handdator

Visa fullständig version : Räknas det som en vilodag?


SvingarN
2011-11-13, 13:38
Tjabba Kolo.

Har börjat tycka det är riktigt kul att träna så det blir nästan varje dag. Men för att vara lite opti hade jag tänkt ta 1-2 vilodagar i veckan.

Förstör jag opti-heten ifall jag går ut och springer 40 min på vilodagarna? Räknas det fortfarande som vilodag för muskelåterhämtningen?

benacii
2011-11-13, 14:05
du måste inte sitta raklång i soffan bara för det är vilodag :)

Niwah
2011-11-13, 14:08
Inte vilodag för hela systemet men biceps behöver ju inte jobba jättehårt då du är ute och springer :D

Lite cirkulation under lång tid är ju inte dumt det heller. Bra för blodtrycket :)

Nutrid
2011-11-13, 14:42
Jag räknar då inte löpning som vilodag. Vilodag är när jag inte utför någon som helst träning och enbart rör på mig marginellt.

Eddie Vedder
2011-11-13, 16:14
Vad det "räknas som" är oväsentligt. Om du är en konditionsidrottare på ganska hög nivå och inte kör 40 minuters tempopass, utan bara joggar, kan det ju ses som aktiv vila. Knns 40 minuters joggning som träning så är det träning.

Men bara för att du klassar det som träning så behöver det ju inte innebära att du återhämtar dig ofullständigt.

vicarious
2011-11-13, 16:15
Det beror på hur du själv definierar vilodag. Det finns ingen allmän regel som säger vad som är vilodag eller inte.

exor
2011-11-13, 17:06
Tyvker det är lite överdrivet att bara slappa på soffan en hel dag för man tränat dan innan. Ingrn fara att utföra fysiskt aktivitet dagen efter.

Mjölkprotein
2011-11-13, 19:19
Som skribenterna över mig skrivit så är den ju en definitionsfråga.

Om du får träningsvärk och tycker det är skitjobbigt att springa dom där 40min så kanske jag inte klassar det som vilodag då, men är det mer som att spela volleyboll på idrotten, så är det en vilodag. :D

Fredrik_S
2011-11-13, 19:33
Du behöver knappast vila en hel dag om du inte är nån extremidrottare av något slag. Vanlig gymträning(1-2 timmar) och lite spring/joggingturer kring 30-60 min kan du göra varje dag året om, om du så önskar.