handdator

Visa fullständig version : Ont i handen efter bänkpress


Ernie McCracken
2011-11-15, 07:31
Hej

Jag har börjat känna av i ena handen efter dom pass jag kör bänkpress, Det ömmar i handflatan där stången ligger och trycker vid bänkpress, känns som en spricka eller dyligt men det sitter inte i längre än ett par dagar, tills jag kör bänkpress igen.
Någon som vart med om liknande?

Jag har ökat från 80kg -> 97,5 sen början av oktober. Kan det vara så att kroppen inte hinner med i utveckligen, eller rättare sagt, inte klarar av den viktökningen?

Finns det någon bra metod för att stärka upp handlederna? tänkte då någon övning som är till fördel när man kör bänkpress.

Jag tränar för övrig bänkpress 2 gånger i veckan och kör 5 set, 5 reps på 78% av 1RM.

Några tips?

Scratch89
2011-11-15, 07:36
Hur håller du stången? Har du handen ordentligt dorsalflexerad (böjd bakåt)? Är det själva smärtan mot huden eller är det något djupare in i handen?

Ernie McCracken
2011-11-15, 08:09
Hur håller du stången? Har du handen ordentligt dorsalflexerad (böjd bakåt)? Är det själva smärtan mot huden eller är det något djupare in i handen?

Handen är böjd bakåt då jag håller tummen på samma sida som resten av fingrarna. Det känns mer som det är djupare smärsta

Gnutten
2011-11-16, 19:47
Hej

Jag har börjat känna av i ena handen efter dom pass jag kör bänkpress, Det ömmar i handflatan där stången ligger och trycker vid bänkpress, känns som en spricka eller dyligt men det sitter inte i längre än ett par dagar, tills jag kör bänkpress igen.
Någon som vart med om liknande?

Jag har ökat från 80kg -> 97,5 sen början av oktober. Kan det vara så att kroppen inte hinner med i utveckligen, eller rättare sagt, inte klarar av den viktökningen?

Finns det någon bra metod för att stärka upp handlederna? tänkte då någon övning som är till fördel när man kör bänkpress.

Jag tränar för övrig bänkpress 2 gånger i veckan och kör 5 set, 5 reps på 78% av 1RM.

Några tips?

Sitter smärtan i handen eller i handlederna?
Om det är handleden så hade jag samma problem. Jag sket totalt i handledsskydd och stretchade ordentligt, då gav det sig efter ett tag. Sen skulle jag nog försöka hålla tummen runt om stången istället för att ha den på sidan där dom andra fingrarna ligger.

Davvesk
2011-11-23, 00:21
har samma problem. Gör ont som inne i handflatan, I skelettet typ. Jag har löst detta med att jag har tummen under stången.