handdator

Visa fullständig version : Råd vid knä"stukning"?


jo0N
2011-11-17, 16:47
Hejsan! Jag är ny här på forumet och som många andra har jag inte riktigt kommit överrens med sökfunktionen och inte hittat en tråd som kan hjälpa mig. Så pls don´t hate om det finns liknande trådar :)

Bakgrund: Har haft ont i knät sedan 2,5 veckor tillbaka, smärtan uppstod troligtvis efter en innebandymatch. Anledningen till att jag skriver troligtvis är att jag ramlade i slutet av matchen och fortsatte spela, efter matchen kände jag av lite i knät men inte alls mycket. På kvällen var jag ute, samt lite på lyset och kände ingenting. När jag däremot vaknar dagen efter haltar jag och har väldigt svårt för att gå i trappor. Är detta ett tecken på att jag vridit till knät på kvällen eller finns det skador som blir värre successivt? Tre dagar senare åker jag upp till vårdcentralen och läkaren konstaterar att jag har "stukat" knät och efter två veckors vila borde vara bra.

Har nu vilat i mer än två veckor och det har blivit bättre, dock har smärtan ändå funnits där vid djupare böjning samt när jag trycker på delen jag har ont. Efter att många runtomkring sagt att de har bitit ihop och tränats sig ur knäont så körde jag igår lite marklyft då jag vanligtvis har det inlagt på det träningspasset jag körde igår. Körde lätt och kände smärtan men inte så pass mycket att jag var tvungen att avbryta. Idag är knät skit igen och det är inte riktigt men nästan tillbaka där jag började....*gah!*

Skadan: Smärtan sitter i utsida knä lite längre ned än knäskålen, det gör ont vid minsta böjning av benet (stående, mindre smärta när jag ej belastar) och blir värre ju längre ned jag böjer. När jag böjer benet har jag liksom ingen kraft att trycka mig upp igen. Har en minimal svullnad och känner en tryckande känsla när jag rätar ut benet fullt när jag sitter ned. Det gör ont när jag med handen trycker på området jag har ont.

Är det någon som har erfarenhet av liknande problem? Ska jag uppsöka läkare igen? Eller är det helt enkelt ännu mer vila som gäller? :)

18 år, 189 cm lång, 76 kg lätt..
Tränar innebandy 2 pass+1match samt styrketräning på gym 3-4 pass i veckan.

Tacksam för svar! :)

Mvh jo0N

killenigrillen
2011-11-17, 20:47
Uppsök sjukgymnast, läkare är inte världsmästare på att undersöka idrottsskador osv.