handdator

Visa fullständig version : Låg energiförbrukning?


Alkro
2011-11-15, 09:29
Jag har under en tid försökt hitta min kcal-balans då jag är nöjd med min nuvarande vikt och gärna vill ligga +/-0 i fortsättingen. Under de senaste 4 veckorna har jag legat på exakt samma vikt och i stort sett ätit exakt likadant kcal-mässigt. Det som förvånar mig är att när jag räknar ut mitt kcal-behov vid vila efetr dessa 4 veckor blir det endast 1500 kcal. Jag är 25 år, man, 184 cm och väger 82 kg. När man räknar ut det enligt formeln ska jag ha en basal ämnesomsättning kring 1850 kcal. Vad jag vet har jag inget tillstånd som skulle orsaka en sänkt ämnesomsättning och mår bra i övrigt.

Är det vanligt med så pass stora variationer i den basala ämnesomsättningen hos friska personer?

Rahf
2011-11-15, 09:31
Har du räknat in en aktivitetsfaktor på det?

Alkro
2011-11-15, 09:34
Har du räknat in en aktivitetsfaktor på det?

Har räknat per vecka och då räknat ut totalt intag av energi från mat och sedan subtraherat energi förbrukat vid träning och promenader.

Rahf
2011-11-15, 09:38
Har du ett aktivt jobb eller så? Det måste tas i beaktning också. Inte så att du subtraherar, utan snarare att du multiplicerar med en lägre siffra.

Skillnaden mellan 1500 och 1850 är inte särskilt stor alls, det kan vara så att du fått i dig aningen mer.

Alkro
2011-11-15, 09:44
Har du ett aktivt jobb eller så? Det måste tas i beaktning också. Inte så att du subtraherar, utan snarare att du multiplicerar med en lägre siffra.

Skillnaden mellan 1500 och 1850 är inte särskilt stor alls, det kan vara så att du fått i dig aningen mer.

Om jag skulle ha ett aktivt jobb skulle det ju innebära att den basala ämnesomsättningen var ännu lägre då jag ligger på energibalans vid 1750 kcal per dag från mat.

Äter saker som är ganska lätta att räkna ut kcal-mässigt så om jag räknat fel är det högst +-100 kcal.

Alkro
2011-11-15, 09:51
Täntke bara skriva ett exempel på vad jag äter när jag går +-0.

Icke-tränignsdag:
2 mackor(250kcal)
Proteinshake med 3 dl mjölk(120 kcal+30g protein(120 kcal))=240 kcal
Lunch 500-600 kcal (Ofta 100g kolhydrater, 200g köttfärs)
Kvarg 500g, 300 kcal.
2 mackor (250 kcal)
Totalt: 1500-1600

Träningsdag:
2 mackor(250kcal)
Proteinshake med 3 dl mjölk(120 kcal+30g protein(120 kcal))=240 kcal
Lunch 500-600 kcal (Ofta 100g kolhydrater, 200g köttfärs)
Kvarg 500g, 300 kcal.
3 ägg, 300 kcal
Proteinpudding 250 kcal
Totalt: 1850 kcal

Rahf
2011-11-15, 10:11
Du vet att 100g kolhydrater är cirka 400kcal, sen 200g köttfärs beror det på vilken fettprocent det är. Snackar vi mager nötfärs? Vad har du för pålägg och vad är det för smörgåsar?

ducedo
2011-11-15, 10:31
Låter lite (beroende på pålägg) med 125 kcal per smörgås. Dricker du aldrig något utöver vatten? Tex juice eller alkohol?

folkilsk
2011-11-15, 10:34
100 g kolh = 400 kcal
200 g "vanlig" nötfärs innehåller ca 40 g protein och 20 g fett. 160 + 180 kcal = 340 kcal.
Tillbehör? Grönsak, ketchup osv... säg 60 kcal för enkelhetens skull.
Summa = 800 kcal.

Gissar att du räknar på 100 g kolhydratkälla och 5%-ig nötfärs för att nå 500 :)


En sak förstår jag inte: Kaloriräkning kan vara bra när man vill vara säker på att ligga över eller under (dvs när man inte ska lyssna på kroppens signaler), men vill man ligga där man ligger borde det väl räcka med att äta när man är hungrig och låta bli när man är mätt? Försöker inte provocera, är uppriktigt undrande.

