handdator

Visa fullständig version : Första deffen - Kostupplägg


Pzorz
2011-11-16, 22:43
Grundutgång mat:
500g kvarg
8 ägg
600g kyckling
1,5 liter mellanmjölk
300g kokt pasta
Ost eller 25g rapsolja

Har räknat ut att jag gör av med 3300-3500 kcal om dagen de dagar jag tränar. Med denna kost bör jag hamna på ca 3000 kcal, 350+g protein med en del fett och kolhydrater. Kommentarer på det? Brist på grönsaker vet jag om. Anledningen till att maten blir så pass specifik är för att jag föredrar att äta samma mat varje dag.. dvs 7 dagar i veckan i några veckor.

Träningen kommer att se ut den samma: 3-4 övningar / muskelgrupp. 3-4 set. 4-8 reps / set. när det gäller gym (3-4 dagar / vecka). På detta spelar jag 2 dagar i veckan af som gör att jag får springa lite.
Finns det något annat jag bör tänka på? Jag har tidigare försökt mig på en deff men överskattade mitt energibehov och hamnade på balans snarare än underskott.

vicarious
2011-11-16, 22:56
Jag tror inte du kommer gå ner så snabbt på 3000 kcal om dagen men det där vet du nog bäst själv eftersom du har testat förut. Långsam viktnedgång är ju bara bra för muskelbevaring. Krävs dock en del tålamod. Hur mycket har du planerat gå ner?

Jag hade personligen:

Skippat mjölken. Varför? Flytande kalorier samt en del kalcium som tillsammans med kvarg+ost kan bli ohälsosamt mycket.
Bytt ut oljan mot smör eller någon godare fettkälla.
Lagt till mer grönsaker och eventuellt någon frukt.

Ser bra ut annars.

Pzorz
2011-11-16, 23:07
Hur mycket har du planerat gå ner?
Jag vågar faktiskt inte säga ett nummer. Jag ska försöka hålla mig till spegeln och vänner. Vill iaf börja få antydan till rutor, något som är mig rätt avlägset i dagsläget.

Jag älskar mjölk och har aldrig sett något anledning att sluta med den. (Inte letat eller fått någon anledning förklarad för mig)
Förklara gärna varför jag ska välja bort mjölken - Flytande kcal tas upp snabbt? Farliga kalciumvärden..?
Varför byta ut oljan?
Kanske vore en idé att lägga till frysta grönsaker istället för pastan?

vicarious
2011-11-16, 23:14
Jag älskar mjölk och har aldrig sett något anledning att sluta med den. (Inte letat eller fått någon anledning förklarad för mig)
Förklara gärna varför jag ska välja bort mjölken - Flytande kcal tas upp snabbt?
Varför byta ut oljan?
Kanske vore en idé att lägga till frysta grönsaker istället för pastan?

Flytande föda mättar i regel sämre än fast föda.

Jag tycker olja är tråkigt och smaklöst. Smör eller grädde är mycket godare, men det gör man ju som man vill. Därför jag skrev personligen ;)

Ta bort pastan helt behöver du väl inte göra. Grönsaker är inget måste. Jag äter det för jag tycker det är gott, sen mättar det bra och håller min mage och tarmar igång.

När jag lägger upp ett kostschema så ser jag först till att täcka proteinbehovet (kanske bestämmer mig för en siffra, 2.5-3g/kg till exempel) och sen fyller jag ut resten efter vad jag känner för.

Pzorz
2011-11-16, 23:23
Hunger ses inte som ett problem. Att deffa innebär för mig att äta behagligt mycket. Jag har också inställningen till mat att det är ett behov, inte ett nöje (i vardagen).. alltså ska det bara gå snabbt och vara effektivt. Smaken har ingen som helst betydelse. Rent spontant så är det svåra med maten att nå upp till kcal-mängden som krävs. Pastan och oljan är t.ex. endast till för att jag ska nå upp till 3000. Med det sagt så är det rätt så självklart att pastan skall ersättas av frysta grönsaker då det blir nyttigare, lättare och godare.

madballz
2011-11-17, 18:06
Är det där verkligen 3000 kcal?