handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor som stört moi länge.


Björn S
2004-01-05, 21:42
Godagens,
Har gått och ruvat på ett par tankar sedan jag började och fick just tummen ur att kläcka fram dem.

1. Vad händer med blodsockert när man äter 100g snabba kolhydrater (~125gi) och 100g långsamma (~60gi)?
Hamnar blodsockert i mitten eller stiger det och stannar där länge? eller blir det en stor kurva?

2. Hur mycket "näring"(?) behövs det för att rubba blodsockert? Räcker det med ett russin för att höja blodsockert som f*n eller måste man ha en viss mängd? (såfall borde det ju vara väldigt ofarligt att käka 10g godis lite då å då under deffen)?

3. Vad heter det? En rak sväng eller ett rak sväng? ;) ;) ;):hbang: :smokin:


Okej, Det var allt jag kunde komma på nu, har nog ett par kluriga frågor till, men är lite trött nu tror jag

Peace Out!

z_bumbi
2004-01-05, 22:11
1 Gi-värdet blir någonstans i mitten då det mäts på 50 g kolhydrater och det fallet alltså på 25 g av ämne ett och 25 g av ämne två.
I kroppen däremot får du en sammanslagen kurva och blodsockervärdet blir högre än om du bara skulle äta den snabba kolhydrakällan, dock går det inte bara att lägga ihop kurvorna och få ut ett nytt värde utan det blir lite mer komplicerat än så har jag för mig.

2 Du behöver 50 g kolhydrater för att uppnå den ökning som står med i en gi-tabell, äter du några russin kommer ökningen att bli betydligt mindre.
Att äta någon bit godis då och då under en deff är ju inget problem bara man tar hänsyn till kalorierna, lägger man det i samband med en måltid så märks några gram hit eller dit inte så mycket på blodsockret.
Är man smart så äter man det efter träningen då man i alla fall vill fylla på med snabba kolhydrater och kan då äta mer rejält.

gasoliner
2004-01-05, 22:19
En Rak takt blir det aldrig nåt "sväng" i ändå..

Annars En Rak sväng.
om du menar den Pekka missade.:angel:

King Grub
2004-01-06, 11:43
Och äter man 500 gram kolhydrater från pasta är ju GI:t inte runt 70 längre, eftersom det då är 10 ggr dosen som GI:t är beräknat på, med naturliga följder.

owster
2004-01-06, 19:00
du menar väl inte att gi:t i ditt exempel då blir 70*10?

King Grub
2004-01-06, 19:36
Originally posted by owster
du menar väl inte att gi:t i ditt exempel då blir 70*10?

Nära nog. :D Äter du 2000 kcal från kolhydrater får du ett blodsockersvar därefter också.