handdator

Visa fullständig version : Dagens goda gärning är ?


Knaz
2011-11-17, 19:49
Jag kom att tänka på de här idag när jag lät en tant som gick med en krycka och släpa på en väska gå före i busskön medans alla andra bara gick förbi.

De måste väl finnas många här på forumet som gör goda gärningar? Visst man kanske inte får tillfälle att göra de varje dag men när man väl gör de så känns de bra!

Så vad är eran goda gärning idag ?

Sheogorath
2011-11-17, 19:51
Ordnade en snabb tid till en privatpraktiserande ortoped så att en patient kan få en kortisoninjektion i armbågsleden. Ingen på vårdcentralen har kompetensen och remisser till sjukhuset tar 15 år.

Sparven från Minsk
2011-11-17, 19:53
Handlade hamburgare till en kollega som fått punktering på sin bil. Satt vi å åt medan vi väntade på bärgare. Uppskattades tror jag.

limenka
2011-11-17, 19:53
Jag diskade förut. Det är svårt att göra goda gärningar när man inte gått längre än till köket på hela dagen :(


Handlade hamburgare till en kollega som fått punktering på sin bil. Satt vi å åt medan vi väntade på bärgare. Uppskattades tror jag.

Aaaaw! :D

Spartansk
2011-11-17, 19:54
Jag brukar le mot äldre damer.

Sheogorath
2011-11-17, 19:55
Jag brukar le mot äldre damer.

Det här är galet. Jag är djupt imponerad. No joke.

Spartansk
2011-11-17, 19:58
Det här är galet. Jag är djupt imponerad. No joke.

Fast det är mest på jobbet, eller typ bara på jobbet (ställningsbyggare). Det känns som om man ser lite farlig ut när man står där, dammig, svettig och skäggig och hivar massa tunga saker och stånkar högljutt. Så när en äldre dam går förbi brukar jag söka ögonkontakt och le lite avväpnande.

Tabbe
2011-11-17, 20:00
Fast det är mest på jobbet, eller typ bara på jobbet (ställningsbyggare). Det känns som om man ser lite farlig ut när man står där, dammig, svettig och skäggig och hivar massa tunga saker och stånkar högljutt. Så när en äldre dam går förbi brukar jag söka ögonkontakt och le lite avväpnande.

"here i come"

G_lund
2011-11-17, 20:01
Jag brukar le mot äldre damer.

Samma här, även mot folk i övrigt.

Sheogorath
2011-11-17, 20:04
Jag ler mot snygga tjejer. Jag förstår att det inte räknas. Alls.

Idefi
2011-11-17, 20:11
Jag gav min farmor en kram. Inte tvärtom, som det brukar vara ;)

Tjuckot
2011-11-17, 20:26
Inte precis min goda gärning. Men 9 år gamla Milla Martin som startat bullhjälpen (säljer kanelbullar och ger pengarna till barnen i afrika b.la. nominerad till svenska hjältar och varit med i tv4 i morgonsoffan) skriver så här på sin facebooksida:


Bullhjälpen
Jag fick ett brev från USA och det stog att jag har vunnit ett pris "shining world compassion award" priset var på 10 000 dollar!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det kändes grymt bra att sätta in 63 000 kr till Radiohjälpen!
nu är Bullhjälpen över 200 000 kr!!!!!
jaaaaa :-D

Tycker i alla fall jag är ganska svårt att "klå" :)

Sheogorath
2011-11-17, 20:28
Damn!

(vad hon kommer ångra sig när hon ska köpa sin första insatslägenhet)

Tjuckot
2011-11-17, 20:47
Jo just det. Jag såg till så att min kollega som har seriösa ryggproblem och inte kan sitta ner ska få mitt höj- och sänkbara skrivbord och att jag ska ta över hennes "vanliga" skrivbord. Det känns ganska hyggligt faktsikt.

Sandra81
2011-11-17, 21:12
Hände dock inte idag med i måndags så hitta jag en ny iphone 4 vid träningsstationen (utomhus) när jag var ute med hunden.. det var mörkt och inte en människa där omkring så tog den stoppa den i fickan och funderade på hur jag skulle hitta ägaren... klockan elva på kvällen ringer killen till telefonen och är helt överlycklig att jag svarade och att den var i trygga händer.. så idag vid fyra så mötte jag upp honom så han fick tillbaka den.. fick 500 i hittelön och en chokladask.. :)

Eddie Vedder
2011-11-17, 21:14
Det låg en nyckelknippa på golvet i gymmet idag. Jag letade upp de som körde på den platsen före mig och frågade om det var deras nycklar. Det var det inte men handlingen var ju god. :)

