handdator

Visa fullständig version : Vilken potatissort är att föredra vid hemmagjord klyftpotatis?


PowerSlize
2011-11-12, 14:54
Gjorde precis klyftpotatis i ugn.. Skiva potatisen och slängde in dem i ugnen på 225 grader i typ 35min.. basic alltså. Körde grilleffekt de sista 10min typ.

Men dom blev inte krispiga som ja vill att dom ska bli utan dom blev mjuka.. Gjorde dem ganska tunna så dom borde blivit krispiga tkr ja..

Funderar på om de kan ha vart att de va lite fuktiga efter att jag borstat rent dem som påverka eller om det är den sorten som blir sånna helt enkelt?

Idefi
2011-11-12, 15:08
Jag tycker mandel är bra, ännu bättre är sötpotatis *drool*

Vad man kan göra, är att koka potatisklyftorna bara nån minut, sedan kasta runt dom lite i ett durkslag, så dom blir lite "lurviga/mosiga" på utsidan, men fortfarande hårda på insidan. Sedan sätter du in dom på i ugnen på Grill, tills dom är gyllenbruna.

Zorban
2011-11-12, 15:10
Jag tycker mandel är bra, ännu bättre är sötpotatis *drool*

Vad man kan göra, är att koka potatisklyftorna bara nån minut, sedan kasta runt dom lite i ett durkslag, så dom blir lite "lurviga/mosiga" på utsidan, men fortfarande hårda på insidan. Sedan sätter du in dom på i ugnen på Grill, tills dom är gyllenbruna.
Om man får dom lite "mosiga" på utsidan så får man en fin yta på dem p.g.a. oljan som fastnar där. Jag tycker däremot att man bör koka dem riktigt ordentligt, så får man en klyftpotatis som är krispig på utsidan men väldigt mjuk på insidan.

PowerSlize
2011-11-12, 15:11
okej okej, blir dom krispigare då?

Kikade på lite recept nu o i alla har dom olja på klyftorna. Är det ett måste för att de ska bli krispiga?

mvh

Zorban
2011-11-12, 15:11
okej okej, blir dom krispigare då?

Kikade på lite recept nu o i alla har dom olja på klyftorna. Är det ett måste för att de ska bli krispiga?

mvh
Är olja ett måste för pommes frites? :-) Ja du ska ha olja.

Ett rätt bra sätt enligt mig är att först koka klyftpotatisen så den blir mjuk. Under tiden värmer du olja i en ugn (kanske 0.5 - 1 cm djup). Sedan lägger du ner potatisarna i oljan och sätter in i ugnen igen. Ett väldigt bra recept på roast potatoes är: http://www.potatolovers.co.uk/content/recipes/info/?id=70. Sen behöver du ju inte köra med de kryddorna osv.

PowerSlize
2011-11-12, 15:16
då kan man ju lika gärna slänga dom i fritösen ju..

Vill att dom ska bli krispiga fast utan all extra energi från oljan.. Någon måste ju ha nått magiskt tips? =)

Idefi
2011-11-12, 15:25
Om man får dom lite "mosiga" på utsidan så får man en fin yta på dem p.g.a. oljan som fastnar där. Jag tycker däremot att man bör koka dem riktigt ordentligt, så får man en klyftpotatis som är krispig på utsidan men väldigt mjuk på insidan.

Precis, man får ringla lite olivolja eller liknande på dom.
Okej, aldrig testat att koka dom ordentligt, ska göra det nästa gång och se hur det blir :)

Åsberg
2011-11-12, 16:33
Om du sprejar (stavning? :D) så borde du få bättre täckyta och inte använda lika mycket olja. Typ en sån Glenn Strömberg använder i någon reklam.

oracas
2011-11-12, 16:40
Jag köpte faktiskt något från tv-shop för ett par år sedan..

Flavor Wave oven eller vad den hette, vart riktigt krispiga klyftpotatisar helt utan olja med denna!

Minns bara inte varför jag inte använder den längre!

Åsberg
2011-11-12, 16:42
Jag köpte faktiskt något från tv-shop för ett par år sedan..

Flavor Wave oven eller vad den hette, vart riktigt krispiga klyftpotatisar helt utan olja med denna!

Minns bara inte varför jag inte använder den längre!

Den gick sönder?

Spridis
2011-11-12, 17:23
http://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips/Mat/Valj-ratt-potatis/

Tacos
2011-11-12, 17:39
Skiva upp potatisen och skölj sedan klyftorna i vatten, alternativt blötlägg dom en stund. Lägg dom sedan i en kökshandduk och torka dom försiktigt.

Får man bort stärkelsen så blir resultatet mycket bättre.

oracas
2011-11-13, 20:16
Den gick sönder?

Inte alls, tog fram den idag och lagade lite kyckling och potatis i... funkar klockrent!

mognus
2011-11-16, 14:09
ta en plastpåse där du lägger i potatis och valfria kryddor med olja. skaka och göra runt lite. kräver mkt mindre olja för att få ett jämnt tunnt lager. eller spray som någon nämnde (har aldrig provat dock)

Snobbe
2011-11-16, 14:22
Nu är jag inte master friterare men vad jag vet så absorberar inte det man friterar oljan om man gör det på rätt sätt. Och när man gör det på dåligt sätt så blir dom äckliga o fettiga (typ vanlig kinakrogs friterat). Dvs inte så mycket extra energi om man friterar.

Bara för det så hittar jag inte videon... Men det finns någon skum video på youtube som är rätt hemsk o titta på för de e 2 pers som försöker leka skådespelare. Men samtidigt så snackar ena om hur man friterar på rätt sätt.

Kimball
2011-11-16, 14:23
Ett annat, snabbare tips, är att micra potatisen på full effekt 3-5 min beroende på hur mycket potatis man har. Då blir de snabbare klara i ugnen senare!

Lägga ett hushållspappet under potatisen i micron och efteråt torka av de snabbt ska underlätta också har jag för mig?