handdator

Visa fullständig version : Vinterstudion 2011/2012


Jockefoten
2011-11-12, 11:10
Nu är det igång!
15km fristil herrar i Bruksvallarna. I startfältet finns både Hellner och Northug.


Nu kör vi! :D

spoon
2011-11-12, 11:11
Woho :D

MrBoris
2011-11-12, 11:17
Uppdatera mig som inte har koll här borta, hur bra är Northug nu för tiden?

Jockefoten
2011-11-12, 11:18
Uppdatera mig som inte har koll här borta, hur bra är Northug nu för tiden?

Han har inte åkt ännu så dagsformen är rätt svår att sia om. Men han är just nu världens bäste herrskidåkare.

Poxeman
2011-11-12, 11:53
Uppdatera mig som inte har koll här borta, hur bra är Northug nu för tiden?

Antagligen bäst även i år. Vi får se om några timmar...

Olegh
2011-11-12, 12:08
Awsum. En av få sporter som är kul att följa i soffan.

sudoo
2011-11-12, 12:34
Kör dom uppvärmning i år också?

fiskebulle
2011-11-12, 12:42
Åh, jag skulle varit på plats i Bruksvallarna, men jag fick feber :(

Jockefoten
2011-11-12, 12:49
Kör dom uppvärmning i år också?

Ingen vinterstudio utan uppvärmning! :D

Jokester
2011-11-12, 13:22
Hur är det med sändningsrättigheterna i år? Har äckliga Tv4 gjort på samma sätt som förra året och köpt upp typ halva för att patetiskt försöka konkurrera med SVT som är helt överlägsna?

Reddan
2011-11-12, 14:16
Äntligen!
Kaffe + Vinterstudion är balsam för själen. :)
Jokester: Tyckte jag läste att de tappat skidskytten till tv4 den här säsongen tyvärr.

Kaspar
2011-11-12, 15:03
Japp tyvärr så har tv4 köpt upp alla skidskytte-sändingar... Riktigt synd, finns inget som slår SVTs vinterstudio...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/sportitv/article12523825.ab

Men gud va härligt att säsongen dragit igång, nu kommer det bli många timmar framför tvn =D

Ironwoman
2011-11-14, 12:01
"Juha Lallukka misstänks för doping. A-provet ska ha innehållit tillväxthormon. ... Lallukka, 32, deltog i VM i Oslo i våras. Han slutade på åttonde plats på femmilen och ingick dessutom Finlands stafettlag som blev fyra."


http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2621715/finlandsk-skidakare-fast-for-doping

spoon
2011-11-14, 23:24
"Juha Lallukka misstänks för doping. A-provet ska ha innehållit tillväxthormon. ... Lallukka, 32, deltog i VM i Oslo i våras. Han slutade på åttonde plats på femmilen och ingick dessutom Finlands stafettlag som blev fyra."


http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2621715/finlandsk-skidakare-fast-for-doping

Det är ju helt otroligt. Att dom inte kan hålla fingrarna borta från kakburken med den historan som det landslaget har. Man blir ju nyfiken på hur finländarna generellt ser på doping.

Jockefoten
2011-11-19, 12:45
Säsongen fortsätter där föregående slutar. Skofterud gör sitt bästa 10Km lopp någonsin men ändå ångar Marit på som ingenting....

Kalla visar dock att formen finns där, kul med ett silver! Resten av svenskorna har nog lite att tänka på. Johaug var lite av en besvikelse också.

Everest
2011-11-19, 14:09
Grym avslutning av Johan Olsson!!!:hbang:

Jockefoten
2011-11-19, 14:57
Så sjukt bra! Snacka om resning efter förra säsongen! Sen måste Calle Halfvarsson hyllas, fyra är en riktigt bra placering!

begt
2011-11-19, 15:27
Helt grymt av Johan Olsson, att han inte trodde sig kunna tävla mer för en månad sen och sedan göra sitt bästa lopp någonsin idag är fantastiskt.

Northug gör också hyfsat ifrån sig. Scenariot påminner om Konnerud ifjol då han slutade ca 30 sekunder efter Rickardsson som gjorde sitt livs lopp. Veckan därefter var det skid-vm och då dominerade Northug. Antagligen är Northug ganska nedtränad; jag förväntar mig dock att han gör minst lika bra ifrån sig imorgon. Han lär växa från lopp till lopp.

