handdator

Visa fullständig version : Vad bygger bäst?


zeusden1
2011-11-13, 13:53
Ponera att en person kör cirka 30 set per muskelgrupp per vecka.
Skulle dennes styrke- och muskelutveckling vara större om denne körde dessa set på en dag t.ex. ett bröstpass med 30 set bröst eller om personen i fråga delade upp tränings till två bröstpass i veckan med 15 set vardera?

Ganska mycket som spelar in kan tänkas, men generellt.

ceejay
2011-11-13, 14:05
Den uppdelning som skulle ge högst intensitet i snitt per set, tror jag. Det kan bli svårt att behålla en hög intensitet om man kör 30 set på ett pass kanske

Rikard Jansson
2011-11-13, 14:06
är ingen byggare men jag skulle kört 3 gånger

Redhaad
2011-11-13, 15:59
Såvida du inte kurar skulle jag kört 2 ggr i veckan och kört kanske 6 set.

Proxy
2011-11-13, 16:09
Kvalitet framför kvantitet. Du kan inte hålla kvalitet på 30 arbetsset på ett pass, däremot 15.

Stefan J
2011-11-13, 16:20
Såvida du inte kurar skulle jag kört 2 ggr i veckan och kört kanske 6 set.

Du menar 2 set bänkpress, 2 set hantlar, 2 set flyes eller nåt?

Fugly
2011-11-13, 16:25
Du menar 2 set bänkpress, 2 set hantlar, 2 set flyes eller nåt?

Lol vf ändrade du din post?

10 set skulle nog räcka.

StampChamp
2011-11-13, 16:27
Såvida du inte kurar skulle jag kört 2 ggr i veckan och kört kanske 6 set.

Hahahahaha. Jag skulle delat upp det på två pass, brukar själv köra runt 12-15set per muskelgrupp och två gånger i veckan.. ett pass lite tyngre med lågreps och ett med högreps!

Stefan J
2011-11-13, 16:42
Lol vf ändrade du din post?

10 set skulle nog räcka.

Jag behöver inte vara oförskämd i varenda post :)

luderlasse
2011-11-13, 21:27
Hörde om nån studie där de kom fram till att det var bättre att köra bänk 6 dagar i veckan än 1 dag om totalarbetet var lika stort

Redhaad
2011-11-14, 07:18
Såvida du inte kurar skulle jag kört 2 ggr i veckan och kört kanske 6 set.

Nu menar jag såklart 6 set per kroppsdel du vill utveckla i veckan!

Redhaad
2011-11-14, 07:19
Hörde om nån studie där de kom fram till att det var bättre att köra bänk 6 dagar i veckan än 1 dag om totalarbetet var lika stort

Har du den studien på lager ?, skulle ju vara intressant då det motsätter de mesta jag tror på! :P

Cerberus
2011-11-14, 07:53
minns att Pragmatiker sa nån gång här på forumet att det är vettigare att dela upp seten på fler pass än att köra allt på färre gånger. Proteinsyntesen ökar ju inte linjärt för varje set man ökar på i träningspassen(annars hade vi väl bara stått o curlat hela dagarna där) och nånstans finns ju en övre gräns(point of diminishing returns) där mer jobb bara blir negativt.

på kort sikt vinner man kanske mer muskler på högvolym-arbete men på längre sikt(vilket jag tycker man ska tänka på) så är lagom med stress på kroppen spritt över en längre tid bättre än massor på en gång.

Proxy
2011-11-14, 08:07
Nu menar jag såklart 6 set per kroppsdel du vill utveckla i veckan!

Fortfarande pinsamt lite.

Stefan J
2011-11-14, 08:23
Nu menar jag såklart 6 set per kroppsdel du vill utveckla i veckan!

Tränar du varje muskelgrupp 6 set/vecka får du nog vara glad om det någonsin ens kommer att synas att du tränar. Det är motion som motsvarar lite vedhuggning.

