handdator

Visa fullständig version : Tänkte slå ett slag för min nya favoritövning!


Alkro
2011-11-17, 11:24
http://www.youtube.com/watch?v=ekZYPGxQbno
Övningen kan ses vid 2:13.

Frontböj med stången i armvecken! Har kört den här övningen i två pass nu och älskar den. Det är ytterst sällan man ser någon köra den men som jag ser det finns det ett antal fördelar med denna övning.

-Man kan köra frontboj utan clean-grepp. Jag har själv på tok för dålig rörlighet i axlar och handleder för att köra ordentligt clean-grepp.
-Stången trycker inte mot halsen om man ogillar detta.
-Övningen är funktionell, dvs man lyfter ju faktiskt så här i vardagen.
-Man kan vila i bottenläget genom att lägga stången på låren.
-Man kan komma ner i bottenläget även om man har väldigt dålig rörlighet då stången gör att ens tyngdpunkt hamnar långt fram.
-Tar som fan på mage och rygg.
-Stången kan bytas ut mot en stock om man gillar sådant.:Virro

Tips: Kör med en tjockare stång eller någon vaddering då det gör ganska ont mot bicepssenan med en väldigt smal stång.

kettlebellGuden
2011-11-17, 11:33
Zercher-böj. Jepp, helt klart trevlig. Pröva med sandsäck så är det inte lia smärtsamt... bearhug-böj med säck är mys den med.

Idefi
2011-11-17, 11:36
Ska nog testa denna imorgon faktiskt :)

Peter.B
2011-11-17, 12:34
Jag diggar den jag med, kan inte annat än hålla med dig!

Den finns med i ett program jag körde för ett tag sen som hette något i stil med "Simply Strong" av kettlebellGudens husgud Pavel Tsatsouline. Kanske kan vara något för dig att spana in om du gillar övningen och om du gillar att träna tungt med väldigt få basövningar? :)

guitarguy
2011-11-17, 13:06
En av de populärare övningarna på mitt gym, kör den dock inte själv men ska prova nu!

Hur är de med träningsverk i axlarna? eller släpper du ner dom så långt som möjligt?

Alkro
2011-11-17, 13:09
En av de populärare övningarna på mitt gym, kör den dock inte själv men ska prova nu!

Hur är de med träningsverk i axlarna? eller släpper du ner dom så långt som möjligt?

Hmm kan inte påstå att jag kände något i axlarna direkt och hade ändå kört militärpress precis innan.

oscape
2011-11-17, 18:49
Aldrig testat men den såg trevlig ut, skall provas!

kettlebellGuden
2011-11-17, 20:06
Jag diggar den jag med, kan inte annat än hålla med dig!

Den finns med i ett program jag körde för ett tag sen som hette något i stil med "Simply Strong" av kettlebellGudens husgud Pavel Tsatsouline. Kanske kan vara något för dig att spana in om du gillar övningen och om du gillar att träna tungt med väldigt få basövningar? :)

Vill bara korrigera missförståndet här om att Pavel skulle vara någon form av husgud. Han är jäkligt trevlig och har skrivit en hel del bra böcker, och tvingat mig att göra ett par fler swings än jag velat men sånt är livet...

Tror annars att det är "Easy Strength" du tänker på, aka. "the 40 day program". Som är lite omgjort sen originalet. Annars är hans "Beyond Bodybuilding" helt klart en riktigt trevlig bok.

Peter.B
2011-11-17, 21:08
Vill bara korrigera missförståndet här om att Pavel skulle vara någon form av husgud. Han är jäkligt trevlig och har skrivit en hel del bra böcker, och tvingat mig att göra ett par fler swings än jag velat men sånt är livet...

Tror annars att det är "Easy Strength" du tänker på, aka. "the 40 day program". Som är lite omgjort sen originalet. Annars är hans "Beyond Bodybuilding" helt klart en riktigt trevlig bok.

Jag förstår. Hoppas inte du tog illa upp eller så, utgick bara lite ifrån vad för sorts träning du verkar gilla och din poster så drog jag slutsatsen att du borde gilla hans filosofi. :)

Det skulle kunna vara så. Jag fick faktiskt programmet ur en gammal fighter magazine, så det kan även vara något modifierat där. Hur som helst gav det finfina styrkeökningar för den låga volym man tränade med. Boken ska jag ta mig igenom någon gång när jag har mindre kurslitteratur att plöja igenom och mer tid över :)

pellepedal
2011-11-18, 16:26
Vanlig övning inom strongman om jag inte missminner mig.

Idefi
2011-11-18, 16:45
Körde denna idag.
Tar riktigt bra på rygg och mage :)

TurningTorso
2011-11-18, 17:54
Om man byter ut stång/stock mot människa så fungerar den bra som parövning också. Dock svårt att variera vikten och även att få tillräckligt tung vikt, men om man siktar på att kasta personen över huvudet så blir det rätt så tungt.