handdator

Visa fullständig version : Minus 30 kg på max 7 mån, möjligt mål?


Eriknilsson102
2011-11-12, 00:08
Hejsan!

Är det möjligt att gå ner 30 kg under loppet av 7 månader? Alltså 4,2kg per månad. Har en utlands resa bokad om 7 månader och tänkte ha den som en liten morot att bli i bättre form till :) Är ju absolut dags att göra något åt alla extra kilon jag bär runt på..

Jag idag::em:
187 cm lång
119 kg
18 år

Jag vill alltså under 100 och lite till på max 7 månader.

Matvanor:
Jag äter enligt dieten LCHF (http://www.lchf.se/Startsida/InfoomLCHF/Hurfunkardet.aspx) och följer denna kost mer eller mindre strikt (undantag när det inte finns annan möjlighet än att fuska).

Träning:
Just nu är det inte så bra ordning på det hela! Jag försöker vara på gym 3ggr i veckan, mycket mer är det inte.. på gymmet så är det varje gång 10min x 2 på Crosstrainer och sedan diverse styrketräningar på olika maskiner som finns där. När jag kör på crosstrainer så är det inte ovanligt pulsen kommer upp i 180, vilket jag inte tror är så bra för effektiv fettförbränning?

Hur hade jag då tänkt mig.. 3 - 4ggr på gymmet och kanske bara köra 15min på crosstrainer och sedan enbart styrka (1 timme som det brukar bli, kanske för lite?..). Sedan att man kör boxning hemma alt joggar en runda. Alltså att man jobbar på att förbränna fett hemma och bygga muskler på gymmet.


Mvh

lurre86
2011-11-12, 00:40
Hej.
Absolut kan du gå ner så
Mkt.

Det absolut viktigaste för dig är ett högt protein intag å gym.
Crossstrainer å motion är bra för kondition och hälsa. Men är inte nödvändigt för en lyckad vikt nedgång. Det som gör att du går ner i vikt är att du gör av med mer än du får in.

Testa nybörjar schemat som finns här på kolo.

Träna hårt å ät rätt. Så blir det bra.

Lychgate
2011-11-12, 08:01
Det går. "fettförbrännande" träning innebär inte att kroppen endast tar energi från kroppens lagrade fett utan att energin skapas i cellernas mitokondrier istället för att spjälkas från kolhydrater. Förbränningsprocessen använder även kolhydrater så i slutändan är det hur mycket du äter som styr viktnedgången och inte på vilket sätt du tränar.

Alltså är konditionsträning i syfte att förbruka lagrat kroppsfett onödigt och du kan styra detta genom kosten. Styrketräning är viktigt för att behålla muskelmassa.

Nitrometan
2011-11-12, 08:25
Min granne har gått ner 42 kg på lite drygt 6 mån. Det går.


Skickat med tappat talk från min GalackS

z_bumbi
2011-11-12, 08:44
Att du rör dig mer än inte en nackdel (inom rimliga gränser) och antagligen en fördel men det är inte nödvändigt för att gå ner i vikt. Så hur har du tänkt styra kost och träning framöver?

Barbastark
2011-11-13, 12:18
Du kommer vara grymt nöjd när du sätter dig på planet till den resan!

Här är några tips:

Räkna ut vad din basalförbrukning (vad din kropp behöver om du bara skulle ligga i sängen hela dagen) ligger på och hur mycket underskott du vill hamna på varje dag. Sedan mixa med mat och träning för att komma dit.

Jag brukade på morgonen först ta min basalförbrukning 1900kcal minus hur mycket jag ville hamna på i underskott 500kcal, och sedan plussa på och dra av beroende på hur mycket jag tränat och ätit och då få fram hur mycket jag under dagen kan äta för att samtidigt hamna 500kcal i underskott
Såhär:
1900kcal(basalförbrukning) - 500kcal(underskott) =(hur mycket jag kan äta samtidigt som jag ligger på önskat kcalunderskott)1400kcal (om jag bara skulle ligga i sängen)
Sedan+400(crosstrainer)+250(rört på mig under dagen)+300(gym)= 2350kcal (har jag gjort ovan aktiviteter så kan jag alltså äta såhär många kcal under dagan med önskat underskott) -> planera mat och träning efter detta.