Herr Oberst
2011-11-19, 16:36
Björgen alltså... Fyfan vilken idrottstjej det är.
Som enskild prestation slår Olsson henne klart idag, men Björgen är ju alltid lika överjävlig

Jockefoten
2011-11-19, 19:08
Björgen alltså... Fyfan vilken idrottstjej det är.
Som enskild prestation slår Olsson henne klart idag, men Björgen är ju alltid lika överjävlig

Så sjukt vid 6,4km när alla som kommer ser skittrötta ut efter stigningen, Björgen ligger på trean hela vägen och visar inte en min. En jävla maskin! Hoppas dock Touren sänker henne annars kommer damernas tävlingar blir riktigt tråkiga.

begt
2011-11-19, 19:13
Såg på Vinterstudion då Björgen styrketränade med Johaug, Skofterud (tror jag) mfl. Till skillnad från de andra hade hon 10 kgs extravikt i styrkeövningen de gjorde (något som påminde om armhävningar inbillar jag mig).... Hon har helt otrolig styrka jämfört med de andra tjejerna och det+ hennes extrema syreupptagningsförmåga gör henne nästan oslagbar. Den enda som kan hota henne är Johaug i något lopp med kraftiga stigningar; antingen hon eller Kowalchuk i superform med en Björgen i halvdan form.

spange
2011-11-19, 19:20
Helt grymt av Johan Olsson, att han inte trodde sig kunna tävla mer för en månad sen och sedan göra sitt bästa lopp någonsin idag är fantastiskt.

Northug gör också hyfsat ifrån sig. Scenariot påminner om Konnerud ifjol då han slutade ca 30 sekunder efter Rickardsson som gjorde sitt livs lopp. Veckan därefter var det skid-vm och då dominerade Northug. Antagligen är Northug ganska nedtränad; jag förväntar mig dock att han gör minst lika bra ifrån sig imorgon. Han lär växa från lopp till lopp.

skillnaden var ju att de klassiska vm-loppen sumpades för svensk del pga. hemska skidor. (jag är fortfarande bitter :D ) Tror att Rickardsson med den enorma form han hade då skulle krossat Northug med bra skidor, vilket han ju gjorde i vm-genrepet.

begt
2011-11-19, 19:22
skillnaden var ju att de klassiska vm-loppen sumpades för svensk del pga. hemska skidor. (jag är fortfarande bitter :D ) Tror att Rickardsson med den enorma form han hade då skulle krossat Northug med bra skidor, vilket han ju gjorde i vm-genrepet.

Fullt möjligt, men vi får aldrig veta. Han hade inte kunnat göra något åt Northug i fristilsdelen i alla fall.

spange
2011-11-19, 19:29
Fullt möjligt, men vi får aldrig veta. Han hade inte kunnat göra något åt Northug i fristilsdelen i alla fall.

nope, där är det dessvärre svårare..

Jockefoten
2011-11-20, 11:30
Stafett, nu kör vi!

begt
2011-11-20, 11:39
Stafett, nu kör vi!

Synd att Ingemarsdotter skulle bränna så mycket kraft i starten...

begt
2011-11-20, 15:15
...Och Petter vann enkelt som väntat. Rena sömnpillret; när han ligger sist i klungan så där kan man vara lugn. Det är gamla goda Petter det; han kan hur som helst ta sig fram till täten på ca 3 sekunder som han gjorde i femmilen i Vancouver och vid stafetten under VM senast.

spange
2011-11-20, 15:29
grymt imponerad av Calle, vilken jäkla utveckling inför i år. och att knipa ett brons framför Legkov trots krånglig positionering inför upploppet var inte dumt

begt
2011-11-20, 15:41
grymt imponerad av Calle, vilken jäkla utveckling inför i år. och att knipa ett brons framför Legkov trots krånglig positionering inför upploppet var inte dumt

Klart godkänt. Med lite bättre positionering hade han kanske tagit sig förbi Roethe dock, men det är inte alls säkert.

För övrigt så hade jag väldigt roligt åt Legkovs urusla teknik in på upploppet :D Kantigt och stelt är hans melodi.

Jockefoten
2011-11-20, 16:03
Calle var riktigt bra. Hans första stafett med a-laget och han får sista sträckan mot Northug, hur bra som helst gör han det!

myggan
2011-11-25, 22:07
Varför sänder inte svt väldscupen i helgen? :(
Verkar som att eurosport sänder i morgon i alla fall.


Någon som har koll?

