handdator

Visa fullständig version : Jordnötter rostad men osaltad


Mez
2011-11-18, 00:47
Hej
Någon som vet om Man kan få tag på jordnötter rostad men osaltad

En ärans man
2011-11-18, 00:59
Ja, det kan man, men jag vet inte var.

Hursomhelst: det är otroligt mycket billigare att köpa exempelvis Eldorados eller Coops saltade jordnötter och skölja av dem och låta dem torka, än att köpa osaltade nötter. Det kräver kanske fem minuters arbete, och sedan måste man vänta lite, men det är utan tvekan värt pengarna.

Inge Enveten
2011-11-18, 08:42
Varför vill man ha dem osaltade? Finns det någon anledning utöver att man anses det vara godare?

Degpekka
2011-11-18, 10:08
Blir kanske lite mkt salt om du äter det ofta och i större mängder. Eller så är man BB-snygging och rädd för att bli vattnig dagen efter! ;)

Sniggel
2011-11-18, 12:30
Varför vill man ha dem osaltade? Finns det någon anledning utöver att man anses det vara godare?

Jordnötter är oftast fruktansvärt salta. Så man får huvudvärk av att äta dem typ :P

Vet inte om det är en smak eller konserveringsfråga. Kanske en kombination men för smakens skull förstår jag inte varför så många märken envisas med att ha ett hekto salt i varje förpackning.

Jag har börjat köpa Coop extras märke av jordnötter. De är billiga men det intressanta är att de är väldigt goda (efter att man sköljt av dem). Tror de hamnar på en andra plats smakmässigt efter estrellas mycket dyrare sort.

Sverker
2011-11-18, 18:08
Saltet har ingen konserverande effekt här. Jag kan tänka mig att saltet i påsen samlas i botten och gör att nötterna överst i påsen har underskott av salt medan de i botten har fyra dagsbehov av koksalt.

Eddie Vedder
2011-11-18, 20:28
medan de i botten har fyra dagsbehov

Ja den erfarenheten har jag av att hälla i mig bottenskrapet av nötpåsen utan att tänka mig för. *spy*

Sniggel
2011-11-18, 22:10
Saltet har ingen konserverande effekt här. Jag kan tänka mig att saltet i påsen samlas i botten och gör att nötterna överst i påsen har underskott av salt medan de i botten har fyra dagsbehov av koksalt.

Ja definitivt är det så att tungan nästintill bedövas om man äter av bottenskrapet :D
Men de översta nötterna brukar vara för salta ändå för min smak. Tror inte de är "låga" på salt de heller.

Nils.R
2011-11-19, 17:10
Köp torr-rostade, de är inte lika salta.
Och mycket godare i övrigt dessutom.

elBjurro
2011-11-19, 18:29
Köp torr-rostade, de är inte lika salta.
Och mycket godare i övrigt dessutom.

+1 på den!