handdator

Visa fullständig version : Annorlunda övningar? För att stärka greppstyrkan.


gainstrenght
2011-11-17, 19:04
Hallå! :)

Har tränat relativt länge (cirkus tre år) på gymmet med uppehåll lite då och då! Jag har varit lite lat av mig och därför inte kört marklyft av någon anledning..

Har väll kört marklyft nu i ungefär 2 månader och märker att mitt grepp sviker mig. Jag tränar med mixatgrepp. Jag har ingen lust att byta grepp eftersom jag kan hantera mer vikt med mixatgrepp.

Övningarna jag tänkte börja köra för att stärka greppet kan jag inte namnet på. Men jag tänker förklara dom nu.

Jag lägger på massa vikt på en skivstång, sen står jag och håller den i toppläget (tänk er toppläget av marklyft) (med vanligt grepp, dvs _inte_ mixat) tills stången glider ur handen. Om detta låter vettigt enligt är, vilken dag ska jag lägga denna övning på? På ryggpassen eller på bröstpassen? Tänker mer om exempelvis trapzen tar mycket stryk och om det är negativt eftersom jag kör bröst dagen efter rygg.

Sedan lägger jag upp skivstången på bänkpressen (alltså där man ställer stången när man ska ösa på vikt och dylikt) Jag lägger på vikt och sedan sätter jag mig på bänken och greppar stången. Alltså, stången sitter på själva "bänkpress-stället, dvs där man ställer stången när man kört bänkpress, även där man startar" sedan sätter jag mig på bänken (där man annars ligger) och greppar stången! Jag snurrar stången med hjälp av underarmarna. Man kan ju snurra stången på två olika sätt, dvs framåt och bakåt, jag kör tre set av båda verisonerna.


Nuvarande schema
måndag: bröst, triceps, axlar
tisdag: bröst, triceps, axlar
onsdag: ben
torsdag: rygg, biceps, underarmar
fredag: bröst, triceps, axlar
lördag: vila
söndag: vila

Fråga gärna om ni inte förstår! Tack för hjälpen :) Jag kanske förklara väldigt luddigt, men hoppas alla förstår!

z_bumbi
2011-11-17, 19:13
Den första kallas barhold och är mycket bra övning för ändamålet.

Den andra brukar utföras genom att man binder ett rep runt stången och snurrar upp en vikt, versionen med att lasta stången med vikter har jag nog inte sett förut men den borde funka den också. Den är däremot inte så mycket för greppet i marken utan den tränar andra saker. Viss nytta kan den iofs göra då du måste grepp hårt om stången.

gainstrenght
2011-11-17, 21:19
Tack! Vilka mer muskler involverar barhold? Har sökt lite men lyckas inte få fram något. Är lite nyfiken så jag vet vart i schemat jag ska placera övningen.

rooz
2011-11-17, 21:21
Shrugs, om du inte bara vill stå med stången.

AhmedGrisen
2011-11-17, 21:21
varför inte dragremmar när du kör marklyft?

gainstrenght
2011-11-17, 21:36
Shrugs, om du inte bara vill stå med stången.

Yes, kan ju använda mig av båda. Men vilka övningar ska jag lägga tillsammans på vilka pass?

Rygg eller bröst-passen?

gainstrenght
2011-11-17, 21:38
varför inte dragremmar när du kör marklyft?

Vill inte att underarmarna ska halka efter för mycket :P
Det känns som "fusk"

exor
2011-11-17, 22:23
Greppstyrkan kömmer öka nu när du har marklyft i ditt schema. Jag skulle rekomendera barhold som kompliment för att få bättre grepp.

BigBoy
2011-11-17, 22:49
Nuvarande schema
måndag: bröst, triceps, axlar
tisdag: bröst, triceps, axlar
onsdag: ben
torsdag: rygg, biceps, underarmar
fredag: bröst, triceps, axlar
lördag: vila
söndag: vila



Men hur är ditt upplägg pojk?

robbob
2011-11-17, 23:46
En rolig övning som stärker greppet är enarms marklyft. Här får du en länk där det står om utförandet.

http://ditillo2.blogspot.com/2009/04/one-arm-deadlift-brooks-kubik.html

Nu är den i och för sig knöligare än barholds men kul. Jag använder den nu ganska sporadiskt, men hade en period då jag körde den ofta och märkte stor skillnad i greppet. Den kan ju vara bra att variera med ibland.
En annan variant på barholds är att bara hänga i ett chinsräcke tills man tappar greppet. Det är en mycket skön sista övning på ett träningspass då den även sträcker ut ryggen och man slipper krångla med vikter. En perfekt avslutning på ett hårt pass då man tappar greppet i det sista setet, faller ner på golvet och sjunker ihop en hög av smärta och träningsrus!

gainstrenght
2011-11-18, 01:33
Men hur är ditt upplägg pojk?

Pojk?

Nuvarande schema
måndag: bröst, triceps, axlar
tisdag: rygg, biceps, underarmar
onsdag: ben
torsdag: bröst, triceps, axlar
fredag: rygg, biceps, underarmar
lördag: vila
söndag: vila

skrev fel först

gainstrenght
2011-11-18, 01:35
En rolig övning som stärker greppet är enarms marklyft. Här får du en länk där det står om utförandet.

http://ditillo2.blogspot.com/2009/04/one-arm-deadlift-brooks-kubik.html

Nu är den i och för sig knöligare än barholds men kul. Jag använder den nu ganska sporadiskt, men hade en period då jag körde den ofta och märkte stor skillnad i greppet. Den kan ju vara bra att variera med ibland.
En annan variant på barholds är att bara hänga i ett chinsräcke tills man tappar greppet. Det är en mycket skön sista övning på ett träningspass då den även sträcker ut ryggen och man slipper krångla med vikter. En perfekt avslutning på ett hårt pass då man tappar greppet i det sista setet, faller ner på golvet och sjunker ihop en hög av smärta och träningsrus!

Det där med chinsräcke låter bra! Ska garanterat testa. Tack för tipset :)

Sparven från Minsk
2011-11-18, 05:51
Kör allt med fat griperz ;)