Jockefoten
2011-11-25, 22:10
Svt har inte rättigheterna till de finska tävlingarna, det har köpts av Tv4 och Eurosport (Där Eurosport är det självklara valet).

begt
2011-11-25, 22:25
Teodor gjorde det himla bra idag. Kan han bara hålla formen någorlunda i vinter så kan han utmana Emil Jönsson om den inofficiella "titeln" som den bästa svenska sprintern.

Jockefoten
2011-11-27, 11:11
Det blir nog inte pallen för Kalla idag. Ser riktigt trött ut efter 3,9km.

Jockefoten
2011-12-10, 11:46
Nu är skidorna tillbaka till rätt kanal igen!
Davs 15 respektive 30km fristil (som på den gamla goda tiden där man kör hela varv och individuell start.).
Kommer bli sjukt kul!

Fredron
2011-12-10, 12:49
Finns inget bättre än att se skidor en lördag/söndagmorgon :)

spange
2011-12-10, 14:51
Oj, vad sjutton håller Hellner på med?

Fredron
2011-12-10, 14:53
Grymt kul att se!

Jockefoten
2011-12-10, 15:05
Damernas lopp var patetiskt, vad fan har de gjort under sin höghöjdsträning?
Kul att Hellner vågar öppna starkt, men Petters utförsåkningen ser för bra ut.

spange
2011-12-10, 15:14
Det är ju själva fan att det ska vara sån skillnad i material :/

Jockefoten
2011-12-10, 15:15
30s utför....

spange
2011-12-10, 15:17
Ja det är helt sinnessjukt, det kommer vara omöjligt för Hellner, fan vad otacksamt det lär kännas när man går bra uppför och det där händer utför

selmir
2011-12-10, 16:56
Tråkigt med skidskytte på TV4 :( , Vintersport på SVT , skidor , skidskytte . hockey ja vad som, blir 100ggr bättre i SVT , tycker de gäller de flesta sporter. Får SVT sända vinter os ?

Bjern
2011-12-10, 20:22
Kul att Anna blev bästa svenska! :D

begt
2011-12-10, 22:27
Northug åkte snabbt utför ja, men han hade på sin höjd marginellt bättre skidor än Hellner som inte riktigt hittat rätt än och gick ut för hårt.

Northugs strategi är som bekant att köra stenhårt utför, vilket är logiskt då han är ca 6 kg tyngre än Hellner. Han hade samma upplägg i Falun ifjol för de som minns det.

Med det här upploppet så understryker Northug vilken komplett åkare han är. Ingen kan säga att han bara hänger, det håller inte alls.

Jockefoten
2011-12-11, 14:22
Vad fan gör Yvette i studion, största jävla ärthjärnan på Svt vill dom på allvar förlora tittare till Tv4? Hon kan allvarligt inte säga en mening utan att antingen säga fel eller stanna upp för att tänka till.

spange
2011-12-11, 14:32
Northug åkte snabbt utför ja, men han hade på sin höjd marginellt bättre skidor än Hellner som inte riktigt hittat rätt än och gick ut för hårt.

Northugs strategi är som bekant att köra stenhårt utför, vilket är logiskt då han är ca 6 kg tyngre än Hellner. Han hade samma upplägg i Falun ifjol för de som minns det.

Med det här upploppet så understryker Northug vilken komplett åkare han är. Ingen kan säga att han bara hänger, det håller inte alls.

Man tar inte 30 sekunder på alla andra i det partiet med "marginellt" bättre skidor. 30 sekunder i ett snabbt parti är fruktansvärt mycket, för mycket för att det ska bero på skillnad i åkstyrka. Northug är förvisso bäst, men han är inte så mycket bättre än de andra toppåkarna.

fö. är det bara folk med kass koll som fortfarande säger att han bara hänger, han ÄR komplett.

Jockefoten
2011-12-11, 15:07
Lite för bra glid i den norska skidorna, redan två fall.

Edit tre norska fall. :D

Jockefoten
2011-12-11, 15:34
Broddan!

Jockefoten
2012-01-03, 13:52
Där var Touren över för sista Svenskhoppet på herrsidan. Lyckad vallning........

Jockefoten
2012-01-03, 16:26
Stor förvåning, 2timmar senare på damernas lopp är vallningen precis lika dålig. Kalla tappade 13sekunder på 600meters utförsåkning....

Andreas Guiance
2012-01-03, 16:33
Det är dags att tvinga tillbaka de svenska vallarna från Norge – landsförrädare*slap*

spange
2012-01-03, 16:38
sveriges vallateam - sämst när det gäller

I alla fall de senaste säsongerna.

spoon
2012-01-03, 16:45
Norge har aldrig vunnit touren. Hoppas att det fortsätter så. Jag skiter för tillfället i Svenskarna, dom var efter redan dag 1. Håller tummarna för Dario och Justina. Unnar Dario en seger och Justina kämpar hårt med sitt knä.

