handdator

Visa fullständig version : Nya Ut nån/några övningar? Tips.


thai
2011-11-14, 23:05
Hej.

Tränar gym 2 dagar i vecka å thaiboxning 3.

Såhär ser mitt gym schema ut
.

Är de nån några övningar ni tycker jag borde ta bort byta ut?
Tex hantellpress för bröst, finns de nån annan övning ni tycker e bättre som komplement till
Bänk?

Kom med massa tips:)



Knäböj 3*8
Bänkpress 3*8
Marklyft 3*6
Chins 3* max
Militärpress 3*8
liggande tricepsextension 3*10
Hammercurl 3*10


B
Knäböj 3*8
Hantelpress för bröst 3*8
hantelpress för axlar sittande 3*8
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Stångcurl 3*8
Tricepspress 3*10

Victuhh
2011-11-14, 23:53
Nej övningarna ser bra ut i mitt tycke :O

folkilsk
2011-11-15, 00:28
Hej.

Tränar gym 2 dagar i vecka å thaiboxning 3.

Såhär ser mitt gym schema ut
.

Är de nån några övningar ni tycker jag borde ta bort byta ut?
Tex hantellpress för bröst, finns de nån annan övning ni tycker e bättre som komplement till
Bänk?

Kom med massa tips:)



Knäböj 3*8
Bänkpress 3*8
Marklyft 3*6
Chins 3* max
Militärpress 3*8
liggande tricepsextension 3*10
Hammercurl 3*10


B
Knäböj 3*8
Hantelpress för bröst 3*8
hantelpress för axlar sittande 3*8
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Stångcurl 3*8
Tricepspress 3*10

Byt plats på de fetade.

Mark två ggr i veckan? Hinner du repa dig?

Var är magträningen? Knäböj och mark är bra magträning, men om magen inte orkar så kan samma övningar bli skadefällor.

thai
2011-11-15, 10:00
av vilken anledning ska jag byta plats på dom fetade?

ja de tycker jag. blir ca 3 set å 6 rep. å 3-4 dar mellan passen.

magträning får jag på thaiboxningen.

folkilsk
2011-11-15, 10:08
För att det är snällare mot axlarna och de är skadebenägna, särskilt om du slår mycket.

Kan aldrig få nog av magträning. Skulle lägga in mer mage och mindre (men tyngre) mark. Och lite frivändningar och plyo för att bli snabb och stark i boxningen kanske.

Fordon
2011-11-15, 10:09
Sålänge du trivs med övningarna så behåll dem. Om du inte känner dig trött eller sliten så öka antal set, det är inte alltför mycket träning generellt sätt.

thai
2011-11-15, 10:15
För att det är snällare mot axlarna och de är skadebenägna, särskilt om du slår mycket.

Kan aldrig få nog av magträning. Skulle lägga in mer mage och mindre (men tyngre) mark. Och lite frivändningar och plyo för att bli snabb och stark i boxningen kanske.

men jag kör bänkpress på pass 1 å hantelpress för bröst på pass 2.

just för att få bröstövning på båda passen.

Är e helkroppspass.

Å om jag då flyttar hantelpress för bröst till pass 1 så blire både bänk å hantelpress på samma pass. Då förlorar jag själva ideen med helkroppspass.

thai
2011-11-15, 10:18
Sålänge du trivs med övningarna så behåll dem. Om du inte känner dig trött eller sliten så öka antal set, det är inte alltför mycket träning generellt sätt.

okej=)

tanken med mitt upplägg är att jag ska träna igenom kroppen 2 ggr i veckan på dessa 2 pass.. alltså 2 helkroppspass=)

så istället för att kopiera pass 1 rakt av så byter jag ut några övningar till pass 2 för att få lite variation..

Tex

bänk pass 1
hantelpress pass 2

Fordon
2011-11-15, 11:55
okej=)

tanken med mitt upplägg är att jag ska träna igenom kroppen 2 ggr i veckan på dessa 2 pass.. alltså 2 helkroppspass=)

så istället för att kopiera pass 1 rakt av så byter jag ut några övningar till pass 2 för att få lite variation..

Tex

bänk pass 1
hantelpress pass 2

Ja det syna tydligt att det är ett helkroppspass det är ett helt okej upplägg. Att växla mellan stång och handlar är ka ske inte avgörande gör din framgång på gymmet men däremot kanske det hjälper till att hålla motivationen uppe med lite omväxling och skillnad från pass till pass. du skulle nog kunna köra raka marklyft på ena passet för att smiska baksidan lite mer. Men få ingen pressande opti-noja bara.

thai
2011-11-15, 12:02
Ja det syna tydligt att det är ett helkroppspass det är ett helt okej upplägg. Att växla mellan stång och handlar är ka ske inte avgörande gör din framgång på gymmet men däremot kanske det hjälper till att hålla motivationen uppe med lite omväxling och skillnad från pass till pass. du skulle nog kunna köra raka marklyft på ena passet för att smiska baksidan lite mer. Men få ingen pressande opti-noja bara.



okej!

men skulle du rekommendera nån annan bröstövning som komplement till bänk?

Redhaad
2011-11-15, 12:10
okej!

men skulle du rekommendera nån annan bröstövning som komplement till bänk?

Lutande bänk ;) Annars om du kör thaiboxning så tror jag inte det behövs mer än en övning för bröst om du kör den ordentligt :)

Fordon
2011-11-15, 13:03
okej!

men skulle du rekommendera nån annan bröstövning som komplement till bänk?

