handdator

Visa fullständig version : Bra eller dåligt ?


gymboy
2011-11-16, 17:00
Skulle de vara bra eller dåligt? att under deffen, gå in till ett simmhus. och simma 2ggr/veckan då man har vilo dagar? jag menar. de bränner ju bra med fett. och är bra för musklerna?

Men kommer de försämre muskeluppbyggandet för mkt? och kmr man kanske bli övertränad då?

vad anser ni om att simma under deffen då? motivera järna era svar!! tack i förväg!! mvh

young_george
2011-11-16, 17:03
Du skriver inget om din deff, din träning, din vardag, intensinteten på din träning på simhuset eller något annat.

Att bara gå och motionssimma lite är som den mesta annan vardagsmotion positiv för de flesta parameterar.

gymboy
2011-11-16, 19:33
jag styrker tränar flitligt 4 ggr i veckan och undrar när jag ska deffa, ska ej deffa nu! men vill veta om man kan simma under deffen 2 ggr i veckan på vilodagar.. eller är de dåligt för muskeluppbyggande? ett simpass kmr väll bli runt 1 timme... va e de svårt att förstå frågan?

Spridis
2011-11-16, 19:39
Hur skulle det vara dåligt för deffen?
Om det är negativt på något mikroskopiskt plan för din muskeluppbyggnad att simma 2 timmer per vecka så är det garanterat positivt på tusen andra sätt.
Simma på du bara.

Masterpan
2011-11-16, 20:01
Simning är nog relativt dåligt under deff då man på ett kaloriunderskott tömmer glykogendepåerna i överkroppen och dessa muskler som aktiveras främst av simning kan ej använda fett som bränsle, så risken blir att muskelprotein kommer användas som bränsle i stället för fett och det är rätt onajs.

Lågintenstiv cardio där benen får jobbiga är antagligen bättre

Idefi
2011-11-16, 20:10
Skulle de vara bra eller dåligt? att under deffen, gå in till ett simmhus. och simma 2ggr/veckan då man har vilo dagar? jag menar. de bränner ju bra med fett. och är bra för musklerna?

Men kommer de försämre muskeluppbyggandet för mkt? och kmr man kanske bli övertränad då?

vad anser ni om att simma under deffen då? motivera järna era svar!! tack i förväg!! mvh

Genom kaloriunderskott blir du av med fett.

Du lär nog inte bli övertränad, nej. Det krävs mycket för att man ska bli det, tror jag personligen.

Om du trivs med det och känner att det inte sliter för mycket på kroppen, och att du kan ta i lika mycket på gymmet som innan du simmade, så kör på.

Halice
2011-11-16, 21:16
Simning är nog relativt dåligt under deff då man på ett kaloriunderskott tömmer glykogendepåerna i överkroppen och dessa muskler som aktiveras främst av simning kan ej använda fett som bränsle, så risken blir att muskelprotein kommer användas som bränsle i stället för fett och det är rätt onajs.

Lågintenstiv cardio där benen får jobbiga är antagligen bättre

Öhm ?

Vad är det för specifikt med just de här musklerna ? Och hur kommer det sig att just de inte fett som bränsle ?

vicarious
2011-11-16, 21:58
Öhm ?

Vad är det för specifikt med just de här musklerna ? Och hur kommer det sig att just de inte fett som bränsle ?

Search and you shall find.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69094&highlight=simning
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115918&highlight=simning
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106124&highlight=simning

Dock är det ganska ointressant om det är just fett eller kolhydrat som används som bränsle under själva aktiviteten. Man kan ändå tillgodoräkna sig den kaloriförbrukningen som simningen ger.

Mängden fett som förbränns via simning är högst marginell; axlar och armar kan inte använda fett som bränsle. Inte ens om man simmar 12 timmar förbrukar man något kroppsfett. Givetvis går det bra att använda simning i viktminskningssyfte i alla fall; det bidrar till att förbruka energi/kalorier, och ett energiunderskott kommer att resultera i fett- och viktminskning i alla fall, vid något tillfälle. Men simning förbrukar marginellt med fett under själva aktiviteten.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2714710&postcount=3

Halice
2011-11-16, 22:30
Ooohh thanks. Sökte lite snabbt bara, men hittade inget vettigt.

Detta är helt nytt för mig... måste bara klargöra o se om jag har förstått det här rätt. Det är den genetiska uppsättningen som gör att axelpartier har mer typ2a o b fibrer, vilket resulterar i att de har svårt att tillgodose sig med energi via fettoxidation ?

Nu har jag nog fått en äkta "ahaaaaa" upplevelse. Detta ska jag definitivt ta med mig när jag ska hem o hälsa på min gamla simklubb.

vicarious
2011-11-16, 22:31
Detta ska jag definitivt ta med mig när jag ska hem o hälsa på min gamla simklubb.

På vilket sätt?

Halice
2011-11-16, 22:44
På vilket sätt?

Ja, får jag återkomma med det ?

Men tex:
Att långdistanssimmarna kan behöva mer kolhydrater än vad de tror, tex inför en tävling. Om de ska ha försöks-heatet/semifinal/final tidigt på morgonen kan det vara bra för dem att kolhydratladda ordentligt till frukosten (o kanske dagarna innan), inte köra så långt på insimmet.

Se över hur de ska lägga upp heaten och hur nära inpå heaten ligger varandra, sen lägga upp en smart kosthållning utefter det. En banan + macka, kanske inte räcker mellan ett final-heat på 400 m och 800 m.

vicarious
2011-11-16, 22:49
Ok ok. Jag tror dock att de flesta som tävlingssimmar vet ganska bra vad de själva behöver efter egna erfarenheter :)

Halice
2011-11-16, 22:56
Ok ok. Jag tror dock att de flesta som tävlingssimmar vet ganska bra vad de själva behöver efter egna erfarenheter :)

Absolut! Klart de gör!

Men nu pratar jag inte om vuxna tävlingssimmare utan om de lite lägre åldrarna. Många utav dem äter alldeles för lite, speciellt till frukost.

Om den här kunskapen kan göra att de får in de där tiondelarna som det behövs för att kvala in till ungdoms SM, så varför inte.

vicarious
2011-11-16, 23:00
Absolut! Klart de gör!

Men nu pratar jag inte om vuxna tävlingssimmare utan om de lite lägre åldrarna. Många utav dem äter alldeles för lite, speciellt till frukost.

Jo jag förstod nästan det :)

Bra initiativ!

LeBron
2011-11-16, 23:56
Aldrig provat att simma under deff, alltid hållt mig till powerwalks. Prova o se:) ?

gymboy
2011-11-17, 15:21
fårse hur de blir.. kör kanske som förr. underskott med kalorier sen lite lätt jogging