Fredron
2012-01-03, 18:04
Lyckades sova bort allting idag *gah!*
Ska se till att sätta klockan så man inte missar det imorgon.

Jockefoten
2012-01-03, 22:51
Citerar en kille på flashback vilket ger en liten förklaring kanske:
"Norges Vallamedotik
-----------------------------------------

Ursäkta att jag snor lite citat från andra källor men här är iaf lite bakgrund till vallasituationen.
Notera till o börja med att våra fanatiska grannar bla forskar på nanoteknologi och vallning:
http://privat.hihm.no/knutru/RudiLab/LinkedDocuments%5Cnorwayexport.pdf

Så här sa en vaksam norrman på svt chatten i samband med VM:

"Det er ikke bare smørere (vallateamet) det kommer på.
Langrenn er en idrett for vitenskapen.
Det er riktige ski, skistrukturer, smurning (valla) og mye annet.
En forskerlab i Trondheim hadde utviklet en ny type smørning
for snøen i Holmenkollen. Dette hadde de gjort i noen år.
Hva som er i skismørningen (valla) er hemmelig.

I Norge så smører vallateamet skiene,
men det er skiløpere selv som bruker tid å teste dem.
Kvelden før fellestarten brukte Petter Northug en god stund i løypene
for å tetse om han hadde rett ski og smørning.
Han testet ski for sol og kulde, for våt snø og for nullføre.

Har fått inntrykk at i Sverige gjør vallateamet alt.
Det mener jeg er feil. Løpere selv må teste skiene med sin egen vekt på.
Det er ikke bara vallateamet det kommer på.
Vil dere ha Perry Olsson hjem så forblir hemmelighetene i Norge."

Från http://blogg.svt.se/vinterstudion/20...ch-gulemossan/

Larry om utvecklingen
-----------------------------------------

"Tekniken går framåt inom de flesta områden,
men när det handlar om längdåkning är en skida en skida och en valla en valla.
Inga nya material eller någon ny design som i grunden har förändrat
förutsättningarna för teknikerna.
- Det har varit stiltje i manga år nu.
Vi har klassiska skidor som är 20 år gamla och som fortfararande fungerar. "
http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=4448528

Eller Helt onödigt????
-----------------------------------------

Här är en som doktorerar på att vallning överhuvudtaget är helt onödigt:
http://www.gizmag.com/unwaxed-skis-work-better/15402/

Hade kanske varit lika bra!!!
Sverige kunde en gång i tiden bygga stridsflygplan, smartphones,
bilar o dela ut nobelpris men nu kan vi inte ens valla skidor
Btw när får vi lagtempo i TdS?
Eller kanske stafett i TdF?
__________________
Senast redigerad av vettigstrand Idag kl. 19:49."

Jockefoten
2012-01-05, 13:13
Tourens bästa/vackraste lopp idag.

Efter 10min har Petter sprängt sig och Hellner går skitbra!

Fredron
2012-01-05, 13:38
Aa det här loppet är riktigt kul att följa :)

Jockefoten
2012-01-05, 13:47
Hellner vittrar norrman!

Bjern
2012-01-05, 14:30
Skandal för helvete, diska Northug!

spange
2012-01-05, 14:44
ahahah jag myser efter detta lopp, Hellner äter upp över två och en halv minut på Northug :D

men jäklar vilken chock jag fick när Northug släppte Cologna direkt, utan tvekan den största överraskningen jag fått i en skidsändning!
Ett mycket dramatiskt lopp!

JohPz
2012-01-05, 14:48
Men faaan att jag missade just detta lopp, verkade ju vart ruskigt spännande och underhållande. Nån som vill ge en liten snabbförklaring vad Northug gjorde för regelbrott och vad de fick för följd?

Bjern
2012-01-05, 14:51
Men faaan att jag missade just detta lopp, verkade ju vart ruskigt spännande och underhållande. Nån som vill ge en liten snabbförklaring vad Northug gjorde för regelbrott och vad de fick för följd?

Han åkte utanför banan i kurvan, alldeles innan upploppet så han fick innerkurva.

Leder troligen inte till några sanktioner alls, efter som han ligger så bra till i touren totalt sett, men man kan ju hoppas.

