handdator

Visa fullständig version : Skapa ett team för att sen tävla 2012 eller 2013


sh10
2011-11-12, 21:20
Hej, jag har sen ca 2 månader tillbaka börjat träna riktigt seriöst. (Har dock tränat tidigare).
Med seriöst så syftar jag på träningsupplägg, kosttillskott och kosten i övrigt.
Resultat och välbefinnande är självklart motivationskällor, men jag är en person som ständigt vill utvecklas och nå nya mål. Detta har lett mig in på att sikta mot riktigt högt uppsatta mål. Jag skulle därför vilja tävla, dock vet jag inte hur lång tid det skulle att transformera om min kropp till tävlingsform. Så jag är därför öppen för vilket år jag ska sikta på.

Och varför skriver jag då? Jo jag skulle verkligen tycka det vore intressant att skapa ett team, inte bestämt hur många, som tränar och motiverar varandra. Alla behöver inte ha tävlan som mål. Helst ska det vara ett gäng där alla är "nybörjare", med drivkraften och viljan.

exnm
2011-11-12, 21:25
Låter intressant, vad har du tänkt tävla i?

sh10
2011-11-12, 21:53
Inte spikat, funderar framför allt på Athletic Fitness, men även Body fitness och Crossfit-SM, kan vara intressant.

Redhaad
2011-11-13, 09:09
Låter väldigt intressant, om du får med medlemmar som är villiga att lägga ner tid och har samma framtidsplaner kan det gå mycket bra!

Kasta in CB och BB för att nå ut till fler :D

Sparven från Minsk
2011-11-13, 09:26
Först är det bra att veta din kunskapsnivå, hur dagsformen är, ekonomiska föruttsättningar, kön och hur mycket tid du har till träning.

Annars gillar jag iden. Hade varit skoj, och man kan ju dra det väldigt långt och seriöst om man vill det. Allt beror ju på hur motiverade personer man får ta i och hur mycket de vill lägga på det. :)

Men jag tror iden i sig är bra och kan lyckas!

exor
2011-11-13, 09:39
Kul ide!

Lychgate
2011-11-13, 09:47
Har själv funderat på något liknande. Dock riktat mot dopingfritt CBB/BB. Problemet är dock vart man ska börja och hur det hela ska organiseras. :)

Sparven från Minsk
2011-11-13, 09:51
Har själv funderat på något liknande. Dock riktat mot dopingfritt CBB/BB. Problemet är dock vart man ska börja och hur det hela ska organiseras. :)

Klart det skulle vara dopingfritt haha!
Ja du, styra upp det med ett forum, fb grupp eller liknande. Organisera kost, träning, utvärdering, ta in expertkunskap, lägga upp tidsplaner och delmål.

sh10
2011-11-13, 11:13
Att planera och organisera är grunden och en förutsättning för att det skulle kunna bli av. Jag bor för övrigt i Sthlm och för att man ska kunna träna tillsammans vore det bra att åtminstone bo i samma stad. Även om ett alternativ skulle kunna vara att följa varandra på håll genom gemensam fb grupp, blogg, eller annat.

z_bumbi
2011-11-13, 11:22
Titta på hur en idrottsförening är organiserad.
Lokal anslutning, möjlighet att träna tillsammans etc är oftast viktigt så börja rekrytera på gymmet och var inte allt för fokuserad på att alla ska tävla redan från början. Även om du tränar på en kedja eller liknande så är det en stor fördel om folk i alla fall tränar i närheten för då är det lättare att få ihop det hela tidsmässigt.
Bestämda tider när man samlas för gemensamma träningar och andra aktiviteter är också en stor fördel för det är stor skillnad på att synka 2-3 pers och 5-6 när det gäller ledig tid.

sh10
2011-11-13, 11:23
Absolut, tävlan är ett långsiktigt mål och som sagt behöver inte ens det vara ett mål för alla. Man får aldrig glömma att träning också ska vara roligt. Tack för tipset!

