handdator

Visa fullständig version : Gi & Ii ??


TLC
2004-01-05, 20:01
Någon som vet skillnaden ? :confused: läste på en annan tråd
( minns inte vilken ) om ett livsmedel som hade lågt GI men högt
II....fattar noll ( e litta korkad jag vet :smash: ) trodde att GI och
II var typ samma sak.:rolleyes: men nähä tydligen inte :MrT:

King Grub
2004-01-05, 20:09
GI (glycemic index) är ett mått på hur mycket ditt blodsocker stiger efter att ha ätit 50 gram kolhydrater från ett visst livsmedel.

II (insulin index) är ett mått på hur mycket insulin som utsöndras när du ätit 1000 kj av ett visst livsmedel. Allt har ett II-värde, inte bara kolhydrater. Insulin utsöndras i olika mängd så fort du äter något, vad det än är, eller t o m bara känner lukten av mat. Protein har ofta ett II som är lika högt eller högre än en del kolhydratmat. Äter du 50 gram protein från tonfisk utsöndras mer insulin är om du äter 50 gram kolhydrater från t ex pasta. Mjölk har ett II på 115 (skyhögt) trots att kolhydraterna är långsamma, beroende på dess aminosyreprofil.

MunsöHustla
2004-01-05, 21:49
okej men grub då kanske du kan förklara en annan sak,

Protein ska ju sänka gi:t på en måltid men hur kan det göra det om det även drar på ett stort insulinpåslag?

King Grub
2004-01-05, 22:01
Originally posted by MunsöHustla
okej men grub då kanske du kan förklara en annan sak,

Protein ska ju sänka gi:t på en måltid men hur kan det göra det om det även drar på ett stort insulinpåslag?

GI och II är inte samma sak. Ett livsmedel med högt GI kan ha lågt II och tvärtom.

MunsöHustla
2004-01-05, 23:07
Men GI är väl ett mått på hur snabbt kolhydraterna tas upp och går ut i blodet som insulin påslag som föld, och II är ett index på hur mycket insulin som utsöndras.

Om jag äter då långsamma kolhydrater tillsammans med mycket protein borde ju protein göra att insulinpåslaget blir väldigt stort. Även om kolhydraterna då tas upp långsammare har insulinpådraget redan blivit massivt och det är väl just det som man vill slippa igenom att äta långsamma kolhydrater?

King Grub
2004-01-06, 11:23
Insulinpåslaget från kolhydraterna sänks naturligtvis, då blodsockersvaret inte blir lika stort. Men samtidigt får du också proteinmaten insulinpåslag. Det kommer du inte ifrån. Men: om du har ätit snabba kolhydrater i stället för de långsamma hade ju insulinsvaret blivit större. Alltså är det alldid en fördel med långsamma, förutom efter ett pass.

mr.jeppe
2004-01-06, 12:05
En liten fråga till dig King Grub.....

Om man tex som jag tar Protec drinkar som proteinkälla till mellanmålen och innan läggdags, vad är då att föredra: mjölk eller vatten att blanda ut det med?

Officer
2004-01-06, 12:08
Originally posted by mr.jeppe
En liten fråga till dig King Grub.....

Om man tex som jag tar Protec drinkar som proteinkälla till mellanmålen och innan läggdags, vad är då att föredra: mjölk eller vatten att blanda ut det med?


Jag är inte Grub men jag har nog det rätta svaret ändå.

Vatten. Protec är kasein, långsamt protein, och du vill ju helst inte ha nåt stort insulinpådrag innan läggdags, så jag skulle köra vatten.

King Grub
2004-01-06, 12:09
Du får långsamma kolhydrater och lite extra långsamma proteiner om du väljer att blanda med mjölk. Om det är vad du är ute efter är upp till dig.

Officer
2004-01-06, 12:10
Originally posted by King Grub
Du får långsamma kolhydrater och lite extra långsamma proteiner om du väljer att blanda med mjölk. Om det är vad du är ute efter är upp till dig.


Grub gör det någon skillnad i praktiken att köra med mjölk innan läggdags då? Jag gör det, men med tanke på insulinindexet så..

King Grub
2004-01-06, 12:11
Originally posted by AnabolicProtein



Jag är inte Grub men jag har nog det rätta svaret ändå.

Vatten. Protec är kasein, långsamt protein, och du vill ju helst inte ha nåt stort insulinpådrag innan läggdags, så jag skulle köra vatten.

Kasein är också ett mjölkprotein. 80% av proteinet i mjölk är kasein, så att blanda ut det med mjölk gör nog ingen större skillnad i det avseendet. II-värdet är satt vid ett intag på 1000 kj av ett visst livsmedel. Äter du mindre blir det lägre, mer högre.

TLC
2004-01-07, 00:39
Oj detta var verkligen krångligt !!!!
men tack för svaren i alla fall :bow:

Peter
2004-01-07, 14:18
En tanke kring protein och lägre GI.

Eftersom insulinets uppgift är att sänka blodsockret borde det ju rent av finnas ett samband mellan produkter som utsöndrar mycket insulin beroende på proteinet och lägre GI (ex mjölk). Mjölkens kolhydrater borde ju höja blodsockret mer om det inte var så att mjölkens aminosyror gav insulinpåslag. Eftersom GI är ett mått på ytan under blodsockerkurvan under 2 timmar. Dvs mindre insulinutsöndring -> högre blodsocker under längre tid -> högre GI.

Högst teoretiskt resonemang men ändå.