Jockefoten
2012-01-05, 14:53
Men faaan att jag missade just detta lopp, verkade ju vart ruskigt spännande och underhållande. Nån som vill ge en liten snabbförklaring vad Northug gjorde för regelbrott och vad de fick för följd?

Han är utanför med foten, vilket man inte får:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/406837_10150585347895561_658235560_11321921_510704 943_n.jpg

Ännu inga följder inte ens säkert att det blir några då hela FIS är korrupt.

spange
2012-01-05, 14:59
Fullkomligt horribelt att Richardsson fick ett sånt enormt tidstillägg om nu inte Northug får någon reprimand. Jag vill inte att han ska få för hårt straff, för jag vill fortsatt se honom i touren. Men bonussekunderna ska han fan bli av med tycker jag.

JohPz
2012-01-05, 15:02
Aha tack så mycket. Perfekt bild där! Jo gissar att de inte kommer följa sina egna regler och blunda för det.

Nitrometan
2012-01-05, 15:14
Sååå. Richardsson döms sist i sitt lopp och Northug får en klapp på axeln?

Bjern
2012-01-05, 15:15
Sååå. Richardsson döms sist i sitt lopp och Northug får en klapp på axeln?

Ja troligen.

Nitrometan
2012-01-05, 15:17
Sååå. Richardsson döms sist i sitt lopp och Northug får en klapp på axeln?

Ja troligen.

*grr* *grr27*

Jockefoten
2012-01-05, 15:22
Nu har han blivit dömd! En skriftlig varning!!!!

Bjern
2012-01-05, 15:25
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14172522.ab

Petter är helt tydligt utanför och tar flera skär utanför markeringen. Är man konsekvent är det sämsta tid plus en sekund för Petter, säger SVT:s expert Anders Blomquist.

Enligt VG hade juryn ett sammanträde men valde att låta Northug komma undan med en skriftlig varning. Skulle norrmannen ha straffats på samma sätt som Richardsson hade alla chanser i Tour de Ski varit borta.
– Petter tjänar ju mycket mer än Richardsson. Det här gäller slutsegern och bonussekunder. Det här är minst lika allvarligt tycker jag. Men jag är rädd att juryn kommer blunda. Men då skjuter de sig själva i foten för då förlorar man respekten för dem, sade Blomquist innan domen.

Tycker detta är skandal.

Nitrometan
2012-01-05, 15:30
Ja. Nu kan man inte ta dem på allvar. Kan inte alla få åka den sträcka de vill? Köra med skoter? Rapportera in tider via mail? Nu finns det ingen anledning att följa några regler alls.

Vafan... *grr27*

Ska det inte vara en rättvis tävling med samma regler för alla?

Fredron
2012-01-05, 15:35
Håller med om att man bör vara konsekvent i sitt bedömande, reglerna ska vara dem samma för alla.
Men nu tycker jag att vi fokuserar på ett intressant damlopp istället :)

Bjern
2012-01-05, 16:00
Ja. Nu kan man inte ta dem på allvar. Kan inte alla få åka den sträcka de vill? Köra med skoter? Rapportera in tider via mail? Nu finns det ingen anledning att följa några regler alls.

Vafan... *grr27*

Ska det inte vara en rättvis tävling med samma regler för alla?
Jo man tycker ju det. Men alla älskar ju Northug, han är ju jämt så sportslig av sig. ;)

Håller med om att man bör vara konsekvent i sitt bedömande, reglerna ska vara dem samma för alla.
Men nu tycker jag att vi fokuserar på ett intressant damlopp istället :)

Ja heja syster Anna! :D

JB12K
2012-01-05, 16:15
Reglerna är ju löjliga till att börja med. Borde vara bedömning från fall till fall med tidstillägg som motsvara mad man tjänat på det osv. Diskning om det upprepas eller är väldigt medvetet fusk.

MrPowa
2012-01-05, 16:42
Grymt kört av Hellner.
Och med domslutet FIS tog verkar märkligt, sa de inte att alla ska dömas lika när de dömde Rickardsson ?

Herr Oberst
2012-01-05, 17:53
Vissa är mer jämlika än andra

begt
2012-01-05, 21:20
Northug har varit mycket sliten de senaste dagarna; har inte alls haft samma form som innan touren. Trots det så var genomklappningen högst oväntad, han verkar vara ordentligt ur slag.

För övrigt borde han ju, som Anders Blomquist sa, ha blivit diskad i och med att Rickardsson blev det. Rickardssons förseelse gav ju honom ingen direkt fördel men Northug tog ju ett par placeringar och fick bonussekunder.