Knaz
2011-11-17, 21:18
Vänligt folk här på kolo ^^

Det låg en nyckelknippa på golvet i gymmet idag. Jag letade upp de som körde på den platsen före mig och frågade om det var deras nycklar. Det var det inte men handlingen var ju god. :)

Va gjorde du med nycklarna efter de då ? ^^

Idefi
2011-11-17, 21:23
Hände dock inte idag med i måndags så hitta jag en ny iphone 4 vid träningsstationen (utomhus) när jag var ute med hunden.. det var mörkt och inte en människa där omkring så tog den stoppa den i fickan och funderade på hur jag skulle hitta ägaren... klockan elva på kvällen ringer killen till telefonen och är helt överlycklig att jag svarade och att den var i trygga händer.. så idag vid fyra så mötte jag upp honom så han fick tillbaka den.. fick 500 i hittelön och en chokladask.. :)

Mycket snällt! :thumbup:

Edit; Av båda två kan ju tilläggas :)

Eddie Vedder
2011-11-17, 21:39
Va gjorde du med nycklarna efter de då ? ^^

Jag höll koll på dem och väntade på att någon instruktör skulle komma. För jag har hittat nycklar tidigare och lämnat in. Men innan jag tränat klart kom den ägaren till nyckelknippan. Hoppas det var ägaren i alla fall. :D

Knaz
2011-11-19, 22:51
Räknas de när jag låna ut mitt busskort till min lillebrorsa ? ^^

LeBron
2011-11-19, 23:05
Va gjorde du med nycklarna efter de då ? ^^

Han provade dem i alla hänglås i omklädningsrummet :)


Inte gjort så mycket idag, hjälpte någon random snubbe på gymmet att få upp hantlarna och hjälpa han med de sista repsen (hantelpress). Tror jag tog i mer än han på de sista 3 repsen (han körde 5-6st).

Xtronal
2011-11-19, 23:07
Köpte en chokladkaka till min syster :-D

Mollestam
2011-11-19, 23:54
Hittade en plånbok utanför krogen igår och tog med den hem, ringde upp personen på körkortet och återlämnade den idag, man blir verkligen glad när man ser hur tacksamma folk faktiskt blir, plus att man fick lite hittelön.

daloatf
2011-11-20, 00:20
Hittade en plånbok utanför krogen igår och tog med den hem, ringde upp personen på körkortet och återlämnade den idag, man blir verkligen glad när man ser hur tacksamma folk faktiskt blir, plus att man fick lite hittelön.

Bra jobbat!

Oxe
2011-11-20, 01:07
Masade mig upp tidigt i morse när hunden pep så tjejen fick sova ut, av slutade promenaden med att göra en jätte frukost till henne...

och allt detta i hänseende att jag är sjuk och jävlig... men hon fick iaf en bra start på dagen

krellik
2011-11-20, 01:09
Hjälpte brorsan min att lyfta upp ett vapenskåp på 300kg för en trappa.
Fick en pizza som tack för hjälpen så goda gärningar lönar sig tydligen.:)

LoveMachine
2011-11-20, 12:28
Var i och för sig i fredags men nekropostar den ändå. Jag genomförde första hjälpen på en kille som blev knivhuggen på tåget. Hugget satt på ryggsidan vad som verkade vara strax under skulderbladet och hade i värsta fall kunnat vara rätt illa. Full ABCDE enligt försvarsmaktens tidigare system och när ambulansen kom och jag tog bort handen så hade det redan slutat blöda. Vinkeln på såret säger mig att kniven nog aldrig kom in mellan revbenen.

mangemani
2011-11-20, 12:37
brukar väldigt väldigt sällan gå med på det(mer än med min sambo),men jag passade en som låg och sprattlade upp 80 i bänken.
han smög fram så försiktigt och frågade så snällt, so why not, så tja, det är väl min goda gärning för dagen.

IggaN
2011-11-20, 12:51
Ska tvätta mina kläder själv för en gång skull.

Idefi
2011-11-20, 13:12
Var i och för sig i fredags men nekropostar den ändå. Jag genomförde första hjälpen på en kille som blev knivhuggen på tåget. Hugget satt på ryggsidan vad som verkade vara strax under skulderbladet och hade i värsta fall kunnat vara rätt illa. Full ABCDE enligt försvarsmaktens tidigare system och när ambulansen kom och jag tog bort handen så hade det redan slutat blöda. Vinkeln på såret säger mig att kniven nog aldrig kom in mellan revbenen.

