handdator

Visa fullständig version : Vad gör jag för fel (marklyft)?


mommy
2011-11-12, 14:55
De senaste tre veckorna när jag kör marklyft eller raka marklyft (och bara då, inte vid andra övningar eller alls annars) får jag en brännande smärta i huden på hö lår, en ganska avgränsad del på framsidan (dermatomet för L2, sensoriskt), lateralt.

Jag antar att detta är nervpåverkan som orsakar detta, någon som varit med om samma sak och vet hur jag kan ändra min teknik för att få bort smärtan?

Sheogorath
2011-11-12, 14:59
De senaste tre veckorna när jag kör marklyft eller raka marklyft (och bara då, inte vid andra övningar eller alls annars) får jag en brännande smärta i huden på hö lår, en ganska avgränsad del på framsidan (dermatomet för L2, sensoriskt), lateralt.

Jag antar att detta är nervpåverkan som orsakar detta, någon som varit med om samma sak och vet hur jag kan ändra min teknik för att få bort smärtan?

Såvida du inte kröker ländryggen är det ju bara ett faktum att det ökade disktrycket blir tillräckligt trots god teknik för att du ska få rotpåverkan på aktuell nivå.

Sheogorath
2011-11-12, 15:32
...och med det menar jag att om det inte föreligger något teknikfel handlar det ju inte om att ändra tekniken i övningarna utan om att, i de fall där det finns behandling faktiskt behandla det bakomliggande, vilket t.ex. skulle kunna vara diskprotrusion, ett litet diskbråck eller lateral spinal stenos.

mommy
2011-11-12, 15:58
Besvären kommer även när jag har bra svank. Jag har jobbat en hel del på tekniken och failar väl ibland när jag blir trött, men det kommer även med bra teknik. Då är det MR som gäller antar jag? Eller man kanske kan se spinal stenos på slätröntgen...

Det är inget som brukar kunna försvinna om man fortsätter utsätta diskarna för tryck då?

EeJay
2011-11-12, 17:14
Besvären kommer även när jag har bra svank. Jag har jobbat en hel del på tekniken och failar väl ibland när jag blir trött, men det kommer även med bra teknik. Då är det MR som gäller antar jag? Eller man kanske kan se spinal stenos på slätröntgen...

Det är inget som brukar kunna försvinna om man fortsätter utsätta diskarna för tryck då?

Nej dessvärre är det MR som gäller för att se spinalstenos, och sällan ser man omfattningen förrns man faktiskt gör operationen. Däremot är operationen väldigt simpel med oerhört kort sjukhusvistelse och konvalescens. I "vanligaste värstafall" så uppstår en durarift och man blir ryggliggande på avdelningen i 72 timmar.

Sheogorath
2011-11-12, 17:18
Däremot kan en vanlig slätröntgen åtminstone hinta om huruvida det finns förutsättningar för trånga förhållanden. Både vid brock, protrusion och framförallt lateral spinal stenos ser man i regel en disksänkning, vilket på en slätröntgen visar sig genom att kotkropparna ligger närmare varandra än de borde. Det finns nog få vårdcentraler som kommer erbjuda dig en MR med det problemet du beskriver. En slätröntgen kan de nog bjuda på om du verkar väldigt orolig när du söker. Vissa kallar det för "terapeutisk röntgen". ;)

EeJay
2011-11-12, 19:30
Däremot kan en vanlig slätröntgen åtminstone hinta om huruvida det finns förutsättningar för trånga förhållanden. Både vid brock, protrusion och framförallt lateral spinal stenos ser man i regel en disksänkning, vilket på en slätröntgen visar sig genom att kotkropparna ligger närmare varandra än de borde. Det finns nog få vårdcentraler som kommer erbjuda dig en MR med det problemet du beskriver. En slätröntgen kan de nog bjuda på om du verkar väldigt orolig när du söker. Vissa kallar det för "terapeutisk röntgen". ;)

Fast å andra sidan så är det ingen vårdcentral som egentligen "erbjuder" en någonting. Sjukvårdens roll är att upplysa vårdtagaren om alla möjliga behandlingsalternativ för att vårdtagaren själv skall kunna göra ett informerat val om behandlingssätt.

står man på sig så har ingen rätt att neka en MR.

Det låter ju helt klart som att det är en nervpåverkan. Självklart kan det utstråla från ryggraden. Det låter ju för övrigt som en falsk ischiaspåverkan(dålig rörlighet?), cauda equina?

TS: Det kan ju vara så pass att det går att autotraktera?

Sheogorath
2011-11-12, 20:05
Fast å andra sidan så är det ingen vårdcentral som egentligen "erbjuder" en någonting. Sjukvårdens roll är att upplysa vårdtagaren om alla möjliga behandlingsalternativ för att vårdtagaren själv skall kunna göra ett informerat val om behandlingssätt.

står man på sig så har ingen rätt att neka en MR.