lofgreno
2011-11-13, 23:47
låter väldigt intressant!

sh10
2011-11-14, 06:30
Kul att höra att du är intresserad!

mikaelj
2011-11-14, 07:06
Rent informationsmässigt är det väldigt bra att ha en nyhetskanal eller två. På GKK använder vi oss mycket av ett forum med både öppna och slutna avdelningar (för klubbinterna saker) så man kan planera träning, möten osv, se forum.gkk-styrkelyft.se samt en hemsida (Google Sites använder vi) som är lätt att redigera/uppdatera även för någon som inte har så bra koll på datorer.
Gemensamma träningar är en annan sak som är oerhört mycket värt för att få till lagkänslan & kamratskap, en annan bra & viktig sak vi har på GKK.

Om ni ansluter er till STF kan ni tävla i tyngdlyftning, som ju brukar ingå i åtminstone träningen i CrossFit, om det är i planen.
Postat via en mobil enhet

Fransson54
2011-11-14, 09:25
Låter som en väldigt bra o rolig idé!

meme
2011-11-14, 09:27
Jag är på! Är själv "ganska" nybörjare och vill tävla i något i framtiden.

rooz
2011-11-14, 09:30
Inte för att vara den som är den.

Men låt säga att 10 nybörjare ska tävla och den coachen dom har är varandra?
Hur ska man kunna lära sig alla småsaker som hålla koll på allt som behövs inför en te.x CBB-tävling?

Nästan alla team har någon i grunden som tävlat själv, coachat många atleter och har ganska bra koll på det som behövs.

z_bumbi
2011-11-14, 09:37
Det tar ju ett tag att komma fram till tävlingen så att bara driva på varandra internt är ingen dum idé men sen är det självklart en fördel i tävlingsförberedelserna att ha hjälp med det. Å andra sidan visar man att man är seriös, kör regelbundna träffar och pratar med folk så kanske det dyker upp någon som har mer erfarenhet. Det är i alla fall troligen lättare att man har en fungerade struktur att visa upp för att någon ska nappa.

sh10
2011-11-14, 13:01
Härligt att fler och fler verkar vara intresserade. Ni får jättegärna berätta lite mer om er själva. Exempelvis gym, tidigare erfarenheter av träning, mål och varför det här skulle vara en grej för er, samt om ni helst vill träna i grupp eller ha en gemensam grupp/blogg där vi följer varandras utveckling osv.
Det här är ju trots allt något som kräver en hel del under en lång tid.

meme
2011-11-14, 14:59
Var en riktig soffpotät innan jag började träna för några år sedan, men då var det sporadiskt och inte på "riktigt", hade ingen koll. Nu har jag tränat lite mer seriöst i ett år. Aldrig tävlat. Vill bygga, bli stark och tävla i body fitness eller athletic fitness, men crossfit låter skoj det med. Har precis börjat på sats, de har ju crossfithörnor, så man blir ju lite sugen.
Tycker att både att träna i grupp samt ha en portal, typ en blogg, där man kan skriva om sin utveckling. Bloggar är ju bra för att få ett bredare kontaktnät också, möjligtvis, om man senare vill få tag i en coach eller sponsorer. Att bilda ett team vore bra för peppen, att få inspiration till träning, utbyta erfarenheter, komma ur sina vanliga träningsrutiner lite och helt enkelt najs med några fler att träna med. Är tjej föressten.

sh10
2011-11-14, 16:23
Det svåra i det hela kommer vara att samordna tider och gemensamma träningar osv. De flesta av oss verkar redan ha gymkort och det kommer bli svårt att kunna samla ihop alla på samma ställe så att säga. Däremot är exempelvis Sats relativt vanligt och de som tränar där kanske kan ordna något internt. Jag tränar själv på Sportlife och kan endast träna på just det Sportlifegymmet dessvärre. Lite lättare sagt än gjort detta. Men en gemensam träningsblogg skulle eventuellt kunna vara något, men då krävs det att någon driftig startar upp allt och så vidare. Det känns som att risken med en blogg är att alla skriver i början, men att det sen sakterliga avtar. Det här är som nämnt en intressant idé och just nu funderar jag på om det får stanna som just bara en idé, trots allt.

