handdator

Visa fullständig version : Gynekomasti Puffy Nipples?


Kristian97
2011-11-13, 18:37
Hej!
Jag skulle fråga om gynekomasti för början hoppas jag att jag har kommit till rätt ställe.

Jag är en kille på 14 År och mina bröst vårtor är som uppblåsta samma sak som i den här bilden.
http://www.cosmetic-md.com/media/patients/678_jpg_500x500_q85.jpg

Jag har haft det så länge som jag minns tror inte att det är mer än ett år. När jag fryser eller rör på de länge så blir de styva/ "Normala". Jag har varit överviktig mest av mitt liv det högsta BMI jag har haft är 28. Nu har jag börjat att träna för 2 månader är på 24 I BMI. Jag har aldrig ens smakat på öl eller liknande. Har bara tagit feber medecin. Jag undrar om det värkligen är gynekomasti. Och frågar nu er erfarade människor (Helst egen erfarenhet).

Tack MVH /Kristian

Pepz
2011-11-13, 18:53
har du knölar bakom så är det gynekomasti. annars är det sk puffy nipples som du får leva med


är vanligt i tonåren och åtgärdas inte om inte problemen är mycket stora.
de flesta försvinner innan 20årsåldern

Kristian97
2011-11-13, 19:32
Vad skulle du tycka vara lättare att leva med gyne eller puffy nipple.

SiksPak
2011-11-13, 19:38
Mina ser också ut så där(fast mycket mindre).Jag har inga knölar bakom mina men fick det opererat, men det höll sig kanske 3 månader eller nått sen såg dom likadana ut igen. Har haft så sen jag var typ 13, är 19 nu.

Kristian97
2011-11-13, 19:42
Kanske en dum fråga men vad menar du med en knöl bakom bröst vårtan

Pepz
2011-11-13, 19:52
Kanske en dum fråga men vad menar du med en knöl bakom bröst vårtan

för att det ska vara gynekomasti så ska bröstkörteln vara förstorad. denna ligger bakom bröstvårtan och känns som en knöl.

Kristian97
2011-11-13, 20:03
Runt omkring bröst vårtan finns det små små bollar och i luttra en liten bit som sticker ut. Trycker jag in lite känner jag små bollar men det känns helt normalt inget känns ömmt.

Rahf
2011-11-13, 21:01
Gynekomasti är en hård knöl som kan vara irriterande öm.

Sportfiskaren
2011-11-13, 21:54
Hetsa inte upp dig för mycket om det nu skulle vara gyno, det försvinner väl allt som oftast efter att du har tagit dig ur puberteten. Fortsätt med tränandet istället, verkar ju som om att det går åt rätt håll.

REDaction
2011-11-13, 22:55
Fortsätter du gå ner i kroppsfett kommer det bli bättre och bättre. Möjligt att det aldrig blir helt bra men tycker du ska försöka bli av fettet på bröstet först och sedan se hur det ser ut. Märkte själv tidigare i år när jag gick upp i kroppsfett att brösten gärna visade tendenser till gynekomasti/puffy nipples. Har nu gått ner i kroppsfett och förbättringen är väldigt tydlig. Kämpa på :)

dobarj3
2011-11-13, 23:26
Om jag har förstått de rätt så har folk utan gyno ingen knöl i bröstvårtan? Så för dem är de bara fett?

Rahf
2011-11-14, 07:34
Väldigt många tror att de har gynekomasti när dom egentligen inte har det.

Pepz
2011-11-14, 08:45
Hetsa inte upp dig för mycket om det nu skulle vara gyno, det försvinner väl allt som oftast efter att du har tagit dig ur puberteten. Fortsätt med tränandet istället, verkar ju som om att det går åt rätt håll.

+1

Väldigt många tror att de har gynekomasti när dom egentligen inte har det.

+1



ta det från en som har haft gynekomasti sen 17årsåldern och är 30nu.
numer vill jag inte operera och förut fick jag inte för de trodde att det skulle växa bort

Rahf
2011-11-14, 08:49
Jag har opererat gynekomasti, eftersom jag och läkare var oroade över att det kunde vara en cancerknöl. Kan säga att för mig var det väldigt ömt, på gränsen till omöjligt att sova på mage. Även jag hade detta som vuxen.

Är du tonåring ska du vänta. Chansen är stor att det reder sig.

Kristian97
2011-11-14, 14:25
Hej alla tack gör era bästa svar. Det här är en jätte bra forum. Jag tror inte att jag har gyno nu eftersom det känns alltid normalt och jag kan sova på mage utan en konstig känsel. Jag är 168 cm väger 69 och jag går ner i vikt ganska enkelt äter bra mest nyttigt. Tränar 1 timme 6 dagar i veckan. Jag kommer återkomma med resultatet om ett par veckor. Tack alla för er hjälp om någon vill skriva något nytt kan ni bara fortsätta.

folkilsk
2011-11-14, 17:48
Gå till VC om du är orolig.

Kristian97
2011-11-14, 20:09
Ja jag ska dit om de inte försvinner när jag blir smal. Tack

GI-Joe
2011-11-16, 15:37
Om det är gynekomasti borde det kännas ömt och vara en större knöl i bröstet. Är det bara fett så brukar det vara som små "bollar" i bröstet och ska inte ömma att röra vid.

-198
2011-11-17, 18:49
Det finns även något som kallas pseudo-gynekomasti. Då består inte "brösten" av bröstkörtelvävnad, utan endast av fett. Det handlar helt enkelt om att man råkat få genetiska anlag för fettlagring kring bröstmusklerna.

Inom Stockholm län så ingår operationer både för pseudo- och vanlig gynekomasti i vårdavtalet. Dvs. operationen betalas av landstinget.

Liknande vårdavtal finns i andra län också.