handdator

Visa fullständig version : Slutat med nikotin och börjat träna - kroppen i chock?


Minoshee
2011-11-13, 09:08
Hej på er.

Är strax över 30. Har vägt 55 kg i flera år. Smalfet och allmänt otränad.

Har aldrig varit särskilt intresserad av mat. Nikotinberoende under många år som troligtvis haft en ganska stark aptitdämpande effekt för mig. Äter naturligt en bra kost, älskar baljväxter, grönsaker, frukt... all "bra" mat och har tidigare aldrig behövt tänka på mat. Kroppen har reglerat hunger och sug på rätt sätt så att jag över tid hela tiden haft balans när det gäller kaloriintaget och vikten. Har inte känt att jag behöver räkna kalorier eller "hålla igen". Något som har känts så himla underbart och skönt.

För 2 månader sedan slutade jag röka och började dessutom träna ganska intensivt (i jämförelse med att ha promenader som enda motion i ca 3 års tid). Yay! Har tränat 4-5 dagar/vecka sedan dess, kondition och styrka. Än så länge tränar jag allt jag tycker är kul, varierar träningen ganska mycket för att få en bra grund och försöker hela tiden utmana mig själv. Känns som att jag har gjort allt rätt för att få en bättre hälsa och starkare kropp...

... men vad i hela friden har hänt? Kroppen är inte min vän för tillfället. De akuta abstinenssymtomen efter rökstoppet har lagt sig, men jag känner inte igen mig själv.

Plötsligt lever jag med konstant hunger. Jag tänker på mat från det att jag vaknar till att jag går och lägger mig. Jag överäter inte, men får aktivt kontrollera mitt matintag, dvs säga stopp :) . Har gått upp 2 kg på två månader. 2 kg är mycket för mig. Är det ens möjligt att gå upp så mycket utan att det är fettökning? Har ingen koll på mitt kroppsfett, men börjar bli lite orolig över viktökningen och vad den består i. Kroppen känns hårdare men samtidigt slappare utanpå, jag fattar ingenting. Känns som att fettet på kroppen hänger lösare på nåt sätt, liksom "lossnat" från kroppen, svårt att förklara. Jag har blivit starkare och fått förbättrad kondition på dessa två månader, men känns ju samtidigt som att kroppen förfaller genom att jag ökar i vikt och blir hård-slapp. Känns inte bra. Eller blir det så när man börjar träna mer? Jag har aldrig tränat så mycket som jag gör nu.

Är det nån som slutat med nikotin/rökning och som gjort några bra erfarenheter att dela med sig av? Hur ska jag tänka här?

Funderar på att lägga mig på ett ordentligt kaloriunderskott för jag pallar inte se vikten öka mer, men det känns samtidigt som en dålig lösning när det verkar som att kroppen ställer om sig efter några år av misskötsel och jag inte har nån koll på vad som händer. Dessutom känns det som en paniklösning.

Ledsen för denna gråt-tråd. Jag är så stolt över att vara rökfri och att jag kommit igång med regelbunden träning, men förändringarna i kroppen oroar mig. Hatar att inte fatta vad som händer och tappa kontrollen :) Nån som slutat röka och har några tröstande ord eller tips och råd? Jag tror det som är jobbigast är att jag inte ser nån annan utväg än att börja räkna kalorier och kontrollera maten hårdare, en väg som känns trist att gå.

Ha tålamod med mig, är nybörjare men seriös. Vill framåt.

Lychgate
2011-11-13, 09:34
Rökning har en anorektisk effekt på kroppen. Mer energi förbrukas och hungerkänslan minskar.

Håller du koll på kcal intaget eller äter du på känsla?

Tolkia
2011-11-13, 10:09
Hur lång är du (55 kg är ju inte riktigt samma sak om du är 155 cm lång som om du är 185)?

Det är iofs ganska rimligt att du är hungrigare när du tränar 4-5 gånger i veckan än när du knappt rör på dig.

Minoshee
2011-11-13, 11:35
Är 166 cm lång. Så 2 kg upp är mycket. Framförallt när jag inte vet vad dessa 2 kg består av och om det t o m kan vara så att min viktutveckling är typ... linjär.

Äter på känsla. Har funkat tidigare att göra så, min vikt har varit helt stabil och jag har kunnat lita på kroppens signaler, men nu känns det plötsligt helt otillförlitligt. Eller rättare sagt, jag har ingen aning.

Okej, jag inser. Bara att börja räkna.

Fru_Flisa
2011-11-13, 11:50
Vad härligt att du känner hunger, det gör ju maten och måltiderna mer njutbara!
Rökning dämpar hungern. Träning ökar hungern. 1+1= 2 (kg)!
2 kg är inte mycket och kan med stor sannolikhet härledas till träningen genom att du samlar mer glykogen och vätska men se upp om du fortsätter uppåt i samma takt.
Du måste inte räkna kalorier utan försök äta mindre av kaloririkmat och mer av grönsaker.

