handdator

Visa fullständig version : Fråga om gram protein/kg vid viktminskning


Elg1
2011-11-14, 13:38
Tjena. Bestämt mig för att verkligen komma igång med träningen & kosten nu, har nästan hela mitt liv spelat ishockey och började vid 15 års ålder även gymma. Nu är jag 20 och har bestämt mig för att sätta igång igen, då jag lagt på mig alldeles för mycket vikt, mest legat på sofflocket det senaste 1,5 året o inte gjort mycket fysisk ansträngning alls. Dagens morgonvikt låg på 108 pannor, och nu är mitt första mål att gå ner 18kg och landa på 90. Jag tänkte köra en deff, träna hemma då jag har skivstång och hantlar, funderar även på att skaffa mig en bänk för att kunna köra ännu fler övningar. Men det ända jag undrar är detta med mängden protein för att inte förlora sin muskelmassa, 3g protein per kilo kroppsmassa, det betyder alltså att jag behöver käka ca 330g protein om dagen, eller? Käkade nyss en lunch bestående utav 125g lax och 150g broccoli & jag blev ordentligt mätt, 25g protein i laxen o 5g protein i broccolin, allt som allt 30g protein. Känns ju som att jag behöver käka väääldigt mycket för att komma upp i 330g protein om dagen, behöver käka denna måltid ca 10 gånger till, vet inte om jag ens kan äta så mycket, o då är ju nästa problem att för att kunna gå ner i vikt, så är det kalorier in vs. kalorier ut som gäller, men jag lär ju inte hamna på ett jättestort kaloriunderskott eftersom jag behöver käka så jäkla mycket bara för att få i mig rätt mängd protein? Så slutligen, behövs det verkligen 330g protein om dagen, eller kan man skära ner det till 220g(2g/kg) istället?

vicarious
2011-11-14, 14:02
Självklart kan du köra på 2g/kg också men du får troligtvis bättre resultat med 3g/kg.

Det viktigaste är styrketräningen. Jag skulle införskaffat ett gymkort. Tvivlar på att du kommer kunna utföra särskilt mycket tung träning med lite hantlar och en stång.

Bjern
2011-11-14, 14:17
Finns endast studier som pekar på att 1,7g/kv protein är bättre än 1g/kv, men det har inte gjorts några studier på mer än 1,7g/kv. Men troligen, som vicarious säger, så får du ett bättre resultat av 2g>.

Men om du ska gå och hela tiden nojja över att du absolut måste ha i dig 3g/kv så kommer du kanske må sämre psykiskt, och det i sin tur kanske leder till att din deff blir ännu mer lidande.

Pepz
2011-11-14, 14:18
räkna på din målvikt istället (90kg)
då ska du hamna mellan 180-270g protein om dagen.

att ligga på exakt 3g om dagen är inte så viktigt så länge du är över 2g varje dag imho.


125g lax är ytterst lite. det äter nästan min dotter på 15månader ;)

Elg1
2011-11-14, 14:29
125g lax är ytterst lite. det äter nästan min dotter på 15månader ;)

Haha jo kanske det, men dem e styckfrysta i 125 grams bitar så är därför ;)

Men jag tackar för allas svar, får helt enkelt försöka så gott jag kan att hamna på rätt proteinnivå, men det är alltså inte hela världen ifall man hamnar lite under nån dag iallafall :) Och som Bjern sa så är det ju viktigt o må bra psykist för att orka genomföra det också, så jag skall inte oroa mig.

oracas
2011-11-14, 19:14
Nu kanske det är jag som är lite känslig, men styckeindelning nästa gång.

Oerhört jobbigt för ögonen att läsa det där!

Idefi
2011-11-14, 19:18
räkna på din målvikt istället (90kg)
då ska du hamna mellan 180-270g protein om dagen.

att ligga på exakt 3g om dagen är inte så viktigt så länge du är över 2g varje dag imho.


125g lax är ytterst lite. det äter nästan min dotter på 15månader ;)

125g lax på 15 månader = 8,3333g lax per månad.. Hon måste ju tyna bort :(

Skämt åsido, jag tror också att det går utmärkt om du ligger på 2-2.5g per dag.

Pepz
2011-11-14, 20:33
125g lax på 15 månader = 8,3333g lax per månad.. Hon måste ju tyna bort :(



haha hoppades nästan att någon skulle märka min usla svenska ;)

Idefi
2011-11-14, 21:38
haha hoppades nästan att någon skulle märka min usla svenska ;)

Hehe, kände mig tvungen att ta till vara på läget, trots att det var ett väldigt torrt skämt :D