handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Marklyft (inkl videor)


Mjölkprotein
2011-11-12, 00:04
Hejsan, jag har fått höra att jag "tar för mycket" och gör fel i marklyft, så jag filmade lite. Och det ser ju åt helvete ut...
Tar 102,5 i knäböj, men klarar inte ens 90kg i marklyft utan att göra fel...

Hur ska jag göra för att inte dra upp ryggen före när jag kommer upp i dom högre vikterna? För det kan ju knappast vara benen som är för svaga, eller?


50kg c5snjPNf2Sg


70kg 8XrT8-Q-ff8


80kg F4vHM1-iA0Y


90kg 7DSx0aHTEvo

Tack på förhand.

Sorry för att det blir ännu en sån här tråd, finns ju säkerligen miljontals...
Men men..

apfel
2011-11-12, 00:49
testa starta i den position som du hamnar i då du drar.
som det är nu så börjar du lyftet med att komma upp till den höjden, börja på den höjden istället och testa igen.

Mjölkprotein
2011-11-12, 00:53
testa starta i den position som du hamnar i då du drar.
som det är nu så börjar du lyftet med att komma upp till den höjden, börja på den höjden istället och testa igen.

Nu hänger jag inte riktigt med, är det inte som en tumregel att man ska ha runt 90 graders vinkel? :Virro

Rahf
2011-11-12, 00:56
Fortsätt nöta. Jag ser inga enorma fel med den formen, möjligtvis att stången kan hållas närmare kroppen. Som det ser ut just nu så rätar du på benen medan stången nästan hänger utanför. En föreställning kan vara att stången ska försöka hållas så nära höften som möjligt.

Av ren nyfikenhet, hur djupt böjer du?

apfel
2011-11-12, 01:03
Nu hänger jag inte riktigt med, är det inte som en tumregel att man ska ha runt 90 graders vinkel? :Virro
aldrig hört talas om det, åker höften upp före du lyfter börjar du troligtvis för långt ner, börja högre och testa.

Mjölkprotein
2011-11-12, 01:05
Fortsätt nöta. Jag ser inga enorma fel med den formen, möjligtvis att stången kan hållas närmare kroppen. Som det ser ut just nu så rätar du på benen medan stången nästan hänger utanför. En föreställning kan vara att stången ska försöka hållas så nära höften som möjligt.

Av ren nyfikenhet, hur djupt böjer du?

Kanske bara jag som är perfektionistisk...

Jo alltså, det är nog inte så speciellt djupt på max i böj, men tillräckligt i alla fall. Lite djupare skulle säkert behövas, men inte så enormt mycket djupare.

Klarar 90-95kg 1x5 i böj och där är det då lite bättre djup på det hela...

EDIT: apfel - Nu när du säger(skriver) det så har du nog rätt. Hade inte tänkt så mycket på det förut, kollade på några instruktionsvideor, och jag har då höften jävligt lågt jämfört med dom. Det kan ju definitivt vara något!

EDIT2: Äh okej, inte jävligt lågt då, men på 90kg så är den ganska långt ner..
Hur högt får den vara egentligen?

Tack för era svar! Fortsätt brainstorma. :D

apfel
2011-11-12, 01:19
Kanske bara jag som är perfektionistisk...

Jo alltså, det är nog inte så speciellt djupt på max i böj, men tillräckligt i alla fall. Lite djupare skulle säkert behövas, men inte så enormt mycket djupare.

Klarar 90-95kg 1x5 i böj och där är det då lite bättre djup på det hela...

EDIT: apfel - Nu när du säger(skriver) det så har du nog rätt. Hade inte tänkt så mycket på det förut, kollade på några instruktionsvideor, och jag har då höften jävligt lågt jämfört med dom. Det kan ju definitivt vara något!

EDIT2: Äh okej, inte jävligt lågt då, men på 90kg så är den ganska långt ner..
Hur högt får den vara egentligen?

Tack för era svar! Fortsätt brainstorma. :D

regeln i marklyft är:
1. få upp stången.
..sen finns det ingen annan regel.

alla är vi bygda olika, de som säger annat är dumma. alltså borde inte alla lyfta precis i samma vinklar som alla heller. det är inget farligt att börja högre upp, du slipper troligtvis det faktum att höften går upp före vikten rör sig och slipper ödsla energi åt det.

dock så kan detta resultera att du lyfter mer med ryggen, mindre med benen men då får du nog leva med det helt enkelt.
annars så är din teknik BRA, du har en neutral kurva på din rygg vilket är det viktigaste sen så finns det kanske några små saker man kan gnälla på men inte något som precis krisar.

thai
2011-11-12, 01:28
Tycker ser bra ut.

Tycker även att det är bra gjort av dig att lyfta 90 kg så enkelt.
Du ser ej ut att väga så mkt.

Rahf
2011-11-12, 01:53
Apfel skriver bra grejer här. Regeln är att det inte finns några regler. Skiten ska upp och du ska inte gå sönder medan det kommer upp.

Du ser nog skillnad på folk som primärt tränar tyngdlyftning. Jag vet själv att min start är relativt låg. Huvudsaken är att du startar i en position där kroppen är stabil och du får ut mest kraft. Just nu ser det bra ut.

Mjölkprotein
2011-11-12, 02:25
Tycker ser bra ut.

Tycker även att det är bra gjort av dig att lyfta 90 kg så enkelt.
Du ser ej ut att väga så mkt.

Haha, tackar! Väger cirka 67 på en längd av ca 183cm. Så jag är ganska smal ;)

Tack till er andra för era hjälpsamma svar! Har bara en fråga till, kan man inte skada ryggen genom att lyfta mer med ryggen?

Sent from my ZTE Blade using Tapatalk

apfel
2011-11-12, 02:28
Haha, tackar! Väger cirka 67 på en längd av ca 183cm. Så jag är ganska smal ;)

Tack till er andra för era hjälpsamma svar! Har bara en fråga till, kan man inte skada ryggen genom att lyfta mer med ryggen?

Sent from my ZTE Blade using Tapatalk

man kan skada ryggen på många sätt, det sättet man skadar ryggen på då man har bananrygg i marklyft är att man sätter mycket press på diskarna i en position som inte är naturlig för oss( vi går inte runt hängda som bananer, right). men för att svara kort, nej det finns väldigt liten risk för det.

Mjölkprotein
2011-11-12, 02:50
man kan skada ryggen på många sätt, det sättet man skadar ryggen på då man har bananrygg i marklyft är att man sätter mycket press på diskarna i en position som inte är naturlig för oss( vi går inte runt hängda som bananer, right). men för att svara kort, nej det finns väldigt liten risk för det.

Hm, jag förstår. Tackar och bockar!

Sent from my Blade using Tapatalk