Det låter ju helt klart som att det är en nervpåverkan. Självklart kan det utstråla från ryggraden. Det låter ju för övrigt som en falsk ischiaspåverkan(dålig rörlighet?), cauda equina?

TS: Det kan ju vara så pass att det går att autotraktera?

Vad sjukvårdens roll än är (ämnar vara) och hur det funkar i praktiken är två olika saker. Det är knappast så att olika alternativ erbjuds i alla lägen, sannerligen inte om det rör sig om dyra undersökningar. Exempelvis vill i stort sett alla som ringer till mottagningen träffa läkare, och många som kommer till önskar röntgenundersökning "för att vara säker" på den bedömning som gjorts. Det är knappast så att det blir av i praktiken. Ofta triangeras patienterna till sköterska eller sjukgymnast där en bedömning görs. Vill vi behålla patienten där blir det så. Det är ont om både läkartider och pengar och det är en verklighet som måste hanteras.

Hur får du det till falsk ischias, förresten? Förutsatt att analysen är korrekt, att det är L2-nivån som är påverkad så utgår inte ischiasnerven från L2. Begreppet "falsk ischias" brukar reserveras för smärta eller neurologi som liknar ischiadicus-påverkan men inte har genes i ischiasnerven utan härstammar från något annat, exempelvis refererad smärta från leder eller muskulatur.

burkmannen
2011-11-12, 20:13
Så man kan få den brännande känslan på punkter vid ischias? Alltså man kan känna det i vaden utan att känna det i låret? Eller känna det i baksida lår utan att känna i rumpan? Är det alltid en brännande känsla eller kan man ischias yttra sig på andra vis? Kan facettleder orsaka ischias eller är det bara muskler eller diskar?

killenigrillen
2011-11-12, 20:34
Falsk Ischias är alltså när smärtan/symtomen inte har neurogent ursprung men liknar/är desamma som en ischiaspåverkan. Kan vara som Sheo skrev av olika anledningar som t.ex. refererad smärta från leder o muskler.

"Sann" Ischias har alltså neurogent ursprung, dvs det finns en påverkan av ischiasnerven. Detta kan ha många olika orsaker, utbuktande disk/diskbråck, annan typ av nervrotspåverkan, någon form av allvarligare spinal patologi eller påverkan mer perifert, alltså då nerven har lämnat foramen intervertebralis i ryggraden. Exempel på detta är att ischiasnerven blir påverkad av M. piriformis och ger neurogena symtom.

burkmannen
2011-11-12, 20:48
Falsk Ischias är alltså när smärtan/symtomen inte har neurogent ursprung men liknar/är desamma som en ischiaspåverkan. Kan vara som Sheo skrev av olika anledningar som t.ex. refererad smärta från leder o muskler.

"Sann" Ischias har alltså neurogent ursprung, dvs det finns en påverkan av ischiasnerven. Detta kan ha många olika orsaker, utbuktande disk/diskbråck, annan typ av nervrotspåverkan, någon form av allvarligare spinal patologi eller påverkan mer perifert, alltså då nerven har lämnat foramen intervertebralis i ryggraden. Exempel på detta är att ischiasnerven blir påverkad av M. piriformis och ger neurogena symtom.

Men man kan alltså känna punkter av smärta? Att man känner det i vaden och inte i baksida låret och vaden samtidigt?

"hoppa över" helt enkelt

Sheogorath
2011-11-12, 20:50
Men man kan alltså känna punkter av smärta? Att man känner det i vaden och inte i baksida låret och vaden samtidigt?

"hoppa över" helt enkelt

Jag kommer svara på detta när jag ätit upp min pizza. Lugn och fin.

Sheogorath
2011-11-12, 21:00
1. Så man kan få den brännande känslan på punkter vid ischias? Alltså man kan känna det i vaden utan att känna det i låret? Eller känna det i baksida lår utan att känna i rumpan? 2. Är det alltid en brännande känsla eller kan man ischias yttra sig på andra vis? 3. Kan facettleder orsaka ischias eller är det bara muskler eller diskar?

1. Enligt skolboken ska det inte vara så utan då röra sig om en perifer påverkan men i kliniken är det väldigt vanligt att jag ser den typen av symtombild och ändå får bedöma det som äkta rotpåverkan. T.ex. att man komprimerar neuroforamina och patienten får smärthugg isolerat framme på knäet, men ingenting däremellan. Att patienten har en brännande känsla på vaden, man behandlar det som en diskprotrusion och besvären försvinner etc.