För mig blev det en kul grej att plussa på och dra av och mixa med detta och sätta ihop måltider som samtidigt gav tillräckligt med protein, fett och vitaminer. Detta gjorde kcal räknandet roligare. Så tips är att hitta sätt som gör det kanske lite mer krävande i en deff roligt.

I en deff är konditionsträning bra för att få upp antal förbrända kcal/dag. Har du brännt mer kan du äta mer. Bättre att bränna mer och då kunna äta mer än att bränna lite och behöva dra ned mer på maten. Så kör crosstrainern du. Och jag är mer för att komma upp högt i puls på förbränningspassen. Det kommer ge dig sköna endorfinkickar vilket är välkommet i en krävande deff.

Gällande gym så är tips att köra ca 3 styrkepass/vecka, tungt, 6-8 reps, och helkroppspass eller två-splitt. Stimulerar musklerna och kräver inte lika mycket energi som högreps.

Lycka till!

KIZHEN
2011-11-13, 13:15
Gick ner från 95 till 70 på cirka 3 månader. Det är klart möjligt men gör det på ett nyttigt sätt o inte som jag... :O

aranada05
2011-11-13, 16:04
Med tanke på din vikt (som underförstått till stor del består av fett?) så är det säkert inga problem. Ju mer fett på kroppen du har desto "snabbare" kan du gå ner "utan större muskelförluster". Med det sagt bör du ha i bakhuvudet (om du vill göra saker krångligare :D) att du kan vela lägga dig på ett större underskott i början för att sedan plana ut underskottet. Samtidigt som detta kan du öka i muskelmassa ju fetare du är, om underskottet är mindre. Poängen här kanske är att det inte spelar så stor roll hur du gör riktigt, men jag hade inte ökat underskottet mot slutet av deffen om jag vore dig :)

Det viktigaste, som du redan är medveten om, är att du styrketränar samtidigt som du ska ner i vikt. Lycka till förresten!

dobarj3
2011-11-13, 23:33
Jag tycker du ska läsa mer om hur man räknar kalorier för om du håller dig på ett kaloriunderskott så lovar jag att du kommer gå ner i vikt, vilket inte är säkert med lchf osv.

Sen så bör du även skaffa dig ett riktigt gymschema (istället för att bara köra på random maskiner) vilket kommer göra att du kommer behålla och kanske även bygga lite muskler under dessa 7månader.

Eriknilsson102
2011-11-14, 23:50
Testa nybörjar schemat som finns här på kolo.

Träna hårt å ät rätt. Så blir det bra.

Var hittar man detta? Sökte, men utan att finna det jag letade efter! Är det någon som har något bra schema till mig liggandes så mottages detta gärna!


Min granne har gått ner 42 kg på lite drygt 6 mån. Det går.


Vet du vad han körde på med då? va det typ VLCD eller kalorier å träna på? Eller något annat spännande kanske?

Så hur har du tänkt styra kost och träning framöver?
Vad det gäller träning så:
En vanlig är skolan, alltså ganska så stillasittande! Fast idag började 5 veckors praktik i butik, där jag inte sitter still något. Just träningen efter är nu en runda på 30min med hunden var och varannan dag, men ska ändra på detta så det blir en runda på minst 30min iaf varje dag (både för min och hundens del) sedan är det gym med detta system http://www.youtube.com/watch?v=nN9UrIe4SxY Då är det, random maskiner där.. ska snacka med dom som jobbar där och be dom lägga upp något pass till mig som är anpassat för mig.

Kost:
Läser på ang kalorier och blir nog iaf att hålla koll med hjälp av det! problemet är att jag fortfarande bor hemma, och i familjen äts det LCHF mat. Alltså lite vilsen här fortfarande.

