handdator

Visa fullständig version : Eaa/vassle efter träning


OnMyWay
2011-11-16, 13:09
Hej

Jag har tillgång till både EAA och Vassle.

Innan träning tar jag en skopa EAA och efter träning ca 30g vassle. Skulle jag få någon annorlunda effekt av att ta vassle+eaa efter träning eller endast eaa?

vicarious
2011-11-16, 13:11
Det räcker med antingen vassle eller EAA vid ett och samma tillfälle. Ingen poäng att ta dubbelt. Vilket av dessa två du väljer kommer ha extremt liten/obefintlig påverkan.

Prost
2011-11-16, 15:52
Du får en varaktigare höjning av proteinsyntesen eftersom vassle är långsammaRE än EAA. Men ska du käka inom en timma så spelar det nog ingen roll, dock är vassle ett utmärkt protein för muskelbyggnad hursomhelst.

ChrisDEFC
2011-11-16, 17:06
Hej

Jag har tillgång till både EAA och Vassle.

Innan träning tar jag en skopa EAA och efter träning ca 30g vassle. Skulle jag få någon annorlunda effekt av att ta vassle+eaa efter träning eller endast eaa?

Thats what i do.

bombenx
2011-11-16, 17:24
Thats what i do.

same here

Sheogorath
2011-11-16, 17:28
Om det har gått många timmar från föregående måltid hade jag kunnat tänka mig att det t.o.m. är fördelaktigt att vända på steken (komplett proteintillskott innan och EAA/BCAA efter) för att ha fria aminosyror tillgängliga i blodet "for easy access" när stimulansen av MPS kickas igång av EAA-tillskottet.

Jag kommer, så fort mitt stash med vassle konsumerats upp börja köra kasein (egentligen helmjölksprotein eftersom jag gillar Double Pro) innan träningen av just den anledningen och sedan BCAA efter. Jag kan nämligen tänka mig att vassle hinner omsättas redan innan BCAA:t kommer ut i blodet eftersom det i mitt fall intas typ 2,5 timme före.

Teoretiska spekulationer, allt ovanstående.

Pepz
2011-11-16, 18:40
Om det har gått många timmar från föregående måltid hade jag kunnat tänka mig att det t.o.m. är fördelaktigt att vända på steken (komplett proteintillskott innan och EAA/BCAA efter) för att ha fria aminosyror tillgängliga i blodet "for easy access" när stimulansen av MPS kickas igång av EAA-tillskottet.

Jag kommer, så fort mitt stash med vassle konsumerats upp börja köra kasein (egentligen helmjölksprotein eftersom jag gillar Double Pro) innan träningen av just den anledningen och sedan BCAA efter. Jag kan nämligen tänka mig att vassle hinner omsättas redan innan BCAA:t kommer ut i blodet eftersom det i mitt fall intas typ 2,5 timme före.

Teoretiska spekulationer, allt ovanstående.

fast är inte stimulansen av MPS (bla) en effekt av den snabba höjningen av aminosyror i blodet. om du redan har en jämn ström av dessa så kanske inte ytterligare höjning ger någon effekt?

Sheogorath
2011-11-16, 18:43
fast är inte stimulansen av MPS (bla) en effekt av den snabba höjningen av aminosyror i blodet. om du redan har en jämn ström av dessa så kanske inte ytterligare höjning ger någon effekt?

Det låter helt klart bekant och jag är inte insatt nog att värdera rimligheten i att "kasein innan" skulle göra det bättre eller sämre med fria AA efter, egentligen. Någon annan (Grub *host* Eddie *host*) får skjuta in.

OnMyWay
2011-11-16, 20:01
Om det har gått många timmar från föregående måltid hade jag kunnat tänka mig att det t.o.m. är fördelaktigt att vända på steken (komplett proteintillskott innan och EAA/BCAA efter) för att ha fria aminosyror tillgängliga i blodet "for easy access" när stimulansen av MPS kickas igång av EAA-tillskottet.

Jag äter lunch 11:30-12:00 och tränar klockan 17:30. Vad tycker du jag skall göra?

Sheogorath
2011-11-16, 20:02
Jag äter lunch 11:30-12:00 och tränar klockan 17:30. Vad tycker du jag skall göra?

Jag kan bara säga hur jag skulle ha gjort och jag skulle tagit vasslet innan och EAA:t efter, sen hem och ätit.