handdator

Visa fullständig version : Vem ansvarig om maskinen går sönder?


IronBug
2011-11-11, 18:50
Om man lastat på extra vikter på maskin X och maskin X under utförande går sönder - blir man ansvarig på något sätt? Smithmaskiner brukar det sitta skyltar på hur mycket man kan lägga på, men det gör det inte på övriga (vad jag har sett). Anställda på gymmet har sett mig köra med extralast multipla gånger utan att säga något, jag har inte heller sett något i uppsatta regelsamlingar om att det är förbjudet att lasta på vikt (har jag missat någon paragraf?). Tränar på friskis.

Puss och kram i värmen.

Fishtank
2011-11-11, 18:51
Beror väl på om du varit the asshole som släpper vikterna eller sätter ner dom försiktigt tycker jag iaf.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Frantic
2011-11-11, 18:54
Vad hade du sönder?

Robbmeister
2011-11-11, 18:57
Använder du dom som man ska göra och inte våldar sönder dom så kan dom knappast lägga skulden på dig (fast har du lagt på extravikt så kan du kanske räknas som ''skyldig''.)

Inge Enveten
2011-11-11, 19:00
Beror på avtalet mellan dig och gymmet. Inte en chans att gymmet med framgång via domstol skulle kunna vinna en tvist där de kräver dig på ersättning för att en maskin gått sönder när du använt den normalt. Inte en chans.

Edit: läste mer noggrant nu. Svår fråga. Står det något om det i ert avtal? Är det vanligt att andra gör det på gymmet? Har de anställda sagt något om det?

IronBug
2011-11-11, 19:06
Beror väl på om du varit the asshole som släpper vikterna eller sätter ner dom försiktigt tycker jag iaf.

Alltid varsam.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Vad hade du sönder?

Inte haft sönder något. Men vågar inte lasta på mer än jag gör nu, utan att veta mer.

Beror på avtalet mellan dig och gymmet. Inte en chans att gymmet med framgång via domstol skulle kunna vinna en tvist där de kräver dig på ersättning för att en maskin gått sönder när du använt den normalt. Inte en chans.

Edit: läste mer noggrant nu. Svår fråga. Står det något om det i ert avtal? Är det vanligt att andra gör det på gymmet? Har de anställda sagt något om det?

De har inte sagt något. Jag har inte kvar avtalet, men finns säkert att finna på deras hemsida. Ska kolla upp.

Pepz
2011-11-11, 19:10
det som går sönder är sällan dyrt (vajer, kevlarband)
har du varit oaktsam kan du få en reprimand men du blir nog aldrig ersättningsskyldig på friskis eftersom det är en idrottsförening där alla medlemmarna (inklusive du) äger allt tillsammans (och man därigenom kanske bör vara rätt aktsam om det material som finns.) dvs inget företag som du blir skyldig något
Tyvärr så ser jag att 90% av de som lastar på extravikt inte utför övningen korrekt..

om du skadar dig själv däremot så blir det svårt med försäkringar om du använt maskinen på icke avsett sätt...

Woody R
2011-11-11, 19:14
Tror och hoppas maskinerna håller för någa kilo mer än det som går att lasta, speciellt då man kör latsdrag och har hängt på nå extra viktplattor så är ju det sista man vill att vajern går av, lär ju inte sluta bra..

glennglennglenn
2011-11-11, 19:19
Tror och hoppas maskinerna håller för någa kilo mer än det som går att lasta, speciellt då man kör latsdrag och har hängt på nå extra viktplattor så är ju det sista man vill att vajern går av, lär ju inte sluta bra..

Det är sällan en vajer går av ifall den inte nöts på samma ställe för mycket, exempelvis om den ligger och skaver mot något.

Den släpper oftare hur sitt fäste antingen vid viktmagasinet eller i andra enden..

BicepsKing
2011-11-11, 19:20
Har alltid lite noja att vajern ska gå av vid rodd, man slår ju halvt ihjäl sig om vajern går av när man har mycket vikter på.

Pepz
2011-11-11, 19:22
Tror och hoppas maskinerna håller för någa kilo mer än det som går att lasta, speciellt då man kör latsdrag och har hängt på nå extra viktplattor så är ju det sista man vill att vajern går av, lär ju inte sluta bra..

fast jag har sagt åt en del (mottagliga sådana)som hängt på extra vikt. de kör ju inte längre latsdrag utan slänger sig så långt bakåt att det är en rodd och då finns det roddmaskiner med anpassade vikter.