Du kommer vara grymt nöjd när du sätter dig på planet till den resan!

Här är några tips:

Räkna ut vad din basalförbrukning (vad din kropp behöver om du bara skulle ligga i sängen hela dagen) ligger på och hur mycket underskott du vill hamna på varje dag. Sedan mixa med mat och träning för att komma dit.

Jag brukade på morgonen först ta min basalförbrukning 1900kcal minus hur mycket jag ville hamna på i underskott 500kcal, och sedan plussa på och dra av beroende på hur mycket jag tränat och ätit och då få fram hur mycket jag under dagen kan äta för att samtidigt hamna 500kcal i underskott
Såhär:
1900kcal(basalförbrukning) - 500kcal(underskott) =(hur mycket jag kan äta samtidigt som jag ligger på önskat kcalunderskott)1400kcal (om jag bara skulle ligga i sängen)
Sedan+400(crosstrainer)+250(rört på mig under dagen)+300(gym)= 2350kcal (har jag gjort ovan aktiviteter så kan jag alltså äta såhär många kcal under dagan med önskat underskott) -> planera mat och träning efter detta.

För mig blev det en kul grej att plussa på och dra av och mixa med detta och sätta ihop måltider som samtidigt gav tillräckligt med protein, fett och vitaminer. Detta gjorde kcal räknandet roligare. Så tips är att hitta sätt som gör det kanske lite mer krävande i en deff roligt.

I en deff är konditionsträning bra för att få upp antal förbrända kcal/dag. Har du brännt mer kan du äta mer. Bättre att bränna mer och då kunna äta mer än att bränna lite och behöva dra ned mer på maten. Så kör crosstrainern du. Och jag är mer för att komma upp högt i puls på förbränningspassen. Det kommer ge dig sköna endorfinkickar vilket är välkommet i en krävande deff.

Gällande gym så är tips att köra ca 3 styrkepass/vecka, tungt, 6-8 reps, och helkroppspass eller två-splitt. Stimulerar musklerna och kräver inte lika mycket energi som högreps.

Lycka till!

Låter som en bra metod, är det rätta att man räknar ut basförbrukningen med denna formel 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x age) ? och sedan då följer det du skrev.

Gymmet jag är på visar exakt hur många kalorier jag gjort av med på dom olika maskinerna osv, så länge jag inte kör på fria vikter vill säga, så är det inte tillräckligt vid slutet av passet för att det ska stämma med dagens intag (gymmar runt 7 - 9 och äter bara något litet efter det) så är det bara att köra på igen tills det stämmer med mitt önskade mål ;)

Gick ner från 95 till 70 på cirka 3 månader. Det är klart möjligt men gör det på ett nyttigt sätt o inte som jag...
Slutade äta eller vadå? *popcorn*

Med tanke på din vikt (som underförstått till stor del består av fett?) så är det säkert inga problem. Ju mer fett på kroppen du har desto "snabbare" kan du gå ner "utan större muskelförluster". Med det sagt bör du ha i bakhuvudet (om du vill göra saker krångligare :D) att du kan vela lägga dig på ett större underskott i början för att sedan plana ut underskottet. Samtidigt som detta kan du öka i muskelmassa ju fetare du är, om underskottet är mindre. Poängen här kanske är att det inte spelar så stor roll hur du gör riktigt, men jag hade inte ökat underskottet mot slutet av deffen om jag vore dig

Det viktigaste, som du redan är medveten om, är att du styrketränar samtidigt som du ska ner i vikt. Lycka till förresten!

Okej, tar till mig ditt råd! :)

Jag tycker du ska läsa mer om hur man räknar kalorier för om du håller dig på ett kaloriunderskott så lovar jag att du kommer gå ner i vikt, vilket inte är säkert med lchf osv.

Sen så bör du även skaffa dig ett riktigt gymschema (istället för att bara köra på random maskiner) vilket kommer göra att du kommer behålla och kanske även bygga lite muskler under dessa 7månader.

