handdator

Visa fullständig version : Vad krävs för att livanära sig på Bodybuilding ?


rymdgrisen
2011-11-13, 01:23
Hallå kolozzeum.

Jag satt och funderade, som många andra här älskar jag träning och allt inom bodybuilding världen men så kom jag att tänka på, vad krävs egentligen för att kunna försörja sig på detta ?

Jag kan inte riktigt definiera bodybuilding men vad finns det för möjligheter och dörrar öppna?

En av alla saker jag tänkte på är ju vanlig modell med bra kroppsbyggnad, vad mer finns det? Hur stor är efterfrågan på just dessa människor?

Jag tror rubriken talar för sig själv och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Hoppas att ni förstår någorlunda!
MVH

lanzal
2011-11-13, 02:07
Sponsorer. Starta en blogg som många gjort, se till att många läser den, fråga företag om de vill betala dig om du lägger upp länkar på deras produkter. Det är ett sätt iaf.

catchinglingdong
2011-11-13, 08:38
Vad som behövs? Flera gram om dagen...

Redhaad
2011-11-13, 09:03
Hallå kolozzeum.

Jag satt och funderade, som många andra här älskar jag träning och allt inom bodybuilding världen men så kom jag att tänka på, vad krävs egentligen för att kunna försörja sig på detta ?

Jag kan inte riktigt definiera bodybuilding men vad finns det för möjligheter och dörrar öppna?

En av alla saker jag tänkte på är ju vanlig modell med bra kroppsbyggnad, vad mer finns det? Hur stor är efterfrågan på just dessa människor?

Jag tror rubriken talar för sig själv och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Hoppas att ni förstår någorlunda!
MVH

Stenhård vilja, älska att träna och att vara villig att gå igenom vad som helst för att vinna, "några gram om dagen"-kommentaren utav ovanstående kändes väldigt onödig.

Att livnära sig helt på bodybuilding är svårt och inte ens många av proffsen gör bara det. Att ha ett jobb på sidan om ofta, samt sponsorer, en blogg där folk betalar dig för att få ha sina länkar i samt att de betalar dig för att säga "denna produkt är bra". Jay Cutler t.ex. har väl en egen sida där han säljer en hel "Cutler"-outlet som han tjänar rätt bra på.

Sheogorath
2011-11-13, 09:06
Stenhård vilja, älska att träna och att 1. vara villig att gå igenom vad som helst för att vinna, 2. "några gram om dagen"-kommentaren utav ovanstående kändes väldigt onödig.

Att livnära sig helt på bodybuilding är svårt och inte ens många av proffsen gör bara det. Att ha ett jobb på sidan om ofta, samt sponsorer, en blogg där folk betalar dig för att få ha sina länkar i samt att de betalar dig för att säga "denna produkt är bra". Jay Cutler t.ex. har väl en egen sida där han säljer en hel "Cutler"-outlet som han tjänar rätt bra på.

Punkt 1 och 2 hänger ihop, så jag tror att du har rätt.

kettlebellGuden
2011-11-13, 09:16
En av alla saker jag tänkte på är ju vanlig modell med bra kroppsbyggnad, vad mer finns det? Hur stor är efterfrågan på just dessa människor?


AMV gör regelbundet utvärderingar över yrken där det är stor och lite efterfrågan.. tror att det du efterlyser är efterfrågan så pass låg att det inte ens platsar i undersökningen. :thumbup: Don't quit your dayjob. Stay in school.

Rahf
2011-11-13, 09:21
Stenhård vilja, älska att träna och att vara villig att gå igenom vad som helst för att vinna, "några gram om dagen"-kommentaren utav ovanstående kändes väldigt onödig.


Kommentaren var bra och träffande om vi snackar världseliten.

iPad
2011-11-13, 09:24
Extraknäcker Ronnie Coleman som polis eller är det något jag bara fått för mig?

Rahf
2011-11-13, 09:56
Det är en del av sanningen. Har för mig att han var polis innan han kunde livnära sig på bodybuilding.

Krogbyggaren
2011-11-13, 10:01
Bra genetik (kan jobbas runt i vissa fall.)
Bra budget för droger (detta är ett ABSOLUT MÅSTE och det är 90% av sporten.)
Ät rätt.
Träna hårt.
Vila.
Flytta från Sverige.