Rahf
2011-11-13, 11:51
Aptiten kommer igen med stormsteg när man slutar röka. Kroppen vill lägga sig på en annan nivå, helt enkelt. Ta nu inte följande siffror som någon som helst form av sanning utan det är snarare bara en teoretisk uppställning:

Om du vägde 55kg som rökare/snusare kanske kroppen snarare vill se att du väger 62kg utan något nikotin i kroppen. Förstår du vad jag försöker komma fram till? Kom ihåg att det här bara är en teori. Det ligger ingen fakta eller egentlig kunskap bakom.

Är du man eller kvinna?

Minoshee
2011-11-13, 12:06
Vad härligt att du känner hunger, det gör ju maten och måltiderna mer njutbara!
Ja, det är helt sant! Men jag känner mig som ett matmonster. Har ju tidigare varit ganska blasé inför mat, många gånger tänkt att det vore praktiskt att slippa bekymret att äta. Nu får jag istället stora klotformade ögon när jag ser bilder på mat och kan sitta och fundera och drömma om vad jag ska äta under dagen. Inte riktigt van vid den här besattheten.


2 kg är inte mycket och kan med stor sannolikhet härledas till träningen genom att du samlar mer glykogen och vätska men se upp om du fortsätter uppåt i samma takt.

Glykogenet och vätskan som jag ev samlar på mig som du skriver, varför blir det så? Är det bra eller dåligt? Shit vad dålig koll jag har.

Tack för dina svar.

Om du vägde 55kg som rökare/snusare kanske kroppen snarare vill se att du väger 62kg utan något nikotin i kroppen.
Fan, jag kanske är en tjockis egentligen, utan att jag hade en aning om det :) Att sluta röka blir som att kliva ur garderoben med andra ord.

Är du man eller kvinna?
Kvinna

Rahf
2011-11-13, 12:12
Det reder sig. Sviterna efter rökning kan ta några månader innan kroppen är helt återställd. Inte nödvändigtvis kemiskt/biologiskt, utan även mentalt.

Tolkia
2011-11-13, 12:21
En annan grej är att "suget" efter något att tugga på, som inte har så mycket med hunger utan mer med allmän otillfredsställelse (uttråkad, nere, sysslolös etc.) att göra, ökar när du tar bort cigarretterna. Man är som rökare inte bara beroende av nikotinet, utan även av pillandet med och kring cigarretterna, och det är om något svårare att komma över än själva det fysiologiska nikotinberoendet. Mer "sug" kan göra att du äter mer mellan målen.

Edit: Apropå ingenting så är det så SJUKT mycket bättre för kroppen att inte röka än att göra det, även om du skulle landa på 62 kg (vilket f.ö. inte är riktigt den fettovikt som du antyder). Du skall ha fett (no pun intended) med cred för att du tagit tag i saken och slutat. :hbang:

Minoshee
2011-11-13, 12:54
En annan grej är att "suget" efter något att tugga på, som inte har så mycket med hunger utan mer med allmän otillfredsställelse (uttråkad, nere, sysslolös etc.) att göra, ökar när du tar bort cigarretterna. Man är som rökare inte bara beroende av nikotinet, utan även av pillandet med och kring cigarretterna, och det är om något svårare att komma över än själva det fysiologiska nikotinberoendet. Mer "sug" kan göra att du äter mer mellan målen.
Absolut. Jag har ersatt nikotinberoendet med träning. Träningen har räddat mig från det där "suget". Så kanske inte riktigt så att jag har blivit beroende av träning, men mår inte bra utan det nu. Ett bra byte :) Äter inte mer mellan målen, men definitivt större portioner. Har börjat äta frukost varje dag också. Inte så tokigt ur hälsosynpunkt (till skillnad från cigg+kaffe-frukost), men såklart ett gäng extra kalorier.


Edit: Apropå ingenting så är det så SJUKT mycket bättre för kroppen att inte röka än att göra det, även om du skulle landa på 62 kg (vilket f.ö. inte är riktigt den fettovikt som du antyder). Du skall ha fett (no pun intended) med cred för att du tagit tag i saken och slutat. :hbang:
Jo, det känns ju himla bra. Och jag vill så klart inte tillbaka till inaktivitet och rökning utan väljer några extra kilon alla dagar i veckan. Om jag måste välja. Men jag vill ju inte gå och bli tjock bara pga att jag inte har någon koll när planen nu är att successivt bli starkare och sundare.

Mucklan
2011-11-13, 14:29
Slutat röka och börjat träna 4-5 ggr i veckan, det är ju en ganska stor omställning. Du har redan ändrat två saker, jag skulle nog undvika att medvetet göra en stor förändring av en tredje, dvs kosten. Ge dig själv lite tid i att komma in i träningen, mer aktivitet innebär att du behöver mer mat och det kan vara lite svårt att direkt lägga sig på rätt nivå. Låt det ta tid och njut istället av att du blir starkare och mår bättre i kroppen. Dessutom, att tappa två kg är inte svårt (men ibland tråkigt) när träningen väl sitter.