meme
2011-11-14, 16:31
Ja, det fortsätter ju vara en idé om det inte blir någon gjort i verkstaden så att säga. Det där med att det är problem om alla tränar på olika gym går ju att lösa om man går till något annat gym för engångsträningar.
Att starta upp en blogg lär ju vara skitenkelt, varannan 12åring har ju en. *rolleyes*

exnm
2011-11-14, 16:53
Jag tycker att vi löser gym-problemet genom att starta ett eget gym, problem solved!

sh10
2011-11-14, 17:00
Det där med engångsgym är ju ett alternativ, men gymmet ifråga lär nog tröttna efter tag :P och då får vi gå till nästa gym :), skämt åsido...det skulle i så fall vara om vi lyckas förhandla fram någon "specialdeal", att vi kanske sponsrar gymmet utåt ex. kläder eller på vår blogg eller liknande.
Kul att höra att du (meme) driver på det här. Det behövs. Jag är själv driven, men har försökt dra igång saker förr utan resultat..varför? Jo för att jag nästan alltid behövt göra allt själv och efter ett tag orkar man inte. Därför har jag varit och är fortfarande lite osäker till detta. Ska tilläggas att jag inte försökt med just det här tidigare, utan det har handlat om andra idéer.

iPad
2011-11-14, 17:07
Kul idé, synd att jag inte bor i Stockholm. Då hade jag varit med.

z_bumbi
2011-11-14, 17:27
Ett tips är att börja med de som är intresserade idag dvs börja träna ihop så fort som möjligt. Då har ni en start och sen kan ni plocka in folk vartefter.
Jag har inte heller varit med om något gym som inte tycker om pengar så engångstränandet lär ju inte vara ett problem, är det det så finns det massor av andra gym och man måste ju inte vara på samma gym utan kan alternera beroende på var folk redan tränar.

Sundqvist
2011-11-14, 17:30
Sen brukar de ju vara ett stort plus om teamet man går med i har någon form av tillskotts erbjudanden eller så! så man blir sponsrad direkt

sh10
2011-11-14, 17:35
Sponsring absolut, men där är verkligen konkurrensen stenhård, men med hårt jobb så kan det också gå.

meme
2011-11-14, 18:33
Klippkort finns på många gym, de lär nog bara bli glada att de får in pengar som sagt.
Sponsring kan ju ta ett tag innan man får såklart, men då får man försöka satsa hårt på att skapa en bra blogg. Lär ju ändå vara ett roligt/nytt koncept för en blogg, med "nybörjare som ska ta ett steg längre". osv.
Jo, jag vet. Har alltid själv fått vara den pådrivande i bland annat skolan.
Men det är ju bra att båda är lika drivna då, gäller att hitta fler som är det. *flex*

sh10
2011-11-14, 18:46
Klippkor är en bra idé, skulle dock gärna se ett mer långsiktigt alternativ. Blir rätt många klippkort efter tag.

meme
2011-11-14, 19:02
Då äre bara att börja på ett annat gym, eller träna ute.

sh10
2011-11-14, 19:10
Tråden har visserligen inte legat ute så länge, men det verkar inte finnas något direkt överstort intresse och om man ska träna tillsammans bör man nog trots allt inte vara mer än ca 2-4 personer.
Jag vill gärna sätta igång så snart som möjligt, men jag finner fortfarande själva gymmet som ett stort problem.

meme
2011-11-14, 19:15
Ett billigt alternativ vore ju iofs att träna på 24seven, dagtid kostar det en hunka per månad. Sen att det inte är ballt är en annan sak.

sh10
2011-11-14, 19:18
Alltså grejen är ju att man redan har ett gymkort. Jag har till och med redan betalat för hela året. Det känns därför lite sisådär om man ska skaffa ett nytt.

