handdator

Visa fullständig version : Dugligt matschema?


rusholme
2004-01-05, 17:13
Jag skulle vilja ha lite respons på ett matschema som jag satt ihop. Jag tror det är ett tillräckligt kcal-intag för viktuppgång (som är målet), men jag är osäker på om det är en lagom fördelning kolhydrater/protein/fetter.

Stats...
17 år
~75 kg morgonvikt
180 cm

7.00, frukost: 1 1/2 dl havregryn, 2 ägg, 1 banan, 1 skopa vasslepulver (omkring 30 gram), 0,5 l mjölk. Mixar och dricker. Därefter en mindre tallrik yoghurt med all-bran och en omega3-kapsel.

Omkring 10.00, mellanmål: Här har jag tidigare inte ätit något, då jag vanligtvis pluggar, men jag tänkte försöka lägga in en frukt eller dylikt. Några förslag på något som är enkelt att ta som mellanmål?

12.20, skollunch: Det som serveras, dvs en kolhydratskälla/en protein- och fettkälla/grönsaker.

16.30 (om jag inte tränar), mellanmål: 3 fullkornsmackor med skinka, en banan.

---> Om träningsdag, något litet före passet (förslag här?), gainer och skumbananer efteråt (runt 17-17.30).

Omkring 19.00, middag: Samma som lunch + en multivitamintablett.

21.00, kvällsmat: fruktsallad (banan, apelsin, äpple, kiwi), en fullkornsmacka med skinka.

22-23, innan läggdags: en kaseindrink, ev. en omega3-kapsel.

Dricker mjölk till alla mål, dvs runt 2-3 liter om dagen.

Kommentarer? All hjälp uppskattas. :)

Antonius
2004-01-10, 06:34
Lite för mycket mjölk kanske, om det var allvarligt att du fick i dig ca 2-3 lite varje dag dvs. Iofs så ska inte jag snacka, då det själv kan bli högst två paket om dagen... men försöker hålla det till ett.

Ett förslag på mellanmål nr ett vore en burk tonfisk eller en burk kesella, jag föredrar med smak och då gillar jag cirus eller vad den heter. Keso går lika bra...

Annars är det väl bara att äääääta, liksom som många säkert kommer säga är att det är menlöst att räkna kolhydrater och fetter och sånt när man inte finslipar. Vilket jag inte kan tänka mig att du planerar att göra på ett tag.

JAM
2004-01-10, 10:39
Originally posted by rusholme
Omkring 10.00, mellanmål: Här har jag tidigare inte ätit något, då jag vanligtvis pluggar, men jag tänkte försöka lägga in en frukt eller dylikt. Några förslag på något som är enkelt att ta som mellanmål?

16.30 (om jag inte tränar), mellanmål: 3 fullkornsmackor med skinka, en banan.

---> Om träningsdag, något litet före passet (förslag här?)
Det första mellanmålet kan väl vara likt det andra mellanmålet? Fullkornsmackor med skinka är bra.

Ät samma mellanmål kl 16.30 även om du tränar. Om målet kommer för nära inpå passet så ät det helt enkelt tidigare.

rusholme
2004-01-10, 18:49
Grejen är ju att mellanmålet i skolan ska vara så smidigt att inta som möjligt. Varken en tonfiskkonserv eller en kesoburk är särskilt praktiskt i det fallet.

pettan85
2004-01-10, 19:00
Enklare en en burk keso kan det väl knappt bli bara att ta med en burk keso och en sked och äta ju eller så tar man en burk kesella blandar med skivat äpple eller något liknade och lägger allt i en matlåda o sen äter.

Antonius
2004-01-10, 19:14
Originally posted by rusholme
Grejen är ju att mellanmålet i skolan ska vara så smidigt att inta som möjligt. Varken en tonfiskkonserv eller en kesoburk är särskilt praktiskt i det fallet.
Som pettan skrev... så är keso/kesella(same shit different name) väääldigt praktiskt och även diskret. Bara ha sked i ficka/ryggsäck/whatever och dra fram kesella/keso ut fickan/ryggsäcken/whatever och mumsa och sedan slänga det tomma keso-/kesella paketet. Done.

rusholme
2004-01-10, 21:27
Okej, jag trodde den blev surt om det inte stod i kylen pga mjölkinnehållet. Men i så fall så är det ju utmärkt.

Originally posted by Antonius
Lite för mycket mjölk kanske, om det var allvarligt att du fick i dig ca 2-3 lite varje dag dvs. Iofs så ska inte jag snacka, då det själv kan bli högst två paket om dagen... men försöker hålla det till ett.


Glömde bort att fråga... vad är dåligt med att dricka mycket mjölk? Jag snittar nog kring 2-3 liter per dag som jag skrev tidigare.

King Grub
2004-01-10, 21:28
Originally posted by rusholme
Okej, jag trodde den blev surt om det inte stod i kylen pga mjölkinnehållet. Men i så fall så är det ju utmärkt.



Glömde bort att fråga... vad är dåligt med att dricka mycket mjölk? Jag snittar nog kring 2-3 liter per dag som jag skrev tidigare.

Inget dåligt alls med 2-3 liter. Fettet i mjölk är inte det bästa, men det finns ju magra alternativ. Högt insulinindex, men det är inte bara en nackdel.

rusholme
2004-01-10, 21:42
Originally posted by King Grub


Inget dåligt alls med 2-3 liter. Fettet i mjölk är inte det bästa, men det finns ju magra alternativ. Högt insulinindex, men det är inte bara en nackdel.

Kör standardmjölk. Tycker du att det är nödvändigt att byta till mellan/mini eller är det onödigt finlir?

Olsson
2004-01-11, 02:06
Originally posted by rusholme


Kör standardmjölk. Tycker du att det är nödvändigt att byta till mellan/mini eller är det onödigt finlir?

Med dem mängderna mjölk rör det sig om 60-90 g mättat fett. Kanske inte det bästa. Vore bättre att gå ner till lättmjök ialla fall och lägga till fettet från en bättre fettkälla. När du kört på lättmjölk ett tag så smakar det minst lika bra.

King Grub
2004-01-11, 07:35
Originally posted by rusholme


Kör standardmjölk. Tycker du att det är nödvändigt att byta till mellan/mini eller är det onödigt finlir?

Det är inte finlir - det är, som Olsson skriver, upp till 90 gram mestadels mättat fett per dag! Det kan leda till försämrad insulinkänslighet, försämrad muskeltillväxt, onödig fettinlagring och hälsoproblem.

YTS
2004-01-11, 21:10
Originally posted by rusholme

Omkring 10.00, mellanmål: Här har jag tidigare inte ätit något, då jag vanligtvis pluggar, men jag tänkte försöka lägga in en frukt eller dylikt. Några förslag på något som är enkelt att ta som mellanmål?

---> Om träningsdag, något litet före passet (förslag här?), gainer och skumbananer efteråt (runt 17-17.30).


Kommentarer? All hjälp uppskattas. :)


Jag passar på att pusha för min receptsamling med näringsberäknade mackor, grötar, middagar, desseter, muffin & bröd recept.

http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html

I övrigt kör på 1 liter lättmjölk per dag. Dricker du kaffe med mjölk, så kan du köra med mellanmjölk till kaffet, om det inte blir så mycket mjölk till kaffet.


YNGVE