Jag anar också att Northug var förbannad över att han fick släppa Cologna och bröt därför mot regelverket på ett medvetet, nonchalant, sätt. Petter är inte den som åker fel eller gör något fel taktiskt så jag tror inte att det var en slump att han åkte så där.

Han flinade ju också då han fick sin varning då han säkert tyckte att han kom undan väldigt billigt. Han kanske tänkte på fotboll också (gult kort) och Zlatan i samma ögonblick och därav flinet (han läser i nuläget Zlatans senaste bok).

spoon
2012-01-05, 21:55
Jag tycker att juryn har gjort bort sig och att ricardsons straff var för högt. 10-20 sekunders avdrag vilket ungefär var det Norrtug tjänade på att tjyva är ett rättvisare straff. Kanske en minut för avsiktligt regelbrott men 7 minuter är för mycket.

Det har varit en väldigt spännande och underhållande tour so far. Blir kul att se upplösningen.

spange
2012-01-08, 15:19
Bilderna när hellner går förbi northug i stigningen kommer bli legendariska!

Jockefoten
2012-01-08, 15:19
Hellner för helvetes jävlar vad bra du är! Detta kommer jag leva på länge! Hade det inte varit för Dario så hade bragdguldet och Jerringpriset varit i hamn!

Drfg
2012-01-08, 15:20
Sjukt att de inte filmade striden om andraplatsen när hellner gick förbi.

Olegh
2012-01-08, 15:21
Imponerande!

spange
2012-01-08, 15:21
Ja herregud vilken JÄVLA klättring han gör, fullkomligt galet!

Cilia
2012-01-08, 15:22
Galet bra, vilket kämpalopp.
det måste ha gjort rejält ont.

Sen tänker jag bara, galet att klättra upp för en slalombacke. Den ska man ju åka utför i.

Fredron
2012-01-08, 15:23
Helt sjukt va tungt och jobbigt det där måste vara.
Helt otrolig insats.

spoon
2012-01-08, 15:24
Riktigt häftigt att se Hellners klättring. Lite skadeglad får man väl också vara med att Norge aldrig har vunnit touren. Dom vinner ju allt annat.

JohPz
2012-01-08, 15:56
Hellner för helvetes jävlar vad bra du är! Detta kommer jag leva på länge! Hade det inte varit för Dario så hade bragdguldet och Jerringpriset varit i hamn!

Tänkte också "Bragdguldet!" direkt men att det är en andraplats förstör ju en hel del. Så jäkla synd det med sprinten, hade han inte halkat efter tack vare det vem vet vad som hade kunnat hända idag.

spoon
2012-01-08, 17:16
Petter Norrthug har växt i mina ögon under touren. Sportsligt uppträdande mot Dario efter varje tävling och att han släppte förbi honom på sprinten var stort i mina ögon. Hyllade också Markus i intervjun efter dagens lopp.

Nitrometan
2012-01-09, 08:14
Sjukt att de inte filmade striden om andraplatsen när hellner gick förbi.

Ja, det var duktiga producenter och kameramän som missade det. :)

StarkaUlf
2017-11-26, 11:54
Orkade inte starta en ny tråd.

Kul att Kalla vann idag. Och direkt så börjas det pratas om tronskifte och att Björgen börjar bli för gammal osv osv. :D

Ärligt talat så skiter nog Björgen i världscupen i år. Det är inte nu hon ska vara bra. Hon har ett mål, OS. Och hon lär säkerligen vara i betydligt bättre form då och, med stor sannolikhet, leka hem något guld som vanligt.

Det är inte omöjligt att en del svenskor toppar formen för tidigt, kanske t.o.m Kalla. Det har ju hänt för några åkare förut så.

Jockefoten
2017-11-26, 12:00
En fantastiskt start på säsongen! Helt sjukt vad jag längtat på att Kalla ska sätta Björgen på plats såhär!

Sen är jag inte ett dugg orolig för att Kalla inte prickar formen till OS, det har varit hennes största styrka genom alla år.

Nu blire Klæbo show!

delta_mats
2017-11-26, 12:09
En fantastiskt start på säsongen! Helt sjukt vad jag längtat på att Kalla ska sätta Björgen på plats såhär!

Sen är jag inte ett dugg orolig för att Kalla inte prickar formen till OS, det har varit hennes största styrka genom alla år.

Nu blire Klæbo show!

Problemet är att hon måste bli sämre innan hon blir bättre, alltså när hon ska formtoppa. Så vi borde få se en del åkare träna ner sig under världscupen för att sedan peaka inför OS.