meme
2011-11-14, 19:19
Är du student? Är själv student och har två kort.
Men om inget funkar, så funkar det ju inte helt enkelt. Får träna med mitt eget team, mig själv.

sh10
2011-11-14, 19:23
Japp jag är student. Skulle gärna vilja diskutera vidare och försöka komma fram till någon lösning.
Om vi får fram några fler som är intresserade så kanske vi kan ordna ett möte någon dag?

meme
2011-11-14, 19:40
Kör på det!

sh10
2011-11-14, 19:43
Alternativt kör du och jag och så får vi se hur vi löser det helt enkelt.

exnm
2011-11-14, 20:21
Jag kan vara på också

meme
2011-11-14, 20:42
Hurra! Ge oss en kort presentation.

Redhaad
2011-11-15, 12:41
jag kände mig lite små taggad jag med här, just nu har jag tröttnat på mitt nuvarande team med en teamleader som bara vill tjäna pengar och inte ha roligt >.<.

Skickade ett PM till dig sh10

sh10
2011-11-15, 13:11
Väldigt intressant det du skriver (Redhaad) med tanke på att du har tidigare erfarenhet av tävling. Med andra ord vet du säkert vad som krävs och den erfarenheten och kunskapen är guld värd.

Redhaad
2011-11-15, 13:33
ja jag är inget proffs och har en hel del kvar att lära ska jag väl tillägga men jag vet iallafall en liten början och har upplevt en tävling och med allas hjälp och insats så kan de i slutändan kanske bli riktigt bra för alla :D

sh10
2011-11-15, 16:55
Jag har en annan idé som möjligen är lättare att genomföra. Kanske ingen vidare idé, men vill ändå ta upp det här och se vilken respons som blir. Tanken är att vi skapar ett team, döper teamet, fixar egna tröjor med tryck tillsammans och sedan snackar ihop oss så klart. Men sen klättrar vi steg för steg själva. Vi skulle dock kunna ha möten eller liknande ca en gång i veckan eller månaden för ventilering och diskussion. Själva motivationen/triggern är ju då att ingå i själva "teamet" och bära teamets tröja. Något som påminner en själv varje gång man kliver in i gymmet. Blogg/facebookgrupp är inte att utesluta, men jag tror egentligen inte att det behövs.

Redhaad
2011-11-15, 17:09
Ett möte med alla 1-2 ggr i månaden absolut!

Det kan ju ta ett tag för oss att komma igång men t-shirt iden absolut skulle vara skitrolig, ska börja skriva ner lite namn som man får hoppas inte finns! ;)

Men vilka är intresserade, du , meme, exnm och jag. Delta gym i stockholm t.ex. är ett mycket trevligt gym med en grymt trevlig ägare för den delen som jag tror säkert vi kan sno tips ifrån och ett bra ställe att ta en första kontakt :)

sh10
2011-11-15, 17:19
Ja det är väl de som har visat konkret intresse än så länge.
T-shirt, hoodie etc, är nästan ett måste :) Grymt..spåna vidare på namn!
Mitt namn om jag ska vara egoistisk är nog inte upptaget :P Är adopterad från Sydkorea, så mitt koreanska namn är nog heller inte upptaget :)
Men vi kan ha ett helt annat namn också så klart, men jag skulle faktiskt föredra att ha någons namn som namn på teamet.

exnm
2011-11-15, 18:29
Delta var ett bra förslag, mycket trevligt där! Ligger hyffsat nära min skola också så det var ett plus i kanten det med.
Någon som har koll på hur det är med engångsträning där?

Ang. namnet är jag på allt som inte heter något med extreme, super pro, mega eller über

EDIT: 650 kr för 10 kr klippkort på delta, inte så farligt

sh10
2011-11-15, 18:32
Det vore ju super om vi kunde komma fram till något namn väldigt snart, samt bestämma tid och plats för ett första möte.