Tips: kör bakom nacken ;)
är du tvungen att lägga på extravikter då så är du galet stark

Woody R
2011-11-11, 19:24
fast jag har sagt åt en del (mottagliga sådana)som hängt på extra vikt. de kör ju inte längre latsdrag utan slänger sig så långt bakåt att det är en rodd och då finns det roddmaskiner med anpassade vikter.

Tips: kör bakom nacken ;)
är du tvungen att lägga på extravikter då så är du galet stark

Haha kör bakom nacken, har bara hängt på en 5kilos hittils och gjort en fyra, fast då går jag bara ner på huvudet med stången.

Men en på gymmet brukar köra med en 20's på och då äre "rodd" sving

IronBug
2011-11-11, 19:33
det som går sönder är sällan dyrt (vajer, kevlarband)
har du varit oaktsam kan du få en reprimand men du blir nog aldrig ersättningsskyldig på friskis eftersom det är en idrottsförening där alla medlemmarna (inklusive du) äger allt tillsammans (och man därigenom kanske bör vara rätt aktsam om det material som finns.) dvs inget företag som du blir skyldig något
Tyvärr så ser jag att 90% av de som lastar på extravikt inte utför övningen korrekt..

om du skadar dig själv däremot så blir det svårt med försäkringar om du använt maskinen på icke avsett sätt...

Mycket noga med övningsutförandet.

Att hänga på extra vikter är detsamma som "icke avsett sätt"?

Inge Enveten
2011-11-11, 20:06
Mycket noga med övningsutförandet.

Att hänga på extra vikter är detsamma som "icke avsett sätt"?

Inte per automatik. Det beror på vad andra gör på gymmet, vad gympersonalen tillåter, vad som står i ert avtal. Säkerhetsföreskrifter.

Om jag var tvungen att gissa så säger min magkänsla att du nog blir åtminstone delvis ansvarig om det skulle gå sönder. Det vanliga användandet innefattar inte att lägga på en extra viktkaka. Där finns ju redan vikter.

Sen så kanske gymmet inte vill kräva dig på pengar trots att de skulle kunna göra det. Bara för att vara schyssta.

IronBug
2011-11-11, 20:50
Inte per automatik. Det beror på vad andra gör på gymmet, vad gympersonalen tillåter, vad som står i ert avtal. Säkerhetsföreskrifter.

Om jag var tvungen att gissa så säger min magkänsla att du nog blir åtminstone delvis ansvarig om det skulle gå sönder. Det vanliga användandet innefattar inte att lägga på en extra viktkaka. Där finns ju redan vikter.

Sen så kanske gymmet inte vill kräva dig på pengar trots att de skulle kunna göra det. Bara för att vara schyssta.

Ett par andra på gymmet lägger på extra vikter. Personalen har aldrig sagt något då de flera gånger sett mig lägg på extra vikter. Vad som står i avtalet vet jag ej, men sitter uppe regler på väggen som inte innefattar extra vikter på maskinerna.

Om det inte står någonstans och personalen inte sagt till mig när de sett mig lägga på extra vikter, så kan de knappast ställa mig ansvarig, eller?

Pepz
2011-11-11, 20:56
Haha kör bakom nacken, har bara hängt på en 5kilos hittils och gjort en fyra, fast då går jag bara ner på huvudet med stången.



;)


Om det inte står någonstans och personalen inte sagt till mig när de sett mig lägga på extra vikter, så kan de knappast ställa mig ansvarig, eller?

nope.

Inge Enveten
2011-11-11, 21:06
Ett par andra på gymmet lägger på extra vikter. Personalen har aldrig sagt något då de flera gånger sett mig lägg på extra vikter. Vad som står i avtalet vet jag ej, men sitter uppe regler på väggen som inte innefattar extra vikter på maskinerna.

Om det inte står någonstans och personalen inte sagt till mig när de sett mig lägga på extra vikter, så kan de knappast ställa mig ansvarig, eller?

Om det inte nämns i avtalet skulle jag säga att du är safe. Står det i avtalet att det är något du inte får göra är du med största sannolikhet körd oavsett om personalen sett dig och inte sagt något. Avtalet är alltid utgångspunkten i ett sammanhang som detta (om ett avtal finns).

