebror ser dig"-reaktioner.

David Brent
2011-11-18, 12:03
Haha. Det skapar bara starkare incitament för att kryptera, använda VPN-tjänster och utveckla nya anonymitetstjänster. Fånga mygg, missa fåglar. Som vanligt när världsfrånvända bevakare får bestämma.

Problemet är ju att det bara är "entusiasterna" som orkar bry sig om detta. Vanliga surfare kommer inte orka krångla med det.

Snobbe
2011-11-18, 13:17
Detta kommer bli katastrof om det går igenom. Mediavärlden tror att det fortfarande är dom som styr världen vilket det inte är. Numera är det internet företagen som styr världen.

Jag har svårt att realistiskt ens tänka mig hur det skulle bli och väldigt svårt att se att detta kommer gå igenom. Jag orkar inte ens tänka seriöst om detta.

prOtotype
2011-11-18, 13:20
Jag vet inte hur dom skulle kunna lyckas stänga ner internet. Det är för rotat i människors vardag

Snobbe
2011-11-18, 13:23
Jag vet inte hur dom skulle kunna lyckas stänga ner internet. Det är för rotat i människors vardag

De kommer inte stänga ner internet? Bara censurera det? Dock tror jag även det är typ omöjligt.

proteinsynthesis
2011-11-18, 13:35
Det vore sorgligt om detta gick igenom.

young_george
2011-11-18, 13:48
Minst sagt oroväckande utveckling.

folkilsk
2011-11-18, 13:59
Det är bara en tidsfråga innan kontrollen blir ännu hårdare än vad som beskrivs. Men folk vänjer sig och anpassar sig.

Snobbe
2011-11-18, 14:34
Det är bara en tidsfråga innan kontrollen blir ännu hårdare än vad som beskrivs. Men folk vänjer sig och anpassar sig.

Vad baserar du det på? Har du koll på hur internet fungerar eller säger du detta bara för alla länder kontrollerar saker? Det är otroligt invecklat att censurera saker på internet om man inte gör som kineserna och har någon som blockerar allt för deras nättrafik i deras land vilket jag tror är nästintill omöjligt för usa och resten av västvärlden.

Och även med dessa censureringslagar så går det att ta sig förbi dessa om man vet vad man sysslar med.

Aight
2011-11-18, 15:03
http://s3.amazonaws.com/kym-assets/photos/images/original/000/126/314/3cd8a33a.png?1306264975

stevebc
2011-11-18, 17:09
Om det är tillräckligt illa är det bara att rösta bort det.

Juxta
2011-11-18, 17:12
Ett stort problem är väl att din ISP kommer kunna bestämma vilka sidor du får besöka och inte besöka. En sådan vanlig sida som Flashback har nog stor chans att bli bannad av en ISP t.ex.

mikaelj
2011-11-18, 17:25
Någon mer som tycker att detta verkar bra? Jag har länge tänkt på att upphovsrättsskyddat material som läggs ut på youtube mm. aldrig anmäls. Som filmmakare vet jag att om jag t.ex. skulle använda en låt i en film utan rättigheter så skulle jag bli rejält dömd.

Det görs naturligtvis redan, helt automatiskt.
Postat via en mobil enhet

snej
2011-11-19, 13:07
Inget som förvånar en när det kommer till USA längre.

Sniggel
2011-11-19, 13:19
Risken är ju att censureringen drabbar det fria ordet.
Exempelvis om någon länkar till upphovsrättsskyddat material på en sida så kan hela sidan hotas att censureras.

Man kan ju t ex starta en verksamhet mha en community som t ex går in på aftonbladets hemsida och i kommentarerna börjar man länka till alla möjliga nya filmer och var man kan ladda ner dessa. Efter ett tag kanske aftonbladet överväger att stänga av kommentarsfunktionen (det kanske de redan har iofs, läser inte aftonbladet) och då kan inte de "som beter sig" yttra sig. Kanske inte hela världen men det kan ju påverka i mer omfattande skala hur mycket sidor tillåter anonyma användare att uttrycka sig.

PRound
2011-11-19, 13:39
Det görs naturligtvis redan, helt automatiskt.
Postat via en mobil enhet

vad görs redan? Anmäls?
Jag har inte sett många videos på youtube/vimeo som har tagits bort p.g.a. upphovsrätt.

kettlebellGuden
2011-11-19, 13:44
Olagligt att länka till upphovsrätts-skyddat material. Cool. De ska alltså blocka google.

Sniggel
2011-11-19, 14:13
Olagligt att länka till upphovsrätts-skyddat material. Cool. De ska alltså blocka google.

http://arstechnica.com/tech-policy/news/2011/11/at-web-censorship-hearing-congress-guns-for-pro-pirate-google.ars

mikaelj
2011-11-19, 14:20
vad görs redan? Anmäls?
Jag har inte sett många videos på youtube/vimeo som har tagits bort p.g.a. upphovsrätt.

Det är för att de nämnda siterna har avtal med upphovsrättsinnehavarna. Filtrering sker automatiskt.
Postat via en mobil enhet

Snobbe
2011-11-19, 14:25
vad görs redan? Anmäls?
Jag har inte sett många videos på youtube/vimeo som har tagits bort p.g.a. upphovsrätt.

Försöker du lägga upp t.ex. ett familyguy klipp utan att göra något med det så kan du oftast inte ens ladda upp det pga att filtret märker att det är skyddat.

PRound
2011-11-19, 14:43
Det är för att de nämnda siterna har avtal med upphovsrättsinnehavarna. Filtrering sker automatiskt.
Postat via en mobil enhet


Försöker du lägga upp t.ex. ett familyguy klipp utan att göra något med det så kan du oftast inte ens ladda upp det pga att filtret märker att det är skyddat.

Fast filtret fångar endast en bråkdel av det som laddas upp.

Snobbe
2011-11-19, 14:53
Fast filtret fångar endast en bråkdel av det som laddas upp.

Självklart och många klipp tas bort. Du har aldrig sett klipp som sen försvunnit? Så står det typ bla bla removed because of copyright bla bla.

PRound
2011-11-19, 15:13
Självklart och många klipp tas bort. Du har aldrig sett klipp som sen försvunnit? Så står det typ bla bla removed because of copyright bla bla.

Jo, självklart. Men det är inte ofta.

Grazzafukkinrazzi
2011-11-19, 15:43
Jo, självklart. Men det är inte ofta.

Jo, det händer otroligt ofta. Förr eller senare.

Spinkis
2011-11-19, 15:44
Jo, självklart. Men det är inte ofta.

Är det värt att censurera internet för att det kan läggs upp upphovsskyddat material på YT?

Ska vi stänga Blocket, Tradera, e-bay m.m för att det kan säljas stulna grejer?

Tricklew
2011-11-19, 15:44
Vissa företag är känsligare än andra. Försök lägga upp en WWE-match och den tas ner rätt så fort. Samma sak gäller ufc fighter, även om de brukar låta highlight-videos ligga kvar länge.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.