handdator

Visa fullständig version : Kan jag lämna tillbaks köttfärs när förpackingen är bruten?


Aesthetic Saiyan
2011-11-16, 19:50
Köpte köttfärs på coop idag. Var först lite besviken när jag såg de köttfärser som låg framme, då de alla hade den där oattraktiva mörkröda färgen... men vadfan, jag behöver mitt protein(De packeterades förövrigt den 10/11 och sista förb.dag är 18/11). Jag kom hem, öppnade förpackningarna och packade om dem i portioner i fryspåsar... Nu när jag skulle äta en tyckte jag att den luktade förjävla vidrigt, men började steka den ändå. Jag får väl tvinga i mig den och tänka på Arnold, men så blev icke fallet då den vidriga stanken blev för mycket - så jag slängde den mängd köttfärs jag tillagade.

Nu kommer min fråga, kan jag returnera resten av köttfärsen och få ersättning? Jag har kvar förpackningarna men de är som sagt brutna, men hur ska man veta hur det luktar om man inte öppnar dom? Kvittot finns kvar också

ed1234
2011-11-16, 20:02
Går du dit med paketet och är ärlig och ödmjuk så har jag svårt att se att personalen inte skulle ge dig ett nytt paket omgående.

Aesthetic Saiyan
2011-11-16, 20:18
Nu visade det sig att jag inte alls hade kvar kvittot, misstog kvittot från Apoteket för det från Coop... Kan jag fortfarande få ersättning eller är det chanslöst utan kvitto?

Idefi
2011-11-16, 20:24
Nu visade det sig att jag inte alls hade kvar kvittot, misstog kvittot från Apoteket för det från Coop... Kan jag fortfarande få ersättning eller är det chanslöst utan kvitto?

99% chanslöst skulle jag säga.

Heeman
2011-11-16, 20:27
Gå till dom och om dom nekar dig ersättning vänd dig till lokala tidningen. Coop säljer rutten nötfärs typ.

Aesthetic Saiyan
2011-11-16, 23:26
Aldrig handla mer på coop och ge köttet till hundarna får det väl bli om dom inte ger mig nån ny köttfärs

vicarious
2011-11-16, 23:27
Aldrig handla mer på coop och ge köttet till hundarna får det väl bli om dom inte ger mig nån ny köttfärs

Klart de gör :)

Fastback
2011-11-16, 23:28
Säker på att den är dålig då? För köttfärs luktar ju aldrig direkt gott :D

Svårt att se att du skulle få tbx några pengar! Det är nog sånt du får lägga märke till direkt isf! :/ Dock jävligt kasst av coop!

AndreasBastard
2011-11-16, 23:38
Säker på att den är dålig då? För köttfärs luktar ju aldrig direkt gott :D

Svårt att se att du skulle få tbx några pengar! Det är nog sånt du får lägga märke till direkt isf! :/ Dock jävligt kasst av coop!

Den luktar mer eller mindre gott. Spektrat sträcker sig från vanlig köttlukt till död och förtvivlan.

Prova reklamera, man får väl hoppas att dom vill göra rätt för sig. Mycket möjligt att fler fått utav samma dåliga färs, isf är dom garanterat välvilliga.

Aesthetic Saiyan
2011-11-17, 00:20
Min mor låter inte så övertygad, eftersom att jag har packat om köttfärsen till fryspåsar och inte har kvar kvittot... Jag har kvar ordinarie förpackningar, men dom är ju brutna

oracas
2011-11-17, 00:24
Nej du bör rimligtvis inte få tillbaka pengar eller ny färs utan kvitto och ompaketerat .

Jag skulle skämmas om jag kom in med färs i fryspåsar och be om pengar tillbaka.

312
2011-11-17, 01:33
Hur mycket köpte du? Om du köpte 500g, skit i det. Om du köpte 10kg, kriga tillbaka pengarna/ny köttfärs.

Rahf
2011-11-17, 02:01
Du har brutit upp förpackningen, förlorat kvittot, packat om köttet, samt inte gått tillbaka inom ett par timmar efter aktuellt köp.

Jag skulle vilja säga att det är bara bita i det sura äpplet denna gång. Förhoppningsvis händer det inte igen.

Silveta
2011-11-17, 07:47
om det nu luktar så illa som du säger så borde du väl rimligtvis har upptäckt detta redan när du packeterade om. Nu är kanske jag lite overkill men jag luktar och smakar på allt färskt kött jag köper innan jag packeterar om och fryser in.

Sparven från Minsk
2011-11-17, 07:58
Det är kört. Du har brutit förpackningen, inget kvitto och slängt en del av det också...kört kört kört.

Morrris
2011-11-17, 08:41
Lägg tillbaka köttfärsen i originalförpackningen och försök om det känns viktigt.

Rickard
2011-11-17, 09:08
Ni som säger att det är kört har ni varit med om något liknande själva?
Min erfarenhet är i alla fall att butiken/tillverkaren uppskattar respons på sina produkter och gärna ersätter när det varit av bristande kvalitet.

Så kontakta butiken och påpeka bristen. Se till att ha batchnummer och liknande information från förpackningen. Med lite tur kommer du kompenseras för köttfärsen.

Pepz
2011-11-17, 09:22
generellt så ersätter alltid butiken en vara OM du har kvitto.


De centralpackade färserna luktar alltid illa när man öppnar dem, det beror på att de är gasförpackade. Om färsen är dålig efter stekning och den inte har gått ut i datum så skulle jag iaf ringa butiken och informera om detta så det kan ta det vidare till leverantören (ytterst viktigt)

944RS
2011-11-17, 11:59
Ta med dig förpackningen till butiken och säg som det är.
Självklart borde du ha kvitto men butiken har oftast inget att förlora på att göra en kund nöjd.

Jag har jobbat i butik i många år och vi tog tillbaka varor som var köpta i andra butiker för att få en nöjd kund, så som Gunde skulle ha sagt : Ingenting är omöjligt!

BigBoy
2011-11-17, 22:58
Aldrig handla mer på coop och ge köttet till hundarna får det väl bli om dom inte ger mig nån ny köttfärs

Kan du ju göra, men det kommer bli värre för dig luktmässigt efter hundarna har processat färsen..

Springer
2011-11-18, 16:32
Min affär hade nog gjort det (om vi var överens om att denvar dålig).

Generellt är konsumentlagstiftningen generös, om man måste öppna förpackningen för att kolla varan, så år det inget hinder för att reklamera.


Kvitto däremot skall man alltid visa enligt lagen.

Aesthetic Saiyan
2011-11-19, 17:29
Hur mycket köpte du? Om du köpte 500g, skit i det. Om du köpte 10kg, kriga tillbaka pengarna/ny köttfärs.

1,6 kg... 80kr/kg tror jag den gick på

Kan du ju göra, men det kommer bli värre för dig luktmässigt efter hundarna har processat färsen..

Hehehe :D

--------------------------------------------

Lämnade aldrig tillbaks färsen, blev till att ge hundarna lite att bulka upp sig med. Till han som frågade om köttfärsen luktade illa efter stekning : ja det gjorde den, hela jävla huset luktade pyton