handdator

Visa fullständig version : Undviker du aspartam?


zampurus
2011-11-12, 22:56
Helt enkelt, undviker du aspartam? Förklara gärna varför/varför inte.
Själv gör jag inte det just nu då jag inte har hittat så speciellt mycket bevis på att det kan vara negativt, men det vore intressant att höra andras tankar och åsikter om detta!

Bigorexia
2011-11-12, 23:15
Jag dricker över 100 liter aspartamsötad dryck i veckan, så nog undviker jag det allt.

Som jag ser det är de eventuella negativ effekterna av sötningsmedel "trevligare" än de bekräftade negativa häslsoeffekterna av socker.

proteinsynthesis
2011-11-12, 23:21
100 liter?

Ristretto
2011-11-13, 00:40
Det blir ju över 14 liter per dag. Bra jobbat.

LeBron
2011-11-13, 01:49
Nej.

Kryss
2011-11-13, 06:21
Undviker kan jag inte kalla det, men dricker sällan lightprodukter pga smaken.

LillSkalman
2011-11-13, 08:05
Dricker det endast som del av innehållet i proteinpulver, dricker inte alls saft/läsk och dylikt.
Var nojjig som satan innan jag började men efter att ha läst på internet känner jag mig trygg. Sukralos däremot är jag fortfarande väldigt skeptisk till. ;)

Sverker
2011-11-13, 08:11
Nej, inte alls. Aspartam är det bästa sötningsmedlet, just nu.
Jag är ingen storkonsument men tycker att mängder under ADI ( ca 20 eller 40 mg / kg ? ) är acceptabelt.
Motsvarar ett par proteindrinkar och någon liter lightläsk / dag.

Lychgate
2011-11-13, 08:33
Är nog över dagliga rekommendationer för sötningsmedel men tar häldre eventuella negativa effekter av sötningsmedel mot att ha socker i drickan.

1684_
2011-11-13, 08:50
Nja nä men grejen e den att jag dricker sällan läsk överhuvudtaget.
Jag försöker undvika både vanligt naturligt socker och sötningsmedel men en sak kan jag inte sluta äta varje dag opch det e ekströms lågkalori aprikoskräm! Å den har ju sötningsmedel, mums!

Librish
2011-11-13, 09:36
Är nog över dagliga rekommendationer för sötningsmedel men tar häldre eventuella negativa effekter av sötningsmedel mot att ha socker i drickan.

Fast det är ju inte antingen eller.

Sparven från Minsk
2011-11-13, 09:52
Nej. Anser det ej vara skadligt så varför skulle jag?

Skinka
2011-11-13, 09:56
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

Enligt livsmedelsverket kan en person på 60kg dricka 4 liter lightläsk om dagen så några proteinshakes är nog ingen fara :)

Bigorexia
2011-11-13, 10:04
Nej.

Undviker kan jag inte kalla det, men dricker sällan lightprodukter pga smaken.

I månaden ska det vara där. Jag skyller på att jag var trött.

Eddie Vedder
2011-11-13, 10:22
Nej, inte alls. Aspartam är det bästa sötningsmedlet, just nu.
Jag är ingen storkonsument men tycker att mängder under ADI ( ca 20 eller 40 mg / kg ? ) är acceptabelt.
Motsvarar ett par proteindrinkar och någon liter lightläsk / dag.

Om ADI var högre, skulle du protestera eller utgå från att det var bra då också? :)

On topic: Undviker det inte alls. Men jag vill inte storkonsumera och jag är inte på något vis övertygad om att jag kan ligga på ADI varje dag i 20 år helt utan att det ska påverka mig. Det är ett övervägande helt enkelt, sött är gott och jag tror att socker är sämre.

Sverker
2011-11-13, 10:28
Om ADI var högre, skulle du protestera eller utgå från att det var bra då också? :)




Förstår inte riktigt frågan ?
Skulle ADI vara högre skulle det bara betyda att ännu mindre aspartam passerade tarmväggen, smet igenom levern och hamnade i blodet.

Acceptabla mängder aspartam motsvarar en stor mängd söt mat eller dryck. Det är endast en liten grupp personern som överskrider ADI och dessa bör man kunna nå med lite information och stöd att bryta beteendet, att dricka enorma mängder läsk.