Rahf
2011-11-15, 11:10
Vissa klarar inte av att hålla energibalans bara genom att "gå på känn". Har man t.ex. gått ner i vikt så kommer kroppen förmodligen vilja ha mer energi på en gång. Nu har TS också valt att göra det för att hålla koll på vad för intag han behöver utan att gå upp eller ner i vikt. Helt rimligt alltså.

Alkro
2011-11-15, 11:30
Uttryckte mig mycket slarvigt, menade 100g ris, pasta eller potatis med 100g kolhydrater! Ibland kör jag dessutom kyckling till, således 500-600 kcal till lunch.

Alkro
2011-11-15, 11:32
Låter lite (beroende på pålägg) med 125 kcal per smörgås. Dricker du aldrig något utöver vatten? Tex juice eller alkohol?

Lättmargarin och rökt skinka.

Dricker aldrig alkohol eller juice. Dricker läsk på fredagar men har med det i mina veckoberäkningar.

Kcaluträkningen jag postade var bara ett exempel och har gjort noggrannare uträkningar för varje vecka med all mat.

Rahf
2011-11-15, 11:36
100g kolhydrater från de källorna landar snarare mellan 450 - 500kcal. Detta är då beräknat på kokta varor. Plussa på cirka 300kcal för köttfärs (nu räknar jag på 10% nötfärs) och vi hamnar snarare runt 750 - 800kcal. Helt plötsligt har vi hamnat närmre 1850.

Undrar fortfarande över dina smörgåsar. Vilken typ av bröd är det? Samt fundersam i fall du äter någonting mer överhuvudtaget till lunch, eller om det är bara din kolhydratskälla och köttfärs.

Alkro
2011-11-15, 11:43
100g kolhydrater från de källorna landar snarare mellan 450 - 500kcal. Detta är då beräknat på kokta varor. Plussa på cirka 300kcal för köttfärs (nu räknar jag på 10% nötfärs) och vi hamnar snarare runt 750 - 800kcal. Helt plötsligt har vi hamnat närmre 1850.

Undrar fortfarande över dina smörgåsar. Vilken typ av bröd är det? Samt fundersam i fall du äter någonting mer överhuvudtaget till lunch, eller om det är bara din kolhydratskälla och köttfärs.

Vad jag vet är 100 gram okokt pasta 350 kcal och ungefär samma för okokt långkornigt ris? Har väl i lite paprika, passerade tomater och fettsnål matlagnignsgrädde beroende på rätt. Men brukar köra typ 5-6 matlådor på 2 dl kelda mini-mat så blir ju väldigt liten skillnad, dessa tillbehör blir ju högst typ 30 kcal per måltid. Dessutom är det ganska ofta det blir 80g kolhydratskälla per måltid. Har ungefär kyckling och köttfärs varannan omgång och kycklign ger ju lägre kcal så ganska säker på att mina luncher är 500-600 kcal i snitt.

Bröd 2 skivor kneipp.

Rahf
2011-11-15, 11:46
Men nu säger du ju en kolhydratskälla som når upp till 100g kolhydrater. Då behövs det mer pasta, ris, och potatis. Syftade du ovan på att det var 100g okokt pasta, ris, eller potatis?

Alkro
2011-11-15, 11:50
Men nu säger du ju en kolhydratskälla som når upp till 100g kolhydrater. Då behövs det mer pasta, ris, och potatis. Syftade du ovan på att det var 100g okokt pasta, ris, eller potatis?

Ja korrigerade det i ett tidigare inlägg! Menade 100g kolhydratskälla och inte 100g kolhydrater. Dvs 100g okokt ris, pasta etc.

Rahf
2011-11-15, 12:11
Då går vi tillbaka till smörgåsarna. Vad är kaloriinnehållet i Kneipp? Hur mycket margarin och skinka har du på? Vilken typ av köttfärs var det du hade till lunch? Har du några andra tillägg förutom grädden, eller är det bara rent? Dricker du enbart kalorifri dryck? Är proteindrinken 30g protein eller 30g proteinpulver?

Springer
2011-11-15, 12:17
En sak förstår jag inte: Kaloriräkning kan vara bra när man vill vara säker på att ligga över eller under (dvs när man inte ska lyssna på kroppens signaler), men vill man ligga där man ligger borde det väl räcka med att äta när man är hungrig och låta bli när man är mätt? Försöker inte provocera, är uppriktigt undrande.

Om det vore så enkelt, tror jag inte folk skulle vara alls så överviktiga. Olika personer har olika aptit, en del under, en del över.

Rahf
2011-11-15, 12:19
Om det vore så enkelt, tror jag inte folk skulle vara alls så överviktiga. Olika personer har olika aptit, en del under, en del över.