2. Det kan vara vad som helst: stickningar, domningar, bränningar, köldkänsla, värk etc.

3. Man kan ha pålagringar på facettlederna som är så uttalade att nervroten komprimeras. Det är helt klart vanligare bland äldre och ses därför ofta tillsammans med sänkt disk.

burkmannen
2011-11-12, 23:42
1. Enligt skolboken ska det inte vara så utan då röra sig om en perifer påverkan men i kliniken är det väldigt vanligt att jag ser den typen av symtombild och ändå får bedöma det som äkta rotpåverkan. T.ex. att man komprimerar neuroforamina och patienten får smärthugg isolerat framme på knäet, men ingenting däremellan. Att patienten har en brännande känsla på vaden, man behandlar det som en diskprotrusion och besvären försvinner etc.

2. Det kan vara vad som helst: stickningar, domningar, bränningar, köldkänsla, värk etc.

3. Man kan ha pålagringar på facettlederna som är så uttalade att nervroten komprimeras. Det är helt klart vanligare bland äldre och ses därför ofta tillsammans med sänkt disk.

Tack för utförligt svar då förstår jag! Undrar därför jag har fått svaga känningar i rumpan/låret och är orolig över diskbuktning. Inte alls kraftiga känningar men störande och oroande eftersom jag efter en kort jobbperiod fick förvärrade problem som visade sig som: Huggande smärta i ländryggen vid olika rörelser på morgonen, mer stelhet, ont när jag sitter, mer ömhet. Svaga känningar i rumpa som man kände av om man te.x körde stretchen "katten" eller vid de första stegen efter man suttit. Det kom några veckor efter huggsmärtorna uppkom. Även vid rygglyft där fötterna låstes fast blev man mer trött/känning i högra låret.

Vad tror du?

Sheogorath
2011-11-12, 23:49
Tack för utförligt svar då förstår jag! Undrar därför jag har fått svaga känningar i rumpan/låret och är orolig över diskbuktning. Inte alls kraftiga känningar men störande och oroande eftersom jag efter en kort jobbperiod fick förvärrade problem som visade sig som: Huggande smärta i ländryggen vid olika rörelser på morgonen, mer stelhet, ont när jag sitter, mer ömhet. Svaga känningar i rumpa som man kände av om man te.x körde stretchen "katten" eller vid de första stegen efter man suttit. Det kom några veckor efter huggsmärtorna uppkom. Även vid rygglyft där fötterna låstes fast blev man mer trött/känning i högra låret.

Vad tror du?

Diskbuktning låter mest sannolikt på din beskrivning. Det är ingenting att vara orolig för egentligen då det går utmärkt att rehabilitera genom anpassad ställning i sittande, dagliga promenader och extensionsövningar. Smärta från facettleder är i så fall värre eftersom det inte går att rehabilitera i traditionell bemärkelse. Där handlar det mer om coopingstrategier, eller operation (hur effektiva operationerna är känner jag inte till).

Ps. Kom ihåg att röntgensvar både kan ge tillbaka falska positiver och falska negativer. T.ex. att man ser facettledsartros utan kliniska tecken (otroligt vanligt) eller missar en rotpåverkan då den inte uppträder i just den ställningen där röntgenbilden togs.

mommy
2011-11-12, 23:53
Min Hälsocentral har en MR så jag tänkte att de kanske delar ut röntgenundersökningar lite nu och då men jag vet egentligen inte hur det är med den saken.

Jag tänkte att jag i förstå hand försöker klara mig själv, gör en undersökning och försöker komma fram till något och provbehandla.

Funderar på om problemet kan vara muskulär påverkan på nerven då det kom i samband med ljumsksmärta (vid knäböj, aldrig annars) vilket berodde på stram tensor. Har visserligen fått buk med det utan förbättring av den brännande smärtan, men jag kan säkert ha fler strama muskler.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

burkmannen
2011-11-13, 00:21
Diskbuktning låter mest sannolikt på din beskrivning. Det är ingenting att vara orolig för egentligen då det går utmärkt att rehabilitera genom anpassad ställning i sittande, dagliga promenader och extensionsövningar. Smärta från facettleder är i så fall värre eftersom det inte går att rehabilitera i traditionell bemärkelse. Där handlar det mer om coopingstrategier, eller operation (hur effektiva operationerna är känner jag inte till).

Ps. Kom ihåg att röntgensvar både kan ge tillbaka falska positiver och falska negativer. T.ex. att man ser facettledsartros utan kliniska tecken (otroligt vanligt) eller missar en rotpåverkan då den inte uppträder i just den ställningen där röntgenbilden togs.

Jag har nog facettledssmärta också eftersom det hugger till när jag lutar mig bakåt och aldrig blivit bättre av mckenzie. Mycket smällar/knak från lederna. Det kan inte vara facettlederna som gör känningen i rumpan? Kanske därför jag tycker jag får se dåligt resultat speciellt vid bakålutande som känns exakt likadant även efter rehab?

