handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i pecs efter pullups


fredz
2011-11-16, 15:18
Jag kör pullups på pull-dagen. Men push-dagen efter blir lidande pga träningsvärk i bröstet. Jag antar att det är för att övningen liknar en pullover? Men jag gillar den och vill helst inte byta den mot chins. Har även testat att byta ordningen på dagarna så att jag kör push-dagen innan pull, men då krampar bröstkorgen när jag kör pullups : )
Finns det nåt knep för att koppla ur bröstmusklerna?

cnsforpresident
2011-11-16, 15:23
Håll ut armarna från kroppen, t ex chins med supinerat grepp, så kopplar du ur bröstet mer. Armbågarna närmre kroppen = mer bröst.

Sheogorath
2011-11-16, 15:55
Håll ut armarna från kroppen, t ex chins med supinerat grepp, så kopplar du ur bröstet mer. Armbågarna närmre kroppen = mer bröst.

Brett supinerat grepp låter knöligt tycker jag (om du menar handflatorna mot dig på en vanlig räckhävsstång). Kan nog bli rätt så smärtsamma vridningar i handlederna för många.

Till TS: smala räckhäv (och latsdrag såklart) aktiverar bröstet mycket mer än breda för precis som du säger blir det samma rörelse i axeln som en pullover. Jag kör smala drag på den "drag-dag" som inte ligger direkt inpå en press-dag och istället breda drag på den "drag-dag" som ligger direkt inpå ett press-pass. Så har jag löst det. Man kan inte koppla ur bröstet utan att ändra övningen såpass mycket att det blir en annan övning. Man måste helt enkelt byta övning (till t.ex. breda räckhäv eller breda latsdrag), byta plats på passet eller gilla läget.

fredz
2011-11-16, 17:11
Tack Sheo. Hade nästan hoppats på ett svar från dig. Klart som korvspad.