Jag tycker att cableflyes är roligt att köra, men mest för att man kan dregla lite i spegeln. Så nej jag rekommenderar ej att du ska lägga till nån övning utöver bänk/hantelpress. Men om du gör det så är det troligtvis ingen nackdel.

thai
2011-11-15, 16:01
får kanske öka antalet set.

Finns de nån annan övning jag kan byta ut marklyft emot så jag inte kör de på båda passen?

Fordon
2011-11-15, 16:47
får kanske öka antalet set.

Finns de nån annan övning jag kan byta ut marklyft emot så jag inte kör de på båda passen?

kolla igenom övningsbanken här på forumet. Men frågan är kanske varför du vill köra marklyft 1-2 gånger i veckan. Vad är tanken bakom det? Du skulle kunna plocka bort marklyft från ena dagen också. Ryggen kommer säkert få bra med pisk ändå iom knäböjen och stångrodden.

Om du har samma tänk som med bänkpress/hantelpress, så skulle du alltid kunna byta ut knäböj mot utfall (stång/hantlar spelar mindre roll).

thai
2011-11-15, 16:53
kolla igenom övningsbanken här på forumet. Men frågan är kanske varför du vill köra marklyft 1-2 gånger i veckan. Vad är tanken bakom det? Du skulle kunna plocka bort marklyft från ena dagen också. Ryggen kommer säkert få bra med pisk ändå iom knäböjen och stångrodden.

Om du har samma tänk som med bänkpress/hantelpress, så skulle du alltid kunna byta ut knäböj mot utfall (stång/hantlar spelar mindre roll).

Okej!

Menar du att jag ska ta bort marklyft från båda?
de vill jag inte. marklyft är ju en grym övning.

Tänkte mest ifall du/ni såg nåt som ni reagera på tex, "den där övningen skulle jag lägga in istället."


Men känns som ett bra uplägg ändå.

tobnotch
2011-11-15, 18:41
Varför skulle mark två gånger i veckan vara för mycket? Det är upplagt så i SL5x5 t.ex, vilket är ett beprövat program. Dock varannan vecka.

Fordon
2011-11-15, 18:48
Okej!

Menar du att jag ska ta bort marklyft från båda?
de vill jag inte. marklyft är ju en grym övning.

Tänkte mest ifall du/ni såg nåt som ni reagera på tex, "den där övningen skulle jag lägga in istället."


Men känns som ett bra uplägg ändå.

Absolut inte. Marklyft är en bra och (enligt mig) rolig övning. Undrade mest varför du ville köra den. Det är inget fel alls i att köra mark två gånger om du vill det, kör hårt men förnuftigt :)

Matsa
2011-11-15, 22:15
För att det är snällare mot axlarna och de är skadebenägna, särskilt om du slår mycket.

Jag är inte så säker på att det blir skonsammare mot axlarna om man flyttar övningarna på det viset. visserligen får axlarna jobba mindre vid det ena passet och kan få bättre möjligheter till återhämtning men återhämtningen bör ändå inte vara några större problem med två helkroppspass per vecka. I gengäld får axlarna jobba mycket hårdare vid det andra passet och kommer således att vara desto mer slitna till närmast följande thaiboxningspass. Jag tror att axlarna rentav riskerar att bli mer slitna pga detta. Att träna dem mindre men oftare torde inverka mindre på kampsportandet än att träna dem mycket men sällan såvida han inte kan lägga det axelintensiva passet riktigt långt ifrån thaiträningen.

Nej, tränar man två helkroppspass i veckan tycker jag att det är bra att ha med en bänkpressliknande och en militärpressliknande övning i bägge passen. Om axlarna börjar bli så slitna att det inverkar alltför mycket på thaiboxningen tycker jag att en bättre lösning vore att träna dem lätt på ett pass och lite tyngre på det andra. Då blir återhämtningen bättre samtidigt som man fortfarande sprider ut volymen över fler tillfällen.

thai
2011-11-16, 16:44
Jag är inte så säker på att det blir skonsammare mot axlarna om man flyttar övningarna på det viset. visserligen får axlarna jobba mindre vid det ena passet och kan få bättre möjligheter till återhämtning men återhämtningen bör ändå inte vara några större problem med två helkroppspass per vecka. I gengäld får axlarna jobba mycket hårdare vid det andra passet och kommer således att vara desto mer slitna till närmast följande thaiboxningspass. Jag tror att axlarna rentav riskerar att bli mer slitna pga detta. Att träna dem mindre men oftare torde inverka mindre på kampsportandet än att träna dem mycket men sällan såvida han inte kan lägga det axelintensiva passet riktigt långt ifrån thaiträningen.

Nej, tränar man två helkroppspass i veckan tycker jag att det är bra att ha med en bänkpressliknande och en militärpressliknande övning i bägge passen. Om axlarna börjar bli så slitna att det inverkar alltför mycket på thaiboxningen tycker jag att en bättre lösning vore att träna dem lätt på ett pass och lite tyngre på det andra. Då blir återhämtningen bättre samtidigt som man fortfarande sprider ut volymen över fler tillfällen.


tack för bra svar=)

ska testa mitt upplägg.

såhär ser de ut idag

måndag vila
tisdag thaiboxning
onsdag Gym
Torsdag Thaiboxning
Fredag Vila
Lördag Thaiboxning
Söndag gym

tycker du/ni de ser ok ut?