Cerberus
2011-11-14, 08:26
beror väl på hur många reps man kör per set? Personligen föredrar jag att räkna totalt antal reps per pass då jag tror det ger en mer rättvis syn på hur mycket man tränar muskler(även om det sker mycket överlappning i olika övningar).

6 set e väl rätt lite generellt, undrar egentligen hur det ser ut för min träningsvolym..back to the drawing board.

thai
2011-11-14, 11:30
Tränar du varje muskelgrupp 6 set/vecka får du nog vara glad om det någonsin ens kommer att synas att du tränar. Det är motion som motsvarar lite vedhuggning.

så du menar alltså att man inte kan få bra resultat på 6 set i vecken per muskel?

Cerberus
2011-11-14, 11:39
som nybörjare så lär man svara redigt bra på sex set i veckan men ju längre man tar sig på den genetiska stegen så kanske mer planering behövs. Men det behöver man knappast oroa sig förrän linjär progression inte funkar längre.

thai
2011-11-14, 11:44
okej! men om han fortsätter öka vikterna på 6 set så är det ju lungt.

ökar vikterna ökar ju volymen å styrkan,

Stefan J
2011-11-14, 12:08
så du menar alltså att man inte kan få bra resultat på 6 set i vecken per muskel?

Det beror iofs lite på hur man definierar 6 set per kroppsdel. Menar man som jag tolkade det att man ser hela ryggen som en kroppsdel så är 6 set rygg per vecka väldigt lite. Det skulle se ut något i stil med 2 set marklyft, 2 set chins och 2 set hantelrodd. Sedan ska du vila 7 dagar (168 timmar) till nästa 25-40 minutersansträngning. Det är verkligen inte mycket träning. Då är jag mycket tveksam till att man kommer få mer resultat än de roliga nybörjarökningarna som alla får där styrkan ökar markant för att du lär dig övningarna. Det är för lite träning om styrketräning är din enda syssla. Likaså är 3 set knäböj och 3 set benspark per vecka väldigt lite träning för benen. Eller 3 set bänkpress och 3 set flyes för bröstmuskulaturen. Det blir annorlunda om du styrketränar som komplement till en idrott, men inte ens då är 6 set per kroppsdel mycket.

pwnyou
2011-11-14, 12:27
Tränar du varje muskelgrupp 6 set/vecka får du nog vara glad om det någonsin ens kommer att synas att du tränar. Det är motion som motsvarar lite vedhuggning.Jag vet att du är styrkelyftare, men det där är verkligen inte sant. Det är så enorm stor skillnad på "set" och "set".

Vet inte ALLS hur du kör, men jag vet om styrkelyftare som kör en- eller två-reppare i bänk på 110, sedan en enreppare på 120, sedan 130, 140, 150, 160, 170, 180, där inget av setten var ens i närheten av fail. På 180 blev lyftet lite smått långsamt, så då går han ner i vikt igen för att få in explosivitet i lyftet igen, och fortsätter så i några set till.

Jämför det med en person som ska köra Chins utan vikter, och kan maxa 22 reps. Om han efter uppvärmningen kör 22 reps till fail är han helt fucking slut. Sedan ett set till till fail 5 minuter senare. Sedan ett set till till fail, ett till, ett till och slutligen ännu ett till. Han klarar inte många reps på det sista settet. Han är helt slut. Bicepsen håller på att explodera. Ryggen och bakre axlar bara värker. Underarmarna får kramp om han försöker hålla hårt i något.

Den förstnämnda körde alltså väldigt få reps, långt ifrån fail. Den sistnämnda väldigt många reps, till absoluta fail.

I den förstnämndas situation, så nej, då räcker inte 6 set i veckan per muskelgrupp, men i den sistnämndas situation så räcker 6 set mer än väl.

Stefan J
2011-11-14, 12:59
Jag vet att du är styrkelyftare, men det där är verkligen inte sant. Det är så enorm stor skillnad på "set" och "set".