IronBug
2011-11-11, 21:36
Om det inte nämns i avtalet skulle jag säga att du är safe. Står det i avtalet att det är något du inte får göra är du med största sannolikhet körd oavsett om personalen sett dig och inte sagt något. Avtalet är alltid utgångspunkten i ett sammanhang som detta (om ett avtal finns).

Det är jag med på. Hittar inget avtal dock.

lei
2011-11-11, 21:39
Under avtalsrätten har jag för mig att det fanns någon princip om att om huvudmannen ser, men ignorerar att någon "missköter" en del så skapas automatiskt ett nytt, implicit avtal där detta numera är okej..kanske bara gällde hyresrätten också men iaf..:P

TIMPA
2011-11-11, 21:58
Förhoppningsvis har gymmen tillsyn/underhåll på sina grejjer, någon slags basis hoppas jag finns.

z_bumbi
2011-11-12, 08:22
Om gymmet inte missköter underhållet är det ju självklart den som överlastar maskinerna som har ansvaret och har man sönder något på det viset så betalar man det om gymmet vill det.
Vad är det att fundera över?

Pepz
2011-11-12, 09:38
Om gymmet inte missköter underhållet är det ju självklart den som överlastar maskinerna som har ansvaret och har man sönder något på det viset så betalar man det om gymmet vill det.
Vad är det att fundera över?



du blir inte återbetalningsskyldig på friskis sthlm iaf.
missköter du dig i gymmet så blir du avstängd. För att någon skulle bli återbetalningsskyldig måste det antingen stå specifikt i kontraktet, eller föregås av en polisanmälan för skadegörelse.

vill man frivilligt betala så kanske det går ;)

editerat

z_bumbi
2011-11-12, 09:42
Den personen är ju fortfarande ansvarig för det är väl ingen annan som lastar på vikterna och tvingar den att köra?

TIMPA
2011-11-12, 10:02
Om man överlastar medvetet så är det självklart att man ska betala eventuella skador.

Taalamon
2011-11-12, 10:32
"Under avtalsrätten har jag för mig att det fanns någon princip om att om huvudmannen ser, men ignorerar att någon "missköter" en del så skapas automatiskt ett nytt, implicit avtal där detta numera är okej..kanske bara gällde hyresrätten också men iaf..:P "

Detta är mitt svar också.

Ronn
2011-11-12, 11:01
Om maskinen är byggd för en viss vikt varför ska du gå över det? Det är som att utmana det oundvikliga, byt gym eller börja med fria vikter istället för att rationalisera att det skulle vara okej att pajja eller försämra en maskin.

IronBug
2011-11-12, 13:56
Om maskinen är byggd för en viss vikt varför ska du gå över det? Det är som att utmana det oundvikliga, byt gym eller börja med fria vikter istället för att rationalisera att det skulle vara okej att pajja eller försämra en maskin.

Vägrar gå över till fria vikter då maskiner är det som bygger!

Matsa
2011-11-12, 14:19
Du får väl leta på ett gym med friviktsmaskiner då. Om gymmet dessutom har smala järnvikter kan du lasta på så in i helvete, det lär man aldrig växa ur. Tror att jag räknade ut att man kan lasta runt 300kg per sida på en HS high row om man använder 25kg Eleikovikter (tror dock det finns olika utföranden på de maskinerna som har olika utrymme för vikter). :D

Mastodon
2011-11-12, 14:27
Du får väl leta på ett gym med friviktsmaskiner då. Om gymmet dessutom har smala järnvikter kan du lasta på så in i helvete, det lär man aldrig växa ur. Tror att jag räknade ut att man kan lasta runt 300kg per sida på en HS high row om man använder 25kg Eleikovikter (tror dock det finns olika utföranden på de maskinerna som har olika utrymme för vikter). :D

off topic: såg din signatur nu, störtskön! :D känns skönt att hans inlägg till mig förevigas, som sig bör.

Silencer
2011-11-12, 14:46
Så länge du inte kör fritt fall med massa extrakilo i latsdrag så...

Insulinus
2011-11-12, 14:53
Ska framgå i avtalet mellan dig och gymmet. Om det är en underdimensionerad maskin och alla lastar på extravikt kanske du skulle kunna åberopa konkludent handlande, dvs att alla alltid gjort så här och att personalen inte säger något. I det läget skulle man kunna hävda att personalen accepterar extravikten som lastas på.

Men det där kommer inte på tal förrän det blir en juridisk fråga.