I princip som jag skrev när jag besvarade det inlägget ;)

Springer
2011-11-15, 12:30
Du skev varken något om aptit eller om det vore så enkelt skulle inte så många vara överviktiga. Oavsett, förstår jag inte din kommentar alls.

Alkro
2011-11-15, 12:55
Då går vi tillbaka till smörgåsarna. Vad är kaloriinnehållet i Kneipp? Hur mycket margarin och skinka har du på? Vilken typ av köttfärs var det du hade till lunch? Har du några andra tillägg förutom grädden, eller är det bara rent? Dricker du enbart kalorifri dryck? Är proteindrinken 30g protein eller 30g proteinpulver?

Även om vi räknar med +-100 kcal om dag så är det ju ändå lite förvånande att jag ligger på kcaloribalans på något som för många är en väldigt kcalorisnål diet. Särskilt med tanke att jag är 184 cm och väger 82 kg.

Det jag undrade med tråden är hur väl formeln för uträknign av basalbehov stämmer och om det är vanligt att det förekommer stora variationer? Tycker det är lite tråkigt att hela diskussionen utmynnade i om jag har räknat fel med 50 kcal hit eller dit.

LadyG
2011-11-15, 13:06
När man räknar ut det enligt formeln ska jag ha en basal ämnesomsättning kring 1850 kcal. Vad jag vet har jag inget tillstånd som skulle orsaka en sänkt ämnesomsättning och mår bra i övrigt.

Är det vanligt med så pass stora variationer i den basala ämnesomsättningen hos friska personer?

Om vi ska göra en lite mindre ovetenskaplig överslagsräkning där vi ignorerar mindre felkällor för att ge lite perspektiv på det. Under viktnedgång kan det ske en sänkning av ens energiförbrukning som inte beror på ens viktnedgång på ungefär 10 %. Normalspannet på ett uträknat energibehov ligger kring ±15 % vilket innebär att även om man har en normal metabolism så kan den avvika 15 % från normalvärdet åt båda håll. Om vi nu tänker oss en person som ligger i ytterkanten nedåt och inkluderar den ytterligare sänkningen i metabolism pga pågående viktnedgång så hamnar vi på en siffra på ungefär 23 % lägre kaloriförbrukning än förväntat värde. Detta innebär att en stillasittande 25 årig kvinna som är 165 cm lång och väger 60 kg istället för en energiförbrukning på ~1850 kcal/dag kommer att ha en energiförbrukning på ~1400 kcal/dag. Allt under detta innebär alltså viktnedgång även för en tjej som inte rör sig mer än nödvändigt och som har en ovanligt låg metabolism.
Källa: http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-2-de-som-sticker-ut/

Om du avviker 15% neråt från medelvärdet bör man väl få följande: 1850*0.85= 1572

Sniggel
2011-11-15, 14:36
Även om vi räknar med +-100 kcal om dag

Det tycker jag inte vi ska göra för det verkar uppenbarligen som om felmarginalen är större än så. Du sa att det du åt var lätt att räkna på. Men du är inte noga med detaljer såsom fettprocent på köttet, hur ofta du äter kyckling eller att räkna på lättmargarinet etc...
Kalorierna anges även i 100-tal vilket gör att det blir ytterligare en felmarginal för varje måltid och som ökar felmarginalen i det totala kaloriintaget.

Dessutom har du inte tagit hänsyn till det faktum att bara för att det står 300 kcal per 100g på förpackningen, och du har en våg där du väger upp exakt på grammet, så är inte det inte säkert att det innehåller 300 kcal. Värdet är bara ett uppmätt snitt och livsmedel varierar i energiinnehåll.

Jag försöker inte vara taskig nu utan enbart argumentera för varför +-100 är att vara oärlig.


edit: missade att detta var ett exempel och att du hade noggrannare uträkningar. Då minskar klart felmarginalen. Den viktiga felmarginalen är dock förtfarande den sista jag nämnde.

Springer
2011-11-15, 15:09
När jag räknade på mackor, hamnade de ofta över 200 kcal. 40g bröd ger ca 100 kcal, 7g smör ger ca 60 kcal, 25g ost ger ca 80 kcal etc.

Rahf
2011-11-15, 21:37
Men nu är det ingen ost på brödet, utan rökt skinka.

Anledningen till att jag ställde alla frågor var för att kolla om du hade missat någonting i dina kalkyler. Det är väldigt lätt att man underskattar sitt intag.