Absolut, som jag tidigare nämde så är det någon som har något liggandes eller vet var man kan hitta något passande till en tjockis så ;)

Tips och trix, länkar osv ang kaloriräkning och allt med det är också vart välkommet att länkas




Tack till alla som har svarat!

Eriknilsson102
2011-11-21, 22:30
Kanske skulle vara något med VLCD för mig? Läst lite om detta och känns som en vettig boost början och sedan övergå till LCHF med tiden när jag är under 100 iaf..

Springer
2011-11-22, 08:34
Hur gammal är du? Låter lite riskabelt att börja på vlcd om man fortfarande växer? Fast mot detta skall ställas ökat välbefinnande(?) och bättre allmänhälsa.

Eriknilsson102
2011-11-23, 17:01
Hur gammal är du? Låter lite riskabelt att börja på vlcd om man fortfarande växer? Fast mot detta skall ställas ökat välbefinnande(?) och bättre allmänhälsa.

18 år, och ja visst skulle jag må mycket bättre både allmänt och psykiskt :) Så länge det inte är något som går fel när jag går över till LCHF när jag är under 100 .

Idefi
2011-11-23, 18:02
Kalorier in/ut = nyckeln till viktnedgång. Att ligga på kaloriunderskott. Om du väljer någon speciellt diet, så som LCHF eller annan, är upp till dig, det spelar ingen större roll. För det som räknas i slutändan är ändå kaloriunderskott.

Cujo
2011-11-23, 18:12
vlcd (om du nu menar pulverdieterna) innehåller väl i regel väldigt sparsamt med proteiner? Du lär således tappa en hel del muskler, och se rätt fet och odräglig ut även på 90kg.

Föreslår hellre att du styrketränar, käkar mycket proteiner och lägger dig på 1000kcal underskott (kanske runt 2000kcal beroende på vissa faktorer.. testa och ändra allteftersom du ser resultat).

Då kommer du se jävligt mycket bättre ut om 7 månader jämfört med om du är en vek och fet 90kg grabb.

Eriknilsson102
2011-11-23, 23:07
vlcd (om du nu menar pulverdieterna) innehåller väl i regel väldigt sparsamt med proteiner? Du lär således tappa en hel del muskler, och se rätt fet och odräglig ut även på 90kg.

Föreslår hellre att du styrketränar, käkar mycket proteiner och lägger dig på 1000kcal underskott (kanske runt 2000kcal beroende på vissa faktorer.. testa och ändra allteftersom du ser resultat).

Då kommer du se jävligt mycket bättre ut om 7 månader jämfört med om du är en vek och fet 90kg grabb.

Men om man räknar med att man är nere på 95kg (måste ner 21kg) på ca 3 månader.. då är det 7kg per månad jag ska gå ner. Och sedan övergå till LCHF och träna ordentligt då, och under dessa 3 månader träna lätt för att behålla muskler men fokusera på kondition.

Skulle inte det fungera? Som en liten "boost" i det hela

Lychgate
2011-11-24, 07:43
Fokus på Styrketräning. Försök om nått att hålla energiförbrukningen hög genom sådant som inte specifikt är träning(NEAT), typ städning eller att gå/cykla lätt till skolan.

Att köra konditionsträning med VLCD är bara destruktivt för en större viktnedgång.

Eriknilsson102
2011-11-24, 11:05
Fokus på Styrketräning. Försök om nått att hålla energiförbrukningen hög genom sådant som inte specifikt är träning(NEAT), typ städning eller att gå/cykla lätt till skolan.

Att köra konditionsträning med VLCD är bara destruktivt för en större viktnedgång.

Du föreslår att jag kör på via vlcd men att fokusera på styrka och att hålla mig allmänt igång? :) kommer man ha så mycket energi till att träna musklerna 4ggr i veckan då?

Ronn
2011-11-24, 11:27
Du föreslår att jag kör på via vlcd men att fokusera på styrka och att hålla mig allmänt igång? :) kommer man ha så mycket energi till att träna musklerna 4ggr i veckan då?