Mycket bra gjort! :thumbup:

rajjan_dammit
2011-11-20, 13:28
Det regnade för första gången på ett antal veckor så gick upp tidigt och skjutsade min sambo till jobbet, trots att jag var svintrött.

rajjan_dammit
2011-11-20, 13:28
Var i och för sig i fredags men nekropostar den ändå. Jag genomförde första hjälpen på en kille som blev knivhuggen på tåget. Hugget satt på ryggsidan vad som verkade vara strax under skulderbladet och hade i värsta fall kunnat vara rätt illa. Full ABCDE enligt försvarsmaktens tidigare system och när ambulansen kom och jag tog bort handen så hade det redan slutat blöda. Vinkeln på såret säger mig att kniven nog aldrig kom in mellan revbenen.

*gilla*

spoon
2011-11-20, 13:32
Har plockat upp säsongens första handske. Det var en tant som jag fick springa ikapp och hon blev väldigt tacksam och glad :)

Idefi
2011-11-20, 14:39
Hjälpte en väldigt full kvinna, som inte kunde stå på sina ben, hem från krogen igår. Ringde sedan hennes kompis och bad hon komma dit. Det uppskattades väldigt mycket idag av dom båda.

http://imgflip.com/memes/templates/good-guy-greg.jpg

Fugly
2011-11-20, 14:41
Jag lät min mamma göra frukost till mig.





































Swag.

mini
2011-11-20, 15:46
Jag vet inte om det kan klassas som god gärning, men jag såg till att en yrkestjuv inte kommer att kunna utföra sitt arbete på ett tag. Han försökte motivera den jättestora macheten med att han var kock. Det var lite svårare att motivera bågfilen, de vässade skruvmejslarna, ficklampan och handskarna.

begt
2011-11-20, 16:06
Talade om för en stavgående tant som gått vilse hur hon skulle ta sig hem under rullskidturen idag.

Eddie Vedder
2011-11-20, 16:07
Jag gick emot mina principer på gymmet igår och kommenterade en övning utan att jag ombetts göra det. Men det var en kille som alltid kör hundra övningar för bröst och en av dem är nedåtlutande bänk. Det handlade inte om att "Du tränar fel!" eller "Den övningen är kass!" utan jag nämnde bara, samtidigt som vi pratade om annat, att den övningen faktiskt är lite riskabel och att jag skulle råda honom till vanlig bänkpress eftersom den ändå inte kommer ge något extra när han får så bra bröstträning redan. Som Alex Danielsson sa i BODY Radio med Paulún, "Det är skillnad på ineffektiv träning och farlig träning.", så jag ville i alla fall nämna att övningen involverar en del risker som är onödiga att ta om nu ändå övningen i sig inte ger så mycket extra att den är helt ovärdelig i gymmet. Han tog det bra och förstod hur jag menade när jag försökte förklara varför den kan vara skadlig. Det var som sagt lite mot mina principer att aldrig lägga mig i utan att tillfrågas men får jag höra en dag att killen åkt på en hjärnblödning skulle det kännas jobbigt faktiskt.

Fugly
2011-11-20, 16:09
Jag gick emot mina principer på gymmet igår och kommenterade en övning utan att jag ombetts göra det. Men det var en kille som alltid kör hundra övningar för bröst och en av dem är nedåtlutande bänk. Det handlade inte om att "Du tränar fel!" eller "Den övningen är kass!" utan jag nämnde bara, samtidigt som vi pratade om annat, att den övningen faktiskt är lite riskabel och att jag skulle råda honom till vanlig bänkpress eftersom den ändå inte kommer ge något extra när han får så bra bröstträning redan. Som Alex Danielsson sa i BODY Radio med Paulún, "Det är skillnad på ineffektiv träning och farlig träning.", så jag ville i alla fall nämna att övningen involverar en del risker som är onödiga att ta om nu ändå övningen i sig inte ger så mycket extra att den är helt ovärdelig i gymmet. Han tog det bra och förstod hur jag menade när jag försökte förklara varför den kan vara skadlig. Det var som sagt lite mot mina principer att aldrig lägga mig i utan att tillfrågas men får jag höra en dag att killen åkt på en hjärnblödning skulle det kännas jobbigt faktiskt.:thumbup:

Borde göra så oftare faktiskt.

