handdator

Visa fullständig version : Styrkebalans mellan olika muskelgrupper?


cnsforpresident
2011-11-15, 20:47
Fundering:
Finns det någon generell styrkebalans mellan olika muskelgrupper/övningar att tala om som eftersträvansvärd?
T ex OM du böjer 150 kg så bör du åtminstone ta 100 i sittande lårcurl?
Eller styrkerelationer mellan t ex press och dragövningar? Mellan bänk och skivrodd? Chins-dips?

Jag har själv noterat liknande relationer mellan den djupa ryggmuskulaturen och rectus abdominis, där ojämna relationer leder till svank eller ostbågar.

Kör på med funderingar och förslag!

Martinio0o
2011-11-15, 20:51
Jag böjer 192,5 raw och tränar sittande lårcurl på typ 40-50kg (högreps). Min kompis tränar på samma vikt i lårcurl men gör 140 i knäböj.

En annan kompis böjer lite mindre än mig men soppar banan med mig i benpress. Så i dessa fallen är det rätt slumpartat.

Spridis
2011-11-15, 20:55
Min T-bar rodd matchar exakt bänkpressen.

difeddy
2011-11-15, 21:15
Jag böjer 192,5 raw och tränar sittande lårcurl på typ 40-50kg (högreps). Min kompis tränar på samma vikt i lårcurl men gör 140 i knäböj.

En annan kompis böjer lite mindre än mig men soppar banan med mig i benpress. Så i dessa fallen är det rätt slumpartat.

*love*

AtomicPuffin
2011-11-15, 21:55
Jag har haft samma funderingar, efter mycket grävande (googlande) har jag hittat en hel del, dock inget med studier eller fina referenser så ta det för det internetrykte det är.

Rekommendationerna verkar vara att baksidan lår gärna får ha 80% av styrkan i framsidan. tror att om man trillade ner under 65% eller nåt så ökar risken för knäskador en hel del. Som jag förstått det mäter man lårcurl mot leg extension.

Bänk vs stångrodd var det mer diffust, hittade nån tråd här på kollo vill jag minnas med en massa roddare i (såna med båt, inte stångroddsfetischister). Men kontentan var att ungefär samma vikt borde vara möjligt, vissa tog mindre i rodd andra mer, mycket beroende på vad du menar med stångrodd :)

cnsforpresident
2011-11-16, 09:26
Rekommendationerna verkar vara att baksidan lår gärna får ha 80% av styrkan i framsidan. tror att om man trillade ner under 65% eller nåt så ökar risken för knäskador en hel del. Som jag förstått det mäter man lårcurl mot leg extension.


Precis sånt jag funderat över! Om dina siffror stämmer så är jag klart starkare i baksida än framsida, dock :P