Klart det kommer kännas jobbigt men du får väl ha lite jävlar anamma för du vill väl åstadkomma nått? ;) *flex*

begt
2011-11-24, 11:37
Vill bara lyfta ett varningens finger:

Visst det går att gå ned så mycket i vikt men det kan bli väldigt kämpigt och du skulle kunna gå in i väggen s a s. Gå inte ut alldeles för hårt bara så att du sliter ut dig. Det handlar "bara" om att vara konsekvent egentligen.

Om du gick ned 20 kg istället så vore det ändå en otrolig skillnad. Du får se det i ett lite längre perspektiv. I den takten kan du vara 40 kg lättare om 14 månader.

Lycka till!

Eriknilsson102
2011-11-24, 13:48
Klart det kommer kännas jobbigt men du får väl ha lite jävlar anamma för du vill väl åstadkomma nått? ;) *flex*
Absolut, inte det att jag är gnällig :) men har ju läst om hur viktigt det är att äta rätt och ordentligt för att kunna bygga muskler.

Kanske är ute å cyklar, men kreatin och protein pulver är inget man kan blanda med vlcd? Så att man kan bygga på sina muskler med.

Ronn
2011-11-24, 13:53
Absolut, inte det att jag är gnällig :) men har ju läst om hur viktigt det är att äta rätt och ordentligt för att kunna bygga muskler.

Kanske är ute å cyklar, men kreatin och protein pulver är inget man kan blanda med vlcd? Så att man kan bygga på sina muskler med.

Det är rätt kör du vlcd så gör du! Fast det hindrar inte att du styrketränar, det är alltid en fördel att styrketräna även om måket för tillfället inte är att bygga ny muskelmassa så vill du behålla den du har.

Magnus N
2011-11-24, 13:54
Absolut, inte det att jag är gnällig :) men har ju läst om hur viktigt det är att äta rätt och ordentligt för att kunna bygga muskler.

Kanske är ute å cyklar, men kreatin och protein pulver är inget man kan blanda med vlcd? Så att man kan bygga på sina muskler med.

Även ifall du lägger till proteinpulver & Kreatin så ger jag inga bra odds dör att bygga muskler på en vlcddiet, om du nu inte pressar i dig mycket protein :)(dock ingen vlcddiet iaf :) )

Gukken
2011-11-24, 15:32
Jag gick ner från 112.6 till 95kg på 2månader med hjälp av en depression, tappad matlust samt rastlöshet (många promenader). Men detta var ju knappast optimalt.

Tror absolut du kan lyckas förlora 30kg på 7månader. Lägg upp en schysst plan med delmål och håll dig till den så ska du nog se att du lyckas.

Edit: Idag är jag nästan frisk från deprissionen men fortsätter att gå ner i vikt och fettmassa med hjälp av kaloriunderskott, träning samt sund kost.

Lychgate
2011-11-24, 15:53
Du föreslår att jag kör på via vlcd men att fokusera på styrka och att hålla mig allmänt igång? :) kommer man ha så mycket energi till att träna musklerna 4ggr i veckan då?

Nej, jag skrev att VLCD är negativt generellt för viktnedgång, speciellt när man tränar mycket konditionsträning.

Ät bra vanlig kost i mindre mängd med högt protein.

Eriknilsson102
2011-11-24, 17:29
Nej, jag skrev att VLCD är negativt generellt för viktnedgång, speciellt när man tränar mycket konditionsträning.

Ät bra vanlig kost i mindre mängd med högt protein.

Skulle ju kunna leva på ägg och makrill, kanske inte så rekomenderat med borde ju fungera och sedan inga problem att övergå till LCHF och en mer varierad kost efter ett tag.

kajjm
2011-11-26, 12:35
En bekant har hjälp sin kompis att gå ner 56kg på 8 månader(han är nere på under 85 nu). Så det går absolut!!


Det enda som krävs är:
Lite koll på kost
DISCIPLIN!!
Vilja


Det GÅR. Det hänger bara på dig själ :)