joker560
2011-11-20, 16:11
Jag gick emot mina principer på gymmet igår och kommenterade en övning utan att jag ombetts göra det. Men det var en kille som alltid kör hundra övningar för bröst och en av dem är nedåtlutande bänk. Det handlade inte om att "Du tränar fel!" eller "Den övningen är kass!" utan jag nämnde bara, samtidigt som vi pratade om annat, att den övningen faktiskt är lite riskabel och att jag skulle råda honom till vanlig bänkpress eftersom den ändå inte kommer ge något extra när han får så bra bröstträning redan. Som Alex Danielsson sa i BODY Radio med Paulún, "Det är skillnad på ineffektiv träning och farlig träning.", så jag ville i alla fall nämna att övningen involverar en del risker som är onödiga att ta om nu ändå övningen i sig inte ger så mycket extra att den är helt ovärdelig i gymmet. Han tog det bra och förstod hur jag menade när jag försökte förklara varför den kan vara skadlig. Det var som sagt lite mot mina principer att aldrig lägga mig i utan att tillfrågas men får jag höra en dag att killen åkt på en hjärnblödning skulle det kännas jobbigt faktiskt.

På mitt gym finns det ingen "fast" plan bänk, men det finns två fasta med lutning en åt vardera håll. Bör man påpeka detta för ägarna? Jag har sagt att det är synd att dom inte har en vanlig bänk utan två rack med lösa vanliga bänkar. Så om det är farlig bör man absolut byta ut den... ?

Stoltz
2011-11-20, 16:20
Jag har precis fått en god gärning på min lista!

För rätt många veckor sedan hittade jag en väldigt fin plånbok när jag var ute och gick. Den var helt tom, inga kort med namn på, inga pengar. Där var dock fem fotografier, gamla sådana. Lite läskiga t.o.m. men gamla bilder på gamla personer är ju skräckfilmsmaterial :D

Hur som, eftersom jag saknar spöken i min lägenhet så tog jag hem den och gjorde vid den lite så att den inte luktade skit medan jag försökte komma på ett sätt att hitta ägaren. Jag visste inte riktigt var jag skulle börja och sedan glömdes den bara bort bland allt annat skräp jag har på mitt kontor (Aka mitt köksbord). Hur som, idag satte jag mig ner och tittade på den igen. Då upptäcker jag att där finns ett "dolt" fack i plånboken (Sådant som nästan alla plånböcker har, när man ska lägga sedlarna bakom korten).

Och där är ta mig fan ett telefonnummer och ett namn! Jag ringer upp och förväntar mig mer eller mindre ett jävligt obehagligt samtal, det var liksom en lång tid sedan detta hände.
En äldre man svarar och jag presenterar mig och frågar om han eller någon i hushållet möjligtvis har tappat sin plånbok. Nope, det hade de inte. Jag förklarade varför jag frågade och frågade sedan om han visste om någon bekant till honom hade gjort det. Det visade sig att en vän till honom hade blivit bestulen på sin plånbok (vilket förklarar varför jag hittade den slängd i en buske) och jag fick numret till denne. Jag ringer upp och whoila - Ägaren hittad!

Cyklade över med den idag till herren som blev väldigt glad! Fotografierna var tydligen de enda bilderna han hade kvar från sina föräldrar :) Han berättade också att den här plånboken tydligen var värd mycket pengar, och att den lätt var värd mer än alla kort och pengar som legat i den när den stals :D Smart tjuv!

Eddie Vedder
2011-11-20, 16:22
På mitt gym finns det ingen "fast" plan bänk, men det finns två fasta med lutning en åt vardera håll. Bör man påpeka detta för ägarna? Jag har sagt att det är synd att dom inte har en vanlig bänk utan två rack med lösa vanliga bänkar. Så om det är farlig bör man absolut byta ut den... ?

Om man "bör" göra si eller så kan jag inte svara på men jag hade i alla fall påpekat det. Dels är det ju allmänt kasst att de inte har en rak bänk (wtf!?) men det är ju som sagt en övning som inte ger ett skit av värde men ändå innebär en liten risk. Så varför köra den liksom?

Knaz
2011-11-21, 19:00
Jag lät två pensionärer köra bänk med mig idag ^^

Dom är alltid så glada och pratar med alla så de va lite kul :)

Oxe
2011-11-23, 18:18
Skickade en bild på massa bullar, kakor, kladdkaka och grädde till en bekant som skall tävla nu i decembercupen och på lucia... Tyckte det var snällt så han kan få titta på det och längta till efter sina tävlingar

Knaz
2011-11-30, 18:59
Delade med mig av buren idag när jag körde böj ^^

Ristretto
2011-11-30, 19:59
En liten unge som, med sin mor, stod framför mig på affären drällde ut en massa apelsiner vid kassan, så jag plockade upp dem. Nu kan jag vara elak resten av veckan.