handdator

Visa fullständig version : Whey-80 eller Gainer i kombination med Kreatin?


elajas
2011-11-17, 13:22
Hallå Kolozzeum!

Sökte runt och hittade inte direkt någon tråd besvarade mina frågor, så jag startar en ny. Jag tränar 5 gånger i veckan, varav 3 av dessa är badminton på högre nivå och 2 på gym. Jag tänkte nu testa kreatin, och då undrar jag om jag borde ta det i kombination med vassle eller gainer?

Tidigare har jag druckit "Gainer Pro", vilket har fungerat bra för att inte förlora vikt under tider av hård konditionsträning, men nu när jag också ska använda kreatin kanske inte detta behövs? (värt att nämna är att det inte är något egenvärde för mig att gå upp mer än ett par kilo i vikt, mer kanske bara försämrar prestationen)

Jag vill helt enkelt ha ut det mesta av träningen och min ursprungliga tanke var att gå över till vassle+kreatin, men sen läste jag att kreatin bäst tas upp tillsammans med kolhydrater, vilket finns i gainern. Betyder det att vassle+kreatin inte är en bra kombination? Och hur långt innan en träning bör man ta kreatin för att inte få ont i magen?

Om det mot all förmodan skulle låta som om jag har någon koll så har jag inte det. Det mesta har jag lärt mig genom att skumläsa några trådar här, är därför mycket tacksam för svar!

vicarious
2011-11-17, 15:14
Spelar ingen roll när eller hur du tar kreatinet. Kreatinet kommer inte ge någon energi så om du tar bort gainern ur ditt kostupplägg riskerar du att tappa vikt om du inte ersätter den med något annat som ger lika mycket energi.

Det finns en kreatintråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

elajas
2011-11-17, 15:33
Okej, så om jag förstår dig rätt så betyder det att faktumet att Kreatinet får bäst effekt med kolhydrater inte behöver betyda att man behöver ta dem nära inpå varandra?

vicarious
2011-11-17, 15:47
Okej, så om jag förstår dig rätt så betyder det att faktumet att Kreatinet får bäst effekt med kolhydrater inte behöver betyda att man behöver ta dem nära inpå varandra?

Du behöver inte ta det med kolhydrater överhuvudtaget.

Sheogorath
2011-11-17, 18:14
Okej, så om jag förstår dig rätt så betyder det att faktumet att Kreatinet får bäst effekt med kolhydrater inte behöver betyda att man behöver ta dem nära inpå varandra?

Det tas möjligen upp bättre med kolhydrater. Kolhydrater ska du gärna äta efter träningen, oavsett om det kommer från gainer, bröd eller pasta, så ta ditt kreatin tillsammans med maten efter träningen så är du good.