Morrris
2011-11-13, 10:05
Proffsen mår inte spec bra direkt. Om det inte är ditt livs dröm att vara den mest muskulösa människan som vandrat på jorden skulle jag satsa på något annat. Bibliotekarie kanske? :)

Inge Enveten
2011-11-13, 10:28
Extraknäcker Ronnie Coleman som polis eller är det något jag bara fått för mig?

Han har gjort. Det var inget han behövde ekonomiskt då. Han gjorde det bara för att han gillade det.

Idag är han varken tävlande kroppsbyggare eller polis. Han tjänar pengar på att resa runt och föreläsa och kanske främst genom att bara vara den han är.

Att försörja sig på kroppsbyggning är verkligen svårt om du vill bli proffs. Särskilt för en svensk i Sverige. Det är nog lättare att i så fall bli PT.

Spartansk
2011-11-13, 10:34
Jag är tvungen: Det som behövs är 30 bananer om dagen.

Fugly
2011-11-13, 11:01
Vad som behövs? Flera gram om dagen...

Det är ju för mycket...

Du kan ju börja med extraknega somen PT på valfritt gym, om du är någorlunda biff så kan du få jobb utan licensen om du pratar med chefen visar det du kan etc.

rymdgrisen
2011-11-13, 14:34
Det är ju för mycket...

Du kan ju börja med extraknega somen PT på valfritt gym, om du är någorlunda biff så kan du få jobb utan licensen om du pratar med chefen visar det du kan etc.

Jao, jag satt och tänkte på det också, att med någorlunda erfarenhet bör man kunna extraknäcka som PT, dock inget att göra "karriär" inom.

Tack för alla andra svar, hinner inte svara alla.

Redhaad
2011-11-13, 15:36
Kommentaren var bra och träffande om vi snackar världseliten.

Om nu alla kan bli proffs med bara "några gram" om dagen så skulle nog väldigt många fler finnas med i världseliten.

Dennis93
2011-11-13, 16:37
De som vinner tävlingar här i sverige typ SM i AF eller liknande, vinner man pengar där? De kan inte bara leva på det genom att ha sponsorer och så ?

Krogbyggaren
2011-11-13, 16:41
De som vinner tävlingar här i sverige typ SM i AF eller liknande, vinner man pengar där? De kan inte bara leva på det genom att ha sponsorer och så ?


Dom har jobb på sidan.

Cerberus
2011-11-13, 17:58
satsa på något annat. kostar mer än vad det ger för de flesta verkar det som.

annars som de andra påpekat, göra vad som helst, trycka massor etc.

Eddie Vedder
2011-11-13, 18:01
Dom har jobb på sidan.

Och jobben är inte helt sällan inom samma bransch, alltå som personliga tränare och/eller gymägare/gympersonal. Det finns naturligtvis massa undantag men påfallande ofta tycker jag mig läsa reportage i BODY med profiler som utanför sin egen karriär även jobbar inom just den branschen.

Gald
2011-11-13, 18:12
Skulle nog säga att först och främst krävs det att ha rätt hyffsat bra gener iaf, skadefri, sen bör man nog ha byggt en riktigt bra fysik vid tidig ålder efter det så skulle jag säga att man ska försöka flytta från Sverige så fort som möjligt om du ska köra på elite nivå. Tror det tar tid innan du kan leva på endast Bodybuildingen, i början lär du få ha jobb vid sidan om och slita hårt för att få ihop pengar till....

När du väl får ditt namn utåt och börjar göra videos, hemsidor, får sponsorer och visar dig här och där i tv/tidningar då lär du få rätt många jobb erbjudanden, skulle vilja säga att man har mest chans i USA då BB verkar vara mest populärast just där borta.

Mvh

stafrin
2011-11-14, 00:52
Han har gjort. Det var inget han behövde ekonomiskt då. Han gjorde det bara för att han gillade det.

Idag är han varken tävlande kroppsbyggare eller polis. Han tjänar pengar på att resa runt och föreläsa och kanske främst genom att bara vara den han är.

Att försörja sig på kroppsbyggning är verkligen svårt om du vill bli proffs. Särskilt för en svensk i Sverige. Det är nog lättare att i så fall bli PT.

Det var väl snarare så att man måste göra ett visst antal timmar per år som polis i staterna för att inte bli av med sin licens eller vad dom nu har, därför fortsatte han att jobba några skift nu och då.