Vet inte ALLS hur du kör, men jag vet om styrkelyftare som kör en- eller två-reppare i bänk på 110, sedan en enreppare på 120, sedan 130, 140, 150, 160, 170, 180, där inget av setten var ens i närheten av fail. På 180 blev lyftet lite smått långsamt, så då går han ner i vikt igen för att få in explosivitet i lyftet igen, och fortsätter så i några set till.

Jämför det med en person som ska köra Chins utan vikter, och kan maxa 22 reps. Om han efter uppvärmningen kör 22 reps till fail är han helt fucking slut. Sedan ett set till till fail 5 minuter senare. Sedan ett set till till fail, ett till, ett till och slutligen ännu ett till. Han klarar inte många reps på det sista settet. Han är helt slut. Bicepsen håller på att explodera. Ryggen och bakre axlar bara värker. Underarmarna får kramp om han försöker hålla hårt i något.

Den förstnämnda körde alltså väldigt få reps, långt ifrån fail. Den sistnämnda väldigt många reps, till absoluta fail.

I den förstnämndas situation, så nej, då räcker inte 6 set i veckan per muskelgrupp, men i den sistnämndas situation så räcker 6 set mer än väl.

Träningen du beskriver är inget som styrkelyftare brukar köra annat än någon vecka innan tävling då man skalar bort det mesta av träningen för att få en liten hyperkompensation, eller vanlig formtopp om man kan kalla det så. Ska jag säga något snabbt om hur jag tränar bänkpress och tillhörande övningar (eftersom det är just bänkpress jag tävlar i) så ligger jag på ganska höga träningsvolymer under grundträningen, brukar bli 12-16 set pressövningar med 5-10 reps i varje set på repsdagen och kanske 10-14 set pressövningar med 3-6 or den tyngre träningsdagen. Ovanpå det en del isoleringsövningar för bröst/triceps. Inte alls helt olikt gammeldags byggarträning med skillnaden att jag ligger lägre i repsantal och har en mycket större förskjutning åt pressövningarna jämfört med isoleringsövningar. Och strävar efter fart och kraft mer än pump och träff. Sedan tränar jag igenom hela kroppen resterande dagar, men tråden handlar ju inte om hur jag tränar, ville bara poängtera att jag inte lyfter ett lyft i halvtimmen 100kg under max och går hem efter 3 singlar.

Hur du än vrider och vänder på det är 6 set chins/vecka inte mycket. Det tror jag att de flesta byggare här kan vara beredda på att skriva under på.

luderlasse
2011-11-14, 21:11
Har du den studien på lager ?, skulle ju vara intressant då det motsätter de mesta jag tror på! :P

Tyvärr inte, var en bekant till mej som hört det på en föreläsning i Umeå, så du får lite på att studien finns, hur relevant det sedan är för resten av ens träning vet jag inte

Redhaad
2011-11-15, 12:32
Tränar du varje muskelgrupp 6 set/vecka får du nog vara glad om det någonsin ens kommer att synas att du tränar. Det är motion som motsvarar lite vedhuggning.

två ggr i veckan per muskelgrupp och tre-sex set per träningspass, kanske var lite otydlig.
6+6=12.

Jag tror du kan träna endast 4 set också för den delen en gång i veckan på en muskelgrupp och faktiskt få bra framsteg om du verkligen verkligen vill det för då måste du köra riktigt jävla tungt och ta i tills man spyr!

Redhaad
2011-11-15, 12:33
Tyvärr inte, var en bekant till mej som hört det på en föreläsning i Umeå, så du får lite på att studien finns, hur relevant det sedan är för resten av ens träning vet jag inte

synd! :(, men intressant!

skicka gärna ett pm med den om du skulle råka komma över den :D

luderlasse
2011-11-15, 22:52
ska jag absolut göra :D