Oioi
2011-11-15, 19:18
Intressant! Ni får ju ta och skapa en journal då så man kan följa ert team :D

Dennis93
2011-11-15, 19:50
Låter ju som en kul idé ! :)

sh10
2011-11-15, 19:54
Kul med fler intresserade!
Tycker som sagt att något slags beslut måste tas så snart som möjligt. För att förenkla och snabba på hela processen skulle vi redan innan första mötet kunna ha bestämt så pass mycket att vi gemensamt åker till ett tryckeri direkt.

sh10
2011-11-15, 20:25
Just nu är jag inne och kollar på olika tryckerier. De allra flesta verkar inte ha någon fysisk butik, utan är webbaserade.

sh10
2011-11-15, 20:42
Det finns några som har fysiska butiker, kommer försöka åka till något av tryckerierna nu i veckan. Jag kommer genomföra den delen, så att jag åtminstone kan bära en egen teamtröja :)

exnm
2011-11-15, 20:57
Varför vill du ha fysiska butiker just? Finns väl typ sjuttioelva miljoner hemsidor man kan beställa ifrån:)

sh10
2011-11-15, 21:00
Sant, är väl lite mer traditionell av mig bara. Känns bra att gå till en butik, lätt att bolla och gå tillbaka om det skulle vara något.

Redhaad
2011-11-17, 07:25
sant sant, men de viktigaste är väl att alla skulle vara överrenns och över kolo känns de sisådär att bolla över ett namn till ett team här och något ja hellre tar över en protte shake på delta :thumbup:

sh10
2011-11-17, 15:45
Jo visserligen. Varför just Delta? :)

Nitrometan
2011-11-17, 15:56
Namnförslag: Team Team

exnm
2011-11-17, 16:07
Jo visserligen. Varför just Delta? :)

För det är ett coolt namn!
Nä men har för mig att det är ett bra gym, gratis provträning och så troe jag man kan käka där = opti w

Redhaad
2011-11-17, 19:01
ja vi kan ta något annat gym också bara inte ofta man får besöka det och det har verkligen allt man vill ha och hantlar över 45 kg, kan inte hantelpressa på mitt gym längre*flex*

Men Delta är ett bra gym, samt att om alla är seriösa så ägaren av Delta gym heter Micke Gumse och är en bodybuilder som ska tävla i Arnold Classic Spain 2011 som ja tror vi kan snacka med och kanske få lite tips ifrån ;)

3se
2012-01-10, 23:53
Varför är allt kul uppåt i landet och varför händer inte detta i Malmö!?!?!

kettlebellGuden
2012-01-11, 02:28
Varför är allt kul uppåt i landet och varför händer inte detta i Malmö!?!?!

Kör igång något likadant i Malmö. ;)

rooz
2012-01-11, 08:22
ja vi kan ta något annat gym också bara inte ofta man får besöka det och det har verkligen allt man vill ha och hantlar över 45 kg, kan inte hantelpressa på mitt gym längre*flex*

Men Delta är ett bra gym, samt att om alla är seriösa så ägaren av Delta gym heter Micke Gumse och är en bodybuilder som ska tävla i Arnold Classic Spain 2011 som ja tror vi kan snacka med och kanske få lite tips ifrån ;)

Hoppas du trollar.

Micke äger Gumse gym. Inget annat..

Rakanichy
2012-01-11, 20:47
Låter jävligt kul, är dock ung och svag *cry*

Therese
2012-01-15, 22:21
Kör igång något likadant i Malmö. ;)

Jajo men tror inte så många hade nappat.
Tjej som startat och har halvkoll.. nja jag lägger ut en tråd och så får vi se!

erha1122
2012-01-17, 06:07
Låter väldigt intressant, har också höga ambitioner och vad det verkar som fina gener. Synd att jag bor i västerås istället för stockholm bara, men det du skrev om något mer internetbaserat verkar också rätt intressant. Vore kul med lite extra peppanden och jämföranden oss nybörjare emellan!