Tolkia
2011-11-13, 10:32
Om ADI var högre, skulle du protestera eller utgå från att det var bra då också? :)

On topic: Undviker det inte alls. Men jag vill inte storkonsumera och jag är inte på något vis övertygad om att jag kan ligga på ADI varje dag i 20 år helt utan att det ska påverka mig. Det är ett övervägande helt enkelt, sött är gott och jag tror att socker är sämre.
Eddie, jag vet att du gillar konspirationsteorier (och att nypa Sverker), men nu är du lite fånig. Eller anser du på allvar att ADI är ett mått som sätts helt godtyckligt (och hamnar där det hamnar beroende på hur mycket industrin trycker på)? Jag tycker att du och Sverker egentligen svarar ungefär samma sak, om man tar bort dekorationerna.

mattilainen
2011-11-13, 10:38
Hur mycket aspartam innehåller en cola zero? Säg 1.5 eller 2 L flaska.

Sheogorath
2011-11-13, 10:41
Skulle ADI vara högre skulle det bara betyda att ännu mindre aspartam passerade tarmväggen, smet igenom levern och hamnade i blodet.


Jag tror just det här var Eddies poäng. Naturligtvis påverkar inte ADI förhållandena i tarmen. Vad en myndighet säger ändrar inte din eller min fysiologi ett endaste dugg.

Ramrod
2011-11-13, 10:41
Ja, undviker alla former av sötningsmedel så gott det går.

Eddie Vedder
2011-11-13, 10:42
Eddie, jag vet att du gillar konspirationsteorier (och att nypa Sverker), men nu är du lite fånig. Eller anser du på allvar att ADI är ett mått som sätts helt godtyckligt (och hamnar där det hamnar beroende på hur mycket industrin trycker på)? Jag tycker att du och Sverker egentligen svarar ungefär samma sak, om man tar bort dekorationerna.

Haha, nej jag gillar inte konspirationsteorier. Och nej jag tror inte att det sätts godtyckligt. Det handlar inte om att saker och ting görs godtyckligt eller som del av en konspiration. Det handlar om att saker och ting ibland visar sig vara lite förhastade och då kan det ju ibland vara bra att inte ligga på en maxgräns och utgå från att den är på alla sätt korrekt och för alltid. Det skulle inte vara första gången om det nu skulle visa sig att man satt ADI lite för högt.

Jag kan inte alls avgöra ADI men jag vet att det finns och jag tror man gör bäst i att inte ligga på maxgränser av ämnen som har ett ADI som sagt. Det kan vara helt ofarligt men det kanske kommer visa sig annorlunda och jag tycker inte man är konspirationsteoretisk bara för att man inte tror att alla beslut alltid är för alltid helt rätta.

Spridis
2011-11-13, 10:45
Sen jag slutade med socker i kaffet så har jag växt ifrån sötsaker helt. Äter godsaker ytterst sällan och läsk dricker jag endast på våra barns födelsedagskalas.
Då min "sötsmaks"-konsumtion är nära noll så får det för min del vara rent socker som förtärs dom få gånger det händer. Sötningemedel överlämnar jag åt otinojjorna!
Malto är en helt annan femma som intas innan morgonträning.

Sverker
2011-11-13, 11:47
Finns en del information om aspartam:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/


Vad kan hända ? Antingen så kommer aspartamet ut i blodet och verkar som en nervtransmittor i hjärnan, eller så tränger det in i DNA och påverkar avläsningen. I första fallat får vi beteendestörningar eller direkt fysiologiska effekter och i andra fallet får vi cancerogena eller mutagena effekter.


Måste finnas massor med studier på oralt intag av aspartam, mängder i blodet och observerade effekter på mus, råtta eller mäniska.

Eddie Vedder
2011-11-13, 14:40
Måste finnas massor med studier på oralt intag av aspartam, mängder i blodet och observerade effekter på mus, råtta eller mäniska.

Ja det finns mycket djurstudier, en del människostudier och även epidemiologi som ännu inte sett något klart samband med cancer. Min poäng är bara att det fortfarande kan finnas 1) ostuderade effekter som man ännu inte funderat på och 2) att vissa hypoteser kanske kan stämma utan att man ännu lyckats fånga tillräckligt med data. Precis som med andra ämnen genom historien där man trott att det är helt ofarligt men sedan upptäckt att det är fel.

