handdator

Visa fullständig version : Får mina ben bra träning?


Demy
2011-11-15, 13:20
Jag kan inte köra marklyft eller knäböj på mitt gym utan får nöja mig med följande istället:

Benpress
Benspark
Legcurl (baksida lår)
Stående vadpress


Jag kör detta två gånger i veckan medan överkroppen kör jag en gång i veckan. Jag tyckte att benpassen kändes bättre när jag kunde köra marklyft och knäböj tidigare och oroar mig över om jag tappar alldeles för mycket genom att köra med de fyra övningarna jag har nämnt. Vad tycker ni?

King Grub
2011-11-15, 13:22
Du tappar inte så länge du tränar ben. Möjligen kan det tänkas att du ökar långsammare, men att "tappa" är en helt annan sak och helt utesluten, om det är muskelmassa vi talar om. Knäböjsprestation kommer du att tappa om du inte tränar knäböj längre.

Demy
2011-11-15, 13:28
Du tappar inte så länge du tränar ben. Möjligen kan det tänkas att du ökar långsammare, men att "tappa" är en helt annan sak och helt utesluten, om det är muskelmassa vi talar om. Knäböjsprestation kommer du att tappa om du inte tränar knäböj längre.

Uttryckte mig lite klumpigt. Med "tappa" menar jag alltså en negativ skillnad i muskelmassa om man kör så här istället för tillsammans med knäböj osv och om den kan tänkas vara signifikant stor över en längre period (1 år).

Förmodligen inget som går att ge ett exakt svar på men jag tar gärna emot spekulationer så jag kan bilda mig en uppfattning om det är värt att byta gym eller ej.

Heeman
2011-11-15, 14:22
Måste finnas något liknande kompliment till knäböj. Om inte så kör benpress eller squat maskin och gå väldigt djupt. Du tappar stabilation momenten men dom går snabbt att åter bygga.

Spridis
2011-11-15, 14:28
+tung sittande rodd kanske i kombination till din benträning?

Demy
2011-11-15, 15:41
Måste finnas något liknande kompliment till knäböj. Om inte så kör benpress eller squat maskin och gå väldigt djupt. Du tappar stabilation momenten men dom går snabbt att åter bygga.

Har märkt att det är betydligt mycket jobbigare när jag går väldigt djupt i benpressen så jag kommer köra på det!

+tung sittande rodd kanske i kombination till din benträning?

Menar du den här? http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Det tränar ju ryggen.

Spridis
2011-11-15, 20:19
Det tränar ju ryggen.

Japp, och det är inte så illa eftersom du tydligen inte kan träna marklyft.

Fartman
2011-11-15, 21:59
Du är väl medveten om att man kan köra marklyft och knäböj även med hantlar om du har tillgång till det? Då får du stabilitetsmomentet som man kan sakna med maskinövningarna. Visst det blir nog inte lika tunga vikter men det kan du ta igen med att brassa på extra i maskinerna.

Fishtank
2011-11-15, 22:25
Bulgarian split squats om du nu inte får böja vanligt? :)

hugok
2011-11-15, 23:13
Får man fråga varför du inte kan köra böj och mark? Skada?

ceejay
2011-11-16, 00:57
Får man fråga varför du inte kan köra böj och mark? Skada?

läs första meningen


Djupa tunga benpressar är väl det närmaste du kan komma isf.

hugok
2011-11-16, 09:49
läs första meningen


Djupa tunga benpressar är väl det närmaste du kan komma isf.

Jag kan inte köra marklyft eller knäböj på mitt gym utan får nöja mig med följande istället:


Att inte gymmet har stång menar du? Det låter ju helt absurt. Att dom sen har benpress, benspark och lårcurl prioriterat låter ju inte friskt någonstans.

ceejay
2011-11-16, 11:57
Det var iaf så jag tolkade det, orka inte ha stång och ställning liksom.

Slartibartfast
2011-11-16, 13:02
jag har fått riktigt pissig benutveckling under min karriär, men benutvecklingen går alltid bättre dom perioder när jag skiter i böj helt och koncentrerar mig på benpress istället.

Demy
2011-11-16, 16:18
Tackar för svaren!

Jag kommer byta gym men jag kör på med råden jag fått här tills dess.

Rusk
2011-11-16, 19:09
När det kommer till muskler så är det skitsamma om du kör böj eller benpress, heck du kan nog bygga lika stora ben med en benspark sålänge du har någon fom av progression.

Demy
2011-11-16, 19:49
När det kommer till muskler så är det skitsamma om du kör böj eller benpress, heck du kan nog bygga lika stora ben med en benspark sålänge du har någon fom av progression.

Jaså? Känns som att man ständigt för höra att man bygger mindre om man inte kör mark och böj