handdator

Visa fullständig version : Köpte vassleprotein, köpa EAA istället?


_Robbie_
2011-11-17, 00:44
Jag tänkte komplettera min kost/träning med att öka proteinintaget. Köpte därför Whey 100. Läste precis om EAA som verkade bättre än vassleprotein. Bör jag skicka tillbaka min beställning och köpa EAA istället eller ska jag köra på mitt vassleprotein?

312
2011-11-17, 01:21
Whey-80 om du behöver mer protein, till e.x. om du inte kommer upp i önskvärt proteinintag per dag, annars EAA eller BCAA. Typ.

Eddie Vedder
2011-11-17, 09:48
Nej du bör inte skicka tillbaka något. Ta en proteindrink efter passet, det kommer inte göra skillnad. Du bör ta en större portion än om det hade varit EAA/BCAA bara. Se till att de blir 20 gram protein, typ 25-30 gram pulver alltså.

Bwall
2011-11-17, 12:15
Jag tänkte komplettera min kost/träning med att öka proteinintaget. Köpte därför Whey 100. Läste precis om EAA som verkade bättre än vassleprotein. Bör jag skicka tillbaka min beställning och köpa EAA istället eller ska jag köra på mitt vassleprotein?

Du kommer förmodligen inte märka någon skillnad i resultat med vilket du än väljer, båda är bra val efter träning.

_Robbie_
2011-11-18, 01:08
Nej du bör inte skicka tillbaka något. Ta en proteindrink efter passet, det kommer inte göra skillnad. Du bör ta en större portion än om det hade varit EAA/BCAA bara. Se till att de blir 20 gram protein, typ 25-30 gram pulver alltså.

Tack! Det står här att 37g pulver (1dl) = 32g protein... Är det för mkt eller ska jag ta lite mindre än 1 dl så att jag hamnar närmare 20 gram protein?

Jag får inte i mig så mycket proteiner (som ja skulle vilja) annars under dagen. Ska jag ta en drink 3 gånger om dagen? (morgon, mellanmål, efter träning)? Bör jag ta drinkar varje dag eller bara då jag tränar?

Jag fick en påse kolhydrater på köpet (carbo flex),, ska jag blanda i det i proteindrinken efter träningen? På paketet står det att man ska ta 1-2g per kilovikt efter träningen. Om jag väger 70kg så bör jag alltså dosera typ 2 dl? Låter det inte för mkt?

jone1987
2011-11-18, 09:20
ta 1dl då? lite mer protein skadar inte.

Du kan blanda carbo och proteinet om du vill, helt upp till dig.
Jag brukade köra en gainer (mega mass 4000) med 48g protein och 128g kolhydrater+ mjölk, direkt efter träning så 1 timme efter åt jag en riktig middag. Funkade som fan!

Rahf
2011-11-18, 09:29
Tack! Det står här att 37g pulver (1dl) = 32g protein... Är det för mkt eller ska jag ta lite mindre än 1 dl så att jag hamnar närmare 20 gram protein?

Jag får inte i mig så mycket proteiner (som ja skulle vilja) annars under dagen. Ska jag ta en drink 3 gånger om dagen? (morgon, mellanmål, efter träning)? Bör jag ta drinkar varje dag eller bara då jag tränar?

Jag fick en påse kolhydrater på köpet (carbo flex),, ska jag blanda i det i proteindrinken efter träningen? På paketet står det att man ska ta 1-2g per kilovikt efter träningen. Om jag väger 70kg så bör jag alltså dosera typ 2 dl? Låter det inte för mkt?

Svarar i punktformat, motsvarande paragraferna:

1. Det räcker fullt tillräckligt med mindre än en dl. Dosera efter behov.

2. Dosera efter behov. En bra riktlinje är 2g protein per kg kroppsvikt, per dag.

3. Nej, det är överflöd. Dosera hälften, om ens det. Carbo flex har jag för mig är jäkligt söt också. Generellt så är kolhydrater inget jättebehov efter styrketräning, speciellt inte om du äter en måltid.