handdator

Visa fullständig version : Kostråd för 15 åring


Buttergoose
2011-11-17, 16:37
Hej allihopa! Jag är helt ny på det här forumet, men jag har hunnit kika runt lite.

Jag känner att jag skulle behöva tappa runt 6kg +. Jag har hållit på med fotboll sen jag var 6 år men jag har alltid varit lite rund så att säga. Jag vill väl inte direkt dra till med klassikern att det sitter i släkten, men det har väl en viss påverkan då jag trots allt tränat regelbundet hela mitt liv.

Jag äter inte onyttigt, jag dricker nästan aldrig läsk, äter chips eller godis osv. Det serveras ofta hemlagad mat här hemma som är vanlig mat, spaghetti med köttfärssås etc.

Nu har jag precis fixat gymkort och ska ta tag i detta. träningen har jag hyfsad koll på efter fyspassen med laget, men det är kosten som jag skulle vilja veta lite mer om.

Vad är det bästa precis efter träning? Jag tränar direkt efter skolan, vilket brukar vara runt 4 snåret. Proteinshakes (?) är inte ett alternativ då min mor har bannlyst dem, vet heller inte om dom är speciellt bra, då jag som sagt inte är så insatt.

Vad ska man äta till frukost? Min vanliga frukost består ibland av ingenting, då jag oftast har svårt att få i mig något på mornarna. Brukar känna mig lite lätt illamående osv. Då jag äter frukost varierar det, men vanligtvis blir det havregrynsgröt med äpplen och mjölk eller ett kokt ägg. På helgerna kan det bli lite mer åt smörgås hållet och även någon enstaka omelett.

Lunch? Jag äter vardagligen lunch i skolan där det serveras salladsbuffé och en huvudrätt samt knäckebröd. Hur mycket ska jag äta, tallriksmodellen? Vad säger ni? Just nu blir det en tallrik med lite grönsaker och i runda svängar 1/4 pasta/ris/potatis och en 1/4 kött/fisk/kyckling eller vad det nu är som serveras. Min största fråga är dock helgerna. vad ska man ta om polarna drar med en till McDonalds? Blir ju oftast lite retad bara jag tar bubbelvatten, så något bättre lunchställe finns väl inte för dem direkt..

Mellanmål? Jag hade tänkt mig knäckemacka med keso och kalkon/avokade etc. Vad tror ni om det? Nu blir det mer vad vi har, mackor, frukt (inte så ofta), fil o flingor mm.

Middag? Till middag så blir det i princip alltid hemlagad mat, ibland kan det bli take away, oftast i form av sushi men ibland blir det pizza, kebab you name it..

Blev lite wall of text kanske, men jag har många funderingar och vill komma igång så snart som möjligt!

Jag är 185 cm lång, väger 86 kg och är 15 år gammal.

Tack på förhand! :)

Idefi
2011-11-17, 16:49
Perfekt direkt efter träning är mjölk (halvliter direkt efter är nog lagomt), om du inte får ta proteinpulver. Annars kan du vänta tills du kommer hem och äter middag. Försök att äta en proteinrik kost.

Till frukost behöver du inte äta någonting om du inte vill. Du kan spara dig till lunchen och äta mer där.
Annars är Gröt+mjölk en helt okej frukost. Även ägg är bra till frukost. Ja, det mesta egentligen. Ät det du tycker om.

Lunch: Försök att äta mycket protein, och fyll ut med grönsaker/kolhydrater i form av pasta, ris, potatis etc. Drick även mjölk till. Någon fettkälla skadar ju inte heller.

Mellanmål är inte nödvändigt. Du behöver inte äta 5-6 gånger per dag om du inte vill. Men det är högst personligt, trivs du med det så ät det. Det du skrev duger mycket väl till mellanmål.

Du kan mycket väl unna dig något från McDonalds på helgen. Men då kan du ju tänka på att kanske äta lite mindre på något annat mål, beroende på vad du tar. En dag lär inte förstöra hela din deff.

Om du nu vill gå ner i vikt, så är trots allt det viktigaste att du ligger på kaloriunderskott. Alltså att du förbukar mer energi än vad du stoppar i dig.

Jag föreslår att du läser denna, deff guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Då lär du nog lära dig en hel del om hur det går till att gå ner i vikt.

Buttergoose
2011-11-17, 17:26
Tack så mycket!

difeddy
2011-11-17, 17:55
Förvisso OT, men det gläder mig att se en 15-åring skriva med en läsbar meningsuppbyggnad. :D

Nog om det. Jag vet att det här låter som en klyscha, men om jag vore du skulle jag i första hand faktiskt försöka undvika att räkna kalorier hit och dit då man som nybörjare enkelt kan gå ner i vikt av att bara byta matvanor. Därför kan det upplevas som ganska trivialt att försöka optimera smådetaljer när det är de stora sakerna som behöver ändras på.

Såg att personen innan länkade till deffguiden, men jag gör det igen:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Buttergoose
2011-12-01, 19:29
En fråga, ska jag köra på nybörjarpasset (guide för nybörjare del 2) 2ggr i veckan+ 2 konditionspass?

Idefi
2011-12-01, 20:29
En fråga, ska jag köra på nybörjarpasset (guide för nybörjare del 2) 2ggr i veckan+ 2 konditionspass?

Det kan du göra. Du kan köra 3 styrke+2 konditionspass om du vill, men 2+2 fungerar också.