handdator

Visa fullständig version : Där pajade axeln...


acidbl00d
2004-01-05, 15:21
Fan säger jag var nyss och körde lite bröst. På första setet hantelpressar så på 8 reppen så släpper det helt i axeln och hanteln prickar mig på kinden. Fick gå från träningen gjorde riktigt ont.

Det värker i den ännu vet inte vad som hänt. Vad skall man göra nu?

Zaglyon
2004-01-05, 15:23
Det hände samma för mig fast jag körde militärpress. Jag va skadad 1 år, gick hos sjukgymnast. Men för att svara på frågan, jag skulle kontakta sjukgymnast.

acidbl00d
2004-01-05, 15:25
Altså vart skall man ringa och sånt? Hur skall jag göra med min träning nu???

Munter
2004-01-05, 15:27
Ring till din vårdcentral, står i telefonkatalogen...

Karl_alfred
2004-01-05, 15:30
Originally posted by acidbl00d
Hur skall jag göra med min träning nu???


Avstår så klart från allt som involverar axeln. Det vill säga allt utom mage och ben.

Spiffy
2004-01-05, 15:32
Vet precis hur det är.
Skadar man axlen så kan man verkligen inte göra ett jäkla piss.

Big_Vik
2004-01-05, 15:36
Jag vet många som det hänt samma sak för. Så jag undrar varför det blir så och om man kan undvika det?

King Grub
2004-01-05, 15:39
Originally posted by Big_Vik
Jag vet många som det hänt samma sak för. Så jag undrar varför det blir så och om man kan undvika det?

När man utsätter leder, muskler eller ligament för påfrestningar de inte klarar av går de sönder. Svårare än så är det inte. Sedan finns det ju andra orsaker också, som att man hamnar i obalans och rycker till eller liknande, men den största anledningen till att man skadar sig är säkert att man försöker göra något man inte klarar av, eller ligger lite över sin gräns under en längre tid, tills något säger "pang!". Kost och vila spelar naturligtvis också in.

Karl_alfred
2004-01-05, 15:43
de flesta kör ju med hantelpressar med en kort fjuttrörelse. Alltså går inte ända ner i botten tills det tar stop, utan stannar en bra bit ovanför bröstet. Då kör man ju på mer vikt än man klarar egentligen. Skulle tro att de flesta skador kommer till på det viset.

Officer
2004-01-05, 16:13
Människans muskler, leder och ligament är MYCKET slittåliga. Det är teoretiskt sett omöjligt att få sönder de, så länge man kör med rätt belastning, rörelsebana och teknik.

Ett sekundsmisstag, att man inte är tillräckligt uppvärmd, tar i för hårt, eller liknande, kan direkt leda till skada.


Så träna smart. Träna med hjälp av hjärnan.
Skador kan ju alla råka ut för, men det gäller att göra så rätt som möjligt. Och just bröstträning är nånting som otroligt många (inklusive folk som tränat ganska länge) som inte kan utföra på rätt sätt.

acidbl00d
2004-01-05, 16:15
Altså jag har precis haft en vilovecka och körde på 26.5kg i hantelpressar det kändes löjligt lätt. Brukar iofs köra tungt kanske för tungs men känns taskigt det kom nu...

gasoliner
2004-01-05, 16:16
:(

Ajdå,been there..

sök hjälp så fort som möjligt,kan bli långvarigt sånt därnt..

//Gass-som pajat några gånger nu..:smash:

Hnke
2004-01-05, 17:00
bara att säga hej då tioll din träning på ett tag, e det riktig jävligt tar det flera månader, annars iaf. ett par veckor... shit happens

acidbl00d
2004-01-05, 17:10
Säger bara fan helt lack för det nu!!! Hoppas man vaknar imorn och allt är bra och det bara var en lite sträckning eller nått som jag vet det inte är :insane:

Hnke
2004-01-05, 17:32
jag har haft ont i min axel i mer än tre veckor nu, ont när jag gör hantellyft åt sidan rörelsen... säkert en nerv i kläm,, lät det ngt när axeln pajade?

davve
2004-01-05, 17:49
Har också problem med en axel, har haft smärtor till o från sen ~ två veckor innan jul. (läkarbesök på onsdag för min del....)
Känns iofs mycket bättre nu, tränade lite lätt bröst idag till o med.

Jag skulle iaf rekommendera att du går till någon idrottsläkare eller dyl. (kolla telefonkatalogen)
Vårdcentralen tror jag nämligen inte ger ett jävla dugg att besöka.
Dessutom kostar det ju inget om du är under 20, så då kan du ju lika gärna kolla upp på ett ställe där dom kan nått.

Sen kan du väl som sagt träna ben/mage, kanske även armar/rygg.
Så länge man inte känner någon smärta så brukar det ju vara lungt.

Hnke
2004-01-05, 17:51
precis, armar kanske gå att träna, rygg vet jag inte.. tror inte det, kan du inte träna bröst tror jag inte rygg fungerar heller

acidbl00d
2004-01-05, 18:54
Rygg tar ju mer axlar än vad bröst gör. Åtminstone baksida och det är där jag har ont.

Det lät när axeln pajade men det var ljudet av en hantel som prickade mig på kinden....

Spiffy
2004-01-05, 19:23
:furious:
Lät det så eller?

Koskit
2004-01-06, 12:02
Detta är säkert inget bra tips, men jag har också skadat min axel via träning. Får mest ont när jag kör bröst.
Men jag kör på för fullt iaf och det funkar fint.

Men jag skulle nog föredra att du kollar upp det om du fortfarande har riktigt ont efter någon vecka.

Muaytudd
2004-01-06, 12:21
Okey om det nu blivit en riktig skada (upptäcker du hos läkare nsom du självfallet har redan beställt tid till) och du inte kan träna på 3 månader så är det lite tråkigt.


Men deppa inte ihop! Se det positivt!


Nu har du tre månader på att bygga wonderstockar!

Kom igen nu.


:thumbup: :thumbup:


Psykolog Muaytudd

ivandrago
2004-01-06, 20:16
Håller med muaytudd! gör det till något positivt. När jag hade en axelskada så körde jag i princip bara böj och mark och fick bra styrkeökningar där. Kolla dock vilka övningar axelskadan tillåter!!

acidbl00d
2004-01-06, 20:34
Axeln känns redan bättre inte bokat nån tid ännu varit röd dag idag och afton igår så inte gått.