Känns bara så tråkigt att få diskbuktning eftersom det lär bli diskbråck längre fram och veta att disken är extra känslig. Behöva vara försiktigt vid allt man gör när man är 19. Behöva anpassa sig hela tiden. Inte kunna sitta längre stunder eller stå längre stunder.


Jag har nämnt allt detta till sjukgymnaster men de har aldrig svara med att det kan vara diskbuktning. En tror jag sagt att det kan vara så EFTER jag frågade om det. Tycker man inte ska behöva fråga sina egna teorier för att de ska ge ett utförligare mer svar än vet inte.

Varför går inte facettledsproblematik rehabilitera bort? Måste väl bli lika som vid diskbuktning att starkare muskler/tonus minskar smärtan?

Fell
2011-11-13, 09:56
Såvida du inte kröker ländryggen är det ju bara ett faktum att det ökade disktrycket blir tillräckligt trots god teknik för att du ska få rotpåverkan på aktuell nivå.

Får man inte kraftbortfall i innerverade muskler vid nervrotpåverkan ?
Entrapment av n.femorails pga tight m.iliospoas ?

killenigrillen
2011-11-13, 11:39
Får man inte kraftbortfall i innerverade muskler vid nervrotpåverkan ?
Entrapment av n.femorails pga tight m.iliospoas ?

Detta är inte nervrotspåverkan (rätta mig om jag har fel) utan perifer nervpåverkan.
Nu vet jag inte om du menade att fråga 1 och 2 hörde ihop iofs.

Sheogorath
2011-11-13, 11:44
Får man inte kraftbortfall i innerverade muskler vid nervrotpåverkan ?
Entrapment av n.femorails pga tight m.iliospoas ?

Kraftbortfall är det inte alltid man ser nej, inte ens neurologisk påverkan alla gånger. I de fall där man ser kraftbortfall och neurologi rör det sig om väldigt högt rottryck, typ diskbråck eller spinal stenos.

burkmannen
2011-11-13, 15:27
Min "ischias" värk känner jag inte av vid straight leg test och liknande utan bara när jag går eller ibland vid rygglyft. Vad tyder det på?

Kan även om jag svankar med ryggen om jag kör legraises med båda benen känna att det stramar i nedre rygg. Det har det gjort sen ryggen blev dålig. Även att jag fått ont av att ligga ner på mage i sängen har funnit sen smärtan uppkom.

Alltså jag får inte ont av att svanka med bäckenet utan jag måste luta mig bakåt med överkroppen så att säga för att det ska hugga till rejält när jag slutar svanka. Det gör alltså inte ont vid svank utan mest efter när jag slappnar av.

Tyder inte det på facettlederna? Detta går alltså inte hjälpa till med träning?

Sorry att jag skriver i din tråd.

Sheogorath
2011-11-13, 17:22
Min "ischias" värk känner jag inte av vid straight leg test och liknande utan bara när jag går eller ibland vid rygglyft. Vad tyder det på?

Kan även om jag svankar med ryggen om jag kör legraises med båda benen känna att det stramar i nedre rygg. Det har det gjort sen ryggen blev dålig. Även att jag fått ont av att ligga ner på mage i sängen har funnit sen smärtan uppkom.

Alltså jag får inte ont av att svanka med bäckenet utan jag måste luta mig bakåt med överkroppen så att säga för att det ska hugga till rejält när jag slutar svanka. Det gör alltså inte ont vid svank utan mest efter när jag slappnar av.

Tyder inte det på facettlederna? Detta går alltså inte hjälpa till med träning?

Sorry att jag skriver i din tråd.

Fast det här är ju lite trådkapning De Luxe. Vill du ha personlig hjälp föreslår jag egen tråd i skade-delen på forumet.

mommy
2011-12-07, 18:44
Tänkte uppdatera tråden lite. Har blivit undersökt och konstaterat blev att jag inte aktiverar mediala gluteus maximus som jag ska. Har ju även haft andra problem på högersidan (ljumsksmärtor, löparknä och smärta vid crista iliaca dorsalt) som började för 4-5 år sedan och det är bara löparknäet jag fått bukt med, men nu tror jag resten är relaterat. SG trodde visserligen att jag är något svag i mm. iliopsoas, men att detta inte kommer vara ett problem om jag får fart på gluteus.

Blev undersökt i måndags förmiddags, rehabtränade hela måndagen och nån gång tisdag morgon, körde tunga raka marklyft på tisdag förmiddag och hade en liten liten känning, men inget alls som innan. Ska även utvärdera om mitt problem vid crista iliaca (som bara uppkommer vid löpning) dagen innan jag ska på återbesök, bara för skoj skull. Gillar utvärdering. ;)

Så då vet ni hur det blev med den saken!