Springer
2011-11-14, 18:37
Proffsen mår inte spec bra direkt. Om det inte är ditt livs dröm att vara den mest muskulösa människan som vandrat på jorden skulle jag satsa på något annat. Bibliotekarie kanske? :)

Går att kombinera!

http://images.elfwood.com/art/i/a/iansim/SciFi.Fantasy.Conan_the_Librarian.conanthelibraria n.jpg.rZd.219480.jpg

Xtronal
2011-11-14, 19:46
Går att kombinera!

http://images.elfwood.com/art/i/a/iansim/SciFi.Fantasy.Conan_the_Librarian.conanthelibraria n.jpg.rZd.219480.jpg

Vad gör pojken med boken ...:confused:

Inge Enveten
2011-11-15, 20:11
Det var väl snarare så att man måste göra ett visst antal timmar per år som polis i staterna för att inte bli av med sin licens eller vad dom nu har, därför fortsatte han att jobba några skift nu och då.

Han jobbade som polis på heltid åtminstone ett tag när han var Mr Olympia

Endorah
2011-11-16, 16:09
Han jobbade som polis på heltid åtminstone ett tag när han var Mr Olympia

Bara jag som tycker det är ironiskt att en brottsling arbetade för polisen? jag menar... de flesta lär väl ändå veta att han tog olagliga preparat?

Fugly
2011-11-16, 16:19
Bara jag som tycker det är ironiskt att en brottsling arbetade för polisen? jag menar... de flesta lär väl ändå veta att han tog olagliga preparat?

Det är lika konstigt som en jailbreaker som jobbar på Apple.

Inge Enveten
2011-11-16, 17:35
Bara jag som tycker det är ironiskt att en brottsling arbetade för polisen? jag menar... de flesta lär väl ändå veta att han tog olagliga preparat?

Möjligtvis om han var dömd för något brott men så var inte fallet.

Att "veta" vilka preparat är inte förenlig med min definition av vetskap i alla fall. Vad som är sannolikt är en annan sak.

Endorah
2011-11-17, 22:08
Möjligtvis om han var dömd för något brott men så var inte fallet.

Att "veta" vilka preparat är inte förenlig med min definition av vetskap i alla fall. Vad som är sannolikt är en annan sak.

Tror du missförstod mig lite fel... Kanske ska göra det lite klarare ; tyckte att det var lustigt att Ronnie börjar arbeta som polis, för att stoppa brottsligheten, medan han själv är en brottsling (de flesta kan väl ändå hålla med om att han tryckte olagliga prep inför olympia?). Känns lite som hyckleri...
Om det var rätt av polisen att anlita honom tänkte jag inte på, utan just att han gjorde valet att arbeta som polis.

Fredrik_S
2011-11-17, 22:27
Hallå kolozzeum.

Jag satt och funderade, som många andra här älskar jag träning och allt inom bodybuilding världen men så kom jag att tänka på, vad krävs egentligen för att kunna försörja sig på detta ?

Jag kan inte riktigt definiera bodybuilding men vad finns det för möjligheter och dörrar öppna?

En av alla saker jag tänkte på är ju vanlig modell med bra kroppsbyggnad, vad mer finns det? Hur stor är efterfrågan på just dessa människor?

Jag tror rubriken talar för sig själv och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Hoppas att ni förstår någorlunda!
MVH

Det är nog en betydligt större marknad för fitnessmodell(vikt=längd minus ca 100 fettfri) "greg plitt" och "rob riches" tex.... än bodybuildermodel (vikt=längd minus 50 till 90 fettfri )

Inge Enveten
2011-11-18, 08:39
Tror du missförstod mig lite fel... Kanske ska göra det lite klarare ; tyckte att det var lustigt att Ronnie börjar arbeta som polis, för att stoppa brottsligheten, medan han själv är en brottsling (de flesta kan väl ändå hålla med om att han tryckte olagliga prep inför olympia?). Känns lite som hyckleri...
Om det var rätt av polisen att anlita honom tänkte jag inte på, utan just att han gjorde valet att arbeta som polis.

Då förstår jag.

Jag tror att synen på vissa preparat som förvisso är olagliga är väldigt annorlunda i USA jämfört med Sverige och att det är av betydelse i sammanhanget.