handdator

Visa fullständig version : Marklyft, behöver hjälp! [Film]


desperado
2011-11-11, 17:24
Hej

Kör SL 5x5 och har helt tagit stopp i marklyft på 100 kg, mitt pb är ynka 102,5 och nu vågar jag knappt lyfta 100 kg för det känns som jag har en riktigt kass teknik och är rädd om min rygg. Har hört att man ska tänka att "benen ska genom golvet" istället för att dra upp stången samt att ha tyngdpunkten mot hälarna men har väldigt svårt för det av någon anledning.

Filmade igår när jag körde 80 kg med förhoppningen att kunna få lite tips här! Ös på med allt, var kritiska *popcorn*

ktY2hBckh4w

krubkungen
2011-11-11, 17:28
Jag är ingen expert men det känns som om du borde böja ner höften lite mera. Första lyftet så är nästan höften helt rak innan du har lyft stången från marken.

zeusden1
2011-11-11, 17:35
Av med skor och använd häften mer är det jag ser direkt.
Och, ta i lite för tusan. Visa 100kgx5x5 så ser vi bättre tekniken

Robbmeister
2011-11-11, 17:38
Jag tycker att det ser ut som att du bara lyfter med ryggen och jag vet inte om det var så, men det såg ut som att du inte hade rak rygg på första repetitionen.

lurre86
2011-11-11, 17:47
Jag skulle säga sänkt vikten å träna på tekniken.

Ryggen är inte rak, vilket är väldigt viktigt ur skadesynpunkt.

Ta av skorna
Sänk vikten.
Brösta upp
Lyft med hela kroppen.
Tryck fötterna igenom golvet när du lyfter.

C.E.J.
2011-11-11, 18:12
Tycker det ser ok ut överlag. Brösta upp mer samt sträck ut ordentligt i slutet av lyftet, istället för att vara en pösmunk ;)

desperado
2011-11-11, 18:36
Av med skor och använd häften mer är det jag ser direkt.
Och, ta i lite för tusan. Visa 100kgx5x5 så ser vi bättre tekniken

Menar du höften? Och hur gör jag rent praktiskt för att använda den mer?

Lägger upp en film där jag körde 100 kg x 3

DltgEQ-rm6k

Sen varför bör jag ta av skorna? De är ju skor med rak sula räcker inte det? :confused:

regus
2011-11-11, 18:53
Placera fötterna längre i från stången men innan du drar hårt och duktigt så skjuter du fram knäna så smalbenen hamnar mot. Alltså, börja med stången över tårna. Stången ska vara emot smalbenet när du skjuter fram knäna. Inte när smalbenen är raka.

mommy
2011-11-11, 23:00
Du rullar upp ryggen istället för att hålla ryggen rak och extendera i höften. Försök att svanka mer, upp med bröstet och låt inte bröstryggen krumma sig.

ceejay
2011-11-11, 23:48
ser ut som om hela ryggen är smått krummad. Kolla videos på bra markare o jämför.

Rahf
2011-11-11, 23:53
Nu har du fått bra tips i tråden. Starten kan vara lägre och framför allt hela rörelsen kan vara aggressivare. Just nu är det lite "jahopp.. Då måste man lyfta den här saken också."

Tryck ner rövva, vikten på hälarna, ett andetag in, spänn bålen, lyft.

Höften framåt när stången gått förbi knäna. Alltså att du 'juckar' in mot stången, samtidigt som du fortsätter dra den mot dig.

hugok
2011-11-12, 00:33
Du rullar upp ryggen istället för att hålla ryggen rak och extendera i höften. Försök att svanka mer, upp med bröstet och låt inte bröstryggen krumma sig.

Precis det jag tänkte när jag såg andra videon. Det ser ut som att nedre ryggen är lite smått böjd. Svanka mer som sagt och håll högt tryck i bålen för att få bra stabilitet.

Danne2k
2011-11-12, 00:55
Nu har du fått bra tips i tråden. Starten kan vara lägre och framför allt hela rörelsen kan vara aggressivare. Just nu är det lite "jahopp.. Då måste man lyfta den här saken också."

Tryck ner rövva, vikten på hälarna, ett andetag in, spänn bålen, lyft.

Höften framåt när stången gått förbi knäna. Alltså att du 'juckar' in mot stången, samtidigt som du fortsätter dra den mot dig.

Väldigt bra beskrivet.

Lite mer fokus och nöta teknik. Tror du måste tänka/öva på att lyfta mer med benen i starten, då tappar man oftast inte ryggen på samma sätt.

Och som många sagt, tryck fram bröstet genom HELA lyftet. Detta är (som du säkert vet och annars kommer att märka) bara ett sätt att kunna hålla svanken bättre.

desperado
2011-11-12, 10:24
Tack så mycket för alla bra tips! blir att ökva teknik nästa gympass :)