Stenmyren
2011-11-12, 19:51
Haha, var med en gång om att fästet gick sönder när jag körde sittande rodd. Flög rätt bak och gjorde en schysst bakåtvolt. Kutade fram ett gäng och frågade hur det gick och att de blev väldigt arga över att saker går över sådär. Gick bara därifrån efteråt så jag vet inte om jag var skyldig att betala eller så, men det låter ju konstigt att jag skulle behöva göra det. Så jag tror då inte att du skulle bli ersättningsskyldig om det hände! :)

IronBug
2011-11-12, 20:08
Varför läser inte folk första inlägget i trådar de beslutar sig för att skriva inlägg i? :(

Stenmyren
2011-11-16, 23:44
Varför läser inte folk första inlägget i trådar de beslutar sig för att skriva inlägg i? :(

Om du syftar på mig, så ansåg jag att han redan hade fått svar på sin fråga. Så jag passade helt enkelt på att bjuda på en liten historia. :-)

Grahn
2011-11-17, 08:26
Ingen aning angående hur Friskis hade hanterat det men om du tvekar så tycker du nog själv att vad du gör börjar bli lite tveksamt, det i sig självt borde väl säga dig något om hur andra kan se det?

Eller bryr du dig bara om huruvida de kan "sätta dit dig"...?

IronBug
2011-11-17, 08:42
Ingen aning angående hur Friskis hade hanterat det men om du tvekar så tycker du nog själv att vad du gör börjar bli lite tveksamt, det i sig självt borde väl säga dig något om hur andra kan se det?

Eller bryr du dig bara om huruvida de kan "sätta dit dig"...?

Jag frågar eftersom jag undrar om någon vet vad som gäller då jag uppfattat det som ok då det inte står någonstans och inga funktionärer, som sett mig lägga på extra vikter, sagt något.

Grahn
2011-11-17, 08:53
Jag frågar eftersom jag undrar om någon vet vad som gäller då jag uppfattat det som ok då det inte står någonstans och inga funktionärer, som sett mig lägga på extra vikter, sagt något.

Vill du veta vad de anser frågar du givetvis någon ansvarig på gymmet och får svar direkt, vill du veta om du kan komma undan med att ha gjort något du vet är fel däremot.....

IronBug
2011-11-17, 11:39
Vill du veta vad de anser frågar du givetvis någon ansvarig på gymmet och får svar direkt, vill du veta om du kan komma undan med att ha gjort något du vet är fel däremot.....

Lägg ner.

Järvskan
2012-07-09, 19:58
Dammar av tråden!

Hade sönder en skivstång idag när jag körde styrkevändningar och marklyft. Det var ena sidan som man lastar viktkakorna på som lossnade när jag skulle ta bort vikterna, det gick inte heller att skruva fast den tillbaks. Har själv under sommarens lopp upplevt att skivstången varit i obalans då jag tränat, men inte sagt något åt gympersonalen om problemet. Uppskattar att skivstången åtminstone varit i användning i 15-20 år och jag tvivlar att de överhuvudtaget gjort något underhåll av den ifall det ens är möjligt.
Gympersonalen sade ingenting när jag gav dem den söndriga stången, men jag är rädd för att de kommer kräva någon form av ersättning av mig för att ha söndrat skivstången när de inser att den inte går att repareras. Jag är trots allt den enda som tränar med tyngre vikter i gymmet. Har inte skrivit under något avtal med dem.

Hur ska jag gå tillväga om de kräver ersättning av mig för att ha söndrat deras utrustning?

pezrulezhaakon
2012-07-09, 20:00
Järvskan

Om du använt skivstången som det är tänkt så har de ingen anledning att kräva dig på nåt.
De får helt enkelt köpa en ny av de medlems/träningsavgifterna de får in.

Fishtank
2012-07-09, 20:01
Du är där för att träna.
Finner det ytterst konstigt om dom kräver dig på pengar för att du tränat med grejerna som du ska.

Du ska självklart inte behöva betala något.

Järvskan
2012-07-09, 20:09
Tack för de tröstande orden :)

Arne Persson
2012-07-09, 20:09
Vanliga billiga skitstänger, som det inte står tex Eleiko, Leoko på, är inte lämpliga för tyngre övningar såsom tunga mark och böj. Vissa av dessa skräpstänger böjer sig redan vid under 200 kgs belastning. Knäcks en sådan stång under tex ett marklyft så kan följderna bli fatala! Därför bör det alltid även finnas riktiga stänger anpassade för dessa lyft.