Jag tycker inte riktigt att det är rättvist att sätta foliehatten på mitt huvud bara för att jag är lite försiktig (inte riktat mot dig Sverker).

Bizarro
2011-11-13, 15:54
Jag antar det, då jag ogillar smaken av lightläsk.

Alkro
2011-11-13, 16:17
Det är ju värt att notera att ADI togs fram med en säkerhetsfaktor på 100.

willtjam
2011-11-13, 16:40
Som alla andra har skrivit: jag tar hellre de negativa effekterna av aspartam än socker.

moodi
2011-11-13, 16:41
Nej, blir kanske 1,5-2liter coca cola zero och 2-3 dl funlight i veckan. Som Eddie Vedder skrev "Det är ett övervägande helt enkelt, sött är gott och jag tror att socker är sämre.". Det stämmer rätt bra på mig också.

as0k
2011-11-14, 07:25
Har senaste månaderna börjat med bara naturell smak på mina kosttillskott efter att alltid ha köpt smaksatt.
Varför vet jag inte riktigt, men tycker det känns bättre :) Lightläsk dricker jag i stort sett aldrig heller.

Molebert
2011-11-14, 09:12
Ja, jag undviker. Drack det mkt förrut men blev tydligen överkänslig. Varje gång jag får i mig aspartam så får jag eksem och svullen hals samt huvudvärk. (och nej, det är inte psykosomatiskt :P)

Trist. Jag saknar Fun Light pink grape :(

mpjby
2011-11-14, 09:20
Fun Light och pepsi max är det som håller mig i form. Utan det skulle jag förmodligen. rulla fram nu. Så även om det skulle visa sig vara skadligt (till en viss mån), så skulle jag fortfarande konsumera det.

herzie
2011-11-14, 10:03
Jag blev ibland yr, och förstod inte varför. Läste någonstans att en av biverkningarna av aspartam var just yrsel, och sedan jag för 2 år sedan bytte till proteinpulver utan aspartam har yrseln inte återkommit. Kan dock inte svära på att detta är förklaringen, men jag tänker inte gå tillbaka till fusksötat.

Lånar ett uttryck av Andreaz Engström: "Ibland smakar det tårta och ibland smakar det bajs", och just bajssmaken till vardags tycker jag personligen gör att tårtan blir f-n så mycket godare.
Själv har jag i och för sig lätt för att äta simpel mat, och har förståelse för att det inte gäller alla.

Kimkay
2011-11-14, 12:38
Hur mycket aspartam innehåller en cola zero? Säg 1.5 eller 2 L flaska.

Coca-Cola Zero innehåller 240 mg/L.

christofer79
2011-11-14, 14:32
Dricker inte myrgift sen för det andra så är det bara barn som dricker saft. . Kanske det inte är så konstigt att många blir missbildade eller får autism om vi håller på att stoppa i oss miljögifter.

Sheogorath
2011-11-14, 14:37
Dricker inte myrgift sen för det andra så är det bara barn som dricker saft. . Kanske det inte är så konstigt att många blir missbildade eller får autism om vi håller på att stoppa i oss miljögifter.

Här! Varsågod: ta en foliehatt.

King Grub
2011-11-14, 16:41
Dricker inte myrgift

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4956998&postcount=19

Cerberus
2011-11-14, 17:28
jag skyller alla mina mentala sjukdomar på aspartam. not. enda dåliga me sötningsmedel personligen är väl att jag vill att allt ska bli så sött o gott.

mattilainen
2011-11-14, 17:48
dricker inte myrgift sen för det andra så är det bara barn som dricker saft. . Kanske det inte är så konstigt att många blir missbildade eller får autism om vi håller på att stoppa i oss miljögifter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4956998&postcount=19

oh snap!

Acids
2012-02-07, 18:48
Ursäkta för en liten bump, men är lite intresserad av hur många mg aspartam en aminosyra-shake innehåller?
Tänker då på ca 1 skopa EAA XX Berry till 2 dl vatten. :)
Skulle vart schysst ifall någon kunde svarat på detta!

Holabandola
2012-02-07, 19:56
Nej, men ajg undviker sackarin. Det ger mig diarre, dock inte aspartam.

