handdator

Visa fullständig version : bör jag ta kreatin - hur lång tid innan man känner?


DanneSundin
2011-11-13, 19:25
Tjenare kolozzeum, första posten här så får väl skriva så bra som möjligt, och hoppas även att jag hittat rätt.

Det är så att jag fortfarande växer i en del övningar (ligger på 40kgs hantlarna, vilket är max på mitt gym, skall byta omgående, i övningar som axelpress hantelpress samt hantelrodd, curlsen tar jag mindre i, cirka 30 från gång till gång, beroende på om jag kör många reps eller få. 105kg ligger maxet på bänken på, 170kg marklyft samt 165kg knäböj. Nu är det så att massor av mina vänner säger att kreatin är "steroiden gud glömde" (Eller betyder det att den inte är bra?) hursom, jag har fått upp ögonen för detta lite och läst på som fan, har även köpt mig en påse av starnutritions mono kreatin och är på dag 2 av uppladdningsfasen och känner inte något speciellt i kroppen.

Där kommer min andra fråga, när ska man börja känna? Jag har alltså inte gymmat, men det borde väl kännas på något sett endå? Jag vet inte, aldrig testat. Och för att visa att detta inte finns så:

http://lmgtfy.com/?q=N%C3%A4r+k%C3%A4nner+man+av+kreatin

har faktiskt googlat efter det, men fann inga svar så jag vänder mig till er lite mer kostintresserade!

Jag är alltså inte 18 än, utan är 17 och 10 månader alltså snart 18, och på kreatinet står det att man _bör_ undvika under 18 år. Vad kan jag få för konsekvenser samt bieffekter senare? Jag har läst att det inte finns några riktigt bra studier på kreatin än.

Svara gärna frågor rörande ämnet!

Danne

Fishtank
2011-11-13, 21:40
Du känner ingenting egentligen, Känner då ingen skillnad i vardagen men orkar lite mer på gymmet så bara pröva träna :)

Tror inte det blir några sidoeffekter, Finns nog flera som kör kreatin under 18 här på brädan som kan hjälpa dig med den frågan mer däremot då jag är över 18.

Jorgen
2011-11-13, 21:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=105194

Spridis
2011-11-13, 21:47
Där kommer min andra fråga, när ska man börja känna?
Kort svar: troligen aldrig, men dina resultat kan öka marginellt mera än utan kreatin.

312
2011-11-13, 21:49
Man blir starkare, helt klart, även vätskefylld i musklerna. Dock tror jag att det avtar direkt när man slutar. Tvivlar starkt på att det kommer vara någon skillnad bara för att du är 17,8år och inte 18år.

DanneSundin
2011-11-13, 22:39
Tackar för svaren!

Jo, det med åldern var det jag syftade på.
Ska ut i morgon efter man fått i sig lite kolisar på morgonen, rejäl frukost sen bär det av till gymmet! Bör man känna någon ökning i styrka på bara 2 dagar på kreatinet?

Ber även om ursäkt för att det tydligen fanns en post ang. detta!

Annat än kaffe, finns det något som försämrar kreatinets effekt som man bör tänka på i vardagen?