Fartman
2012-02-07, 20:45
Undviker inte sötningsmedel direkt men jag tycker att det känns onödigt att trycka slisk allt för ofta, så jävla gott är det inte. Sen är ju läsk inte bra för tänderna även om den är sockerfri. Väljer dock nästan alltid lightläsk och lightsaft när det väl ska drickas.

Spartansk
2012-02-07, 22:57
Nej, jag är aspartamsk.

-squat-
2012-02-07, 23:01
Jag har dragit ner på konsumtionen av sötningsmedel, men inte helt uteslutit det.

Tacos
2012-02-08, 13:09
Ursäkta för en liten bump, men är lite intresserad av hur många mg aspartam en aminosyra-shake innehåller?
Tänker då på ca 1 skopa EAA XX Berry till 2 dl vatten. :)
Skulle vart schysst ifall någon kunde svarat på detta!

Har för mig att det är ungefär 30 mg. per 100 gr proteinpulver.

Möjligt att det varierar mellan tillverkare och märken, men det kan ju vara ett riktmärke kanske?

Tyvärr vet jag inte hur mycket en skopa är, men ligger väl runt 30 gr. om jag får gissa.


Någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Tacos
2012-02-08, 13:19
Har för mig att det är ungefär 30 mg. per 100 gr proteinpulver.

Möjligt att det varierar mellan tillverkare och märken, men det kan ju vara ett riktmärke kanske?

Tyvärr vet jag inte hur mycket en skopa är, men ligger väl runt 30 gr. om jag får gissa.


Någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Ellert var det 300 mg. per 100 gr. proteinpulver? Crap, nu blev jag osäker.

Acids
2012-02-10, 18:37
Har för mig att det är ungefär 30 mg. per 100 gr proteinpulver.

Möjligt att det varierar mellan tillverkare och märken, men det kan ju vara ett riktmärke kanske?

Tyvärr vet jag inte hur mycket en skopa är, men ligger väl runt 30 gr. om jag får gissa.


Någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Ellert var det 300 mg. per 100 gr. proteinpulver? Crap, nu blev jag osäker.

Okej det lät ju inte mycket iallafall :) har för mig att jag läst detta någonstans men kommer ej ihåg var :(

robbban3
2012-02-11, 23:06
Undviker det i största grad förutom mina extra mint tuggumin som jag äter 5-10 per dag:)

TREX
2012-02-11, 23:23
Blir väl en 4 liter cola zer0/pepsi max varje helg.

mattilainen
2012-02-11, 23:27
dricker väl typ 2 l per dag i snitt.

Knatcharn
2012-02-13, 14:04
Undviks gör det inte, tar det hellre än sockrad läsk.. Men behöver ju inte överkonsumera det bara för att det är kalori"fritt". Lagom är bäst :)

Doctor Snuggles
2012-02-13, 14:12
Undviker det för det finns ingen som helst anledning att dricka det.

Pepz
2012-02-13, 14:37
får i mig det enbart från kosttillskott.

jag gillar socker

Rock
2012-02-13, 15:59
Vad är den senaste forskningen angående det metanol som bildas av aspartamnedbrytningen. Kan det finnas en risk att metanolet (myrsyraa/formaldehyd) kan skada syncentrum?

julmjölk
2012-02-13, 16:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4956998&postcount=19

Hahahaha ibland dricker jag fanta spetsat med två frysta jordgubbar. Ger ett redigt tryck på gymmet efter halvtimme

speedy83
2012-02-13, 16:14
Ja det gör jag. Ser ingen som helst anledning att inta det mer än i kosttillskott möjligen . Läsken som innehåller det tycker jag smakar vedervärdigt och undviker de flesta produkter med socker eller sötningsmedel så långt det går. Inte maniskt givetvis men aktivt.

Så dricker ju ingen form av läsk eller vätska som inte innehåller alkohol eller är vatten :)

LuThe
2012-02-14, 12:59
dricker det hellre än sockerbomber

SannaK
2012-02-15, 08:10
Anledning till att jag Inte undviker det: för man kan dö av allt! Varför inte bara njuta av vad livet har att ge? :)

maqan
2012-02-15, 09:08
Undviker sötningsmedel för att inte bibehålla en preferens för sötma.

Springer
2012-02-15, 09:36
Undviker det inte direkt, men det är inte speciellt gott. Dricker väldigt sällan läsk.